Gerard R. schreef: ↑05 nov 2025 16:15
axxyanus schreef: ↑05 nov 2025 15:33
Gerard R. schreef: ↑04 nov 2025 23:00
Trump, de Christen?

Half jaar terug.
https://www.ad.nl/binnenland/non-binair ... gle.com%2F
??
En kleding: zwemmen, met name aan zee: draag je een Islambedekking zwempak (ik weet niet hoe dat heet), want dan moet je oppassen. Vrijheden kunnen soms onverwacht tegenvallen. We moeten het helder blijven zien.
Trump heeft helemaal niemand in de ban gedaan. Verwachten dat mensen van de faciliteiten gebruik maken die bij hun geslacht horen, is niemand in de ban doen. Verwachten dat iemand die van het mannelijke geslacht is, deelneemt in de mannen categorie, ook al denkt die persoon zelf dat die een vrouw is en wil meedoen in de vrouwencategorie, is niet hetzelfde als die persoon in de ban doen.
En wat wordt er hier juist bedoeld met gender? Als er naar het geslacht verwezen wordt, dan zijn er inderdaad maar twee geslachten. Zelfs de mensen met een DSD horen tot een specifiek geslacht. Hun aandoening die soms voor onduidelijke secundaire kenmerken zorgt, spreekt het binaire karakter van geslachten niet tegen.
Als er met gender, genderidentiteit, wordt bedoeld, dan is dat inderdaad een continuum. Maar dan blijft natuurlijk de vraag waarom mensen hun identiteit willen gebruiken als het gaat om biologisch onderscheid. Uiteindelijk is het je biologische lichaam dat meedoet aan een sportwedstijd, niet je identiteit.
Het gaat hier over forse kritiek op de Koran. Wat best kan hoor.
Maar dan zeg ik dat je dan ook even naar het Christendom zou moeten kijken.
Daar ben ik mee akoord maar het voorbeeld dat je dan gebruikt leent zich daar niet voor.
De wetgeving die Trump daar invoerde, vertolkt geen typisch christelijk standpunt. Je vind zowel christenen als ongelovigen aan beide kanten van het transvraagstuk. Ook mensen die progressief zijn, kunnen problemen hebben met de eisen van de transbeweging, en kunnen die beweging als eerder regressief zien dan progressief.
Je kan het grondig oneens zijn met die mensen maar hun aanwezigheid maakt de houding van Trump tegenover de transideologie ongeschikt als voorbeeld voor hoe problematisch het christendom is.
Gerard R. schreef: ↑05 nov 2025 16:15Maakt mij verder niet zoveel uit, ik ben niet van die instituties. Maar ik vind het zo oneerlijk om van alles buiten onze wereld te verketteren terwijl het 'bij ons' ook heel fout kan zijn of is. Zie Trump bijvoorbeeld of Wilders of Le Pen e.d..
Het is ellende met al wat mensen voor concreets aan tekst hebben gemaakt van religieus besef. Dat is er in mijn beleving n.l. wél. En als die 'heilige boeken' er zijn, dan gaan ze elkaar daarmee bestrijden. Eeuwen lang.
Waarom heb je het nu over "ons". "Wij" zijn niet allemaal christen. Voor zover ik op de hoogte ben, beschouwt Wilders bv. zichzelf als agnost. Als je de indruk hebt dat men nogal eenzijdig kritiek op de koran heeft en daar kritiek op de bijbel --- en andere heilige boeken --- wil tegenover zetten, dan heb ik daar alle begrip voor. Maar kies dan wel voorbeelden uit die heilige boeken. Kies geen modern politiek stanpunt omdat jij dat standpunt met religie associeert, terwijl er ook veel ongelovigen voor dat standpunt zijn.
Gerard R. schreef: ↑05 nov 2025 16:15Wat mensen zelf willen met hun identiteit of gender, dat mogen ze van mij zelf weten. Mij hoor je niet.
Stel dat een vrouw een naaktfouie moet ondergaan. Normaal heeft ze het recht dat dat door een vrouw gebeurd. Stel nu dat een politieagent van het mannelijke geslacht maar die zich identificeert als vrouw, die naaktfouille uitvoert. Is nu het recht van de vrouw voldaan of niet?
Of omgekeerd. Een man moet een naaktfouie ondergaan maar die identiceert zich als vrouw. Kan een vrouwelijke agente nu verplicht worden om die fouie bij die man uit te voeren?
Je moet kiezen wat je voorrang geeft, vrouwenrechten, waarbij vrouwen in specifieke omstandigheden het recht hebben om mannen te weren. Of de identiteit van mannen die zichself als vrouw zien. En mensen die vrouwenrechten, gebaseerd op geslacht, belangrijker vinden dan identiteit, zijn niet automatisch conservatieve of regressieve gelovigen.
Gerard R. schreef: ↑05 nov 2025 16:15En nóg beter zou zijn als je er niemand over hoort en dat men niet acuut met een of andere zg. 'kwalijke religie' komt.
Maar jij bent het die dit onderwerp in deze draad ter sprake heeft gebracht.
Gerard R. schreef: ↑05 nov 2025 16:15En Trump doet van alles in de ban helaas.
Misschien wel misschien niet, dit was daar echter geen voorbeeld van. Waar terecht een onderscheid gemaakt wordt op basis van geslacht, is verwachten dat mensen weldegelijk volgens dat geslacht worden ingedeeld i.p.v. naar hun identiteit, is geen voorbeeld van bannen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman