Het zou zo leuk zijn als we hier bovenuit stijgen.
Is homo Sapiens een ethische mislukking?
Moderator: Moderators
Re: Is homo Sapiens een ethische mislukking?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ja, dat is het streven geweest, soms lukte dat, soms niet. Ik weet niet jouw leeftijd, maar ik denk: in onze periode is dat enigermate gelukt.We gingen anders denken, over vrede en oorlog, over sociaal gedrag, empathie etc. Wij probeerden te applaudiseren bij 'recht' en te demonstreren tegen 'onrecht en slecht'. Alles mensenmanier, dus soms heel hypocriet en unfair.
Maar we werden een tikje minder dierlijk in ons hoofd. Of dat denk ik maar, nu ik wat ouder ben.
Nu valt het weer terug, samen met andere zaken als klimaat, erosie etc., ik hoop tijdelijk, maar net zo makkelijk is dit de 'footprint' van een komende min of meer langzame ineenstorting van beschaving en wie weet.. het ultiem grotendeels teloorgaan van het mensdom. Niet iedereen kan naar Mars. Ik heb er aardig wat romannetjes over gelezen, dus ik ben niet de enige die erover peinst. Ik hoop uiteraard dat het mee zal vallen. Maar vertrouwen doe ik het voor geen meter.
¥¥ Van kwaad tot erger...
Ik zie (naief) een wereldwijde beweging voor me die de huidige situatie zat is en gewoon simpel vrede en rust wil. En dat wordt dan niet a-la-Iran met geweld de kop in geslagen. Er komt een Europese regering met gelijke kansen en mogelijkheden voor iedere inwoner. We laten zien dat we door (ver)delen samen kunnen leven.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Wat zou het fijn zijn als ik hiermee al zover zou zijn als jij. En al helemaal als het waarschijnlijk zou zijn...dikkemick schreef: ↑26 jan 2026 20:31 Ik zie (naief) een wereldwijde beweging voor me die de huidige situatie zat is en gewoon simpel vrede en rust wil. En dat wordt dan niet a-la-Iran met geweld de kop in geslagen. Er komt een Europese regering met gelijke kansen en mogelijkheden voor iedere inwoner. We laten zien dat we door (ver)delen samen kunnen leven.
¥¥ Van kwaad tot erger...
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Probleem is dat men nogal verschild hoe men die vrede wil invullen.dikkemick schreef: ↑26 jan 2026 20:31 Ik zie (naief) een wereldwijde beweging voor me die de huidige situatie zat is en gewoon simpel vrede en rust wil. En dat wordt dan niet a-la-Iran met geweld de kop in geslagen. Er komt een Europese regering met gelijke kansen en mogelijkheden voor iedere inwoner. We laten zien dat we door (ver)delen samen kunnen leven.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Vrede zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn. We zijn allemaal mens. We willen geen van allen uitgemoord worden.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑26 jan 2026 21:59Probleem is dat men nogal verschild hoe men die vrede wil invullen.dikkemick schreef: ↑26 jan 2026 20:31 Ik zie (naief) een wereldwijde beweging voor me die de huidige situatie zat is en gewoon simpel vrede en rust wil. En dat wordt dan niet a-la-Iran met geweld de kop in geslagen. Er komt een Europese regering met gelijke kansen en mogelijkheden voor iedere inwoner. We laten zien dat we door (ver)delen samen kunnen leven.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Het is nogal naïef te denken dat vrede een vanzelfsprekendheid zou moeten zijn. Binnen kleine gemeenschappen zoals gezinnen, families en buurten is het vaak al regelmatig oorlog. Vaak om (voor een buitenstaander) de meest onbenullige redenen. Dat extrapoleert zich naar geopolitiek. Ik denk eerder dat conflict de standaard is. Wat dat betreft verdient het Europese experiment een dikke pluim. Pakweg 80 jaar zonder geweld (niet zonder conflict) is een geweldige prestatie op dit niveau.dikkemick schreef: ↑27 jan 2026 06:18Vrede zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn. We zijn allemaal mens. We willen geen van allen uitgemoord worden.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑26 jan 2026 21:59Probleem is dat men nogal verschild hoe men die vrede wil invullen.dikkemick schreef: ↑26 jan 2026 20:31 Ik zie (naief) een wereldwijde beweging voor me die de huidige situatie zat is en gewoon simpel vrede en rust wil. En dat wordt dan niet a-la-Iran met geweld de kop in geslagen. Er komt een Europese regering met gelijke kansen en mogelijkheden voor iedere inwoner. We laten zien dat we door (ver)delen samen kunnen leven.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Dat mijn voorstel/droom naief zou zijn, weet ik.Mullog schreef: ↑27 jan 2026 08:36 Het is nogal naïef te denken dat vrede een vanzelfsprekendheid zou moeten zijn. Binnen kleine gemeenschappen zoals gezinnen, families en buurten is het vaak al regelmatig oorlog. Vaak om (voor een buitenstaander) de meest onbenullige redenen. Dat extrapoleert zich naar geopolitiek. Ik denk eerder dat conflict de standaard is. Wat dat betreft verdient het Europese experiment een dikke pluim. Pakweg 80 jaar zonder geweld (niet zonder conflict) is een geweldige prestatie op dit niveau.
Maar het is en blijft van de zotte dat we de oerdriften niet weten te overwinnen. Wellicht desnoods met medicatie? We zijn slim genoeg iets dergelijks te ontwikkelen inclusief een soort vreedzame hiërarchie.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Peter van Velzen
- Site Admin
Het is wellicht naïf te denken dat vrede een op korte termijn een vanzelfsprekendheid zou zijn. Maar wat Dikkemick beweert is geen oordeel over hoe de wereld is, maar over hoe ze zou moeten zijn. Een moreel oordeel is noch naïf noch realistisch. Het is een standpunt.Mullog schreef: ↑27 jan 2026 08:36 Het is nogal naïef te denken dat vrede een vanzelfsprekendheid zou moeten zijn. Binnen kleine gemeenschappen zoals gezinnen, families en buurten is het vaak al regelmatig oorlog. Vaak om (voor een buitenstaander) de meest onbenullige redenen. Dat extrapoleert zich naar geopolitiek. Ik denk eerder dat conflict de standaard is. Wat dat betreft verdient het Europese experiment een dikke pluim. Pakweg 80 jaar zonder geweld (niet zonder conflict) is een geweldige prestatie op dit niveau.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen schreef: ↑27 jan 2026 09:08Het is wellicht naïf te denken dat vrede een op korte termijn een vanzelfsprekendheid zou zijn. Maar wat Dikkemick beweert is geen oordeel over hoe de wereld is, maar over hoe ze zou moeten zijn. Een moreel oordeel is noch naïf noch realistisch. Het is een standpunt.Mullog schreef: ↑27 jan 2026 08:36 Het is nogal naïef te denken dat vrede een vanzelfsprekendheid zou moeten zijn. Binnen kleine gemeenschappen zoals gezinnen, families en buurten is het vaak al regelmatig oorlog. Vaak om (voor een buitenstaander) de meest onbenullige redenen. Dat extrapoleert zich naar geopolitiek. Ik denk eerder dat conflict de standaard is. Wat dat betreft verdient het Europese experiment een dikke pluim. Pakweg 80 jaar zonder geweld (niet zonder conflict) is een geweldige prestatie op dit niveau.
Het gaat/ging mij vooral om het woord "vanzelfsprekendheid". Het is namelijk niet vanzelfsprekend. Vanzelfsprekend is het conflict. Oerdriften zijn niet meer of minder dan de mechanismes waarmee individuen en soorten overleven. We hebben iets slims bedacht waarmee we dat kunnen reguleren en dat is op dit moment het Europese model en zo ook het Amerikaanse federale model. Beiden zorgen ervoor dat er binnen die constructies weliswaar nog steeds conflicten zijn maar dat die al enige tijd niet meer op het slagveld worden uitgevochten. Dat lijkt mij winst. Maar dat neemt niet weg het blijkbaar globaal vooralsnog een illusie is.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat is ze echter niet.dikkemick schreef: ↑27 jan 2026 06:18Vrede zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn. We zijn allemaal mens. We willen geen van allen uitgemoord worden.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑26 jan 2026 21:59Probleem is dat men nogal verschild hoe men die vrede wil invullen.dikkemick schreef: ↑26 jan 2026 20:31 Ik zie (naief) een wereldwijde beweging voor me die de huidige situatie zat is en gewoon simpel vrede en rust wil. En dat wordt dan niet a-la-Iran met geweld de kop in geslagen. Er komt een Europese regering met gelijke kansen en mogelijkheden voor iedere inwoner. We laten zien dat we door (ver)delen samen kunnen leven.
In de VS verstonden de blanken iets heel anders onder vrede dan de VS.
In Indonesië verstonden wij als bezettende macht er iets heel anders onder dan de rechtmatige bewoners.
Zo zien de Zionisten onder vrede iets heel anders dan de Palestijnen.
Een globale verplichte humane universele bewustwordings training!TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑27 jan 2026 09:48 In de VS verstonden de blanken iets heel anders onder vrede dan de VS.
In Indonesië verstonden wij als bezettende macht er iets heel anders onder dan de rechtmatige bewoners.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat klinkt heel goed, maar is niet uitvoerbaar.dikkemick schreef: ↑27 jan 2026 10:22Een globale verplichte humane universele bewustwordings training!TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑27 jan 2026 09:48 In de VS verstonden de blanken iets heel anders onder vrede dan de VS.
Immers wie gaat bepalen, wat goed en slecht is.
Veel Duitsers zagen destijds de SS als helden, anderen als misdadigers.
Dat is nog steeds zo:
De één z'n held is de ander z'n misdadiger.
Hoe gaat men De Beul plaatsen?
Een ander (bewust) geen pijn doen (fysisch dan wel psychisch) is al 1 universeel uitgangspunt.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑27 jan 2026 10:33Dat klinkt heel goed, maar is niet uitvoerbaar.dikkemick schreef: ↑27 jan 2026 10:22Een globale verplichte humane universele bewustwordings training!TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑27 jan 2026 09:48 In de VS verstonden de blanken iets heel anders onder vrede dan de VS.
Dat is nog steeds zo:
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
In die optie is De Beul dus een slecht mens.dikkemick schreef: ↑27 jan 2026 11:15Een ander (bewust) geen pijn doen (fysisch dan wel psychisch) is al 1 universeel uitgangspunt.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑27 jan 2026 10:33Dat klinkt heel goed, maar is niet uitvoerbaar.
Dat is nog steeds zo:
Ik denk echter dat velen met je oneens zijn.