Je hebt gelijk.
Misschien kun je het afsplitsen, of is dat te veel gevraagd?
Moderator: Moderators
Je hebt gelijk.
Afgesplitst van Islam maakt indolentTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑20 nov 2025 09:22Je hebt gelijk.
Misschien kun je het afsplitsen, of is dat te veel gevraagd?
Als je met “wetenschappelijk bewezen” achterdochtig wordt lijkt me dat het gezondst.“HierEnNu” schreef: Zelf beschouw ik "wetenschappelijk bewezen" vooral als een gidswoord:
het klinkt indrukwekkend, maar triggert bij mij eerder extra controle dan blind vertrouwen.
Daarom formuleerde ik liever expliciet wat ik onder wetenschap versta.
Wat vind jij van die omschrijving? Moet er volgens jou iets bij of af, of voldoet ze niet?
Dat lijkt me de kern van de discussie.
Helemaal mee eens:heeck schreef: ↑20 nov 2025 16:19Als je met “wetenschappelijk bewezen” achterdochtig wordt lijkt me dat het gezondst.“HierEnNu” schreef: Zelf beschouw ik "wetenschappelijk bewezen" vooral als een gidswoord:
het klinkt indrukwekkend, maar triggert bij mij eerder extra controle dan blind vertrouwen.
Daarom formuleerde ik liever expliciet wat ik onder wetenschap versta.
Wat vind jij van die omschrijving? Moet er volgens jou iets bij of af, of voldoet ze niet?
Dat lijkt me de kern van de discussie.
Het begrip “wetenschappelijk” uitvlooien op zijn facetten vermindert terecht geen enkele achterdocht, want de meeste tijd wordt besteed aan het onderzoeken of iets wel waar genoeg is en dus met omschreven voorbehoud betrouwbaar kan worden toegepast.
Roeland
Dat gaat niet, want dan zou je alle tussentijdse publikaties en lezingen ook willen voorkomen. Het blijft daarom ook een grote eigen verantwoordelijkheid.“HierEnNu” schreef: Zonder zulke handvatten blijft het bij willekeur, en dat lijkt me precies wat wetenschap wil voorkomen.
Roeland“Wikipedia” schreef: . . .
Linus Pauling hield zich in zijn latere leven intensief bezig met de werking van vitamine. Hij constateerde dat de meeste vitamines, in tegenstelling tot farmaca, in hoge doseringen vrijwel niet toxisch zouden zijn. Dit leidde mede tot zijn opvatting dat de optimale dosering van vitamines veel hoger ligt dan wat via een normale voeding aan vitamines wordt binnengekregen. Hij meende dat gebruik van hoge doses vitamine C bescherming kan bieden ter vermindering van of ter voorkoming van een aantal ziektes. Zijn opvattingen over vitamine C kregen geen voet in de medische wetenschap, maar kregen wel populariteit onder consumenten
Op zichzelf kunnen claims van astrologen weerlegd worden of juist bevestigd worden.ChaimNimsky schreef: ↑19 nov 2025 22:36De onderzoeksresultaten van astrologie zijn niet herhaalbaar, laten geen falsifieerbare effecten zien en de claims worden niet aangepast op basis van de resultaten.gerard_m schreef: ↑19 nov 2025 22:25 Stellingen over een verband tussen karakter of levensloop en de stand van de sterren bij de geboorte, zijn op zich prima statistisch te onderzoeken, mits de stelling voldoende concreet is.
In de praktijk hebben astrologen echter zelden de neiging het verhaal concreet te maken of te laten onderzoeken.
Zo'n duidelijke criteria bestaan niet. Er is geen scherpe grens tussen wat nog wel wetenschap is en wat niet. o.a. omdat er grenswetenschap bestaat. Het is een beetje zoals het onderscheid tussen dag en nacht. Door de schemerzone is er geen scherpe grens te trekken. Maar het is natuurlijk niet zo dat je door het onbreken van een duidelijke scheidingslijn helemaal zonder handvaten zit en het uitsluitend willekeur zou zijn.HierEnNu schreef: ↑20 nov 2025 19:21 Juist daarom heb je duidelijke criteria nodig om kwakzalverij, pseudowetenschap en
zowel niet-empirische als empirische wetenschap van elkaar te onderscheiden.
Zonder zulke handvatten blijft het bij willekeur, en dat lijkt me precies wat wetenschap wil voorkomen.
Astrologie werkt vooral met de schijnbare posities van planeten.gerard_m schreef: ↑20 nov 2025 22:33Op zichzelf kunnen claims van astrologen weerlegd worden of juist bevestigd worden.ChaimNimsky schreef: ↑19 nov 2025 22:36De onderzoeksresultaten van astrologie zijn niet herhaalbaar, laten geen falsifieerbare effecten zien en de claims worden niet aangepast op basis van de resultaten.gerard_m schreef: ↑19 nov 2025 22:25 Stellingen over een verband tussen karakter of levensloop en de stand van de sterren bij de geboorte, zijn op zich prima statistisch te onderzoeken, mits de stelling voldoende concreet is.
In de praktijk hebben astrologen echter zelden de neiging het verhaal concreet te maken of te laten onderzoeken.
Astrologie legt een causaal verband tussen twee verschijnselen, net als bijvoorbeeld een Econoom dit doet.
Voor een astroloog zijn dit verbanden tussen standen van hemellichamen en karakters of gebeurtenissen.
Of dat verband er daadwerkelijk is, kun je op zich gemakkelijk (statistisch) onderzoeken, mits zo'n stelling concreet wordt geformuleerd.
Je bedoelt denk ik dat -indien zo'n verband daadwerkelijk zou blijken te bestaan- de onderliggende theorieen van de astroloog nog niet bewezen zijn.
Het is zeker een discipline. De vraag is natuurlijk wat er met "academische" bedoeld wordt. Mijn indruk was dat ChaimNimsky het als synoniem voor universitair gebruikte en ik heb geen weet van universiteiten die gediplomeerde schakers afleveren.
Theologie is een paraplu term. Ja op sommige universiteiten is dat een deel van wat er gebeurd. Maar er zijn ook heel wat theologen die op basis van o.a. die historische bronnen denken iets tastbaars over god zelf of het bovennatuurlijke te kunnen zeggen en wat die personen doet, staat ook gekend als theologie.ChaimNimsky schreef: ↑19 nov 2025 21:49Astrologie faalt op falsifieerbaarheid, herhaalbaarheid en onafhankelijke verificatie. Theologie bestudeert niet of God empirisch meetbaar bestaat, maar onderzoekt historische bronnen, religieuze praktijken en de maatschappelijke effecten.
Sommige theologie.ChaimNimsky schreef: ↑19 nov 2025 21:49Theologie gebruikt academisch erkende onderzoeksmethoden, zoals historische en filologische analyse, sociologische en antropologische benaderingenen en is daarom binnen de universiteit een legitieme geesteswetenschappelijke discipline.
Het bestuderen van spelletjes behoort tot de wiskunde en men kan er statistiek op bedrijven.axxyanus schreef: ↑21 nov 2025 08:29Het is zeker een discipline. De vraag is natuurlijk wat er met "academische" bedoeld wordt. Mijn indruk was dat ChaimNimsky het als synoniem voor universitair gebruikte en ik heb geen weet van universiteiten die gediplomeerde schakers afleveren.
De vraag is ook of schaken onder wetenschap zou vallen. Dat lijkt mij een stap te ver.
Ik ga hier niet alle voorbeelden aflopen --- niet allemaal wat mij betreft --- maar laat ik er psychologie uitpikken. Is psychologie een wetenschap? Het antwoord op die vraag is niet zo eenvoudig omdat wat er onder die stempel schuilgaat niet zo eenduidig is. Er wordt onder die stempel, wetenschap bedreven maar onder die stempel ligt ook heel wat anders. Therapeuten die hun cliënten helpen, bedrijven geen wetenschap. En als een therapeut op dat vlak niet de nodige voorzorgmaatregelen nemen, loopt hij het risico om op basis van zijn praktijkervaring tot heel onwetenschappelijke besluiten te komen.HierEnNu schreef: ↑19 nov 2025 18:28 Ik wil toe naar de definitie van wetenschap. Tiberius stelde eerder dat een definitie
van wetenschap niet mogelijk is. Toch is dat precies waar de discussie wat mij betreft om draait:Kan best zijn dat mijn dappere pogingen als leek niet voldoen:
- welke criteria bepalen wat wél en wat géén wetenschap is?
Indien disciplines als filosofie, economie, psychologie, sociologie, geschiedenis en rechtsgeleerdheid onder jouw definitie van wetenschap vallen, dan kan ik wel wat verschillende scholen binnen die wetenschapsdomeinen opsommen. en dan zien we daar hetzelfde patroon:
- wat is jouw definitie van wetenschap?
Wat hen [volgens mij!] binnen de wetenschap houdt, is
- verschillende scholen die elkaar tegenspreken, zonder dat dit hun academische status aantast.
methodologische toetsbaarheid binnen het gekozen kader, niet uniformiteit van conclusies.
Maar waar er echte wetenschap bedreven wordt, wordt een gebrek aan uniformiteit gezien als een nog steeds open vraag. Als er meerdere stromingen zijn die elk de neiging hebben om te beweren dat de vraag wel degelijk beantwoord is en dat zij het juiste antwoord hebben en die anderen niet, dan wordt op dat punt niet langer wetenschap beoefend.HierEnNu schreef: ↑19 nov 2025 18:28'uniformiteit in conclusies'[/i] nergens als voorwaarde om een vakgebied wetenschappelijk te kunnen noemen. Is dat volgens jou een eis binnen een empirische wetenschap, of hanteer je een ander criterium
Zo is er een wiskundige die op basis van surreële nummers, het spel go heeft bestudeerd en heeft als ik het goed heb op dat vlak zelfs bijdragen geleverd wat het eindspel betreft.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑21 nov 2025 09:17 Het bestuderen van spelletjes behoort tot de wiskunde en men kan er statistiek op bedrijven.
Martin Gardner deed dat vaak in zijn reeks Mathimatical Games. (een aanrader)
Hij kwam o.a. met de paarden sprongen op alternatieve borden.
Het bestuderen van een spel als Schaken is in mijn ogen wetenschappelijk, schaken zelf echter niet.
Als ik naar de schaakwereld kijk dan zie ik:axxyanus schreef: ↑21 nov 2025 08:29Het is zeker een discipline. De vraag is natuurlijk wat er met "academische" bedoeld wordt. Mijn indruk was dat ChaimNimsky het als synoniem voor universitair gebruikte en ik heb geen weet van universiteiten die gediplomeerde schakers afleveren.
De vraag is ook of schaken onder wetenschap zou vallen. Dat lijkt mij een stap te ver.