Bonjour schreef: 23 dec 2025 12:09
Ik vind het zo'n opgeklopt idee dat Europa alleen eensgezind tegen de Russen weerstand kan bieden. De Russische economie implodeert. De komende jaren zijn er veel te weinig mannen en de hele bevolking implodeert ook. De meeste Russische wapens komen uit de Sovjet tijd. Ze zijn door de tanks heen en de nieuwe doet het niet goed. Staaljagers zijn minderwaardig aan de F-35. Ze zijn heel vervelend, maar we moeten niet overdrijven.
Ik denk dat een combinatie Frankrijk - Duitsland over 2 jaar al sterk genoeg is om Rusland militair tegengas te geven.
Zó zou je gelijk kunnen hebben Bonjour, maar..
de Russen zitten niet stil en gooien zich tegenwoordig een ongeluk met dronebommen naar Ukraine. En we weten het, dat zijn prima bestuurbare dingetjes, groot en klein (ook automatisch en/of met AI). Een bommetje en wellicht ligt je fabriek of je (lucht)haven, verwarming etc. een poosje stil. Wát tanks? Dat is een ontwikkeling in zeer korte tijd. En ze hebben genoeg menskracht.
Ze hebben een echte oorlogseconomie gemaakt. Ze produceren meer dan de EU en Ukraine samen. Ze hebben N.Korea en Iran (China's vermeende levering van wapens weet ik niet zoveel van. India net zo.) . Ook zij hebben redelijk destructieve spullen.. De Russen winnen stapje voor stapje stukjes Ukraine. Maar wel richting West dus. En heel belangrijk: de EU is traag met aanpassen aan wat mogelijk komt terwijl de Trump-administratie plotseling liever bloojan speelt. Het is heel moeilijk met de EU eventuele oorlog voeren met al die landjes en hun persoonlijke nukken. Eenheid is beter.
Maar ik zie ook wel dat de Russen zichzelf min of meer dwarszitten met wat ze zijn begonnen.
Toch kan je je daar niet op verkijken met oorlog. Om dingen weer te resetten na eventuele zeges kan ongelooflijk veel kosten met zich brengen, materieel en humaan. En ik weet niet of de Russen op instorten staan. Ik betwijfel het.

En soms komen ze met drones in onze luchtruimen vliegen waar we schijnbaar niets aan kunnen doen...