Over lijden en sterven...

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Over lijden en sterven...

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 05 jan 2026 22:53
Gerard R. schreef: 05 jan 2026 14:22Netanyahu, waardoor nog steeds velen overlijden, en die op Palestijns-land rooftocht is, met alle égards die je maar kan bedenken, door Trump wordt gefeteerd in het Witte Huis en omstreken.
Palestijnen zijn oud nieuws en Israel heeft wat het zich tot doel had gesteld. Israel is bezig met voorbereidingen voor Iran.
Ik geloof je onmiddellijk.
Maar 'de Palestijnen' zijn menselijkerwijs gesproken geen 'oud nieuws'.
¥¥
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Gerard R. schreef: 05 jan 2026 23:02
ChaimNimsky schreef: 05 jan 2026 22:53
Gerard R. schreef: 05 jan 2026 14:22Netanyahu, waardoor nog steeds velen overlijden, en die op Palestijns-land rooftocht is, met alle égards die je maar kan bedenken, door Trump wordt gefeteerd in het Witte Huis en omstreken.
Palestijnen zijn oud nieuws en Israel heeft wat het zich tot doel had gesteld. Israel is bezig met voorbereidingen voor Iran.
Ik geloof je onmiddellijk.
Maar 'de Palestijnen' zijn menselijkerwijs gesproken geen 'oud nieuws'.
Geen mens is oud nieuws. Cliché. Voor de wereldmachten zijn Palestijnen geen nieuws meer, raken politiek gemarginaliseerd, beschikken niet over doorslaggevende macht, beschikken niet over een economische sleutelpositie en geen bondgenoot die bereid is grote kosten te dragen voor hun zaak. Deze asymmetrie verklaart de huidige dynamiek. Niet omdat één kant moreel gelijk heeft en de ander niet, maar omdat macht, relevantie en allianties bepalen wie wordt gehoord en wie niet. Dit is de logica van internationale politiek.

Israel daarentegen heeft zich juist uit die marginaliteit gewerkt, is geïntegreerd in de wereldeconomie, technologisch onmisbaar op sommige domeinen, militair dominant en onderdeel van regionale allianties. Daardoor kan het nu zijn strategische aandacht verleggen naar Iran.
Zionist
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 31 dec 2025 21:47 https://www.jpost.com/israel-news/article-881941
Israel passed new legislation to cut off electricity, water, and communications from UNRWA facilities, in a move the United Nations body has called “outrageous.” (..)
En wie doet ze wat?.. Oppermachtig als ze zijn...

Dit is een heel akelig moment voor wat Israël nu doet; sommige landen zien dit:
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... weren.html
De humanitaire situatie in Gaza is opnieuw verslechterd en blijft catastrofaal. Dat schrijven onder meer het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Canada dinsdag in een gezamenlijke verklaring. (..)
Op de West Bank worden Palestijnse huizen door Israëlische bulldozers verwijderd. Israël wil dat gebied annexeren.
En natuurlijk etnisch zuiveren.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Gerard R. schreef: 05 jan 2026 20:26
Maria schreef: 05 jan 2026 20:22 Ik weet niet waar je heen wil met dit topic,
Aangaande de politiek in de diverse gebieden waarover je het hebt zijn er al speciale topics.
Nou, als dit een beetje fout loopt kan dat meer lijden en doden opleveren dan wij ons nu kunnen voorstellen.
Maar als als het naar jouw idee een raar topic is, dan hou ik er toch gewoon mee op? :lol:
Schrap het topic maar hoor.

Ik begon ermee toen ik zaken uit het Midden Oosten niet meer kwijt kon en terwijl er heel wat pijnlijks te vermelden was naar mijn idee. In het verlengde ervan de geopolitieke toestand Rusland, VS, China, Europa. Weet je ook hoe het kwam :wink:
Je weet, dat er een reden is voor het sluiten van het Midden Oosten topic.
Redenen die je hier kunt lezen
De rest is nog open.
Dit kan dus gesloten.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gesloten