Slovenië en Hongarije op een kruispunt

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ChaimNimsky
Superposter

Slovenië en Hongarije op een kruispunt

Bericht door ChaimNimsky »

Goed nieuws:
Bijna alle stemmen geteld in Slovenië, pro-Europese premier Golob ligt voor

De liberale Sloveense premier Golob lijkt bij de verkiezingen de rechts-populistische oud-premier Jansa te hebben verslagen. Met 99,7 procent van de stemmen geteld meldt de kiescommissie dat Golob ongeveer 5500 stemmen meer heeft behaald.
Over drie weken is Orbán waarschijnlijk ook uit het zadel. Geweldig nieuws voor Oekraine en de rest van Europa.
Zionist
HierEnNu
Superposter

Re: Slovenië en Hongarije op een kruispunt

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 23 mar 2026 01:31 Goed nieuws:

De liberale Sloveense premier Golob lijkt bij de verkiezingen de rechts-populistische oud-premier Jansa te hebben verslagen. Met 99,7 procent van de stemmen geteld meldt de kiescommissie dat Golob ongeveer 5500 stemmen meer heeft behaald.
Over drie weken is Orbán waarschijnlijk ook uit het zadel. Geweldig nieuws voor Oekraine en de rest van Europa.
Dit is nieuws waardoor ik me graag ff uit 'mijn' hier en nu zou laten slepen, maar ik wacht toch maar ff af, want zodra Orbán daadwerkelijk uit het zadel gewipt dreigt te worden dan zou hij wel eens in een 'kat in het nauw' kunnen veranderen. Wat als de plannen klaarliggen om een vreedzame machtsoverdracht met geweld tegen te gaan?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 23 mar 2026 20:13

Dit is nieuws waardoor ik me graag ff uit 'mijn' hier en nu zou laten slepen, maar ik wacht toch maar ff af, want zodra Orbán daadwerkelijk uit het zadel gewipt dreigt te worden dan zou hij wel eens in een 'kat in het nauw' kunnen veranderen. Wat als de plannen klaarliggen om een vreedzame machtsoverdracht met geweld tegen te gaan?
Ja, ja mensen in het nauw kunnen heel vreemde sprongen maken. Weet niet of Orban veroordeeld voor het een of ander kan worden want in dat geval zijn we nog niet van hem af zoals hwt een "goed" leider betaamt. De EU kan m missen als kiespijn.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik hoop het maar, de dwarsligger..

Echter:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/03/16 ... lang-niet/
Op amper een maand voor de Hongaarse parlementsverkiezingen hinkt de partij van premier Viktor Orbán nog altijd achterop in de peilingen. Zijn uitdager Péter Magyar staat intussen al maandenlang aan de leiding, maar de race is volgens kenners nog lang niet gelopen. De peilingen zijn niet zo betrouwbaar, omdat ze cruciale districtszetels niet meten. "Die vallen nauwelijks te peilen."
Ik ga niet juichen voor de beer geschoten is.
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.... **
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Nauwe banden tussen de regering-Orbán en Rusland.

De Hongaarse verkiezingscampagne is op scherp gezet door onthullingen over nauwe banden tussen de regering-Orbán en Rusland. Minister Szijjártó zou jarenlang EU-informatie hebben doorgespeeld aan Moskou, terwijl er ook aanwijzingen zijn voor Russische inmenging via desinformatie en mogelijk verdergaande beïnvloeding. Brussel noemt de situatie zorgwekkend, maar reageert terughoudend vanwege de verkiezingen.

De bredere lijn is duidelijk:
  • Orbán blijft, ondanks de oorlog in Oekraïne, strategisch richting
    Rusland bewegen en botst daarmee structureel met de EU.
Voor Europese partners bevestigt dit vooral bestaande vermoedens.

De timing is cruciaal. Orbán staat onder druk door de opkomst van Peter Magyar en zijn Tisza-partij [Tisland], die voor het eerst een serieus machtsalternatief vormt. De vermeende Russische betrokkenheid kan worden gezien als een poging om dat kantelpunt te beïnvloeden in het voordeel van Orbán.

Voor Tisland biedt dit munitie:
  • het versterkt het frame van afhankelijkheid en 'verraad', maar
    vergroot tegelijk het risico op een vervuild en onvoorspelbaar speelveld.
BRON: NOS Nieuws - vandaag, 20:10
Nieuwe claims over contacten met Moskou zetten Hongaarse campagne op scherp

.
Orbán ligt ook overhoop met Oekraïne vanwege dat die
geen olie uit Rusland meer door willen voeren. Stel je voor zeg,
Hongarije en Rusland als bondgenoten tegen Oekraïne ... brrr!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
Plaats reactie