Aanslag

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Aanslag

Bericht door Peter van Velzen »

Dit onderwerp ging over een explosie, die niemand heeft verwond. Helemaal niet over moslims, of over Israël. al kunnen die best wel eens verband houden met de gebeurtenis.
Er zijn erger dingen dan explosies die niemand hebben verwond, maar als ik de reacties lees, dan lijkt dat niet zo te zijn.
Heeft een land dat de afgelopen weken drieduizend gewonden en een tiental doden te betreuren had, het beter gedaan dan een land dat dezelfde tijd slechts lijdt onder een explosie en een kortstondige brand? Vreemde conclusie lijkt me. . .
Ik wens u alle goeds
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Dat komt door een soort hysterie, die begint te ontstaan, Peter. En dat heeft volgens mij weer alles te maken met wel heel veel dat volkomen uit balans begint te raken door alle oorlogszucht, dood, verderf en wat daar aan gepaard gaat. Verder zijn er hier op FT steeds extremere meningen over. Soms heel schokkend ongevoelig ook.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Europese veiligheidsdiensten waarschuwen al jaren dat jihadistisch terrorisme de grootste dreiging vormt als het gaat om grootschalige aanslagen met veel dodelijke slachtoffers, maar ook dit was weer jihadistisch terrorisme. Het is zeer bemoedigend dat Jetten nu expliciet benoemt dat in sommige deels gelovige gemeenschappen die recht tegenover de Joodse gemeenschappen staan, vaker negatief wordt gesproken over Joden.

Ook al wordt Israel omringd door vijanden, de kans dat iemand in Israel door een raket wordt geraakt is extreem laag vanwege de beste luchtverdediging ter wereld, terwijl antisemitisme dagelijks voelbaar en concreet is voor Joden in Nederland.

Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 18 mar 2026 13:10 Europese veiligheidsdiensten waarschuwen al jaren dat jihadistisch terrorisme de grootste dreiging vormt als het gaat om grootschalige aanslagen met veel dodelijke slachtoffers, maar ook dit was weer jihadistisch terrorisme. Het is zeer bemoedigend dat Jetten nu expliciet benoemt dat in sommige deels gelovige gemeenschappen die recht tegenover de Joodse gemeenschappen staan, vaker negatief wordt gesproken over Joden.

Ook al wordt Israel omringd door vijanden, de kans dat iemand in Israel door een raket wordt geraakt is extreem laag vanwege de beste luchtverdediging ter wereld, terwijl antisemitisme dagelijks voelbaar en concreet is voor Joden in Nederland.

Ik blijf erbij dat Israël dagelijks aanslagen pleegt.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
ChaimNimsky
Superposter

Er wordt vandaag gestemd over de vraag de moslim broederschap verboden wordt.

Heel spannend!
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 18 mar 2026 01:47 Dit onderwerp ging over een explosie, die niemand heeft verwond. Helemaal niet over moslims, of over Israël. al kunnen die best wel eens verband houden met de gebeurtenis.
Er zijn erger dingen dan explosies die niemand hebben verwond, maar als ik de reacties lees, dan lijkt dat niet zo te zijn.
Heeft een land dat de afgelopen weken drieduizend gewonden en een tiental doden te betreuren had, het beter gedaan dan een land dat dezelfde tijd slechts lijdt onder een explosie en een kortstondige brand? Vreemde conclusie lijkt me. . .
Misschien speelt ook mee dat dit soort gebeurtenissen hier lokaal een heel andere impact hebben dan op afstand. Het gaat ook niet alleen om fysieke schade of aantallen gewonden. Zulke aanslagen hebben ook een grote sociaal-emotionele impact op de samenleving, juist omdat ze hier plaatsvinden. Dat raakt niet alleen Nederlandse Joden, maar ook gematigde Nederlandse Moslims en eigenlijk iedereen, van links tot rechts, die zich echt betrokken voelt bij de Nederlandse samenleving. Door het te formuleren als
  • "slechts een explosie en een kortstondige brand"
wordt die impact nogal gebagatelliseerd.

Daarnaast gaat het onderwerp hier over gebeurtenissen in Nederland:
  • een vergelijking met oorlogssituaties elders maakt de discussie minder relevant.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: 15 mar 2026 13:50
ChaimNimsky schreef: 15 mar 2026 00:25
Gerard R. schreef: 14 mar 2026 23:48 Ik hoop dat ze niet in zoiets zullen moeten leven als nu de humane puinhoop van het MO. Ukrsine... Of in de ontluikende schier fascistische dictatuur de VS. Of Afrika, waar de koloniale heerser ze nogal in alle opzichten op achterstand hadden gezet, wat ze nog niet zijn ontgroeid... China heeft zich net als India aardig aan dat verhaal ontworsteld. De EU zoekt ook naar samenwerking met dergelijke min of meer constructieve blokken. En dat lukt soms. Ook met Mercosur. Misschien nog ooit met heel BRICS. Hopen dat dát een beetje duurzaam zal blijven anders dan de zigzaggende VS. En als dát allemaal goed gaat, dan zie ik het nog niet zo negatief in hoor. Als we maar wat losser zouden Kunnen komen van de VS. En wie weet wat nog ooit met de Russen kan.. Bijna Europa.
Voor China geldt: economische macht eerst. Verstandig. Met projecten zoals de Belt and Road Initiative creëert China politieke invloed, een sterk leger, maritieme macht in de Zuid-Chinese Zee, strategische toegang tot handelsroutes en economische afhankelijkheid van China voor andere naties.

Als Europa politiek meer geïntegreerd raakt, kan het in een klap een enorme economie, geavanceerde technologie, een grote bevolking en sterke diplomatie in één machtsblok combineren. Dat zou het automatisch weer tot een van de grootste wereldmachten maken.
En wie weet wat nog ooit met de Russen kan.. Bijna Europa.
Op dit moment lijkt dat scenario erg ver weg. Als Rusland ooit politiek sterk verandert, zou het geopolitiek opnieuw richting Europa kunnen bewegen. Dat zou geopolitiek enorm zijn, omdat Rusland veel grondstoffen heeft, Europa enorme technologie en industrie heeft en samen zou dat een gigantisch machtsblok kunnen vormen.

Met (geo)politiek weet je het maar nooit. Trump doet veel moeite ons naar de Russen te jagen. Om maar eens een entiteit te noemen. China is er ook een. Met India hebben we ook een vreedzaam contact. Ik ga er niet over speculeren.. nou ja.... een beetje 8*)
https://agenciabrasil.ebc.com.br/en/eco ... -agreement
Tijdens een plechtige zitting keurde het Braziliaanse Congres dinsdag (17 maart) de vrijhandelsovereenkomst tussen Mercosur en de Europese Unie goed. Dit was de laatste stap voor de inwerkingtreding van de overeenkomst in Brazilië.

Bij de ondertekening van het decreet ter ratificatie van de handelsovereenkomst in Brazilië zei de voorzitter van de Senaat en het Congres, Davi Alcolumbre, dat de overeenkomst een duidelijk signaal afgeeft ter verdediging van vrede en welvaart in een tijd waarin de wereld wordt geconfronteerd met oorlogen en handelsspanningen. (..)
Ook de EU heeft zo zijn scherpe kanten, maar 'wij' kiezen toch wel graag voor dit soort zaken.
Dat is wat anders dan 'het departement van oorlog' van de Trump-administratie cc.. (Waarover de VS-senaat zich op dit moment buigt overigens. Te zien via BBC news o.m..)
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 18 mar 2026 14:45 Er wordt vandaag gestemd over de vraag de moslim broederschap verboden wordt.

Heel spannend!
De kogel is door de kerk ... uhhh ... door de moskee?
Je schreef vandaag? Dit bericht is van gisteren:

Een nipte meerderheid van de Tweede Kamer wil dat de Moslimbroederschap en gelieerde organisaties in Nederland worden verboden. Voorstanders vrezen dat de beweging via invloed en netwerken werkt aan een islamitische samenleving.

BRON: NOS Nieuws - gisteren, 19:30
Tweede Kamer: Moslimbroederschap in Nederland verbieden

.
.
ChaimNimsky
Superposter

HierEnNu schreef: 18 mar 2026 21:34
ChaimNimsky schreef: 18 mar 2026 14:45 Er wordt vandaag gestemd over de vraag de moslim broederschap verboden wordt.

Heel spannend!
De kogel is door de kerk ... uhhh ... door de moskee?
Je schreef vandaag? Dit bericht is van gisteren:

Een nipte meerderheid van de Tweede Kamer wil dat de Moslimbroederschap en gelieerde organisaties in Nederland worden verboden. Voorstanders vrezen dat de beweging via invloed en netwerken werkt aan een islamitische samenleving.

BRON: NOS Nieuws - gisteren, 19:30
Tweede Kamer: Moslimbroederschap in Nederland verbieden

.
Mooi!
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Rechts groeit zichtbaar, terwijl de lokale politiek verder versnippert en domineert.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik héb gestemd, maar ik vind gemeenteraad niet stimulerend.
Verder doet de gemeentepolitiek van de afgelopen jaren het niet goed bij mij.
Zo zijn ze hier bv. de wijk aan't 'ontgroenen'... Kale zooi. Kost minder, door minder onderhoud. Minder blaadjes op de auto...
In een tijd van steeds meer en frekwentere hittegolven... Groen dempt dat. En een gemeentebelasting man...
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 19 mar 2026 00:48 Rechts groeit zichtbaar, terwijl de lokale politiek verder versnippert en domineert.
Met die recente aanslagen in het achterhoofd vind ik dat heel begrijpelijk,
maar het verrastte mij toch dat de antisemitische FvD zo sterk door blijft groeien.
Mijns inziens is hun Islamofobe agenda veel te extreem,
maar dat verklaart wel weer veel proteststemmen tegen het linkse Islamofilie!

De polarisatie onder de bevolking zal hierdoor verder toenemen, en dát betreur ik.
.
ChaimNimsky
Superposter

HierEnNu schreef: 19 mar 2026 10:59
ChaimNimsky schreef: 19 mar 2026 00:48 Rechts groeit zichtbaar, terwijl de lokale politiek verder versnippert en domineert.
Met die recente aanslagen in het achterhoofd vind ik dat heel begrijpelijk,
maar het verrastte mij toch dat de antisemitische FvD zo sterk door blijft groeien.
Mijns inziens is hun Islamofobe agenda veel te extreem,
maar dat verklaart wel weer veel proteststemmen tegen het linkse Islamofilie!

De polarisatie onder de bevolking zal hierdoor verder toenemen, en dát betreur ik.
De Britse journalist en commentator Mehdi Hasan schreef in The New Statesman dat: "It pains me to have to admit this but anti‑Semitism isn’t just tolerated in some sections of the British Muslim community; it’s routine and commonplace. … It’s our dirty little secret."
(https://fathomjournal.org/wp-content/up ... -FINAL.pdf).

De islamitische leer wijst homoseksualiteit in de meeste interpretaties af - ook veel gematigde interpretaties -, en dit leidt in sommige landen zelfs tot de doodstraf. Sjariah-invloeden botsen vaak met seculiere of democratische wetten, vooral in samenlevingen met meerdere religies of overtuigingen: lijfstraffen, ongelijke behandeling van religieuze minderheden en het gebrek aan scheiding tussen religie en staat.

Gematigde moslims zijn het gras waar de radicale en jihadistische slangen zich doorheen bewegen. Het maatschappelijke probleem is dat islamofobie, moslimhaat en discriminatie - die steeds breder worden gedragen - vooral de gematigden treffen zolang deze gemeenschappen hun slangen niet stoppen.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 19 mar 2026 14:16 (..)

Gematigde moslims zijn het gras waar de radicale en jihadistische slangen zich doorheen bewegen. Het maatschappelijke probleem is dat islamofobie, moslimhaat en discriminatie - die steeds breder worden gedragen - vooral de gematigden treffen zolang deze gemeenschappen hun slangen niet stoppen.
Maar nu het probleem:
Gematigde Christenen en gewoon niet extremistische Christelijke mensen zijn het gras waar de radicale en wraakzuchtige Christelijke vaak extreem-rechtse slangen zich doorheen bewegen. Het maatschappelijke probleem is dat In niet-Westerse landen angst voor neo-kolonialisme, dood en verderf van sterke legers, Christenhaat en discriminatie op grond daarvan - die in het Westen steeds breder lijken te worden gedragen - vooral de gematigden treffen zolang deze gemeenschappen hun slangen niet stoppen. Het is niet slechts eenrichtingverkeer in de wereld.
Ik ben eerlijk.
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 19 mar 2026 17:00
ChaimNimsky schreef: 19 mar 2026 14:16 (..)

Maar nu het probleem:
Gematigde Christenen en gewoon niet extremistische Christelijke mensen zijn het gras waar de radicale en wraakzuchtige Christelijke vaak extreem-rechtse slangen zich doorheen bewegen.
Volgens inlichtingendiensten vormt jihadistisch geïnspireerd extremisme de grootste dreiging als het gaat om dodelijke terreuraanslagen.

Europa wordt steeds rechtser en gaat steeds scherper inzien dat coëxistentie tussen moderne christenen, boeddhisten en hindoes, etc., gemiddeld heel wat eenvoudiger is dan met de Islam en men zal moeten kiezen tussen het verliezen van vrijheden voor de lieve vrede met moslims of strijden voor eigen normen en waarden. Dat verschil begint zich eveneens zeer helder af te tekenen in het stemgedrag. Boeiend is het inderdaad.
Zionist
Plaats reactie