27 maanden later

Als je nieuw bent op dit forum, lees dan eerst even de regels.

Moderator: Moderators

Gesloten
HierEnNu
Superposter

Re: 27 maanden later

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 30 jan 2026 23:32
HierEnNu schreef: 30 jan 2026 22:19
gerard_m schreef: 30 jan 2026 17:30:scissors:
Nee. Het is slechts een zeer fout excuus voor reeds bestaand antisemitisme.

Het losgaan van de Iraanse gardes op burgers of het platgooien van Oekraine dooer de russen, blijkt ook geen voedingsbodem te zijn voor Anti-Iranier of Anti-Rus sentimenten.
Hier sluit ik mij grotendeels bij aan.
Ik ook, maar het is wel eerlijk toe te geven inmiddels anti-Rus en anti-semiet te zijn. Heb ik respect voor.
In eerste instantie reageerde ik bozig:
:shock:

Pardon? Dat ben ik van jou niet gewend dat je iets ongeargumenteerd opschrijft,
dus ik zal zelf wel ergens iets fouts hebben opgeschreven of zo?
Heb je een quote met verwijzing waar jij uit afleidt
dat ik eerlijk toe geef inmiddels anti-Rus en anti-semiet te zijn?
Daarna heb ik ook weer respect voor jou!
Wacht ff met oppe meldknop drukken!

Ik plaatste niet maar sloeg het uit gewoonte als ik pissig ben op als concept om er eerst een nachtje over te slapen. Toen pas kreeg ik in de gaten dat je het wel degelijk had beargumenteerd en nog wel met quotes en verwijzing ook! Nou weet ik niet of ik jou excuses verschuldigd ben, maar los daarvan:
  • Ik heb ook weer respect voor jou! :wink:
.
GIF ROFL.gif
GIF ROFL.gif (984.13 KiB) 366 keer bekeken
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Staakt het vuren geldt nog steeds, echter uiteraard niet voor Israël. Wederom vele kinderen VERMOORD.

Zeker 26 doden in Gaza door zwaarste Israëlische aanvallen in weken | Spanningen Midden-Oosten | NU.nl https://share.google/D2SbB46eRj5tEhFJg

En zolang mensen dit geweld niet verafschuwen zijn we er ethisch gezien nog lang niet.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 30 jan 2026 17:30:scissors:
Nee. Het is slechts een zeer fout excuus voor reeds bestaand antisemitisme.

Het losgaan van de Iraanse gardes op burgers of het platgooien van Oekraine dooer de russen, blijkt ook geen voedingsbodem te zijn voor Anti-Iranier of Anti-Rus sentimenten.
Ik ook, maar het is wel eerlijk toe te geven inmiddels anti-Rus en anti-semiet te zijn. Heb ik respect voor.
Wie zijn hier anti Rus EN anti semiet?? Graag antwoord!
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Op meerdere plekken in Iran zijn explosies gemeld:

in Bandar Abbas, Ahvaz en in de omgeving van Teheran. Iraanse staatsmedia spreken over gasexplosies in appartementencomplexen, met doden en gewonden, maar concrete informatie blijft schaars. Geruchten over een gerichte aanslag op een functionaris van de Revolutionaire Garde circuleren op sociale media, maar worden door overheidsgezinde bronnen ontkend.

Met name Bandar Abbas is relevant: deze haven ligt aan de Straat van Hormuz en geldt als een van de belangrijkste marine- en logistieke knooppunten van Iran. Vorig jaar vond daar ook al een zware explosie plaats, toen mogelijk veroorzaakt door gevaarlijke stoffen in containers.

De timing is opvallend. De incidenten vallen samen met oplopende spanningen tussen de VS en Iran, waaronder recente Amerikaanse militaire dreigementen en extra marineschepen in de regio na het harde optreden van het Iraanse regime tegen demonstranten.

Vooralsnog is onduidelijk of hier sprake is van ongelukken, structurele veiligheidsproblemen of doelbewuste acties. Wel geldt: elke explosie in of nabij strategische infrastructuur vergroot, los van de oorzaak, het risico op verdere escalatie.

BRON: NOS Nieuws - vandaag, 16:56
Explosies op meerdere plekken in Iran
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 31 jan 2026 16:20 Staakt het vuren geldt nog steeds, echter uiteraard niet voor Israël. Wederom vele kinderen VERMOORD.

Zeker 26 doden in Gaza door zwaarste Israëlische aanvallen in weken | Spanningen Midden-Oosten | NU.nl https://share.google/D2SbB46eRj5tEhFJg

En zolang mensen dit geweld niet verafschuwen zijn we er ethisch gezien nog lang niet.
O, hou maar op met ethiek.
Dit blijft aan ze kleven.
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.... **
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 31 jan 2026 16:55

Je hebt geschreven dat jij dat inmiddels bent. Dat je dat eindelijk hebt erkend, vind ik moedig.
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

De Mossad schijnt al weer vrij actief te zijn in de straten van Iran ter voorbereiding van iets: https://www.youtube.com/watch?v=dGKJtTlDRc8&t=154s

Alles duidt erop dat er iets aan zit te komen. Ik vermoed dat het geen weken meer gaat duren voordat de VS en/of Israel de mensen van Iran te hulp schiet [-o<
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

HierEnNu schreef: 31 jan 2026 13:31Nou weet ik niet of ik jou excuses verschuldigd ben, ...
Natuurlijk ben je me geen excuses verschuldigd. Indien je niets had geschreven, had ik het niet eens gemerkt. Toch goed dat je deze feedback geeft -- nu weet ik dat ik duidelijker had moeten zijn.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 31 jan 2026 19:36
ChaimNimsky schreef: 30 jan 2026 23:32 Ik ook, maar het is wel eerlijk toe te geven inmiddels anti-Rus en anti-semiet te zijn. Heb ik respect voor.
Je hebt geschreven dat jij dat inmiddels bent. Dat je dat eindelijk hebt erkend, vind ik moedig.
En waar heb ik geschreven dat ik antisemiet ben?
Graag citaat.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Dit doet ook heel veel pijn

https://nos.nl/artikel/2596514-israel-v ... rdaanoever
Enkele tientallen hulporganisaties mogen vanaf 1 januari niet meer actief zijn in Gaza en de door Israël bezette Westelijke Jordaanoever. De Israëlische autoriteiten hebben dat besluit genomen omdat de organisaties niet hebben voldaan aan nieuwe regels.

Op de lijst, die door persbureau AP is gedeeld, staan onder meer de Nederlandse tak van Artsen Zonder Grenzen en War Child. Ook de internationale ngo's Oxfam Novib en Norwegian Refugee Council worden genoemd. Al deze organisaties zijn zeer kritisch geweest over de manier waarop Israël oorlog voerde in Gaza. (..)
Als deze organisaties ook niet meer deugen, wat deugt er dan nog wel? Wat vind Israël van zichzelf met deze 'verdediging'? O, mag ik vast ook niet vragen want 'kritiek is abject'...
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.... **
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

Alweer een mooie betoging in Londen voor Gaza en pijnlijk duidelijk van "Stop The Genocide" tot posters van Khamenei met daarbij "Choose the Right Side of History", naast Iraanse vlaggen en chants die hem prijzen.

Een bredere anti-westerse "resistance"-ideologie die het Iraanse regime omarmt. Triest en onthullend tegelijk. De hypocrisie is nu voor iedereen zichtbaar.

Een Free-Palestina protest met het openlijk vieren van een massamoord van het Iraanse regime op hun bevolking.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 31 jan 2026 19:36
ChaimNimsky schreef: 30 jan 2026 23:32 Ik ook, maar het is wel eerlijk toe te geven inmiddels anti-Rus en anti-semiet te zijn. Heb ik respect voor.

Je hebt blijkbaar (begrijpende) leesbril nodig!
Dikkemick heeft alleen geschreven dat hij anti-rus is niet dat hij anti-semiet is.
Hij heeft dat al meer dan vaak genoeg duidelijk gemaakt.
Als je dat nog éénmaal negeert, moet ik aannemen dat het expres is, en volgt er een ban van een maand!
Ik wens u alle goeds
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

HierEnNu schreef: 27 jan 2026 12:33
holog schreef: 25 jan 2026 16:28:scissors:
Relationele macht overwint inderdaad bij geopolitiek, diplomatie, maar morele hysterie heerst in publieke opinie, twee parallelle realiteiten. Ik veronderstel dat het punt is laat hysterie razen, win de echte oorlog.

Het is precies de prijs van die strategie nl "emotionele collateral damage" voor strategische dominantie. Macht overwint morele illusie, maar deze illusie blijft zeker hardnekkig leven.
Dankjewel Holog voor deze eye-opener, zo had ik het zelf nog niet expliciet bekeken. Het zet me aan het denken over mijn eigen focus. Ik hecht te veel gewicht aan 'emotionele collateral damage', omdat zulks veel bijdraagt aan polarisatie onder het bredere publiek.

Dat inzicht neem ik mee richting de volgende escalatiefase rond Iran. Mits die naar mijn stellige verwachting daadwerkelijk plaatsvindt, verwacht ik dat de morele verontwaardiging en publieke boosheid het niveau van Gaza ruimschoots zullen overstijgen. Juist daarom lijkt het me relevant om onderscheid te blijven maken tussen emotionele dynamiek en strategische besluitvorming.
Laat me je een voorproefje geven van wat er te verwachten valt als er luchtaanvallen op Iran worden uitgevoerd:

Het regime weigert de lichamen terug te geven van de tienduizenden onschuldigen die het massaal vermoordde tijdens de internetblackout.

Zodra de aanvallen beginnen, zal het Ministerie van Volksgezondheid voor het eerst die opgehoopte lijken 'tellen' en ze registreren als slachtoffers van 'Amerikaanse en Israëlische luchtaanvallen'.

De sociale rechtvaardigheids-extremisten, volkomen losgekoppeld van de realiteit van totalitaire regimes en hun propagandatrucs, zullen voor het eerst de sociale media bestormen en roepen: 'O mijn god! Kijk eens hoeveel de imperialisten hebben vermoord!'

Ondertussen zijn het precies dezelfde slachtoffers van het islamitische regime wier slachting ze weigerden te veroordelen, enkel omdat het hun rechtvaardige rollenspel in het grote theater van Westerse-haat zou verstoren.

Het is zo tragisch, verschrikkelijk en onmenselijk eenvoudig.
Is dit ongeveer wat jij voor ogen hebt met je opmerking over de verwachte morele verontwaardiging en 'emotionele collateral damage' bij een Iran-escalatie , een propaganda truc waarbij regime-slachtoffers worden herframed als westerse/Israëlische doden, leidend tot hysterie die Gaza overstijgt?
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 31 jan 2026 19:56 [
En waar heb ik geschreven dat ik antisemiet ben?
Graag citaat.
Je hebt dit inderdaad niet geschreven. Als ik jou goed begrijp, ben je door het geweld van de russen Anti-rus.
Dit vanuit de onderbuik. Maar ben je ondanks het geweld van de Israeliers niet Antisemiet.

Een zekere verwarring bij ChaimNinsky kan ik me wel voorstellen.
Ik vind het in jouw geval bijzonder dat juist de Russen dit gevoel oproepen.
Dit hoewel je zelden iets schrijft over Russisch geweld en voortdurend over Israelisch geweld en het daarmee lijkt alsof je ook hier e.e.a in de onderbuik voelt. Je schreef bijvoorbeeld dat de duizenden doden in Iran minder erg zijn dan het oppakken van mensen op de Westbank.

Misschien is anti-semiet zijn expliciet fout - een beschaafd mens is dat niet- en anti-rus iets waar niemand wat van vindt.
Laatst gewijzigd door gerard_m op 01 feb 2026 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

holog schreef: 01 feb 2026 09:04
Is dit ongeveer wat jij voor ogen hebt met je opmerking over de verwachte morele verontwaardiging en 'emotionele collateral damage' bij een Iran-escalatie , een propaganda truc waarbij regime-slachtoffers worden herframed als westerse/Israëlische doden, leidend tot hysterie die Gaza overstijgt?
Gaza overstijgen? 10.000 doden in Iran, 71.654 in Gaza.
Nog 61.654 te gaan dan.
En de selectieve verontwaardiging. O, o, o Wat zijn die 10.000 doden afgrijselijk. Wat een mislukt regime versus 71.654 als collateral damage.
Gesloten