De toekomst is heden.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: De toekomst is heden.

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 30 okt 2025 09:49
holog schreef: 29 okt 2025 19:59 Hello thermo world !

Dat enthousiasme past me veel beter dan al dat defaitisme van veel leeftijdgenoten van me.
Daar kan ik echt van genieten, vol vuur bouwen aan een vernieuwende toekomst,
in plaats van met de broek vol en het kopje naar beneden reeds in de kist gaan liggen,
omdat ontwikkelingen voor een ouwe vermoeide geest niet meer bij te benen zijn.
  • De toekomst is heden? De toekomst is voor jonge EN ouwe enthousiastelingen!
Ik ken aardig wat jonge mensen die er niet gerust op zijn.
Omdat mensen altijd rare dingen doen met die mooie vindinkjes.
En het middeleeuwse, want dat IS er.. dat gaat er vaak niet van weg.
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

็Het is uiteraard reclame, maar 10.000 keer zo efficiënt klinkt heel mooi. . .
Voor alle zekerheid dikt men het energiegebruik van de "gewone" leermodus nog eens flink aan.
Als het allemaal waar was, zou het prachtig zijn. Dat wel.
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ik weet niet of ik het juist lees, maar begrijp het volgende:

De eerste commerciële microprocessor, de Intel 4004 (1971), haalde zo’n 0,18 MIPS per watt.
Een moderne CPU (zoals een Apple M3 of AMD Ryzen 9) haalt rond de 500 MIPS per watt, en sommige mobiele ARM-chips zelfs 10 000 MIPS per watt. Moderne chips zijn dus duizenden tot tienduizenden keren energie-efficiënter dan de eerste generatie.

Waar vroeger één berekening veel stroom vroeg,
doet een hedendaagse chip er miljoenen met hetzelfde energieverbruik.

BRON:

Instructions per second
en
Performance per watt
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
holog
Diehard

Bericht door holog »

HierEnNu schreef: 01 nov 2025 09:28
Ik weet niet of ik het juist lees, maar begrijp het volgende:

De eerste commerciële microprocessor, de Intel 4004 (1971), haalde zo’n 0,18 MIPS per watt.
Een moderne CPU (zoals een Apple M3 of AMD Ryzen 9) haalt rond de 500 MIPS per watt, en sommige mobiele ARM-chips zelfs 10 000 MIPS per watt. Moderne chips zijn dus duizenden tot tienduizenden keren energie-efficiënter dan de eerste generatie.

Waar vroeger één berekening veel stroom vroeg,
doet een hedendaagse chip er miljoenen met hetzelfde energieverbruik.

BRON:

Instructions per second
en
Performance per watt
OK, maar de huidige systemen botsen tegen (natuurkundige) muren voor veder aan energie efficiëntie te winnen. vandaar het een radicaal andere aanpak (inclusief hardware en software) vereist.
(hardware maar wel blijvende bij huidige silicon met voordeel van mature industrie, opschaling en gote schaal productie relatief makkelijk en snel voor handen)

de reclamespot (cfr. Peter), dient ook niet fout geïnterpreteerd te worden, het gaat hier eerder om een proof-of-concept, met een oproep naar bouwen, een gedecentraliseerde open-scource invitatie, geen closed Big-tech monopolie. het in de roots zoveel mogelijk aanpakken van de evidente gevaren van AI (zoals ongelijkheid,... )

je eerste reactie op de reclamespot was eigenlijk vrij spot on het is in zijn core tegenreactie tegen de decel, degrowth , doomers DeathCult (op verschillende vlakken).
(met een glimlach naar de degrowth zelf-destructieve homeopathische oplossingen)

ik ga ervan uit dat de persoon uit de reclamespot wel degelijk herkend werd? en ja dit is een vraag, want het is iets waar ik misschien ontrecht van uit ga.
Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
Plaats reactie