Amerauder schreef: ↑30 jan 2026 14:00
Wat zijn jullie toch ook een bijzonder stelletje.
Eerst staan jullie te juichen omdat er iemand wordt opgepakt zonder duidelijke reden: iets dat op zichzelf beschouwd toch eerder tot zorg zou moeten stemmen… Maar blijkbaar is dat helemaal prima zolang het slachtoffer maar een andere mening heeft dan jij?
En vervolgens, als zelfs het OM moet toegeven dat de politie hier toch echt foutief gehandeld heeft, want ja, je mag nu eenmaal niet zomaar mensen oppakken, alleen omdat ze vreemde dingen roepen, en dan betreuren jullie dat! “Wat jammer nou zeg... en het is toch een christen...”
Daarmee zet je een frame neer dat ik niet herken.
Niemand juichte een onterechte aanhouding toe, en niemand pleit ervoor om mensen
'op te pakken omdat ze vreemde dingen roepen'. Dat is kennelijk jouw interpretatie, maar niet wat er staat.
Waar het mij om ging, en nog steeds om gaat, is preventieve zorg. Gebedsgenezing is geen onschuldige mening, maar een praktijk die aantoonbaar kan leiden tot uitgestelde medische hulp en reëel lichamelijk letsel. Zulks benoemen is
géén aanval op vrijheid van meningsuiting,
maar een afweging tussen vrijheid en schadebeperking.
Dat het OM concludeert dat het
juridisch geen evenement was, zegt iets over de huidige wetgeving, niet over het maatschappelijke risico. Precies
dát is mijn punt:
- als de wet hier geen handelingsruimte biedt totdat het misgaat,
dan loopt de samenleving achter de feiten aan.
Vrijheid van meningsuiting beschermt het uiten van overtuigingen, niet automatisch elke handeling die daaruit voortvloeit. Dat onderscheid lijkt hier bewust te worden gladgestreken. En nee, dit heeft niets met
"het is toch een christen" te maken. Hetzelfde bezwaar zou ik hebben bij welke ideologie dan ook die mensen afhoudt van
noodzakelijke zorg.
- Vrijheid van meningsuiting is iets anders
dan vrijstelling van verantwoordelijkheid
voor handelinging die daaruit voortvloeiten.