De Iran Oorlog

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: De Iran Oorlog

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 06 mar 2026 11:27 <skip de woorden die over het gebruik van hoofdletters gaan>
Je gaat er aan voorbij dat ethisch handelen volgens jouw ethiek geen enkele moordenaar zal weerhouden om jou te vermoorden, terwijl het tegendeel waar is.
Je vergist je, Als iemand ethisch handelt volgens mijn ethiek, dan weerhoudt dat hem of haar er vrijwel zeker van, mij te vermoorden. Anders dan een godgelovige denk ik niet dat het blindelings opvolgen van bevelen ethisch verantwoord is. Verder is het ultieme doel van alle ethiek en moraal het voortbestaan het samenwerkingsverband. Niet van het voortbestaan van het individu.

Om bloedwraak en anarchie te voorkomen is het in de meeste landen (waaronder Nederland) niet toegestaan om - anders dan bij direct levensgevaar - iemand anders om het leven te brengen. Het doel daarvan is om het land als rechtstaat te doen voortbestaan.

Volgens het internationale recht is niet toegestaan om ongewapende non-combattanten te doden. Ali Khamenei mag in onze ogen een monster lijken, maar hij was waarschijnlijk ongewapend heeft persoonlijk, nooit een direct gevaar voor het leven van enige Amerikaan, of Israëli gevormd. Hij was - volgens ons - wel verantwoordelijk voor de dood van veel Iraniërs, maar die zijn mogelijk helemaal niet dat gevaar ontsnapt, net zo min als er ook maar één slachtoffer was ontsnapt aan de Holocaust als gevolg van de dood van Reinhard_Heydrich

Ik heb overigens wel enige sympathie voor het idee om de leiders uit te schakelen, in plaats van de gewone soldaten. Maar als je er niet voor terugdeinst, een andere leider om te brengen, dan zullen anderen er niet voor terugdeinzen om jou(w leider) ook het leven te benemen.

Het ultieme doel van internationaal recht is om de mensheid als geheel te doen voortbestaan. Niet alleen jouw eigen land of volk, maar elk land en vooral elk volk.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Enige dat ik wil zeggen: De Israël haat wordt nog steeds gevoed. Door Israël (en Amerika) zelf!
Blijven dansen dus.
Of de Iraniërs straks kunnen dansen is nog maar zeer de vraag. Zo ook de Libanezen in Beiroet.

Het hele gebied, smaalde de extreemrechtse Israëlische minister Bezalel Smotrich (Financiën), 'zal eruit gaan zien als Khan Younis (in Gaza, red.).' Als het aan zijn regering ligt, moeten alle inwoners de in het oosten gelegen bergen in, richting een handvol druzische en christelijke dorpen. In de praktijk lijkt dat ondoenlijk. Omdat de Libanese staatskas nagenoeg leeg is, zijn burgers aangewezen op eigen middelen. Niet iedereen kan zomaar weg.

En: De bufferzone niet te vergeten. Er wonen honderdduizenden mensen!!!!!

Hoe zet je je eigen land weg als paria. Nou...zo dus!

De Verenigde Staten en Israël verdedigden hun oorlog tegen Iran onder meer met het argument dat het land een gevaar vormde voor de stabiliteit in de regio. Dat is waar, maar Iran is de afgelopen jaren ernstig verzwakt, terwijl Israël sterker is dan ooit. Zeker onder de huidige regering is juist Israël een groot gevaar voor de stabiliteit in de regio. En dankzij Israël zal dat zo blijven.

Let's dance!
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Fraaie tekst bij cartoon.

"In naam van de vrede heeft de ene mensenrechten schendende schurk het internationaal recht geschonden door een andere mensenrechten schendende schurk te vermoorden.

En nu worden er allemaal onschuldige burgers gebombardeerd."
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 07 mar 2026 08:51 Enige dat ik wil zeggen: De Israël haat wordt nog steeds gevoed. Door Israël (en Amerika) zelf!
Nou en?

Nogmaals: Europa, de VS en in toenemende mate Arabische landen hebben telkens sterkere economische banden met Israel en zijn op veel gebieden afhankelijk van samenwerking, handel, inlichtingen en technologische uitwisseling met Israel. Deze afhankelijkheid garandeert dat landen Israel goed blijven behandelen en stabiele betrekkingen behouden, los van politieke of ideologische overwegingen. Dat voordeel hebben bijv. jouw kansarme Palestijnen nou eenmaal niet, dus zal de economie per definitie op de hand van Israel zijn, ongeacht wat het plebs in de straat zegt.
Blijven dansen dus.
You bet!
Of de Iraniërs straks kunnen dansen is nog maar zeer de vraag.
Dat ligt aan wat de bevolking doet als Israel en de VS hun oorlogsdoelen hebben behaald in Iran en de bombardementen stoppen. Voor Israel zijn de oorlogsdoelen het uitschakelen van het Iraanse nucleaire programma, het vernietigen van de Iraanse militaire capaciteit zoals raketten en drones, de lraanse luchtmacht en Marine, en daarmee Iran ontdoen van de invloed van Iran in de regio via hun proxies die Israel zouden kunnen bedreigen. Indien de Iraniërs straks in opstand komen, kan Israel deze oorlogsdoelen nog sneller behalen en kunnen de Iraniërs zichzelf eveneens bevrijden van het wrede regime -- maar het lot van de Iraniërs is voor Israel feitelijk irrelevant; de Iraniërs zijn slechts een bruikbaar middel. Persoonlijk hoop ik natuurlijk dat de Iraniërs straks vrij zijn!

Voor de Verenigde Staten zijn de oorlogsdoelen het beperken van de militaire dreiging van Iran voor Amerikaanse bondgenoten en bases in het Midden-Oosten, inclusief het voorkomen dat Iran kernwapens ontwikkelt, en daarna het beschermen van regionale stabiliteit. Ook voor de VS geldt dat, indien de Iraniërs straks massaal in opstand komen, de VS deze oorlogsdoelen nog sneller en definitiever zullen behalen en de kunnen de Iraniërs zichzelf bevrijden van het wrede regime -- maar ook voor de VS is het lot van de Iraniërs feitelijk irrelevant, en zijn de Iraniërs weinig meer dan een middel. Vriendschap bestaat niet op geopolitiek niveau; hooguit gedeelde interesses.
Zo ook de Libanezen in Beiroet.
Begin deze maand heeft de Libanese regering zich achter de oorlogsdoelen van Israel geschaard en besloten dat alle militaire operaties van Hezbollah illegaal zijn en dat alleen de staat en het Libanese leger het recht hebben om geweld te gebruiken of oorlog te voeren. Hezbollah - het ooit zo grote terroristsche leger - was al door Israel gedecimeerd en wordt nu vernietigd.
Het hele gebied, smaalde de extreemrechtse Israëlische minister Bezalel Smotrich (Financiën), 'zal eruit gaan zien als Khan Younis (in Gaza, red.).' Als het aan zijn regering ligt, moeten alle inwoners de in het oosten gelegen bergen in, richting een handvol druzische en christelijke dorpen. In de praktijk lijkt dat ondoenlijk. Omdat de Libanese staatskas nagenoeg leeg is, zijn burgers aangewezen op eigen middelen. Niet iedereen kan zomaar weg.
Ik ben een groot fan van Bezalel Smotrich en Itamar Ben‑Gvir. Beiden hebben concrete stappen gezet die een toekomstige Palestijnse staat definitief onmogelijk maken. Ze hebben daadwerkelijk wetten en beleidsmaatregelen doorgevoerd die Palestijnse autonomie in die gebieden onmogelijk heeft gemaakt en waardoor gebieden die ooit voor een eventuele Palestijnse staat bedoeld waren, volledig onder Israelische controle komen. Zij hebben ook wetgeving ingevoerd die de Palestijnse afhankelijkheid voltooien en Palestijnse autonomie teniet doen.

Geen woorden, maar daden! Daar houdt ik van. En het werkt!
Let's dance!
Yeah baby!
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik ben een groot fan van Bezalel Smotrich en Itamar Ben‑Gvir. Beiden hebben concrete stappen gezet die een toekomstige Palestijnse staat defintief onmogelijk maken, zoals daadwerkelijk wetten en beleidsmaatregelen die Palestijnse autonomie in die gebieden onmogelijk maken en waardoor gebieden die ooit voor een eventuele Palestijnse staat bedoeld waren onder Israelische controle komen. Hij heeft ook wetgeving ingevoerd de Palestijnse afhankelijkheid voltooien en Palestijnse autonomie teniet doen.
En door deze eerlijke EXTREEM RECHTS NATIONALISTISCHE mensen schendende opmerking over de in jouw ogen untermenschen ben ik volkomen klaar met jou. Je schaamt je niet eens voor deze tranentrekkende niets-van-de-geschiedenis-geleerde opmerking (vuilspuierij) over een bevolking.
Om te janken en zum kotzen.

1 tip wil ik nog meegeven: Blijf dansen als er binnen afzienbare tijd een enorme aanslag op Israël wordt gepleegd.
En even ter verduidelijking voor de moderatie: Een dergelijke aanslag begrijp ik in bovenstaand licht met dit soort opmerkingen, maar keur ik desondanks wel af!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Everybody: let's dance?

In conflicten wordt haat vaak gevoed door propaganda, aan alle kanten. Dat zie je ook in het huidige conflict rond Israël en Iran. Overwinningsroes en vijandbeelden kunnen mensen lang én uitzinnig laten 'dansen', maar zulke momenten van euforie zijn zelden
een goede raadgever voor de nabije toekomst.

Voor Iran zelf kan de komende periode juist zeer zwaar worden. Naast emoties zal er waarschijnlijk ook bezinning nodig zijn, want de regionale machtsverhoudingen kunnen ingrijpend veranderen. De nabije toekomst kan voor Iran nog veel onzekerder en mogelijk ook gewelddadiger uitpakken dan het nabije verleden. Na langere tijd van onderdrukking is bijltjesdag bijna vanzelfsprekend ...

Als Iran naar verwachting militair en geopolitiek verder verzwakt, kan er op termijn een nieuwe regionale balans ontstaan. Hoe stabiel die wordt, hangt sterk af van de rol van andere spelers zoals Rusland, China en Turkije. In dat scenario zouden bestaande initiatieven, zoals de Abrahamakkoorden, verder kunnen worden uitgebreid. Sommigen zien daarin zelfs kansen voor nieuwe handelsroutes tussen Azië, het Midden-Oosten en Europa, met mogelijk economische ontwikkeling in de regio wat verdere stabilities zal bevorderen.

Maar voordat we te lang blijven 'dansen', lijkt het me verstandiger eerst te beschouwen hoe de werkelijkheid zich de komende tijd, of zelfs jaren, werkelijk ontwikkelt.

Zo, nadat ik bovenstaand harde keuteltje heb uitgepoept :wink: ,
gaan de voetjes onder het genot van een wijntje weer ff van de vloer.
Hoezo te vroeg? De zon geeft aan dat noen voorbij is hoor, dan mag het! :angel12:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 07 mar 2026 12:10 En door deze eerlijke EXTREEM RECHTS NATIONALISTISCHE mensen schendende opmerking over de in jouw ogen untermenschen ben ik volkomen klaar met jou.
Zijn we eindelijk klaar met gepraat over die staatloze Arabieren die zich sinds 70 jaar geleden opeens een Palestijnse nationale identiteit willen aanmeten, want die hebben niets met dit topic te maken.
dikkemick schreef: 07 mar 2026 12:10 En even ter verduidelijking voor de moderatie: Een dergelijke aanslag begrijp ik in bovenstaand licht met dit soort opmerkingen, maar keur ik desondanks wel af!
De hunkering naar genocide op de Palestijnen begrijp ik in het licht van 7 oktober, maar keur ik desondanks wel af!
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 07 mar 2026 12:13:scissors:
De hunkering naar genocide op de Palestijnen begrijp ik in het licht van 7 oktober,
maar keur ik desondanks wel af!
Na gebeurtenissen zoals 7 oktober kunnen bij mensen sterke wraakgevoelens ontstaan.
Maar juist het niet toegeven aan zulke gevoelens is uiteindelijk een teken van beschaving.
Daarom zou ik eerder de nadruk leggen op zelfbeheersing:
  • dat ondanks de enorme spanningen en dreiging
    níét wordt overgegaan tot genocide.
Juist dát onderscheid maakt het verschil tussen genocide en beschaving.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Het valt me op dat in deze oorlog relatief nog niet veel doden zijn gevallen. Prima als dat min of meer zo blijft.
Zou dat komen doordat mensen weg zijn gegaan van gevaarlijke plekken of wat?
Misschien wat Amerikaanser bombarderen? Betere pinpoint bommen?
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.. **
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 07 mar 2026 17:09 Het valt me op dat in deze oorlog relatief nog niet veel doden zijn gevallen. Prima als dat min of meer zo blijft.
Zou dat komen doordat mensen weg zijn gegaan van gevaarlijke plekken of wat?
Misschien wat Amerikaanser bombarderen? Betere pinpoint bommen?
Dat er relatief nog niet veel burgerslachtoffers te betreuren zijn, is omdat het geen asymmetrische oorlogsvoering betreft waarbij het Iraanse leger zich bewust tussen burgers opstelt om Israel en de Amerikanen in een onmogelijke positie te brengen, waar raketten worden afgevuurd vanuit woonwijken, waar wapens opgeslagen liggen in en onder ziekenhuizen, scholen en moskeeën, en waar burgers letterlijk als menselijk schild worden gebruikt.

Binnen ongeveer 5 dagen werden meer dan 1.300 doden in Iran gemeld volgens Iraanse bronnen en internationale media. Relatief weinig, maar bijna 2 maal zoveel doden per dag als het gemiddelde in Gaza. Het zijn de Amerikanen die de meeste burgerslachtoffers hebben veroorzaakt, zoals die luchtaanval op de zuidelijke Iraanse stad Minab, waarbij ook een meisjesschool werd geraakt naast een aangrenzend militair complex van de Revolutionaire Garde. De aanval kostte meer dan 160 burgers, voornamelijk jonge kinderen, het leven: https://nos.nl/collectie/14015/artikel/ ... schijnlijk

De VS beschikken over de JDAM, de Small Diameter Bomb en de Hellfire. Israel staat bekend om de geavanceerde precisiewapens, zoals de SPICE en de Delilah missile, een raket die lang boven een gebied kan blijven en een doel kan selecteren en aanvallen. Israelische systemen worden ontwikkeld met het oog op operaties in stedelijke omgevingen, waarbij een zeer hoge nauwkeurigheid belangrijk is.
Zionist
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

dikkemick schreef:

En: De bufferzone niet te vergeten. Er wonen honderdduizenden mensen!!!!!
Heb je je ook afgevraagd waarom? Niet? Ik zal het je uitleggen! Hezbollah heeft, ter ondersteuning van hun financiële achterlijke woestijnreligie aanbidder Iran besloten om ter compensatie Israël aan te vallen, en zich daarbij steeds, zoals terroristische organisaties altijd doen, zich verschuilen achter de burgers! De burgers zijn dus op de vlucht vanwege de acties van Hezbollah! Wat keur jij daaraan af? Kun je nagaan hoe een Islamitische terroristische organisatie het hele land ontwricht! Want kets anders is het niet! Lees de onderbouwde berichten van Chaimnimsky, met relevante links, en als je denkt dat die niet kloppen kom eens met een tegenargument! Maar nee, zelfs in dit Iran topic zijn de enige reacties die je plaatst onderbuik- en haatgevoelens ten opzichte van Israël!

Ps, vooral de bufferzone niet vergeten! Wie zitten er vooral in de bufferzone? Midden tussen de burgers? Die ja……. Gezien je haat jegens Israël moeten dat wel je vrienden zijn!
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
lost and not found yet!
Superposter

HierEnNu schreef: 07 mar 2026 12:50
De hunkering naar genocide op de Palestijnen begrijp ik in het licht van 7 oktober,
Na gebeurtenissen zoals 7 oktober kunnen bij mensen sterke wraakgevoelens ontstaan.
Maar juist het niet toegeven aan zulke gevoelens is uiteindelijk een teken van beschaving.
Daar maak je inderdaad een goed punt! Als Israël echt tot genocide had willen overgaan hadden ze dat met alle gemak van de wereld kunnen doen! Fluitje van een cent! Maar voor de rest, dit is het Iran topic toch?
We are dancing again!
🔱
lost and not found yet!
Superposter

ChaimNimsky schreef: 07 mar 2026 12:13
dikkemick schreef: 07 mar 2026 12:10 En door deze eerlijke EXTREEM RECHTS NATIONALISTISCHE mensen schendende opmerking over de in jouw ogen untermenschen ben ik volkomen klaar met jou.
Zijn we eindelijk klaar met gepraat over die staatloze Arabieren die zich sinds 70 jaar geleden opeens een Palestijnse nationale identiteit willen aanmeten, want die hebben niets met dit topic te maken.
dikkemick schreef: 07 mar 2026 12:10 En even ter verduidelijking voor de moderatie: Een dergelijke aanslag begrijp ik in bovenstaand licht met dit soort opmerkingen, maar keur ik desondanks wel af!
De hunkering naar genocide op de Palestijnen begrijp ik in het licht van 7 oktober, maar keur ik desondanks wel af!
Toch fijn voor je ChaimNimsky! Proficiat dat dikkemick helemaal klaar met je is! Frappant is wel, ik heb het terug gezocht, dat hij op geen enkele manier ooit is ingegaan op je van feiten onderbouwde argumenten met links daarbij! Eigenlijk is dat heel raar op een vrijdenkers forum! Maar bedankt voor je altijd heldere uiteenzettingen met relevante argumenten! Ik lees je graag!
We are dancing again!
🔱
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

lost and not found yet! schreef: 07 mar 2026 23:21
HierEnNu schreef: 07 mar 2026 12:50
Daar maak je inderdaad een goed punt! Als Israël echt tot genocide had willen overgaan hadden ze dat met alle gemak van de wereld kunnen doen! Fluitje van een cent! Maar voor de rest, dit is het Iran topic toch?
Juist daarom! Het Iranse regime is uitgesproken uit op genocide toch?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef: 07 mar 2026 23:34
ChaimNimsky schreef: 07 mar 2026 12:13
Toch fijn voor je ChaimNimsky! Proficiat dat dikkemick helemaal klaar met je is! Frappant is wel, ik heb het terug gezocht, dat hij op geen enkele manier ooit is ingegaan op je van feiten onderbouwde argumenten met links daarbij! Eigenlijk is dat heel raar op een vrijdenkers forum! Maar bedankt voor je altijd heldere uiteenzettingen met relevante argumenten! Ik lees je graag!
Uiteraard ben ik klaar met mensen die hele bevolkingsgroepen niet eens zo wil noemen. Palestijnen is geen bevolking, bestaat niet, dus......hakken maar. Onderdrukken die zooi. Platgooien.

En verder kan je niet zomaar als land besluiten om een ander soeverein land aan te vallen en te bombarderen. Er wordt gewoon een illegale oorlog gestart. Oekraïne waren we het snel over eens. In Iran zullen uiteraard ook burgers het slachtoffer worden. Wat er nu gebeurt in Iran is ook een gevolg van het wegkijken van de internationale gemeenschap bij de oorlogsmisdaden in Gaza. De Israëlische regering voelt zich hier blijkbaar zo door gesterkt, dat ze nu dus ook een illegale oorlog starten in Iran.
Oorlogsrecht stelt nu echt helemaal niets meer voor. China: succes met Taiwan (Taiwanesen bestaan immers niet zou Xi Jin Nim zeggen).
Gesloten