Genocide in Soedan!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

B.S.
Bevlogen

Re: Genocide in Soedan!

Bericht door B.S. »

Dikkemick: 'Hoe stop je een oorlog? Doorgaans met oorlog. Dat is de enige taal die dat soort lieden begrijpen helaas. 8-[ Aardige Gotspe

Nogmaals, hoeveel doden aan alle kanten zijn genoeg om dit soort situaties te 'redden'?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

B.S. schreef: 07 aug 2025 02:23 Dikkemick: 'Hoe stop je een oorlog? Doorgaans met oorlog.
Dat is de enige taal die dat soort lieden begrijpen helaas.

8-[ Aardige Gotspe

Nogmaals, hoeveel doden aan alle kanten zijn genoeg om dit soort situaties te 'redden'?
Het zal wel weer een cynische grap zijn, waarmee hij iets heel anders bedoelt dan wat hij daadwerkelijk schrijft. Mijn persoonlijke interpretatie van wat hij daadwerkelijk schrijft is:
  • Groepen mensen met een cultuur die op [dreigen met] geweld is gebaseerd,
    verstaan vooral de taal van geweld. Voorkomen van geweld lukt dan niet met
    een gesprek bij een kopje thee, en een oorlog beëindigen al helemaal niet.
Daar sta ik in zijn algemeenheid wel achter.
Is mijn interpretatie volgens jou ook een gotspe?

Ik versta onder gotspe:
  • Gotspe is een uiting of handeling vanuit vrijpostigheid, aanmatigende brutaliteit, of buitengewoon veel lef, meestal met een negatieve connotatie
Wikipedia omschrijft het ietsje anders: Gotspe

---------------

Een oorlog beëindigen kan alleen door dat te doen wat nodig is.
Daar hoort zeker [stille] diplomatie bij met de aanspreekbare partijen,
maar zeker ook een zekere mate van doeltreffende medogenloosheid!
NOS Nieuws - vandaag, 07:46 schreef:
Sudanese regeringsleger 'vernietigt vliegtuig met 40 huurlingen'

Het Sudanese regeringsleger claimt een vliegtuig met huurlingen te hebben vernietigd dat landde op het vliegveld van Darfur. Volgens de staatstelevisie in Sudan, die aan het leger gelinkt is, zijn daarbij zeker veertig buitenlandse huurlingen gedood.

Een militaire bron bevestigde aan persbureau AFP dat het vliegtuig vanuit de Verenigde Arabische Emiraten kwam en "volledig is verwoest". Het vliegveld ligt in een gebied dat wordt gecontroleerd door de paramilitaire groep RSF, waarmee het leger sinds april 2023 in oorlog is.

Volgens het leger kwam het vliegtuig met soldaten en militair materieel om de RSF te ondersteunen. Eerder zei het regeringsleger al bewijs te hebben dat er Colombiaanse huurlingen meevechten voor de RSF.
:scissors:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik denk dat je met geweld alleen een wapenstilstand kan krijgen. Met praten kan je een vrede krijgen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En laat praten nu juist het moeilijkst zijn.

Poetin begint een oorlog, praten met Zelensky en/of Trump helpt niet.
Dus wat doet Zelenski? Die probeert uiteraard terug te slaan.
Wat doet Trump? Die voert een handelsOORLOG.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Opnieuw een gruwelijk bericht uit Soeden.
Het lijkt erop dat iets meer nieuws uit dit gebied begint door te sijpelen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

gerard_m schreef: 07 aug 2025 12:43 Opnieuw een gruwelijk bericht uit Soeden.
Het lijkt erop dat iets meer nieuws uit dit gebied begint door te sijpelen.
Achter jouw link.
Het Internationaal Strafhof ziet gronden voor oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid, maar de Verenigde Staten gaan verder en zeggen: hier is sprake van genocide. Er is groeiend bewijs dat de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) de RSF steunen met wapens en huurlingen, onder meer uit Colombia. Een Sudanese krant meldde deze week dat de Colombianen ook worden ingezet om Zamzam te bewaken.

De VAE was ook aanwezig op een Britse vredesconferentie over Sudan. Niemand wilde daar over Zamzam horen, terwijl dat precies op dat moment gaande was. Opvallend is dat het VK enkele maanden later een economische deal sloot met de VAE."
Wat kun je anders verwachten van mensen die het alleen om geld en zeggenschap over het goud te doen is?
En van mensen, die zichzelf voor veel geld verhuren als soldaat en in opdracht van de geldschieters, de VAE
Emiraten spelen dubieuze rol in Soedan: bewapening paramilitaire milities in ruil voor goud

Hard tegen hard strijd volgt bij alle strijders, ook bij hen die van origine anders denken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Eindeloos bloedbad?

De echo van 2003 klinkt weer. Honger als wapen, zuiveringen in Darfur, en de rest van de wereld kijkt weg. Sudan is nu misschien wel de grootste humanitaire crisis op aarde, maar zonder druk op de sponsoren blijft dit een eindeloos bloedbad.

Er dreigt opnieuw genocide, in een week tussen 10.000 en 15.000 doden,
of wordt de genocide van 2003 nu voortgezet? Kennelijk werden in dat jaar
in Darfur 300.000 Sudanezen van Afrikaanse afkomst gedood. 24 miljoen mensen
lijdt honger. Bijna 13 miljoen mensen zijn op de vlucht geslagen.

En wat doe ik? Ik hoor bij de rest van de wereld! Ik maak me druk om onze eigen kleine huiselijke probleempjes, zoals de lekkage in de binnenmuur tussen de buren en ons, waarna bij controle ook nog eens bleek dat de standleiding asbest bevat. Alvorens tot reparatie over te gaan moet er een asbestrenovatie worden gedaan: de gehele woonkamer moet ontruimd tot en met de vloerbedekking, want ook de houtenvloer moet worden opengebroken om de asbest op correcte wijze te verwijderen.

Het hemd is nader dan de rok en dan kijk ik 's avonds TV voor wat ontspanning tegen de stress
en dan komt de Soedanproblematiek voorbij. Ik hoor bij de rest van de wereld:
  • ik zapp en kijk weg, naar dat andere kanaal waar Lubach optreedt.
    En ik lach, tranen met tuiten van het lachen!
.
NOS Nieuws - vandaag, 17:42 schreef:
Meer etnisch geweld en burgerslachtoffers: humanitaire crisis in Sudan verdiept

De humanitaire crisis in Sudan heeft zich de afgelopen zes maanden verdiept en het aantal burgerdoden is toegenomen meldt de VN-mensenrechtenorganisatie OHCHR in een rapport.
Er komt geen drinkwater of voedsel binnen, zegt Hoffmann. "Mensen zijn gedwongen veevoer te geven aan hun kinderen, als ze dat nog krijgen. Er heerst een vreselijke hongersnood."

Niet-Arabische afkomst

Waarnemers, waaronder Human Rights Watch, waarschuwen al langer voor etnische zuivering en mogelijk genocide in de regio-Darfur. "Zo vielen twee jaar geleden in de stad el-Geneina in een week tussen 10.000 en 15.000 doden, zegt Hoffmann. "Het waren vooral mensen van niet-Arabische afkomst."

Volgens Hofmann dreigt opnieuw genocide. "Of ik zou zeggen: de genocide die we in 2003 zagen, wordt voortgezet." In dat jaar werden in Darfur 300.000 Sudanezen van Afrikaanse afkomst gedood.

Hulporganisaties en de VN noemen de oorlog in Sudan de grootste humanitaire crisis ter wereld. De helft van de bevolking, 24 miljoen mensen, lijdt honger. Bijna 13 miljoen mensen zijn op de vlucht geslagen.

Hoffmann zegt dat internationale druk om de oorlog te stoppen ontbreekt. "Er wordt bijvoorbeeld geen druk gezet op regionale sponsoren om deze oorlog te stoppen", zegt Hoffmann.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik heb dit gelezen.
Het blijkt dat men het er over eens is, dat aan dit geweld een einde moet komen.
Maar zelf een unanieme mening in de veiligheidsraad, blijkt onvoldoende.
Is er iemand met een plan dat zou kunnen werken?
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 22 sep 2025 04:04 Ik heb dit gelezen.
Het blijkt dat men het er over eens is, dat aan dit geweld een einde moet komen.
Het enige dat altijd weer lijkt te werken is ingrijpen van buitenaf waardoor het vaak tijdelijk even 'rustig' is totdat de hulptroepen weer zijn vertrokken. Dan laait de onvrede (soms heftiger) weer op.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 22 sep 2025 07:10
Peter van Velzen schreef: 22 sep 2025 04:04 Ik heb dit gelezen.
Het enige dat altijd weer lijkt te werken is ingrijpen van buitenaf waardoor het vaak tijdelijk even 'rustig' is totdat de hulptroepen weer zijn vertrokken. Dan laait de onvrede (soms heftiger) weer op.
De twee groepen moeten gewoon duurzaam van elkaar worden gescheiden.
Helaas kan dat natuurlijk weer niet, daar de mensen door elkaar heen leven. En dat geldt zéker bij machtskwesties.
En dan.. áls het ooit zover zou komen, wat zijn dan de grenzen? (Hoe gaan we het doen? Weer ruzie).
De oorlog brak uit te midden van spanningen over de integratie van de RSF in het leger na de staatsgreep van 2021, te beginnen met RSF-aanvallen op overheidslocaties in Khartoem en andere steden.
Haat onderling, dus mogelijk weer aanslagen en inderdaad voor het weet zijn ze weer aan't meppen.

Er is in mijn ogen maar één mogelijkheid om het rustig te krijgen: iedereen aan het werk, mooie economie maken, goed inkomen voor ieder etc. Iets in díe richting.. Men is daar veel te gefocussed op macht, invloed en andere onzin. En feitelijk geldt zulks volgens mij voor grote delen van Afrka. Ga aan je werk, laat je proppenschieter thuis of dump hem.
Ja, ik weet het.. dromenland. Zie elders op de wereld. Zal waarschijnlijk lang duren voor het zou kunnen lukken.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Gerard R. schreef: 29 sep 2025 16:53 Er is in mijn ogen maar één mogelijkheid om het rustig te krijgen: iedereen aan het werk, mooie economie maken, goed inkomen voor ieder etc. Iets in díe richting.. Men is daar veel te gefocussed op macht, invloed en andere onzin. En feitelijk geldt zulks volgens mij voor grote delen van Afrka. Ga aan je werk, laat je proppenschieter thuis of dump hem.
Ja, ik weet het.. dromenland. Zie elders op de wereld. Zal waarschijnlijk lang duren voor het zou kunnen lukken.
They may think you are a dreamer, but you're not the only one. . . :angel12:
Ik wens u alle goeds
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.france24.com/en/live-news/2 ... -in-darfur
Port Sudan (Soedan) (AFP) – De paramilitaire Rapid Support Forces (RSF) van Soedan hebben zondag meegedeeld dat het de volledige controle had overgenomen over El-Fasher, de laatste grote stad in de uitgestrekte regio Darfur. Dit kan een keerpunt zijn in de burgeroorlog in het land. (..)
Ook zo iets 'fraais' :roll: Het gebeurt en wie doet er wat aan zolang het duurt.
Minstens 150.000 doden... Zóveel gewonden en mensen die bijna dood van de honger zijn.. Land kapot.
Er zitten nog veel mensen vast in de stad. Voor hun wordt gevreesd.

Zie de krijgers, in dit geval soldaten van het leger.

Afbeelding
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://nos.nl/l/2588242
CAIRO -- Sudan's paramilitary forces killed hundreds of people including patients in a hospital after they seized el-Fasher city in the western Darfur region over the weekend, according to the U.N., displaced residents and aid workers, who described harrowing details of atrocities.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, director general of the World Health Organization, said in a statement the 460 patients and companions were reportedly killed at Saudi Maternity Hospital in el-Fasher, the provincial capital of North Darfur. He said the WHO was “appalled and deeply shocked” by the reports. (..)
De mens is niet te verbeteren. Het moet zo hier en daar op de globe klote en macaber zijn, anders is men niet happy, anders is men bang voor de vijand.
Ik ga er wel vanuit dat het de misbaksels zijn die het doen, maar 't helpt niet dat te zien. De horror is er en blijft hier en daar.

En zoals wel meer voorkomt tegenwoordig: de wereld kijkt toe.........!!!
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.ndtv.com/world-news/sudan-w ... =newsstand
Satellite Images Show Bloodshed, Mass Killings In War-Ravaged SudanSudan has been ravaged by a deadly civil war for more than two years and around 40,000 people have died. Millions of others have been displaced. (..)

"Imagery analysis shows objects consistent with the size of human bodies on the ground near RSF vehicles, including at least five instances of reddish earth discoloration," the report said.

"House-to-house clearance operations are approximately 250 meters from Al Safiya mosque - which the RSF attacked in a drone strike on 19 September 2025 that killed approximately 78 people- and slightly northwest of the Saudi Hospital," the report added. (..)
Dat doen ze nou eenmaal allemaal in dat gebied. Bijna het Midden Oosten, niet al te ver van Gaza.
Niets aan te doen blijkbaar, de wereld laat het gewoon gebeuren, maar dat wisten we al van Gaza.
Heel tribaal.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 30 okt 2025 17:13:scissors:
Niets aan te doen blijkbaar, de wereld laat het gewoon gebeuren,
maar dat wisten we al van Gaza. Heel tribaal.
Wil je dat 'de wereld' ingrijpt daar? Wie en hoe dan?
Met een 'humanitaire' oorlog vanuit de VN?
Plaats reactie