@ Respect
Mooi om te lezen hoe je dit voor jezelf verder uitwerkt en onder woorden brengt.
Wat je beschrijft als
'de box' waarbinnen vrije wil opereert,
vind ik een bruikbaar beeld. Zeker ook in combinatie met wat je aangeeft:
- dat die box kan verschuiven door zelfonderzoek, en
dat ervaringen zich kunnen aandienen die daar ogenschijnlijk buiten vallen.
Dat spanningsveld herken ik.
Waar ik mogelijk net anders kijk, is in de duiding van wat er
'buiten' die box ligt. Jij benoemt dat als voorbestemming, en koppelt daar, voorzichtig, ook het begrip Ziel aan. Zelf heb ik minder de neiging om dat in die richting te duiden. Niet omdat ik het uitsluit, maar omdat ik merk dat zulke begrippen voor mij eerder iets toevoegen dat ik niet kan toetsen.
Met niveaus en perspectieven, doel ik meer op het volgende:
- op het ene niveau ervaar ik mezelf als iemand die keuzes maakt, afweegt,
handelt, daar lijkt een 'vrije wil' praktisch en betekenisvol te functioneren.
- Op een ander niveau zie ik de condities waarbinnen dat alles plaatsvindt:
mijn aanleg, mijn ervaringen, wat mijn pad kruist, zoals jij dat ook beschrijft.
Vanuit dat perspectief wordt het minder scherp of ik nog van 'vrije wil' kan spreken.
En dan is er nog het perspectief vanuit het materialisme:
dan kan er geen sprake zijn van
'vrije' wil.
Voor mij hoeft dat geen tegenstelling te zijn. Het zijn verschillende manieren van kijken naar hetzelfde verschijnsel. Verschillende kanten van dezelfde medaille. De spanning verdwijnt niet, maar wordt wel beter hanteerbaar.
Wat jij beschrijft als ervaringen van steun of verbondenheid, en het gevoel dat er
"iets voorbij het ego" ligt, herken ik als ervaring, zonder dat ik daar zelf een vaststaand kader aan koppel. Ik laat dat liever open, juist omdat de ervaring zelf al betekenisvol is, ook zonder sluitende verklaring.
Interessant vind ik wat je zegt over verantwoordelijkheid en ethisch besef die mee lijken te verschuiven met het verruimen van die
'box'. Dat raakt voor mij wel een kern:
- naarmate je zicht verandert, verandert ook wat je niet meer kunt 'niet-zien',
en daarmee wat je als verantwoordelijkheid ervaart.
Wat betreft Ziel en voorbestemming: ik gebruik dat eerste begrip niet, en het tweede alleen bij gebrek aan een beter woord. Niet als vaststaand concept, maar meer als aanduiding voor datgene wat zich aandient zonder dat ik daar directe invloed op ervaar.
Ik ben benieuwd hoe jouw beeld zich verder ontwikkelt nu je hier actiever mee bezig bent.