Vallende waterdruppel langs raam
Moderator: Moderators
Re: Vallende waterdruppel langs raam
De vallende waterdruppel is een voorbeeld dat ik graag gebruik om de angst voor het onbekende mee te illustreren:
https://www.youtube-nocookie.com/embed/ ... ;start=156
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Indien er heel precies wordt gemeten dan moet er een lichte afwijking zijn met de loodrechte val.heeck schreef: ↑02 dec 2025 13:10PLEZIER Tiberius,TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑02 dec 2025 10:59Wat zou dat dan kunnen opleveren?
Wil je de baan beter vastleggen, dan kan er beter met sterk versnelde opnamen worden gewerkt.
Daarna normaal afspelen en je weet iets meer.
Helaas biedt het geen verklaring en dat is waar het om gaat.
Plezier! Om met zo simpel mogelijke middelen zo dicht mogelijk bij de werkelijke verklaring te komen.
In dit geval daarom beginnend met het buitensluiten van allerlei, min of meer niet terzake verstoringen van toevallige aard.
Onze badkamer, waar het gewoonlijk windstil is, heeft een douche-hoek met 2 meter hoge glazen wanden waar het door Bonjour opgebrachte vermoeden zeker gedemonstreerd moet kunnen worden omdat de valsnelheid over die afstand lekker veel groter is dan bij Bonkour’s buitenraampje.
Dan eerst de proefopstelling bedenken wan ook die kan je met een hi-speed camera niet missen.
De druppelaar verschuifbaar maken zodat minstens het wel niet afbuigen van een loodrecht vallen kan worden gerelateerd aan de begin-afstand van het glas.
Roeland
PS
Al doende het fixeerspuitje niet vergeten, want een Bernouilly-verklaring moet wel als dusdanig kunnen worden gedemonstreerd.
===
I
Kan wel eens een lastig sommetje worden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ik heb er aan (vrij grof) gerekend:
Ik kwam uit op ongeveer 1/15g horizontaal.
(ik ben er sterk in het maken van rekenfouten)
Lijkt me teveel voor het gevoel, misschien kan een ander het ook even doen.
De éeuwige' (dodende) waterdruppel is nog wat stringenter.Amerauder schreef: ↑02 dec 2025 14:12 De vallende waterdruppel is een voorbeeld dat ik graag gebruik om de angst voor het onbekende mee te illustreren:
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
O, heb jij dat ook? Ik was extreem goed in wiskunde enzo, maar de concentratie was zo weg en dan dat foutje...TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑02 dec 2025 15:35 Ik heb er aan (vrij grof) gerekend:
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Dat verbaast me niet, want waterdruppels kunnen in verband worden gebracht met mist, waterhozen, tornado’s. Etcetera. En dus ook met het als zodanig volgen van de gradient, kristalvormen bij overgang naar sneeuw dus mineraalvormen van het simpele Plato-type in het algemeen.Amerauder schreef: ↑02 dec 2025 14:12 De vallende waterdruppel is een voorbeeld dat ik graag gebruik om de angst voor het onbekende mee te illustreren:
Graag je uitgeschreven script, want uitgesproken meningen zijn met AI gegenereerde ondertiteling niet te volgen. Zelfs niet op halve snelheid.
Roeland
PS
Of bedoel je mij te kunnen diagnosticeren richting ongespecificeerde angst voor het onbekende?.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Das een goeie! Ik las het het meer als: vermijden van onzekerheid door wetenschap toe te passen.
Ik ben benieuwd!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Bij een proefopstelling zou men de druppel langs meerdere kanten van een glazen plaat kunnen laten vallen.
Dit om andere oorzaken uit te sluiten.
Dit om andere oorzaken uit te sluiten.
Niet zo een goeie, want met Amerauder heb ik vaker last van vele kanten die kunnen worden bedoeld.
Terwijl dat vanzelf mijn beroepsabberatie kan zijn die mogelijk ook nog is versterkt door mijn tweezijdig “plotseling doof” worden. Allerlei hoor-hulpmiddelen helpen daarbij niet. Behalve een enkele aankopppelbare speciale microfoon waarmee ik mijn eega redelijk kan begrijpen.
Vandaar ook mijn terugvallen op naleesbare teksten, want mijn neiging om toch ondertiteling als gelijkwaardig aan goed kunnen horen in te zetten, werkt averechts en die moet ik bewust, hoe onvriendelijk ook, uit de weg gaan.
Roeland
Ja, Ik ben experimenteel natuurkundige, geen theoreet. Stroboscooplicht is leuk voor foto's maar niet essentieel.
Het geheel gebeurt wel in mijn huis.
Volgens mij heb ik nog ergens een leeg neusdruppel flesje, om mooie druppels te genereren. Eens kijken.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Eerste experiment:
Binnenwerk van een balpen verwijderd en er wat water in gedaan. Bovenkant open zodat ik met vinger de lucht-toevoer kan regelen.
Pen tegen raam gedrukt en druppels laten vallen. Die raakten het raam niet.
Ik ga nu nadenken hoe ik het experiment kan verbeteren.
Binnenwerk van een balpen verwijderd en er wat water in gedaan. Bovenkant open zodat ik met vinger de lucht-toevoer kan regelen.
Pen tegen raam gedrukt en druppels laten vallen. Die raakten het raam niet.
Ik ga nu nadenken hoe ik het experiment kan verbeteren.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Bonjour,
Je zit waarschijnlijk bij te geringe uitkomsten zodat je niets ziet.
Nummertje 8 van de voorbeelden in deze link:
https://www.atalup.com/bernoulli-princi ... -examples/
gaat over twee dicht bij elkaar hangende voorwerpen die je tegen elkaar krijgt door er tussendoor te blazen.
Roeland
Je zit waarschijnlijk bij te geringe uitkomsten zodat je niets ziet.
Nummertje 8 van de voorbeelden in deze link:
https://www.atalup.com/bernoulli-princi ... -examples/
gaat over twee dicht bij elkaar hangende voorwerpen die je tegen elkaar krijgt door er tussendoor te blazen.
Roeland
heeck schreef: ↑02 dec 2025 16:56Dat verbaast me niet, want waterdruppels kunnen in verband worden gebracht met mist, waterhozen, tornado’s. Etcetera. En dus ook met het als zodanig volgen van de gradient, kristalvormen bij overgang naar sneeuw dus mineraalvormen van het simpele Plato-type in het algemeen.Amerauder schreef: ↑02 dec 2025 14:12 De vallende waterdruppel is een voorbeeld dat ik graag gebruik om de angst voor het onbekende mee te illustreren:
Nee daar heeft het niets mee te maken.
Het gaat om de illusie van controle, beheersbaarheid, meesterschap over de natuur die uit het verlangen de loop van de waterdruppel te willen voorspellen spreekt.
Juist. En niet alleen jij, maar de samenleving.
De grote Johan Huizinga schreef een boek met de ondertitel: Een diagnose van het geestelijk lijden van onze tijd.
Prachtig boek, maar ik was niet helemaal tevreden met de conclusie. Dit zou mijn diagnose zijn inderdaad, het lijden wordt veroorzaakt door een overmatige angst voor het onbekende, en het ongebreidelde verlangen naar zekerheid dat daar uit voortvloeit.
Zelfs het verloop de waterdruppel langs het raam kunnen we niet voorspellen. Laat staan de belangrijke zaken in het leven.
Wat ik als indicatie zie voor jouw neigen tot profetische, dus onverifieerbare, slechts op resonantie drijvende grootspraak die ik kennelijk al heel vroeg in de peiling kreeg toen ik jou, toen ietsje voorbarig nog, herkende als een “sijsjeslijmer”.“Amerauder” schreef: Juist. En niet alleen jij, maar de samenleving.
Je mag best eens in Leeuwarden langskomen om door te nemen wat en/of wie mijn motto allemaal bestrijkt. Maar niet hier en hier te off-topic ook nog.
Roeland