Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door HierEnNu »

Mus schreef: 31 mar 2026 11:11 Ik kan niet langer zwijgen. Ziet niemand hier waar men de poort voor heeft open gezet? Ziet niemand hier hoe deze
mensen steeds dieper wegzakken in het moeras dat we hebben zien gebeuren in nazi-Duitsland? Ik benoem het nog maar eens een keer.

Hoe lang nog kijkt de wereld weg van de werkelijkheid? Op dit forum is iemand die danst en applaudisseert voor een zeer gevaarlijk weg die zijn volk ingeslagen is. Hoe zwart zal de geschiedenisbladzijde gaan worden mbt dit volk, de wereldmachten die faciliteren en/of weg kijken?

Dit wordt, naar mijn idee, diepe, hele diepe, schandvlek voor de voormalige slachtoffers die de voormalige daders van de holocaust zonder omzien, blind, navolgden, blind ondersteund door diezelfde voormalige, en voor nu indirecte, daders vanwege de onvoorwaardelijke steun aan dit misdadige regime. Een regime dat we in het openbaar geen zio-nazies en anti-semieten mogen noemen want dat ligt te gevoelig, maar achter hun rug wel zo wordt genoemd door velen, waaronder ikzelf. Nu ik noem deze mensen anti-semitisch want ik ben een Palestijnse semiet in de eerste graad, en mijn volk staat bloot aan nazi-praktijken, de paralellen zijn overvloedig en gaan er steeds meer aan raken, je moet wel blind zijn om dat niet te zien

Of krijgen wij straks weer te horen:” we hebben het niet geweten” maar nu gaat het over Palestijnen.

Mijn hart huilt bij het zoveelste dieptepunt dat de zionisten in deze entiteit hebben weten te bereiken. En hoewel ik niet gelovig ben bid ik voor de zieleheil van dit volk want als er een volk is dat dat nodig heeft is het wel dat volk. Ik hoop van harte de Joodse medemens heel luid en duidelijk maar vooral openlijk afstand gaat nemen van dit zeer kwaadaardige zionistische gedachtengoed, een gedachtengoed dat hen maar blijft gebruiken om het pad van de genocide op de Palestijnen te blijven faciliteren en goed te praten.

Ik moet mezelf blijven inprenten: niet alle joodse gelovigen zijn zionisten en niet alle zionisten zijn Joodse gelovigen. Dit is een mantra die ik elke dag herhaal om niet in de zionistisch wijd openstaande val te lopen.

Ik kon vandaag niet langer zwijgen, want net toen ik dacht dat het niet erger kon, kon het toch net nog een graadje erger. 😭
Je gebruikt hier zeer zware kwalificaties en vergelijkingen. Juist daarom is het belangrijk om scherp te blijven op definities, onderbouwing en consistentie.
  1. Vergelijking met nazi-Duitsland
    Vergelijkingen met Nazi-Duitsland behoren tot de zwaarste historische kwalificaties en vragen om zeer precieze en feitelijke onderbouwing. Zonder die onderbouwing dragen ze niet bij aan een heldere analyse, maar zorgen ze vooral voor escalatie en vervaging van het debat.
    .
  2. 'Genocide' is een juridische term, geen moreel label
    Genocide vereist aantoonbare intentie om een bevolkingsgroep als zodanig te vernietigen. Dat is een specifieke en zware juridische drempel. Het gebruik van die term vraagt daarom om concrete en toetsbare onderbouwing.
    .
  3. Generalisatie en begripsvermenging
    In je betoog lopen staat, regering, ideologie en bevolkingsgroepen door elkaar. Dat maakt de analyse onzuiver. Kritiek op beleid of ideologie is iets anders dan uitspraken over een volk als geheel.
    .
  4. Uitsluiten van tegenspraak
    Stellingen als "je moet blind zijn om dat niet te zien" dragen niet bij aan een inhoudelijke discussie. Ze maken het lastig om claims kritisch te toetsen, terwijl dat juist nodig is bij zulke zware beschuldigingen.
    .
  5. Emotie versus onderbouwing
    Dat een onderwerp sterke emoties oproept is begrijpelijk. Maar hoe ernstiger de beschuldiging, hoe hoger de lat voor feitelijke en juridisch houdbare onderbouwing moet liggen.
Samengevat:
Zware kwalificaties zoals genocide en vergelijkingen met nazi-Duitsland vereisen precieze definities en concrete onderbouwing. Zonder dat blijft het bij retoriek in plaats van een toetsbare analyse.
. . . . . . . . . . . . .
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
We will dance again AND keep on dancing ...
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

HierEnNu schreef: 31 mar 2026 13:16
dikkemick schreef: 31 mar 2026 12:49
Gerard R. schreef: 31 mar 2026 12:36 Verdedigen is 100% legitiem, maar wat we voortdurend zien is heel wat anders.
Lijkt me dat je om oorlogsmisdaden te verdedigen met zeer goede argumenten moet komen.
Oorlogsmisdaden moeten serieus onderzocht en, waar bewezen, vervolgd worden. Dat staat niet ter discussie. Tegelijk geldt in een rechtsstaat het principe van onschuld tot schuld bewezen is, ook voor Netanyahu.

Dat betekent niet dat je geen kritiek mag hebben op handelen of beleid, maar wel dat je voorzichtig moet zijn met stellige conclusies over "oorlogsmisdaden" zolang een rechter daar nog geen uitspraak over heeft gedaan.

Waarom zouden we dat principe hier loslaten?
Dit klinkt wel heel anders dan 'De Mossad pakt ze wel'
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 31 mar 2026 13:54 Samengevat:
Zware kwalificaties zoals genocide en vergelijkingen met nazi-Duitsland vereisen precieze definities en concrete onderbouwing. Zonder dat blijft het bij retoriek in plaats van een toetsbare analyse.
De doodstraf (alleen voor Palestijnen)
Ambulance medewerkers koelbloedig vermoorden en begraven (bewijzen)
Gaza verwoest waaronder vele, vele burgers (vrouwen en kinderen)
Klootschieten op puberjongens zodat ze zich- Ha ha ha- niet meer kunnen voortplanten.
Kolonisaties vrijwel wekelijks.
Roundup strooien waardoor boerengrond vernietigd wordt (de boer kan vertrekken)
Oorlog tegen Iran starten (vermoedens nucleaire wapens)
Tegelijkertijd oorlog Libanon ivm o.a lebensraum.

Wat nou retoriek? Hoe toetsbaar wil je het hebben? Als de SS-ers het was gelukt de gaskamers tijdig te verstoppen, waren ze dan onschuldig? Israël doet alles Goddomme openlijk.

Denk na voordat je reageert aub.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 31 mar 2026 13:50 :scissors:
Neem jij jezelf in deze nog wel serieus??
:scissors:
Je reageert niet op mijn punt, maar vervangt het door een opsomming en kwalificaties.
  1. Selectieve weergave
    Je citeert mijn kernpunt, het principe van onschuld tot schuld bewezen is, en knipt vervolgens de context weg waarin ik expliciet zeg dat oorlogsmisdaden onderzocht en vervolgd moeten worden. Dat verandert de strekking van mijn bijdrage.
    .
  2. Opsomming is geen bewijsvoering
    Een lijst met beschuldigingen, hoe ernstig ook, is geen onderbouwing. Juist bij termen als 'oorlogsmisdaden' en 'genocide' hoort een toetsbare en juridische onderbouwing, geen stapeling van losse claims.
    .
  3. Je beantwoordt de vraag niet
    Mijn vraag blijft staan:
    waarom zou het principe van onschuld tot schuld bewezen is hier niet gelden?
    Je geeft daar geen argument voor, maar vervangt het door morele verontwaardiging.
    .
  4. Retoriek in plaats van argumentatie
    Termen als 'extreemrechtse', 'genocidale regering' zijn zware kwalificaties. Zonder onderbouwing zijn dat standpunten, geen argumenten.
    .
  5. Persoonlijke aanval
    "Neem jij jezelf nog wel serieus?" draagt niets bij aan de inhoud. Het is een poging om de discussie te verschuiven van argumenten naar persoon.
Samengevat:
Je presenteert een reeks ernstige beschuldigingen, maar onderbouwt niet waarom juridische principes zoals onschuld tot schuld bewezen is niet meer zouden gelden. Zonder die onderbouwing blijft het bij retoriek in plaats van een inhoudelijk weerwoord.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Bonjour schreef: 31 mar 2026 13:56
HierEnNu schreef: 31 mar 2026 13:16
dikkemick schreef: 31 mar 2026 12:49

Lijkt me dat je om oorlogsmisdaden te verdedigen met zeer goede argumenten moet komen.
Oorlogsmisdaden moeten serieus onderzocht en, waar bewezen, vervolgd worden. Dat staat niet ter discussie. Tegelijk geldt in een rechtsstaat het principe van onschuld tot schuld bewezen is, ook voor Netanyahu.

Dat betekent niet dat je geen kritiek mag hebben op handelen of beleid, maar wel dat je voorzichtig moet zijn met stellige conclusies over "oorlogsmisdaden" zolang een rechter daar nog geen uitspraak over heeft gedaan.

Waarom zouden we dat principe hier loslaten?
Dit klinkt wel heel anders dan 'De Mossad pakt ze wel'
Nou en? Het klinkt ook heel anders dan:
"Ik beschouw antisemiet als mijn Geuzennaam!" So what?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

HierEnNu schreef: 31 mar 2026 14:21

Met de toevoeging dat onder de IHRA definitie jij ook antisemiet bent.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 31 mar 2026 14:03:scissors:
Denk na voordat je reageert aub.
Je blijft hetzelfde doen:
  • een opsomming geven en dat presenteren als bewijs,
    zonder in te gaan op het punt dat ik maak.
  1. Opsomming ≠ bewijs
    Dat je een lijst met ernstige beschuldigingen geeft, maakt ze nog niet automatisch juridisch of feitelijk bewezen. Juist bij termen als oorlogsmisdaden of genocide hoort een toetsbare onderbouwing per claim, niet een bundel aannames en kwalificaties.
    .
  2. 'Bewijzen' zonder onderbouwing
    Je zet er tussen haakjes 'bewijzen' bij, maar je levert ze niet. In een inhoudelijke discussie geldt: wie stelt, onderbouwt. Anders blijft het bij beweringen.
    .
  3. Je ontwijkt de kernvraag
    Mijn punt was en blijft:
    • waarom zou het principe van onschuld tot schuld bewezen is hier niet gelden?
    Daar geef je nog steeds geen antwoord op.
    .
  4. Valse historische vergelijking
    Je haalt er opnieuw Nazi-Duitsland bij. Dat is geen argument, maar een vergelijking die de discussie vertroebelt. Het vervangt analyse door emotionele lading en zegt niets over de juridische beoordeling van de huidige situatie.
    .
  5. Juridische kwalificatie is geen onderbuik
    Dat iets ernstig of schokkend is, betekent niet automatisch dat het juridisch voldoet aan termen als genocide of structurele oorlogsmisdaden. Dat vereist specifieke criteria en toetsing, geen verontwaardiging.
    .
  6. Toon en inhoud
    "Denk na voordat je reageert" verandert niets aan de inhoud van je betoog. Het is een persoonlijke sneer in plaats van een argument.
Samengevat:
Je presenteert een reeks zware beschuldigingen, maar onderbouwt niet waarom die juridisch zo gekwalificeerd moeten worden, en je gaat niet in op het principe dat beschuldigingen eerst bewezen moeten worden. Daarmee blijft het bij stellingen, geen weerlegging.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 31 mar 2026 14:15
dikkemick schreef: 31 mar 2026 13:50 :scissors:
Neem jij jezelf in deze nog wel serieus??
Je reageert niet op mijn punt, maar vervangt het door een opsomming en kwalificaties.
  1. Selectieve weergave
    Je citeert mijn kernpunt, het principe van onschuld tot schuld bewezen is, en knipt vervolgens de context weg waarin ik expliciet zeg dat oorlogsmisdaden onderzocht en vervolgd moeten worden. Dat verandert de strekking van mijn bijdrage.
    .
  2. Opsomming is geen bewijsvoering
    Een lijst met beschuldigingen, hoe ernstig ook, is geen onderbouwing. Juist bij termen als 'oorlogsmisdaden' en 'genocide' hoort een toetsbare en juridische onderbouwing, geen stapeling van losse claims.
    .
  3. Je beantwoordt de vraag niet
    Mijn vraag blijft staan:
    waarom zou het principe van onschuld tot schuld bewezen is hier niet gelden?
    Je geeft daar geen argument voor, maar vervangt het door morele verontwaardiging.
    .
  4. Retoriek in plaats van argumentatie
    Termen als 'extreemrechtse', 'genocidale regering' zijn zware kwalificaties. Zonder onderbouwing zijn dat standpunten, geen argumenten.
    .
  5. Persoonlijke aanval
    "Neem jij jezelf nog wel serieus?" draagt niets bij aan de inhoud. Het is een poging om de discussie te verschuiven van argumenten naar persoon.
Samengevat:
Je presenteert een reeks ernstige beschuldigingen, maar onderbouwt niet waarom juridische principes zoals onschuld tot schuld bewezen is niet meer zouden gelden. Zonder die onderbouwing blijft het bij retoriek in plaats van een inhoudelijk weerwoord.
Sorry, HierEnNu maar ik kan je met deze reactie absoluut niet meer serieus nemen. Natuurlijk waren de SS'rs pas officieel schuldig nadat bewezen was dat ze joden in de gaskamers massaal vermoordden.
Maar we leven in 2026 en niet in 1943. De informatieverziening is superieur aan die van ruim 80 jaar terug.
Er zijn beelden van Gaza, vliegtuigen die roundup strooien, kolonisaties op de Westelijke Jordaanoever en in alle kranten staat dat de doodstraf geldt voor Arabieren, NIET voor andere inwoners.
Dit zijn bewezen feiten waar ook jij je zou moeten schamen. Maar nee! HierEnNu zoekrmt verweer in de Nederlandse taal en het zogenaamde recht. Want was jij niet diegene die oorlogsrecht een wassen neus noemde?
Alles blijven pleiten in het voordeel van een rechts extremistische nationalistische genocidale oorlogsstaat is niet netjes HierEnNu.
Doodstraf op Palestijnen IS selectieve doodstraf!
Gaza verwoesting IS Gaza verwoesting
Koloniseren n.b met hulp van lachende militairen IS koloniseren.

Soms kun je beter stil blijven dan als een malle blijven verdedigen. Neem jij SS'rs uit de concentratiekampen serieus die zeiden: "Wir haben es nicht gewusst"
Zeg dan liever niets of erken schuld.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Bonjour schreef: 31 mar 2026 14:22

Dat klinkt niet alleen als, dat IS een heel zware belediging, zeker voor mij,
aangezien ik openlijk doch vreedzaam strijd tegen antisemitisme.

Onder andere door op forums waar ik uitingen tegenkom die ik niet kan onderscheiden van antisemitische uitingen, dit ondeschrift uit volle overtuiging draag:
  • "Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme."
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Rijtje iets meer complementeren

Het Israëlische leger heeft zaterdag in Zuid-Libanon drie bekende journalisten gedood. Het leidde tot protest in Beiroet en tot woedende reacties van onder anderen de Franse minister van Buitenlandse Zaken.

Maar: Eerst keihard bewijzen dat het geen ongeluk was, of misschien toch een Palestijn (die dan de doodstraf kan krijgen).

De doodstraf (alleen voor Palestijnen)
Ambulance medewerkers koelbloedig vermoorden en begraven (bewijzen)
Gaza verwoest waaronder vele, vele burgers (vrouwen en kinderen)
Klootschieten op puberjongens zodat ze zich- Ha ha ha- niet meer kunnen voortplanten.
Kolonisaties vrijwel wekelijks.
Roundup strooien waardoor boerengrond vernietigd wordt (de boer kan vertrekken)
Oorlog tegen Iran starten (vermoedens nucleaire wapens)
Tegelijkertijd oorlog Libanon ivm o.a lebensraum.
Doden van 3 JOURNALISTEN. Hoe fucking diep kun je zakken?

Het doden van journalisten, ongeacht hun politieke sympathieën of het medium waar ze voor werken, is verboden onder de Geneefse Conventie (over het oorlogsrecht) en is daarom een oorlogsmisdaad.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

HierEnNu schreef: 31 mar 2026 14:57

Onder andere door op forums waar ik uitingen tegenkom die ik niet kan onderscheiden van antisemitische uitingen, dit ondeschrift uit volle overtuiging draag:
Dat betekent dat jij de IHRA tekst niet goed begrijpt. Dus ik beledig je niet, IHRA doet dat.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 31 mar 2026 14:44:scissors:
Soms kun je beter stil blijven dan als een malle blijven verdedigen. Neem jij SS'rs uit de concentratiekampen serieus die zeiden: "Wir haben es nicht gewusst"
Zeg dan liever niets of erken schuld.
Je verschuift opnieuw de discussie van argumenten naar vergelijkingen en kwalificaties, zonder in te gaan op het punt dat ik maak.
  1. Historische vergelijking is geen argument
    De verwijzing naar de SS en nazi-Duitsland voegt inhoudelijk niets toe aan de vraag die hier ligt. Het is een zware vergelijking, maar geen onderbouwing van je standpunt in deze discussie.
    .
  2. Beschikbare informatie verandert het principe niet
    Dat er vandaag veel informatie en beeldmateriaal beschikbaar is, betekent niet dat juridische kwalificaties automatisch vaststaan. Ook nu geldt dat ernstige beschuldigingen zorgvuldig onderzocht en vastgesteld moeten worden.
    .
  3. Feiten versus kwalificaties
    Je noemt een aantal situaties en presenteert die direct als vaststaande conclusies ["IS dit", "IS dat"]. Daarmee sla je de stap over waarin wordt vastgesteld hoe die feiten juridisch en contextueel moeten worden beoordeeld.
    .
  4. De kernvraag blijft onbeantwoord
    Mijn punt is eenvoudig:
    • ook bij zeer ernstige beschuldigingen geldt
      het principe van onschuld tot schuld bewezen is.
    Je legt nog steeds niet uit waarom dat principe hier niet zou gelden.
    .
  5. Persoonlijke kwalificaties vervangen geen argument
    Uitspraken over wat ik wel of niet "serieus" ben of zou moeten doen, dragen niet bij aan de inhoudelijke beoordeling van de kwestie.
Samengevat:
Je brengt zware beschuldigingen en sterke vergelijkingen naar voren, maar onderbouwt niet waarom fundamentele juridische principes terzijde geschoven moeten worden. Zonder die onderbouwing blijft het bij stellingname, niet bij een inhoudelijke weerlegging.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

De kernvraag blijft onbeantwoord
Mijn punt is eenvoudig:
ook bij zeer ernstige beschuldigingen geldt
OMDAT HET ISRAËL IS. HET HEILIGE ISRAËL dat mag koloniseren, landen mag bombarderen, vergiftigen, ambulancemedewerkers om mag leggen en alleen Palestijnen de doodstraf kan en mag opleggen.

Dat land waarvan iedereen (OOK HierEnNu en Nimsky en lanfy) ziet dat het alle fatsoens-en humanitaire perken ver te buiten gaat.
Vergeet niet: Ook nazi-Duitsland had de "HierUndNu's" die achter de wandaden van de nazi's bleven staan. En ja, Duitsland moest officieel beschuldigd worden, maar ook voor die uitspraak kon je aan je theewater aanvoelen dat joden vergassen niet netjes was.

En zo weiger ik dus op je stupide punten in te gaan. Vergassen van joden was ook voor de officiële rechtsspraak inhumaan en smerig misdadig!

Inhoudelijk weerleggen my ass! Dat je het lef hebt dit te suggereren.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Bonjour schreef: 31 mar 2026 15:06
HierEnNu schreef: 31 mar 2026 14:57

Dat betekent dat jij de IHRA tekst niet goed begrijpt. Dus ik beledig je niet, IHRA doet dat.
IHRA beledigt mij?
:lol:
Uit de "Theater van de lach"? Of wat?
Knap van je hoor: je maakt me aan het lachen EN huilen tegelijk ...
:cry:

Jij stelt dat ik volgens de IHRA-definitie antisemitisch zou zijn.
Dat is een stevige kwalificatie. Voor mij sowieso niets om trots op te zijn. :idea: Maar goed, dan hoort daar toch op zijn minst een concrete onderbouwing bij:
  • Welke specifieke uitspraak van mij bedoel je precies?
    Welk onderdeel van de IHRA-definitie pas je daarop toe?
    En hoe kom je van die uitspraak naar die kwalificatie?
Zonder die stappen blijft het bij een algemene verwijzing naar een definitie, niet bij een onderbouwde toepassing ervan. Ik ga verder niet speculeren over mogelijke interpretaties. Als je deze claim maakt, ligt het bij jou om die concreet en toetsbaar te maken.

Tot die tijd is het geen argument, maar een niet-onderbouwde kwalificatie.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 31 mar 2026 16:13
De kernvraag blijft onbeantwoord
Mijn punt is eenvoudig:
ook bij zeer ernstige beschuldigingen geldt
OMDAT HET ISRAËL IS. HET HEILIGE ISRAËL
Sorry, van schreeuwen wordt ik doof:
ik zie je wel maar hoor je niet meer ... doeoeoeiii!!!
Plaats reactie