De belangrijkste ontdekking uit de geschiedenis van de bijbelstudie

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter van Velzen
Site Admin

De belangrijkste ontdekking uit de geschiedenis van de bijbelstudie

Bericht door Peter van Velzen »

Maria schreef: 10 dec 2025 12:47 Met commentaar van blijkbaar een gelovige in dit soort Bijbelse profetieën.
  • UpstairsFamiliar8029 1 jaar geleden
    Ze worden absoluut genoemd en getekend in de bijbel, de bijbel is een geschiedenisboek waar we met technologie al eerder in hebben gekeken.
Hilarisch. :lol:
De belangrijkste ontdekking in de geschiedenis van de Bijbelstudie is dat de bijbel helemaal geen boek is, maar 66 verschillende boeken waarvan de meesten allerminst geschiedenissboeken zijn.

Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: De belangrijkste ontdekking uit de geschiedenis van de bijbelstudie

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 12 dec 2025 03:07
Maria schreef: 10 dec 2025 12:47 Met commentaar van blijkbaar een gelovige in dit soort Bijbelse profetieën.
    Ze worden absoluut genoemd en getekend in de bijbel, de bijbel is een geschiedenisboek waar we met technologie al eerder in hebben gekeken.
De belangrijkste ontdekking in de geschiedenis van de Bijbelstudie is dat de bijbel helemaal geen boek is, maar 66 verschillende boeken waarvan de meesten allerminst geschiedenissboeken zijn.

Die opmerking van je kan ik niet goed plaatsen.

Boeken zijn pas vrij laat ontstaan daarvoor waren het meestal losse rollen, die een eigen leven hadden.

Dit is je vast wel bekend, dus vanwaar je opmerking?

PS.
De eerste concilies gingen er ook over welke rollen (versies) in de Bijbel (Bibliotheek) te dienden worden opgenomen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
holog
Bevlogen

De belangsrijkste ontdekking uit de geschiedenis van de bijbelstudie

Bericht door holog »

als het 'correcte on-topic' referentiekader van een discutie over de toekomst ongeveer 1600 jaar in het verleden ligt, volgens onze admin en andere. De toekomst, als een lang vervlogen en gesloten boek, het is maar vanuit welk perspectief men wenst te kijken.
goede opmerking
ik zal deze off-topic berichten dan ook afsplitsen naar een plek waar ze thuishoren.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 dec 2025 09:20
Peter van Velzen schreef: 12 dec 2025 03:07

Code: Selecteer alles

[youtube]GBlxhhS_Tf8[/youtube]
Die opmerking van je kan ik niet goed plaatsen.

Boeken zijn pas vrij laat ontstaan daarvoor waren het meestal losse rollen, die een eigen leven hadden.

Dit is je vast wel bekend, dus vanwaar je opmerking?

PS.
De eerste concilies gingen er ook over welke rollen (versies) in de Bijbel (Bibliotheek) te dienden worden opgenomen.
Dat moet je mij niet vragen, maar Bart Ehrman.
Maar ik denk, dat het te maken heeft met het wijdverbreide geloof dat de bijbel het perfecte woord van God is, terwijl alleen al in Genesis 1 t/m 5 mogelijkerwijs al vijf verschillende en onderling niet geheel met elkaar overeen komende eerdere verhalen van eerdere schrijvers of vertellers aan het woord zijn.
Zie bijvoorbeeld deze video.

Ik ga onze laatste berichten afsplitsen.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 13 dec 2025 03:14 Dat moet je mij niet vragen, maar Bart Ehrman.
Maar ik denk, dat het te maken heeft met het wijsverbreide geloof dat de bijbel het perfecte woord van God is, terwijl alleen al in Genesis 1 t/m 5 mogelijkerwijs al vijf verschillende en onderling niet geheel met elkaar overeen komende eerdere verhalen van eerdere schrijvers of vertellers aan het woord zijn.
Zie bijvoorbeeld deze video.

Mijn fout, ik had je verkeerd begrepen en dacht dat het jouw idee was.

Bij deze: Duizendmaal sorry.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Over de video.

Ik denk dat de verklaring veel eenvoudiger is:

Het verhaal van Kaïn en Abel was oorspronkelijk een op zichzelf staand verhaal, totdat de een of ander het koppelende aan de figuren Adam en Eva.
Sommigen zien er het conflict tussen herders volkeren en de landbouwers in, herders lieten (en soms nu nog) hun dieren op landbouwgronden grazen.
Daar kon gemakkelijk moord en doodslag van komen.

Dat in elkaar schuiven van deze verhalen, is in mijn ogen door een broddelaar gedaan.

PS.
Het is mogelijk dat in de oorspronkelijke versie er twee goden waren:
a. De beschermer van de herders.
b. De beschermer van de landbouwers.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 dec 2025 09:20 Die opmerking van je kan ik niet goed plaatsen.

Als ik goed op de hoogte ben, waren boeken oorspronkelijk perkamente rollen. Wat wij nu een boek noemen werd oorspronkelijk een codex genoemd en is ontstaan met de boekdrukkunst.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

axxyanus schreef: 26 feb 2026 10:01
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 dec 2025 09:20 Die opmerking van je kan ik niet goed plaatsen.

Als ik goed op de hoogte ben, waren boeken oorspronkelijk perkamente rollen. Wat wij nu een boek noemen werd oorspronkelijk een codex genoemd en is ontstaan met de boekdrukkunst.
Boeken, c.q. codexen, waren er al voor de boekdrukkunst. De oudste codex van de bijbel is de Codex Sinaiticus en stamt uit de 4e eeuw.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Mullog schreef: 26 feb 2026 10:50 Boeken, c.q. codexen, waren er al voor de boekdrukkunst. De oudste codex van de bijbel is de Codex Sinaiticus en stamt uit de 4e eeuw.
Bedankt voor de rechtzetting.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Plaats reactie