Creationistische wanen

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Creationistische wanen

Bericht door heeck »

Syamsu,
“Syamsu>>>Nullog” schreef: De logica die ik gebruik is consistent met traditioneel creationisme. In traditioneel creationisme gaat het om geloof in God, welk geloof een vorm van mening is, niet om het meten van God. Dus het is dezelfde logica, wat subjectief is, creeert wat objectief is, door te kiezen.
Eerder in deze reeks heb ik je een link gegeven naar de normale betekenis van creationisme.dat inderdaad vaak aan een geloven in een god of goden meldt.

Jouw “traditioneel creationisme” levert geen enkele hit behalve de AI-verwijzing naar het jonge-aarde-creationisme.
Graag eindelijk jouw directie internetlink naar dat
“Traditioneel creationisme” dat je bedoelt!

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

syamsu schreef: 01 mar 2026 12:10
Mullog schreef: 01 mar 2026 12:02
syamsu schreef: 01 mar 2026 11:43 ...
Nogmaals als je kan aantonen dat creationisme inconsistent is met de logica die wordt gebruikt in gesprek, dan heb je een punt.
....
Zou je niet een logica kunnen ontwikkelen die consistent is met creationisme. Daarmee is dan niet gezegd dat die logica logisch is maar met goed gekozen premisse wel intern consistent.

Het is maar een vraag
De logica die ik gebruik is consistent met traditioneel creationisme. In traditioneel creationisme gaat het om geloof in God, welk geloof een vorm van mening is, niet om het meten van God. Dus het is dezelfde logica, wat subjectief is, creeert wat objectief is, door te kiezen.
Telt mijn consistente geloof in het Vliegende Spaghetti Monster ook. Vanuit deze subjectieve overtuiging heb ik ook een keuze gemaakt over de objectieve ontstaansgeschiedenis van de aarde.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
syamsu
Forum fan

Bericht door syamsu »

dikkemick schreef: 01 mar 2026 18:05
syamsu schreef: 01 mar 2026 12:10
Mullog schreef: 01 mar 2026 12:02
Zou je niet een logica kunnen ontwikkelen die consistent is met creationisme. Daarmee is dan niet gezegd dat die logica logisch is maar met goed gekozen premisse wel intern consistent.

Het is maar een vraag
De logica die ik gebruik is consistent met traditioneel creationisme. In traditioneel creationisme gaat het om geloof in God, welk geloof een vorm van mening is, niet om het meten van God. Dus het is dezelfde logica, wat subjectief is, creeert wat objectief is, door te kiezen.
Telt mijn consistente geloof in het Vliegende Spaghetti Monster ook. Vanuit deze subjectieve overtuiging heb ik ook een keuze gemaakt over de objectieve ontstaansgeschiedenis van de aarde.
spaghetti is objectief
syamsu
Forum fan

Bericht door syamsu »

axxyanus schreef: 01 mar 2026 14:23
Er staat enkel dat "choose" betekent dat men (voor zichzelf) eruit pikt wat het beste of het meest toepasselijk is. Waarbij men dat beste of meest toepasselijk mogelijke enkel een persoonlijk subjectief aanvoelen en niet noodzakelijke een objectief gegeven.
The definitie komt te voorschijn als je choose definition typt in google.

Dat maakt helemaal niks uit, dat het een persoonlijk aanvoelen zou zijn enz. Elke keuze krijgt automatisch de kwalificatie beste, meest toepasselijke. Dit is inconsistent met de logica van kiezen in gesprek, waar het een gekozen oordeel is of iemand zijn best doet, of het meest toepasselijke doet, en niet een automatisch gegeven per definitie.

Nogmaals, dit is een 1 + 1 = 2 kwestie, een simpele kwestie. Kiezen is spontaan, wat betekent in het moment dat gekozen wordt, kan de keuze op het ene of het andere uitkomen. De kiezer is subjectief, wat betekent, de kiezer wordt geidentificeerd met een gekozen mening. De geest kiest, en de geest wordt geidentificeerd met een gekozen mening.

Op deze wijze functioneert het concept subjectiviteit, zo werkt de logica in gesprek. Zeg ik dat iemand een liefdevol persoon is, dan is die mening gekozen, en geeft die mening aan wie die persoon is als maker van keuzes. Het is duidelijk dat dit zo werkt, omdat de mening ook iets zegt over mijzelf als persoon, omdat ik die mening gekozen heb vanuit mijn eigen emoties en persoonlijk karakter.

Nogmaals, duidelijk dat de enorme psychologische druk om je best te doen, het begrip van het woord kiezen corrumpeert, en van daaruit is er geen werkend concept van subjectiviteit meer, omdat subjectiviteit vereist dat kiezen wordt begrepen als spontaan. Wat leidt tot een verregaande marginalisatie van subjectiviteit.
syamsu
Forum fan

Bericht door syamsu »

heeck schreef: 01 mar 2026 14:57 Syamsu,
“Syamsu>>>Nullog” schreef: De logica die ik gebruik is consistent met traditioneel creationisme. In traditioneel creationisme gaat het om geloof in God, welk geloof een vorm van mening is, niet om het meten van God. Dus het is dezelfde logica, wat subjectief is, creeert wat objectief is, door te kiezen.
Eerder in deze reeks heb ik je een link gegeven naar de normale betekenis van creationisme.dat inderdaad vaak aan een geloven in een god of goden meldt.

Jouw “traditioneel creationisme” levert geen enkele hit behalve de AI-verwijzing naar het jonge-aarde-creationisme.

Roeland
Jonge aarde creationisme, is ook traditioneel creationisme, wat denk jij dan?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

syamsu schreef: 01 mar 2026 23:39
Op deze wijze functioneert het concept subjectiviteit, zo werkt de logica in gesprek. Zeg ik dat iemand een liefdevol persoon is, dan is die mening gekozen, en geeft die mening aan wie die persoon is als maker van keuzes. Het is duidelijk dat dit zo werkt, omdat de mening ook iets zegt over mijzelf als persoon, omdat ik die mening gekozen heb vanuit mijn eigen emoties en persoonlijk karakter.
Help me aub. Ik ben het spoor een beetje duister.

Stel. Ik ben onbekend met het fenomeen Adolf Hitler en ik zie een foto van hem (lachend met pretoogjes) met zijn nichtje op schoot, de (herders)hond er braaf liggend naast.
Ik kies nu de mening: "Dat is een liefdevolle man".

Objectief?
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Er staat enkel dat "choose" betekent dat men (voor zichzelf) eruit pikt wat het beste of het meest toepasselijk is. Waarbij men dat beste of meest toepasselijk mogelijke enkel een persoonlijk subjectief aanvoelen en niet noodzakelijke een objectief gegeven.
OK, google komt met een bedenkelijke definitie voor het woord "choose", hoe kom je dan tot het besluit dat alle academische ideeën fout zijn? Hoe kom je zelfs maar tot het besluit dat academici het woord "choose" verkeerd gebruiken? Denk jij dat academici het woord "choose" op deze manier gebruiken?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

syamsu schreef: 01 mar 2026 23:49
heeck schreef: 01 mar 2026 14:57 Syamsu,

Roeland
Jonge aarde creationisme, is ook traditioneel creationisme, wat denk jij dan?

Ik denk dat ik Je op gelijk niveau rangeer als Klaas Dijkstra met zijn
“Pleidooi voor een platte aarde”

Over & Uit” dus.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 02 mar 2026 07:25:scissors:
Help me aub. Ik ben het spoor een beetje duister.
Ik antwoordde in topic 'Litanie 'Verminking der Nederlandse taal'
vanwege hier offtopic, zie eventueel:
.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Ik acht potentiële mogelijkheden hoger
dan de waarneembare werkelijkheid.

.
syamsu
Forum fan

Bericht door syamsu »

axxyanus schreef: 02 mar 2026 11:30
OK, google komt met een bedenkelijke definitie voor het woord "choose", hoe kom je dan tot het besluit dat alle academische ideeën fout zijn? Hoe kom je zelfs maar tot het besluit dat academici het woord "choose" verkeerd gebruiken? Denk jij dat academici het woord "choose" op deze manier gebruiken?
Ja, ik vraag het mensen, ik lees dingen. Creationisme wordt vrij algemeen verworpen, terwijl dat de basis is voor de concepten feit en mening. En zo iemand die spaghetti (objectief) monster gelijk stelt aan God (subjectief), begrijpt niks van hoe subjectiviteit werkt. Zo'n persoon begrijpt ook niks van emoties, meningen. Dat zo iemand nooit terecht is gewezen, het betekent dat subjectiviteit algemeen is gemarginaliseerd in de hele cultuur. Ook was er eens een belachelijke campagne waar "faith" als fout, en wetenschap en feit als goed werd voorgesteld.
syamsu
Forum fan

Bericht door syamsu »

heeck schreef: 02 mar 2026 11:42
Ik denk dat ik Je op gelijk niveau rangeer als Klaas Dijkstra met zijn
“Pleidooi voor een platte aarde”

Over & Uit” dus.

Roeland
Typische onzin. Jouw mening, is de mening van iemand die niet begrijpt hoe een mening wordt gemaakt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

syamsu schreef: 02 mar 2026 15:26

Ja, ik vraag het mensen, ik lees dingen. Creationisme wordt vrij algemeen verworpen, terwijl dat de basis is voor de concepten feit en mening. En zo iemand die spaghetti (objectief) monster gelijk stelt aan God (subjectief), begrijpt niks van hoe subjectiviteit werkt. Zo'n persoon begrijpt ook niks van emoties, meningen. Dat zo iemand nooit terecht is gewezen, het betekent dat subjectiviteit algemeen is gemarginaliseerd in de hele cultuur. Ook was er eens een belachelijke campagne waar "faith" als fout, en wetenschap en feit als goed werd voorgesteld.
Ik kan eerlijk gezegd jouw gedachtengang niet volgen. Wat heeft het bovenstaande te maken met het feit dat google een bedenkelijke definitie geeft voor "choose" en hoe daaruit zou volgen dat alle academische ideeën fout zijn?

En op welke basis zou God subjectief zijn? Dat lijkt me toch niet vergelijkbaar met "dit schilderij is lelijk"
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
syamsu
Forum fan

Bericht door syamsu »

axxyanus schreef: 02 mar 2026 19:29
Ik kan eerlijk gezegd jouw gedachtengang niet volgen. Wat heeft het bovenstaande te maken met het feit dat google een bedenkelijke definitie geeft voor "choose" en hoe daaruit zou volgen dat alle academische ideeën fout zijn?

En op welke basis zou God subjectief zijn? Dat lijkt me toch niet vergelijkbaar met "dit schilderij is lelijk"
De google definitie verwijst naar oxford languages, google zelf maakt geen definities. Het is gewoon 1 bewijs dat het fout zit, en zo zijn er meer. De meest gebruikte zoekmachine in de wereld, de meest gebruikte definitie.

Jij bewijst zelf nu ook dat je niet weet hoe subjectiviteit werkt. Dus dat is ook weer een stukje bewijs.

Het bestaan van die afkeur / haat voor hoe het schilderij eruit ziet, is conceptueel gelijk aan het bestaan van God. Het heeft dezelfde logica. Die haat, en God, staan allebei aan de kant van wat een keuze maakt, en worden geidentificeerd met een gekozen mening.

Jij hebt geen besef dat er een subjectief gedeelte van de werkelijkheid bestaat, welke het gedeelte is dat kiest. En ook niet dat je een kiezer alleen kan identificeren met een gekozen mening. De absolute basis van de logica van subjectiviteit. Dat is algemene marginalisatie van subjectiviteit.

Het is wel alleen administratief een "gedeelte", een objectieve eigenschap zoals gedeelte is eigenlijk niet van toepassing op wat subjectief is.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat fijn is, is dat iedereen recht heeft op een eigen mening en dat er onafhankelijk daarvan feiten bestaan, die je met je mening dan weer kunt aanvallen.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

syamsu schreef: 03 mar 2026 01:38
axxyanus schreef: 02 mar 2026 19:29

De google definitie verwijst naar oxford languages, google zelf maakt geen definities. Het is gewoon 1 bewijs dat het fout zit, en zo zijn er meer. De meest gebruikte zoekmachine in de wereld, de meest gebruikte definitie.
Op wat baseer jij om te beweren dat google naar oxford languages, verwijst? Als ik op de oxford site kom waar ik toegang toe heb, dan vind ik dat google voorbeeld niet.

Het is waar dat google zelf geen definities maakt, maar dat betekent gewoon dat google die definitie ergens heeft opgepikt. Ik zie niet op wat jij je baseert om te beweren dat google die bij oxford gehaald heeft. Kan jij mij een link geven naar een oxford site waar deze definitie staat?
syamsu schreef: 03 mar 2026 01:38Jij bewijst zelf nu ook dat je niet weet hoe subjectiviteit werkt. Dus dat is ook weer een stukje bewijs.

Het bestaan van die afkeur / haat voor hoe het schilderij eruit ziet, is conceptueel gelijk aan het bestaan van God. Het heeft dezelfde logica. Die haat, en God, staan allebei aan de kant van wat een keuze maakt, en worden geidentificeerd met een gekozen mening.
Kan je mij verduidelijken waarom het bestaan van god conceptueel gelijk is aan de waardering voor het schilderij en niet aan het bestaan van het spaghettimonster?
syamsu schreef: 03 mar 2026 01:38Jij hebt geen besef dat er een subjectief gedeelte van de werkelijkheid bestaat, welke het gedeelte is dat kiest. En ook niet dat je een kiezer alleen kan identificeren met een gekozen mening. De absolute basis van de logica van subjectiviteit. Dat is algemene marginalisatie van subjectiviteit.
Het kan best zijn dat ik dat besef mis, maar ik zie jou weinig uitleg geven. Zoals hierboven waar je gewoon beweert dat het bestaan van God conceptueel gelijk is aan de waardering voor een schilderij maar waar ik geen aanknopingpunten vind die mij dat laten begrijpen. Je lijkt te verwachten dat ik je gewoon op je woord geloof.
Plaats reactie