De Iran Oorlog
Moderator: Moderators
Re: De Iran Oorlog
Ik lees nogmaals: BEVRIJDINGSoorlog.
Waarom bevrijden we de Noord Koreanen niet van de onderdrukking?
Waarom bevrijden we de Noord Koreanen niet van de onderdrukking?
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Prima vraag!
En geschikt als openingsvraag voor een ander topic onder de naam:
- "Waarom bevrijden we de Noord Koreanen niet van de onderdrukking?"
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
Foutieve interpretatie van mijn prima vraag!
Ik ben geïnteresseerd in jouw onderdrukkings-bevrijdings opmerking.
Waarom Iran wel, Noord Korea niet?
Het was maw een rechtstreekse vraag. Niet de moeite waar daar een topic voor te openen toch?!
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
-
ChaimNimsky
- Superposter
Dat is altijd de moeilijkheid.ChaimNimsky schreef: ↑10 mar 2026 13:18Erg goed om te zien dat Nederland meehelpt en aan de goede kant staat.![]()
Zij (Iran) vinden dat jij en anderen niet gelijk hebben.
De Amerikaanse Indianen dachten dat de Amerikaanse immigranten slecht waren. Enz.
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.. **
Speculeren over wat "Zij (Iran) vinden" of wat "De Amerikaanse Indianen dachten",Gerard R. schreef: ↑10 mar 2026 17:51Dat is altijd de moeilijkheid.ChaimNimsky schreef: ↑10 mar 2026 13:18Erg goed om te zien dat Nederland meehelpt en aan de goede kant staat.![]()
De Amerikaanse Indianen dachten dat de Amerikaanse immigranten slecht waren. Enz.
is één ding, maar zij discussiëren hier niet mee, dus dat blijft uiteindelijk vrij abstract.
Wat mij eigenlijk meer interesseert:
- wat is jouw persoonlijke mening hierover?
Dat moet bekend zijn, ik schrijf dat wel zo af en toe.HierEnNu schreef: ↑10 mar 2026 18:35Speculeren over wat "Zij (Iran) vinden" of wat "De Amerikaanse Indianen dachten",Gerard R. schreef: ↑10 mar 2026 17:51Dat is altijd de moeilijkheid.ChaimNimsky schreef: ↑10 mar 2026 13:18
Erg goed om te zien dat Nederland meehelpt en aan de goede kant staat.![]()
is één ding, maar zij discussiëren hier niet mee, dus dat blijft uiteindelijk vrij abstract.
Wat mij eigenlijk meer interesseert:
- wat is jouw persoonlijke mening hierover?
Ik vind het prima als Iran een normaal land wordt zonder proxies, zonder onderdrukking, gewoon een soort Moslim- of Shiiten-land.
Zonder kernwapens liefst, maar dat is al jaren zo terwijl Netanyahu al die tijd roept dat ze die "volgend jaar zullen hebben" en zij vandaar vele jaren gesanctioneerd werden. Ik heb liever dat dit via de diplomatieke weg gaat ipv. min of meer mislukte bombardementen een poosje terug en dus die angst.. en vervolgens dwang en een volledige oorlog.
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 10 mar 2026 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.hln.be/buitenland/oorlog-am ... ?slug_rd=1
Meer doen.De Amerikaanse marine heeft een eerste olietanker door de strategische Straat van Hormuz begeleid. Dat meldt de Amerikaanse minister van Energie Chris Wright. Volgens hem zal Washington "verzekeren dat de olie naar de wereldmarkten blijft stromen". (..)
Gerard R
Die diplomatieke komt er! Iran geeft nooit op, Amerika wel, want het gaat ten koste van de beurzen en economie.
Israël weet ik nist. Of ze nog bommen voldoende over hebben en of ze hun handen te vol aan Syrie, Gaza, Westbank en Libanon.
Die diplomatieke komt er! Iran geeft nooit op, Amerika wel, want het gaat ten koste van de beurzen en economie.
Israël weet ik nist. Of ze nog bommen voldoende over hebben en of ze hun handen te vol aan Syrie, Gaza, Westbank en Libanon.
De 'kleinere' bommen zijn schaars geworden.
Midden-formaat en grote zijn er zat zag ik ergens.
En ik denk toch dat er niet veel echte diplomatie zal zijn. Wel dictaat. Maar dan zou Iran moeten meewerken...
Islamitische baarden werken niet mee en dat weten Trump en Netanyahu die deze oorlogsmisdaad nooit hadden moeten beginnen. Amerika wil stoppen....
Netanyahu niet. Die zal doorgaan met botten breken zoals hij nu op t journaal lachend zegt. De oorlogscrimineel.
Mijn vraag betrof:Gerard R. schreef: ↑10 mar 2026 18:53
Dat moet bekend zijn, ik schrijf dat wel zo af en toe.
Ik vind het prima als Iran een normaal land wordt zonder proxies, zonder onderdrukking, gewoon een soort Moslim- of Shiiten-land.
Zonder kernwapens liefst, maar dat is al jaren zo terwijl Netanyahu al die tijd roept dat ze die "volgend jaar zullen hebben" en zij vandaar vele jaren gesanctioneerd werden. Ik heb liever dat dit via de diplomatieke weg gaat ipv. min of meer mislukte bombardementen een poosje terug en dus die angst.. en vervolgens dwang en een volledige oorlog.
- "dat Nederland meehelpt en aan de goede kant staat."
Ik kwam dit tegen:dikkemick schreef: ↑10 mar 2026 20:00Islamitische baarden werken niet mee en dat weten Trump en Netanyahu die deze oorlogsmisdaad nooit hadden moeten beginnen. Amerika wil stoppen....
Netanyahu niet. Die zal doorgaan met botten breken zoals hij nu op t journaal lachend zegt. De oorlogscrimineel.
Tsja, veel stress en spanning:
https://today.rtl.lu/news/world/israeli ... 1128070418
Een beetje kan ik het wel begrijpen, maar voor de buitenstaander ziet het er 'vreemd' uit.Terwijl bonzende technomuziek weergalmde rond een kelder in het centrum van Tel Aviv, dansten zo'n 200 Israëlische twintigers de hele nacht, ondanks dat de oorlog met Iran het leven daarboven op zijn kop zette.
Hoewel raketwaarschuwingen en doordringende sirenes een regelmatig terugkerend verschijnsel zijn geworden voor Israëli's sinds het conflict elf dagen geleden begon, hebben een paar gelukkige feestvierders het feest op gang gebracht in schuilkelders die zijn omgebouwd tot nachtclubs.
“Dansen in moeilijke tijden is een opluchting. Het geeft ons kracht, zei Ruben Chekroun, een van de organisatoren van deze semi-clandestiene dansavonden.
“Het is momenteel moeilijk, dus we kunnen net zo goed proberen er het beste van te maken,”, vertelde hij aan AFP.
(..)
Wat voor jou de 'goede kant' is, is voor een ander 'de foute'.HierEnNu schreef: ↑10 mar 2026 20:15Mijn vraag betrof:Gerard R. schreef: ↑10 mar 2026 18:53
Dat moet bekend zijn, ik schrijf dat wel zo af en toe.
- "dat Nederland meehelpt en aan de goede kant staat."
Ik ben van mening, dat je een op zich afschuwelijke aanval van Hamas niet zo moet laten escaleren tot puinhoop voor de hele wereld, waarbij ik ook nog zie: 'n eigen Netanyahu-agenda. Dat gaat voor mij alle perken te buiten. Het spijt me.
Lijkt me nier verkeerd.dikkemick schreef: ↑10 mar 2026 20:00Islamitische baarden werken niet mee en dat weten Trump en Netanyahu die deze oorlogsmisdaad nooit hadden moeten beginnen. Amerika wil stoppen....
(..)