HierEnNu schreef: ↑18 jan 2026 13:46
Gerard R. schreef: ↑18 jan 2026 10:50
@HierEnNu
Als ´hij' besluit het eiland morgen of over een week of (zie maar) in te nemen dan heeft hij geen last van 10 militairen.
En hij ziet in Europese landen weinig dreiging behalve die 300 atoombommen van Frankrijk.
Hij heeft zelf een veel grote rode knop, zei hij tegen Kim Jong Un in zijn eeste termijn.
Navo interesseert hem niet. Klimaat wel, snel afsmelten, snel grondstoffen graaien.
Bases maken en de Russen in de Noordelijke IJszee dimmen. Ook Canada zou daarbij handig zijn.
VN schijndood, Internationaal Recht monddood, tariferen/sancties maar de hele wereld. Extreem-rechts. Resistance is futile.
Onderbouwing? De reactie vanuit Rusland gemist?
De Russen gaan het nu samen met India doen in dat gebied.
22 uur geleden — India en Rusland gaan een nauwe militaire samenwerking aan in het Noordpoolgebied, en daarmee maakt Moskou zich minder afhankelijk van China,
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... poolgebied
https://www.nu.nl/buitenland/6382597/li ... or-vs.html
Je schetst een vergaand scenario met stellige conclusies over intenties, macht en onvermijdelijkheid. Dat mag, maar dan is onderbouwing wel relevant.
Ik kijk gewoon even naar Venezuela, het snaaien van olietankers en wat hij graag nog meer zou doen. Bv. met klimaat, wat hij al doet. Vandaar dat EU-Marcosur best oké is. Ik zie al jaren wat voor menneke het is, ik heb in de eerste termijn geschreven over hem dat hij gevaarlijker is dan ISIS en dat hij trekjes van Hitler heeft met zijn gedram en ik kan de rest er gemakkelijk bij bedenken. En ik ben niet alleen.
Met name twee punten blijven nu onbeantwoord:
- welke concrete aanwijzingen zijn er dat NAVO-positionering rond Groenland voor Rusland en China géén strategische betekenis zou hebben?
Betekenis heeft het natuurlijk, maar dit gedoe van het menneke is vanzelfsprekend onzin. Met sancties/tarief als we niet braaf "ja" zeggen... En verder kijken we naar de 'oefeningen' van Lavrov's Rusland in Ukraine. Russen moeten in de kwestie Noordelijke IJszee heel stilletjes en afzijdig blijven en vooral binnen hun gebied. Denen zijn niet tevreden met dat gebied overigens.
[*]en hoe verhoudt jouw analyse zich tot de wel degelijk afwijzende reacties vanuit Rusland op juist dit soort NAVO-bewegingen in het Arctisch gebied?[/list]
Het was geen analyse, wat ik denk en schrijf is waarschijnlijk, naar aanleiding van wat 'hij' in de wereld doet....
En als anderen zich manifesteren kan de Navo dat ook, hoe bang ze er ook van worden. Niets mee loos. De Navo is per definitie en handvest defensief. (Maar waar in principe wel elk land lid van kan worden, ook Russen.) Helaas wordt de Navo heel wat anders met wat Trump doet... Als hij nog foutjes maakt is de Navo uitsluitend Europees dus geen Navo meer.
Zonder die context blijft het betoog hangen op aannames. Juist bij onderwerpen als NAVO, Arctische veiligheid en grootmachtspolitiek lijkt mij dat een gemiste kans.
Ik heb juist maar zo het idee, dat we in dát tijdperk terecht zijn gekomen, nietwaar? En praat me niet van grootmachtpolitiek. Dan moet je eens naar 'kleinmachtpolitiek' kijken. Word je akelig van. Onder het mom van 'Veiligheid' (en er zijn veel meer 'mommen') wordt heel wat afgeklooid.
Sommigen maken feest tijdens of na moord, vernietiging & destructie...