TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑05 mar 2026 19:05
syamsu schreef: ↑04 mar 2026 22:03
Men kiest uit emotie. De emotie is subjectief, het resultaat van de keuze is objectief.
Wie zegt dat men uit emotie kiest?
Mensen die emotieloos zijn zouden niet kunnen kiezen?
Veel keuzes worden juist na rijp beraad en op logische gronden genomen.
Het resultaat van een keuze is een feit, dat heeft niets met objectief of subjectief te maken.
Je verwart de logica van selectie, met de logica van kiezen. Ik kies om naar de top van de berg te gaan. Daarna selecteer ik de optie die me naar de top van de berg brengt. Daarna kies ik om die selectie te volgen.
De keuzes hebben de logica dat ze in het moment op het ene of het andere kunnen uitkomen. De selectie is gedwongen door de calculaties.
Wat jij doet is zeggen dat selectie ook een keuze is, en dat de kiezer daar objectief is. Maar duidelijk is dat de logica compleet verschillend is, en dus moet die verschillende logica ook een verschillende naam hebben, kiezen en selecteren.
Dus het enige wat je doet is het woord kiezen met twee verschillende logische principes definieren, en vervolgens stel je dat iedereen die niet zo definieert een fout maakt. Maar dat klopt natuurlijk niet, jij maakt gewoon definities die tot verwarring leiden.
En nog, men kan een model maken van het resultaat van een keuze, en daarom is het resultaat van een keuze objectief.