HierEnNu schreef: ↑01 dec 2025 20:14
holog schreef: ↑27 nov 2025 19:50
Gerard R. schreef: ↑27 nov 2025 12:09
Ja, niets aan te doen.

En te snel. Sh*t happens.
Net het punt dat de meesten blijken te missen, de enige uitweg is om er doorheen te accelereren.
Of versnelling werkelijk de enige uitweg is, valt te betwijfelen, dat is een forse claim zonder onderbouwing. Maar als het alternatief een langdurige stagnatie of gecontroleerde aftakeling van bestaande structuren is, dan heeft een versnelde overgang in ieder geval
wél mijn voorkeur.
Puur om de simpele reden dat ik de uitkomst graag nog meemaak,
in plaats van blijven hangen in een eindeloze tussenfase.
Een forse claim zonder onderbouwing is uw visie.
Antifragiliteit wordt vrij unaniem onder riskmanagers aanschouwd als het hoogste niveau van risicobeheer, ver boven fragiliteit en robuustheid.
Maar ik hoor graag het jouwe.
Fragiele systemen breken bij stress omdat ze proberen risico's te vermijden, wat ze kwetsbaar maakt voor onverwachte schokken. Robuuste systemen overleven schokken zonder te veranderen, maar ontwikkelen zich niet. Antifragiele systemen daarentegen profiteren van onzekerheid en schokken, leren door fouten en groeien daardoor sterker.
In de praktijk betekent dit dat traditionele of out-dated zero-risk benaderingen, zoals de EU's "precautieprincipe" of strenge reguleringen, fragiliteit creëren door innovatie en variatie te blokkeren. Antifragiele risicobeheerstrategieën omarmen fluctuaties, experimenteren en decentraliseren juist, waardoor ze veerkrachtig en innovatief zijn, en beter bestand tegen complexe crisissen.
Versnellen is niet zomaar een keuze, het is een noodzakelijke stap om antifragiliteit te bouwen, systemen die sterker worden door uitdagingen, in plaats van te breken of enkel te overleven. Zonder deze aanpak blijft stagnatie of eerder instorting het meest waarschijnlijke scenario.
Het bouwen aan antifragiele systemen is daarmee de meest effectieve strategie om door de huidige faseovergang te navigeren naar een duurzame toekomst.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.