De toekomst is heden.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: De toekomst is heden.

Bericht door Gerard R. »

https://scientias.nl/te-veel-ruimte-afval-video/
Stel je voor: Geen internet. Geen banktransacties. Geen navigatie. Klinkt als science fiction, maar het is een scenario waar de grote hoeveelheid afval in de ruimte toe kan leiden. Het gaat om brokstukjes die je niet eens kunt zien, maar wel satellieten kunnen beschadigen die zo belangrijk zijn voor het leven op aarde. Sterrenkundige Thomas Wijnen (NOVA | Universiteit Leiden) legt in deze aflevering uit waar dat ruimteafval precies vandaan komt, en hoe we het zouden kunnen opruimen. (..)
Beetje gepraat als tegen kinderen, maar verder klopt het verhaal wel.
En Musk helpt met zijn duizenden microsatellietjes..
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

China heeft een doorbraak bereikt met een experimentele thoriumreactor in de Gobiwoestijn, die succesvol energie heeft opgewekt. Deze gesmoltenzoutreactor maakt gebruik van thorium, een veelvoorkomende grondstof, en biedt de potentie voor vrijwel onbeperkte, schone energie met minder nucleair afval, dat sneller onschadelijk wordt in vergelijking met reguliere kerncentrales.
https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1058 ... iumreactor
Ze zijn zo bezig en zo slim en zo vindingrijk.
Ik voel een beetje voor China wat ik vroeger een soort voelde voor Israël.
Ze werken aan hun toekomst, ze timmeren aan de weg.
Verschil is, dat ze nogal dwars worden gezeten door het Westen met vooral Trump als boosdoener (in mijn ogen).
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 09 nov 2025 11:43 https://scientias.nl/te-veel-ruimte-afval-video/
Stel je voor: Geen internet. Geen banktransacties. Geen navigatie. Klinkt als science fiction, maar het is een scenario waar de grote hoeveelheid afval in de ruimte toe kan leiden. Het gaat om brokstukjes die je niet eens kunt zien, maar wel satellieten kunnen beschadigen die zo belangrijk zijn voor het leven op aarde. Sterrenkundige Thomas Wijnen (NOVA | Universiteit Leiden) legt in deze aflevering uit waar dat ruimteafval precies vandaan komt, en hoe we het zouden kunnen opruimen. (..)
Dat verpest weer de waarnemingen van de astronomen!

PS.
Hebben we misschien naar de zelfde Docu gekeken?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 nov 2025 08:58
Gerard R. schreef: 09 nov 2025 11:43 https://scientias.nl/te-veel-ruimte-afval-video/
Dat verpest weer de waarnemingen van de astronomen!

PS.
Hebben we misschien naar de zelfde Docu gekeken?
Er wordt al jaren over gepraat, dat dit zou kunnen gaan gebeuren. Nu dus.
Het is niet normaal met die massale (weliswaar op zich prachtig technologische) troep.

Nou ja... dan kan Musk weer rijker worden met ons allemaal naar Mars te zwiepen als het hier niet meer gaat.
En dan daar weer opnieuw kapot maken. Enzovoort. :lol: :roll:
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.africanews.com/2025/11/26/a ... as-demand/
mazon deploys 2,000 robots in UK's Bolton warehouse to meet Christmas demand

Kijk maar, het doet mij denken aan nachtmerries.
holog
Diehard

Bericht door holog »

We zitten niet aan de vooravond van een fasetransitie maar eerder er in en het is de grootste en snelste in de menselijke geschiedenis.

2025-2035 wordt de decade waarin de oude wereld zichtbaar instort en de nieuwe nog niet comfortabel is. Dat is precies wat een faseovergang ís chaos, desoriëntatie, en uiteindelijk een totaal ander evenwicht. 2025-2035 is de smalle gang waar de oude wereld echt sterft en de nieuwe nog niet leefbaar voelt. de 'valley of despair' van elke fasetransitie, maar dan op planetaire schaal en met een tempo dat geen enkele generatie eerder heeft meegemaakt.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

holog schreef: 26 nov 2025 23:30 We zitten niet aan de vooravond van een fasetransitie maar eerder er in en het is de grootste en snelste in de menselijke geschiedenis.

2025-2035 wordt de decade waarin de oude wereld zichtbaar instort en de nieuwe nog niet comfortabel is. Dat is precies wat een faseovergang ís chaos, desoriëntatie, en uiteindelijk een totaal ander evenwicht. 2025-2035 is de smalle gang waar de oude wereld echt sterft en de nieuwe nog niet leefbaar voelt. de 'valley of despair' van elke fasetransitie, maar dan op planetaire schaal en met een tempo dat geen enkele generatie eerder heeft meegemaakt.
Ja, niets aan te doen. :? En te snel. Sh*t happens.
holog
Diehard

Bericht door holog »

Gerard R. schreef: 27 nov 2025 12:09 Ja, niets aan te doen. :? En te snel. Sh*t happens.
Net het punt dat de meesten blijken te missen, de enige uitweg is om er doorheen te accelereren.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

holog schreef: 27 nov 2025 19:50
Gerard R. schreef: 27 nov 2025 12:09 Ja, niets aan te doen. :? En te snel. Sh*t happens.
Net het punt dat de meesten blijken te missen, de enige uitweg is om er doorheen te accelereren.
Of versnelling werkelijk de enige uitweg is, valt te betwijfelen, dat is een forse claim zonder onderbouwing. Maar als het alternatief een langdurige stagnatie of gecontroleerde aftakeling van bestaande structuren is, dan heeft een versnelde overgang in ieder geval wél mijn voorkeur.

Puur om de simpele reden dat ik de uitkomst graag nog meemaak,
in plaats van blijven hangen in een eindeloze tussenfase.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
holog
Diehard

Bericht door holog »

HierEnNu schreef: 01 dec 2025 20:14
Of versnelling werkelijk de enige uitweg is, valt te betwijfelen, dat is een forse claim zonder onderbouwing. Maar als het alternatief een langdurige stagnatie of gecontroleerde aftakeling van bestaande structuren is, dan heeft een versnelde overgang in ieder geval wél mijn voorkeur.

Een forse claim zonder onderbouwing is uw visie.
Antifragiliteit wordt vrij unaniem onder riskmanagers aanschouwd als het hoogste niveau van risicobeheer, ver boven fragiliteit en robuustheid.
Maar ik hoor graag het jouwe.

Fragiele systemen breken bij stress omdat ze proberen risico's te vermijden, wat ze kwetsbaar maakt voor onverwachte schokken. Robuuste systemen overleven schokken zonder te veranderen, maar ontwikkelen zich niet. Antifragiele systemen daarentegen profiteren van onzekerheid en schokken, leren door fouten en groeien daardoor sterker.

In de praktijk betekent dit dat traditionele of out-dated zero-risk benaderingen, zoals de EU's "precautieprincipe" of strenge reguleringen, fragiliteit creëren door innovatie en variatie te blokkeren. Antifragiele risicobeheerstrategieën omarmen fluctuaties, experimenteren en decentraliseren juist, waardoor ze veerkrachtig en innovatief zijn, en beter bestand tegen complexe crisissen.

Versnellen is niet zomaar een keuze, het is een noodzakelijke stap om antifragiliteit te bouwen, systemen die sterker worden door uitdagingen, in plaats van te breken of enkel te overleven. Zonder deze aanpak blijft stagnatie of eerder instorting het meest waarschijnlijke scenario.

Het bouwen aan antifragiele systemen is daarmee de meest effectieve strategie om door de huidige faseovergang te navigeren naar een duurzame toekomst.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

holog schreef: 02 dec 2025 12:19
HierEnNu schreef: 01 dec 2025 20:14

Een forse claim zonder onderbouwing is uw visie.
Antifragiliteit wordt vrij unaniem onder riskmanagers aanschouwd als het hoogste niveau van risicobeheer, ver boven fragiliteit en robuustheid.
Maar ik hoor graag het jouwe.

Fragiele systemen breken bij stress omdat ze proberen risico's te vermijden, wat ze kwetsbaar maakt voor onverwachte schokken. Robuuste systemen overleven schokken zonder te veranderen, maar ontwikkelen zich niet. Antifragiele systemen daarentegen profiteren van onzekerheid en schokken, leren door fouten en groeien daardoor sterker.

In de praktijk betekent dit dat traditionele of out-dated zero-risk benaderingen, zoals de EU's "precautieprincipe" of strenge reguleringen, fragiliteit creëren door innovatie en variatie te blokkeren. Antifragiele risicobeheerstrategieën omarmen fluctuaties, experimenteren en decentraliseren juist, waardoor ze veerkrachtig en innovatief zijn, en beter bestand tegen complexe crisissen.

Versnellen is niet zomaar een keuze, het is een noodzakelijke stap om antifragiliteit te bouwen, systemen die sterker worden door uitdagingen, in plaats van te breken of enkel te overleven. Zonder deze aanpak blijft stagnatie of eerder instorting het meest waarschijnlijke scenario.

Het bouwen aan antifragiele systemen is daarmee de meest effectieve strategie om door de huidige faseovergang te navigeren naar een duurzame toekomst.
Ik heb er even over moeten peinzen, maar ik voel veel voor jouw idee hierover.
Ik roep heel vaak, bijna dagelijks, in mijn onschuld: "Aanpassers zijn overlevers¨.
Plaats reactie