Amalia rondde haar eerste militaire fase af en werd korporaal.
Geen symbolische bijrol, maar een serieuze stap:
- studie combineren met Defensie, basistraining doorlopen en
zich positioneren binnen het staatsapparaat.
Bij de afronding werd er traditioneel bier over Amalia heen gegooid. Haar vader, voormalig Prins Pils, zal wel binnensmonds gevloekt hebben. Ik begrijp ook niet waarom men daartoe een Heilige Drank als bier voor moet misbruiken, gebruik dan dat onzalige wijwater ofzo ...
Los daarvan, het interessante zit 'm uiteraard niet
in dat biertje over haar heen, maar in het signaal:
- de troonopvolger investeert actief in militaire en bestuurlijke ervaring.
Dat past in een bredere lijn: een monarch die niet alleen ceremonieel is, maar ook
begrijpt hoe macht, veiligheid en verantwoordelijkheid in de praktijk werken.
Ik zie het echter niet als symboliek alleen, het dient wel degelijk praktisch doelen, zoals het weer populair maken van
'ons' koningshuis want zo kan het volk hen meer beschouwen als voorbeeldfunctie en
'één van ons', het vestigt op een ludieke manier breed de aandacht op Defensie en goed voorbeeld doet volgen: meer jongeren en met name meiden zullen deze stap makkelijker volgen.
Mocht ze 70 te oud vinden, ik bedoel, zulks is niet helemaal onmogelijk ondanks mijn Vorstelijke voorkomen en dat ik pas 69 lijk, dan heb ik nog altijd mijn zoon van 25 paraat staan voor haar! Hoewel paraat? Hij heeft een gloeiende hekel aan alles wat met militarisme te maken heeft.
Zou ik hem in mijn enthousiasme iets te veel verteld hebben over mijn avonturen als militair?
Ik persoonlijk vind haar hartstikke runk zo, en heel aantrekkelijk ook.
Mijn hartje heeft ze sowieso weer verovert:
Amalia tijdens een oefening:
Foto RVD
.
BRON:
NOS Nieuws - vrijdag 23 januari, 14:49
Prinses Amalia rondt militaire basisopleiding af en is bevorderd tot korporaal
PS
Als aanstaand premier Jetten me vraagt welk cijfer hij haar moet geven, dan zeg ik: