TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑12 mar 2026 12:22
MaartenV schreef: ↑12 mar 2026 12:18
dikkemick schreef: ↑12 mar 2026 12:16
Ik vraag me af hoe je entropie betrouwbaar vaststelt bij ervaringen? Toename entropie is volgens mij een wet/feit.
Ja, goede vraag. Ik weet niet hoe de wetenschappers dat hebben vastgesteld.
Hoe weet je dan dat het door wetenschappers is vastgesteld?
Ik heb het even opgezocht voor jou en Dikkemick
Wat werd vastgesteld
De centrale bevinding komt uit het werk van Robin Carhart-Harris en collega's (vooral het Imperial College London-team). Ze stelden vast dat onder invloed van psychedelica (psilocybine, LSD, DMT) de hersenentropie toeneemt, er is méér onvoorspelbaarheid, meer diversiteit in neurale signaalpatronen. Dit werd geformuleerd in de **Entropic Brain Hypothesis** (Carhart-Harris et al., 2014).
Concreet:
De Lempel-Ziv complexiteit(LZc) van het MEG/EEG-signaal stijgt significant. Dit is een maat voor hoe "samendrukbaar" een tijdreeks is, hoe minder comprimeerbaar, hoe hoger de entropie. Onder psychedelica worden de hersensignalen dus minder geordend, minder repetitief, minder voorspelbaar.
Tegelijk daalt de alfa-oscillatiepower (8–13 Hz) sterk, vooral over posterieure gebieden. Alfa-golven worden traditioneel geassocieerd met georganiseerde, ritmische hersenactiviteit. De afname ervan werd geïnterpreteerd als een "desynchronisatie", het uiteenvallen van gecoördineerde oscillaties.
Hoe men het mat
De voornaamste meetmethoden:
1. Lempel-Ziv complexiteit (LZc): Je neemt het MEG- of EEG-signaal, binariseert het (boven/onder mediaan), en past het Lempel-Ziv-76 compressiealgoritme toe. De output is een getal dat de algoritmische complexiteit van het signaal uitdrukt. Hoe hoger, hoe meer "entropie." Schartner, Carhart-Harris et al. (2017) toonden dat LZc onder psychedelica hoger lag dan in wakende baseline en zelfs hoger dan in om het even welke andere bewuste toestand die eerder gemeten was.
2. Spectrale analyse (power spectral density): via Fourier-transformatie of wavelet-analyse ontleed je het signaal in frequentiebanden. De afname van alfa-power en de meer "vlakke" spectra (minder dominante pieken) werden als proxy voor verhoogde entropie geïnterpreteerd.
3. Sample entropy / permutatie-entropie: dit zijn tijdreeksanalyses die kijken naar de onvoorspelbaarheid van opeenvolgende datapunten. Ook deze maten stijgen onder psychedelica.
4. Functionele connectiviteitsanalyse: via phase-locking value (PLV) of mutual information tussen MEG-kanalen werd aangetoond dat de gebruikelijke gestructureerde connectiviteitspatronen afnemen (minder inter-regionale synchronisatie), terwijl er tegelijk meer "willekeurige" connecties opduiken.
ps: ik begrijp dit zelf allemaal niet zo heel goed, maar heb het zelf dus moeten opzoeken.