Alaaf: Carnavalsweekend!

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Alaaf: Carnavalsweekend!

Bericht door HierEnNu »

Ook de Tweede Kamer wil vanwege carnaval
een extra week voor doorstroomtoets groep 8!

Eindelijk eens wat landelijk politiek respect voor de LimLandse cultuur. Eindelijk dringt door dat het je feestelijk verkleden, bijvoorbeeld als vrouw of anderszins, en vervolgens feestvieren en meelopen in de optocht niet overschaduwd mag worden door een domme beslissing van een achter het bureau zittend ambtenaartje die door middel van een dart gooien op de kalender een datum meende te moeten bepalen waardoor geen extra week voor doorstroomtoets groep 8! vanwege Carnaval mogelijk zou zijn
  • Basisscholen in carnavalsregio's zoals in Noord-Brabant en Limburg moeten een extra week speling krijgen om de doorstroomtoets af te nemen in groep 8. Dat wil een meerderheid van de Tweede Kamer.

Een Kamermeerderheid van D66, CDA, SP, PVV, GroenLinks en BBB wil nu dat Paul scholen in de carnavalsregio's niet twee, maar drie weken de tijd geeft voor de droomstroomtoets.

Mocht Paul weer niet op het verzoek van de Tweede Kamer ingaan, dan overwegen de Kamerleden een zogeheten interpellatiedebat aan te vragen. Dat is een debat waarin Kamerleden een bewindspersoon ter verantwoording roepen over een besluit of uitspraak. Tijdens het debat kunnen de Kamerleden in een motie de minister alsnog dringend verzoeken om de toetsperiode aan te passen.

'Gebrek aan kennis boven de rivieren'

Ad Koopman, voorzitter van de Brabantse Carnavalsfederatie, zegt tegen Omroep Brabant blij te zijn met het verzoek van de Kamerleden. "Heel fijn dat de Kamer opkomt voor ons cultuurhistorisch erfgoed op basisscholen."

Dat Paul zo aan de planning vasthoudt, verbaast Koopman niet. "Het is een gebrek aan kennis boven de rivieren. Ze kennen daar de datum van het carnaval, maar realiseren zich niet wat daar allemaal nog meer bij komt kijken."

BRON: NOS Nieuws vandaag, 21:28
    Tweede Kamer wil extra week voor doorstroomtoets groep 8 vanwege carnaval
Paul realiseert zich dat niet? Het interesseert die minister niets, volgens mij is het een cultuurbarbaar. Zou iemand er problemen mee hebben als demissionair onderwijsminister Paul als vrouw gekleed kleuters zou komen voorlezen in de bieb? Ik niet hoor! Van mij mag demissionair onderwijsminister Paul als vrouw gekleed deel komen nemen aan Carnaval, dan begrijpt die minister eindelijk waarom die extra week gewoon nodig is!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Misschien de tijd terugdraaien en Limburg teruggeven aan België :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Maastricht blijft bij ons, dan... :D
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

doctorwho schreef: 14 sep 2023 18:15 Misschien de tijd terugdraaien en Limburg teruggeven aan België :wink:
[-X
Niks daarvan: meegaan met de tijd en Limlanders gewoon hun zin geven!

BRON: NOS Nieuws vandaag, 10:51
Scholen krijgen extra week voor toets in verband met carnaval

Foto ANP

Geweldig, kijk eens al die jonge Drag Queentjes in spé, schattig toch?
HierEnNu
Superposter

Alaaf, alaaf, alaaf: de 11devande11de!

Bericht door HierEnNu »

De 11devande11de!

En wat doen wij LimLanders terwijl de Apocalyps nakende is?

Wij LimLanders gaan gewoon verder met genieten,
genieten op schaamteloos Bourgondische wijze!
  • Asse mich verstieëst, dan kal ich plat tege dich!
    • Alaaf, alaaf, alaaf:
      • Op de èllefdje van de èllefdje.
        Veül ich éder jaôr üt zèlfdje.
        Nôw bègïntj , daè schoeène tieèd.
        Vâstelaôbèndj ès neèt mieèr wieèt .
        Krieèg de krieèbels in mieèn bloôd.
        En dân waèt ich dét keümtj goôd. zieèker wieète ,üt ës waôr!?
        Dït es de schoeènste tieèd , vân't jaôr !!

• In tal van steden hebben duizenden mensen vanochtend afgeteld naar 11.11 uur, de start van het carnavalsseizoen.

"Het plein is eigenlijk te klein", vertelt organisator Marcel van Eeghe op het Stationsplein in Roermond bij 1Limburg. De 17.000 toegangskaartjes voor de prijs van 11,11 euro waren in een mum van tijd uitverkocht. "We hadden nog zo'n 5000 tickets meer kunnen verkopen. We kijken of we dat volgend jaar op de een of andere manier kunnen oplossen."

Het aftellen uit duizenden kelen werd zo een vrolijk moment, in Roermond direct gevolgd door het Limburgs volkslied, gezongen door Ivo van der Bijl.

VIDEO duurt 1 minuut:

De grootste verrassing vanochtend was niet de drukte, maar een bleek zonnetje dat precies op tijd doorbrak, tussen de enorme buienwolken door. Zo kwam de bont verklede menigte in een heel ander licht te staan.

:scissors:

De 11devande11de is niet alleen een dag vol gehos, livemuziek en toespraken, het is ook het begin van alles wat met het échte carnaval (in het Limburgs: vastelaovond) te maken heeft. Vanaf vandaag bijvoorbeeld worden er prinsessen en prinsen carnaval 'uitgeroepen'. Het carnaval zelf begint vrijdag 9 februari volgend jaar.

:scissors:
    BRON: NOS Nieuws vandaag, 14:38
    Het plein is te klein om 11.11 uur op de 11devande11de
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

HET is nog niet begonnen,

maar wij Limlanders kunnen niet wachten,
dus zijn we gewoon toch begonnen!

Vastelaovend.jpg
Vastelaovend.jpg (42.26 KiB) 3296 keer bekeken
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Weem wiltj dur un stukske vlaai?

Want ut es Carnaval in oeës LimLand!

Kar Na Val.jpg
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Carnaval verbindt en verbroedert!

• In Venlo lag de organisatie van de boerenbruiloft dit jaar in de handen van de Molukse gemeenschap. Het feest, dat op veel plekken in het zuiden van het land een belangrijk onderdeel is van de carnaval, speelt een trouwerij van een boerengezelschap na.

VIDEO duurt 2 minuten:
NOS Nieuws gisteren, 21:27
Boerenbruiloft Venlo voor het eerst georganiseerd door Molukse gemeenschap

VIDEO duurt 2 minuten:

Molukse carnaval boerenbruiloft in Venlo:

VIDEO duurt 2 minuten:[/list]

HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Memento, homo, quia pulvis es, et in pulverem reverteris

VIDEO duur 3,5 minuut:

Ziede z'ok vliege?

Dinsdag is de laatste Carnavalsdag, wij LimLanders noemen zulks 'Vastelaovundj' oftewel de avond voordat de Vastentijd begint. Als goed Katholiek haal je dan op de woensdagochtend na 'Vastelaovundj' oftewel op Aswoensdag in de kerk bij een priester een askruisje op je voorhoofd. Op de lagere school werd je door de leerkracht gecontroleerd of je dat askruisje wel gehaald had, maar dat vormde voor mij nooit een probleem, want s'ochtends op aswoensdag zaten bij ons thuis de asbakken altijd zum kotsen zo vol! :mrgreen:

Op de eerste van 40 vastendagen gaan wij LimLanders dan, brave vrome Katholieken, doch ook door en door Bourgondische genieters, s'avonds massaal de kroeg in, niet om het opnieuw op een zuipen te zetten, nee, dan gaan we 'un hieëringske schelle' tijdens het haringhappen, oftewel de haringen die de kastelijn ter beschikking stelt opsmikkelen. Niet voor ons zelf, maar omdat al die haringen graag willen zwemmen spoelen we die dan lekker weg met de nodige biertjes ...
... Carnaval is voorbij, ik zie ze niet meer vliegen! Alaaf!

ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

HierEnNu schreef: 15 feb 2024 17:40
Dat is een van de dingen die ik van Nederland het meest mis: verse haring met uitjes.
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 16 feb 2024 18:18Dat is een van de dingen die ik van Nederland het meest mis: verse haring met uitjes.
Haring op zichzelf is kosher omdat die vinnen en schubben heeft, maar ik betwijfel of er met Carnaval op gelet wordt dat er bij verwerking en serveren op gelet wordt dat kosjer keukengerei wordt gebruikt en dat de haring niet in aanraking komt met niet-kosjere producten.

Haring zelf heeft voor mij echter iets dermate Heiligs dat ik het zou blijven eten al zou God zelf mij persoonlijk komen bedreigen dat ik daardoor in de Hel zou komen, want gebraden haring vind ik ook heerlijk. :angel12: Als ik als Jood was geboren en getogen zou ik me desnoods tot Christen laten dopen om op Aswoensdag toch gewoon te kunnen gaan haringhappen!

Ons Mam zei na Vlaggetjesdag altijd:
  • "Er is haring in het land dus de dokter kan aan de kant!"
en dan kregen wij iedere vrijdag een haring bij de warme maaltijd, nou ja, vaak was ons pap de enige die een hele haring kreeg, want de kinderen kregen meestal een halve ...

Door de invloed van ons Mam,
  • die de hongerwinter heeft 'mogen' meemaken,
heeft voedsel in het algemeen voor mij sowieso iets Heiligs, waardoor ik nog steeds nauwelijks voedsel verspil [haring gaat sowieso altijd vlotjes op!] en als ik dan toch eens een restje in de koelkast vergeet te zetten en weg moet gooien in plaats van 'restjessoep' van te maken, dan voel ik me zo schuldig dat ik tijdens het sluiten van het deksel van de duobak
automatisch een kort 'Mea Culpa' mompel, zo van:
  • "Zundj ... doeëdzundj!" [Zonde, doodzonde!]
Ons Pap heeft ook invloed gehad op mijn Heilig verklaring van haring. Zaterdags hield ik hem extra in de gaten, omdat hij dan vaker stiekem wegsloop en er op zijn fiets tussenuitkneep. Ik ging dan snel via de voordeur naar het steegje naast het huis zodat hij mij niet kon ontlopen. Dan plaatste ons Pap me snel met een vette knipoog en zonder gemopper wat de aandacht zou trekken achter op zijn fiets en vertrokken we samen naar de markt. Ik kreeg dan bij de viskraam geld in handen om een haring voor mij en een paling voor hem te kopen. Ik kwam niet eens boven de toonbank uit dus de verkoper zag mij niet, maar als een volwassene daar misbruik van probeerde te maken door voor te kruipen dan donderde ons Pap met zijn strengste stem:
  • "Det jong heej es vuur uch aanne buurt huur!"
    [Dat kind hier is voor jou aan de beurt hoor!]
Ons Pap als mijn grote held die zijn leven riskeerde voor mijn Heilige haring ... :angel12:
... dankzij die Heilige haring op zaterdag raakte ik er van overtuigd
dat mijn Pa ten alle tijden voor mij in de bres zou springen!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Waarom Carnaval? Alleen al daarom:

NOS Nieuws - vandaag, 17:44 schreef:
VIDEO duurt 50 seconden:

Prinses Carnaval

Het was een bijzondere dag voor de 97-jarige Corry uit Geleen. Ze is namelijk gekozen als Prinses Carnaval van haar verzorgingstehuis. En dat is een droom die uitkomt.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 24 jan 2025 20:55
Waarom Carnaval? Alleen al daarom:

NOS Nieuws - vandaag, 17:44 schreef:
VIDEO duurt 50 seconden:

Prinses Carnaval

Het was een bijzondere dag voor de 97-jarige Corry uit Geleen. Ze is namelijk gekozen als Prinses Carnaval van haar verzorgingstehuis. En dat is een droom die uitkomt.
Ik verbaas me altijd over de lol en het feest van de mensen en ik vind de aanblik altijd wel aardig van uitstraling. :)
Mij persoonlijk zegt het werkelijk helemaal niets, maar ik ben er ook niet in opgevoed en ik ben er later ook niet mee
in contact gekomen.
En Corry uit Geleen doet het super. Dat zoiets als Carnavalsprinses worden een droom die uitkomt is. Heel leuk. :lol:
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.... **
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Over bijna twee weekjes ...

... dan gieët ut heej in ut zuide weer doeër, dan gieët ut weer beginne!
Laotj os dur saame eine gaon drinke, zinge en hosse.
Zoeëpe tot vaeh oppe kneeje naoh hoeës toow kroeëpe ...

Het bouwen van carnavalswagens wordt structureel duurder door stijgende
energie-, materiaal- en verzekeringskosten, plus aangescherpte veiligheidseisen.
Gemeenten in Limburg, Brabant en Gelderland springen daarom financieel bij om
te voorkomen dat wagenbouwers afhaken en een belangrijk cultureel element verdwijnt.

Een belangrijk knelpunt is de verzekering: per optocht, fors duurder geworden en
met strengere regels. Dit maakt 'even meedoen' vrijwel onmogelijk en duwt
groepen richting eenvoudigere alternatieven, zoals loopgroepen.

Lokale overheden rechtvaardigen de subsidies vanuit cultuurbehoud en sociale cohesie:
samen wagens bouwen versterkt gemeenschappen en tradities. De boodschap is helder:
  • zonder publieke steun dreigt verschraling van de carnavalsoptochten. :cry:

BRON: NOS Nieuws - gisteren, 12:11
Carnavalswagen bouwen steeds duurder, daarom betalen gemeenten mee

.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Kun je niet gewoon in boerenkiel massaal alaaaaf roepen, hossen op 'een paard in de gang' en je volgieten?

Stukken goedkoper.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Plaats reactie