27 maanden later

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

27 maanden later

Bericht door Peter van Velzen »

Er zijn inmiddels 2 jaar en 3 maanden voorbij gegaan, sinds 7 oktober 2023.
Ik kan niet zeggen dat de berichten die men hierover heeft menen te moeten uitwisselen iets nuttigs hebben opgeleverd. En heeft het forum allerminst goed gedaan. Meerdere forumleden hebben afgehaakt, omdat men ten ene male niet in staat was elkanders houding te begrijpen. Het is met tegenzin dat ik het bespreken van de nog altijd niet opgeloste conflicten, tussen Israel en haar tegenstanders weer mogelijk maak. We lijken totaal niet in staat om hierover met elkaar een vruchtbare discussie te voeren.

Jullie mogen er van mij weer wat over zeggen. Maar ik voel me gedwongen veel strenger te modereren dan mij lief is.
  1. Ik wens geen discussie over personen, hoogstens over wat ze zeggen in het bericht waarop je direct of indirect reageer.
    Lees daarom regel E4 nog eens goed door. NB deze regel geldt ook in het feedback subforum.
  2. Ik wens geen cynische oneliners en geen discriminerende opmerkingen over welke groep dan ook.
    Discriminerend, is als je alle mensen die tot een bepaalde groep behoren eigenschappen toekent, die ze niet allemaal hebben.
  3. Lieg niet! Feitelijke onjuistheden zijn prima te vermijden, door betrouwbare nieuwsmedia en informatiebronnen zoals Wikipedia te raadplegen.
  4. Opmerkingen over de moderaties dienen alleen in het feedback subforum te worden geplaatst.
  5. Onthoudt je van kwetsende uitlatingen en van minachting voor het leed van anderen
  6. Laat scheldproza achterwege
Wie hier tegen zondigt krijgt een ban van twee weken.

Tot slot (nogmaals) iets wat jullie je allemaal dient te realiseren:
De vraag: "Is er een oplossing mogelijk voor het Israelisch/Palestijns conflict"
Ga naar minuut 53 voor Yuval’s antwoord
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: 27 maanden later

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Het spijt me Peter maar filmpjes van een klein uur of langer bekijk ik bijna nooit.
Het is me echt een beetje te lang en de kans dat ik het achteraf verloren tijd vind is me te groot.

Jij plaatst echter nooit rubbish dus denk dat ik er vanmiddag of vanavond naar ga lijken op de de TV.
(ik heb daar een vaste PC aan de TV gekoppeld)
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 08 jan 2026 09:54 Het spijt me Peter maar filmpjes van een klein uur of langer bekijk ik bijna nooit.
Het is me echt een beetje te lang en de kans dat ik het achteraf verloren tijd vind is me te groot.

Jij plaatst echter nooit rubbish dus denk dat ik er vanmiddag of vanavond naar ga lijken op de de TV.
Je kunt de eerste 53 minuten gewoon overslaan hoor!
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 08 jan 2026 10:40
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 08 jan 2026 09:54 Het spijt me Peter maar filmpjes van een klein uur of langer bekijk ik bijna nooit.

Je kunt de eerste 53 minuten gewoon overslaan hoor!
Dat lijkt me een oneliner. Afbeelding
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 08 jan 2026 08:43 De vraag: "Is er een oplossing mogelijk voor het Israelisch/Palestijns conflict"
Hier direct (niet na 53 min) mijn antwoord op de vraag.
Natuurlijk is ieder conflict op te lossen. Als redelijke mensen maar fatsoenlijk in gesprek blijven, geven en nemen. En in dit geval lijkt alleen die Palestijnse staat, zonder inmenging van Israël en Hamas een redelijke oplossing.
Grenzen worden in onderling overleg (met hulp van derden) vastgelegd en zij de vrede menen te moeten verstoren wordt sancties opgelegd.
Vooralsnog ziet het er niet naar uit dat dit op de westelijke Jordaan (of Gaza) oever gerealiseerd gaat worden.
Er MOETEN zo onderhand een keer knopen doorgehakt worden. En als Trump kan hakken met de botte bijl kunnen anderen dat ook.
De vraag: Wie gaat hier zijn vingers aan branden?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 08 jan 2026 10:57
Peter van Velzen schreef: 08 jan 2026 08:43 De vraag: "Is er een oplossing mogelijk voor het Israelisch/Palestijns conflict"
Hier direct (niet na 53 min) mijn antwoord op de vraag.
Natuurlijk is ieder conflict op te lossen. Als redelijke mensen maar fatsoenlijk in gesprek blijven, geven en nemen. En in dit geval lijkt alleen die Palestijnse staat, zonder inmenging van Israël en Hamas een redelijke oplossing.
Grenzen worden in onderling overleg (met hulp van derden) vastgelegd en zij de vrede menen te moeten verstoren wordt sancties opgelegd.
Vooralsnog ziet het er niet naar uit dat dit op de westelijke Jordaan (of Gaza) oever gerealiseerd gaat worden.
Er MOETEN zo onderhand een keer knopen doorgehakt worden. En als Trump kan hakken met de botte bijl kunnen anderen dat ook.
De vraag: Wie gaat hier zijn vingers aan branden?
Het probleem is dat niet iedereen het zelfde onder redelijkheid verstaat.

Ik las elders dat iemand vond indien de Palestijnen zich niet voegden naar wat de Zionisten redelijk vinden ze het volste recht zouden hebben ze te deporteren. Ook verandert het begrip redelijk met de jaren, ik denk dat 70jaar geleden de gemiddelde Nederlander dit ook vond.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 08 jan 2026 11:05 Het probleem is dat niet iedereen het zelfde onder redelijkheid verstaat.

Ik las elders dat iemand vond indien de Palestijnen zich niet voegden naar wat de Zionisten redelijk vinden ze het volste recht zouden hebben ze te deporteren. Ook verandert het begrip redelijk met de jaren, ik denk dat 70jaar geleden de gemiddelde Nederlander dit ook vond.
We weten nu toch inmiddels allemaal wel wat humaan is? En anders komt de Bijbel toch wel van pas? Doet een ander niet.....etc?
Alternatief is een Trump-like bullebak die de Palestijnen deporteert naar de woestijn (met alle gevolgen van dien)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Voor mij en vrijwel alle Israeli's is het Gaza-conflict afgesloten, heeft Israel zijn doelen bereikt, ook in het Israelische nieuws is eigenlijk niets meer over de Palestijnen. De situatie is gestabiliseerd en Israel is nu bezig met normalisatie van de situatie in Gaza, hetgeen effectief is gebleken aangezien het laatste grote wereldnieuws dat men erover hoorde was dat Israel nog steeds zeer beperkt hulp toelaat (NOS), dat alles nog steeds onder water staat en dat enkele tientallen hulporganisaties de Palestijnen vanaf 1 januari niet meer mogen helpen en worden uitgesloten (NOS) in Gaza en de Westelijke Jordaanoever, zoals Artsen Zonder Grenzen, War Child, Oxfam Novib, etc. -- al deze organisaties zijn kritisch geweest over de manier waarop Israel oorlog voerde en ervaren nu de gevolgen. Ik begrijp dat Gaza allesbehalve rustig is of opgelost, maar de situatie is effectief genormaliseerd waardoor het nauwelijks nog het nieuws haalt.

Het was me een waar genoegen, maar Israel heeft de aandacht nu verlegd naar Iran (en dat is niet het Midden Oosten), het volgende hoofdstuk. Dat is ook waar ik mezelf nu ook op ga richten.
Iemand meende dat dit geen mening was, maar propaganda. Mijns inziens is propaganda ook slechts een mening.
Peter van Velzen
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schrijft:
Ik begrijp dat Gaza allesbehalve rustig is of opgelost, maar de situatie is effectief genormaliseerd
Maar dit is wel heel erg 1 richtingsverkeer en geredeneerd vanuit de luie comfortabele Israëlische stoel.
Zo krijg je toch geen vrede?
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 08 jan 2026 13:02 ChaimNimsky schrijft:
Ik begrijp dat Gaza allesbehalve rustig is of opgelost, maar de situatie is effectief genormaliseerd
Maar dit is wel heel erg 1 richtingsverkeer en geredeneerd vanuit de luie comfortabele Israëlische stoel.
Zo krijg je toch geen vrede?
Natuurlijk niet, maar die komt er naar mijn idee op deze manier ook nooit.
Daarvoor is haat, de wraazucht, de verachting van de ander, het wegkletsen van de ellende van de ander etc. veel te groot, te voortdurend, ook nu nog.
¥¥ O ja lastig.. bij meten bestens 1 en dezelfde maat gebruiken...
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

ChaimNimsky schreef: 08 jan 2026 12:46 Voor mij en vrijwel alle Israeli's is het Gaza-conflict afgesloten, heeft Israel zijn doelen bereikt, ook in het Israelische nieuws is eigenlijk niets meer over de Palestijnen. De situatie is gestabiliseerd en Israel is nu bezig met normalisatie van de situatie in Gaza, hetgeen effectief is gebleken aangezien het laatste grote wereldnieuws dat men erover hoorde was dat Israel nog steeds zeer beperkt hulp toelaat (NOS), dat alles nog steeds onder water staat en dat enkele tientallen hulporganisaties de Palestijnen vanaf 1 januari niet meer mogen helpen en worden uitgesloten (NOS) in Gaza en de Westelijke Jordaanoever, zoals Artsen Zonder Grenzen, War Child, Oxfam Novib, etc. -- al deze organisaties zijn kritisch geweest over de manier waarop Israel oorlog voerde en ervaren nu de gevolgen.
Ik weet niet wat je bedoelt met...
ChaimNimsky schreef: 08 jan 2026 12:46Ik begrijp dat Gaza allesbehalve rustig is of opgelost, maar de situatie is effectief genormaliseerd waardoor het nauwelijks nog het nieuws haalt.
En voor mij is het conflict Gaza Israel nog zeer actueel, ook al is het hier niet alle dagen voorpagina nieuws.
Ook niet vreemd, nu de genoemde instanties als de enige, die er nog kritische berichten konden sturen, geweerd worden.
ChaimNimsky schreef: 08 jan 2026 12:46Het was me een waar genoegen, maar Israel heeft de aandacht nu verlegd naar Iran (en dat is niet het Midden Oosten), het volgende hoofdstuk. Dat is ook waar ik mezelf nu ook op ga richten.
Iran behoort officieel tot het Midden Oosten
Het meeste nieuws over Iran de laatste tijd is in relatie met de Israelische acties.

Jerusalem post
Mossad wakkert protesten in Iran aan
Terwijl de protesten in Iran toenemen, heeft de Mossad een ongebruikelijke boodschap in het Farsi gepubliceerd waarin demonstranten worden opgeroepen tot actie en waarin staat dat de Mossad hen steunt op straat, te midden van de toenemende economische druk en maatschappelijke onrust.
Israel kan alleen maar gebaat zijn met binnenlandse onlusten in Iran.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Maria schreef: 08 jan 2026 14:45:scissors:
ChaimNimsky schreef: 08 jan 2026 12:46Het was me een waar genoegen, maar Israel heeft de aandacht nu verlegd naar Iran (en dat is niet het Midden Oosten), het volgende hoofdstuk. Dat is ook waar ik mezelf nu ook op ga richten.
:scissors:
Volgens mij gaat deze correctie langs de kern heen.

ChaimNimsky schreef niet dat Iran officieel niet tot het Midden-Oosten behoort.
Hij schreef: “dat is niet het Midden Oosten”,
wat hier geen geografische classificatie lijkt, maar een duiding binnen zijn betoog.

Overigens werkt de link niet goed, maar dat staat los van het inhoudelijke punt.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 08 jan 2026 16:13

wat hier geen geografische classificatie lijkt, maar een duiding binnen zijn betoog.

Overigens werkt de link niet goed, maar dat staat los van het inhoudelijke punt.
ChaimNimsky schreef: 08 jan 2026 12:46 Het was me een waar genoegen, maar Israel heeft de aandacht nu verlegd naar Iran (en dat is niet het Midden Oosten), het volgende hoofdstuk. Dat is ook waar ik mezelf nu ook op ga richten.
Dubieus imo.
Maar hij richt zich nu op Iran. Waarschijnlijk in de hoop dat daar het regime omvalt?
Mensen protesteren er immers massaal, hetgeen hij toejuicht (denk ik).
Maar wat nou met protesterende Palestijnen? Die worden toch ook de kop ingedrukt? Of trekken ze zich in Israël ook maar iets aan van de verdrijving van protesterende inwoners van de Westoever?
2 Maten HierEnNu. Tenminste, dat denk ik.
Iemand meende dat dit een overtreding van Regel E4 zou zijn.
Omdat je alleen jouw mening en vermoedens hebt beschreven op grond van het betoog ChaimNimsky wat je incompleet citeerde, ben ik van mening dat dit niet zo is. Wel verzoek ik je om in het vervolg een verwijzing naar het complete bericht op te nemen, dan kun je ook niet de naam van de schrijver verminken. Ik heb het nu voor jou gedaan.
Peter van Velzen
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 08 jan 2026 16:13
Maria schreef: 08 jan 2026 14:45:scissors:
:scissors:

Als je goed begrepen wil worden, moet je het duidelijk schrijven.
Dit topic gaat over de gebieden binnen het Midden Oosten, mn. de gebieden gerelateerd aan Israelische politiek.
Ik laat het verder bij ChaimNimski.

NB.
Link hersteld.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 08 jan 2026 12:46 Voor mij en vrijwel alle Israeli's is het Gaza-conflict afgesloten, heeft Israel zijn doelen bereikt, ook in het Israelische nieuws is eigenlijk niets meer over de Palestijnen. De situatie is gestabiliseerd en Israel is nu bezig met normalisatie van de situatie in Gaza, hetgeen effectief is gebleken aangezien het laatste grote wereldnieuws dat men erover hoorde was dat Israel nog steeds zeer beperkt hulp toelaat (NOS), dat alles nog steeds onder water staat en dat enkele tientallen hulporganisaties de Palestijnen vanaf 1 januari niet meer mogen helpen en worden uitgesloten (NOS) in Gaza en de Westelijke Jordaanoever, zoals Artsen Zonder Grenzen, War Child, Oxfam Novib, etc. -- al deze organisaties zijn kritisch geweest over de manier waarop Israel oorlog voerde en ervaren nu de gevolgen. Ik begrijp dat Gaza allesbehalve rustig is of opgelost, maar de situatie is effectief genormaliseerd waardoor het nauwelijks nog het nieuws haalt.

Het was me een waar genoegen, maar Israel heeft de aandacht nu verlegd naar Iran (en dat is niet het Midden Oosten), het volgende hoofdstuk. Dat is ook waar ik mezelf nu ook op ga richten.
Ik herken wat je zegt over de verschuiving van aandacht en framing. Niet omdat Gaza "opgelost" zou zijn, maar omdat het conflict politiek en mediatisch feitelijk is afgesloten.
Dat onderscheid lijkt me belangrijk.

Wat mij interesseert in dat licht: zie jij de volgende stap vooral als een gezamenlijke VS–Israëlische herpositionering richting Iran, of verwacht je dat kwesties als de jihadistische dreiging vanuit Jemen primair bij Saoedi-Arabië worden neergelegd? Met andere woorden:
  • gedelegeerde regionale afhandeling, of toch opnieuw directe betrokkenheid?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
Plaats reactie