Misschien begrijp ik het niet goed, wat zomaar zou kunnen op dit gebied. Maar die redenering lijkt mij gewoon semantisch gebeuzel.Peter van Velzen schreef: ↑17 feb 2026 04:45 Carries's blog van gisteren ging over het "Kalam" cosmologisch argument.
Over het algemeen vindt ik dit soort metafysische beschouwingen weinig interessant, aangezien emperie er geen enkele rol in speelt. Maar redenatie(van Alex Malpass neem ik aan) die Carriër beschrijft vindt ik wel erg sterk.In May philosopher Alex Malpass will debate William Lane Craig on the Kalam Cosmological Argument for God, and in preparation he is running a weekly series at Thoughtology on every argument there is for or against every premise of the KCA. It’s looking like a great series so far
Het draait allemaal over wat men onder "niets" verstaat. Ik leg het wellicht geheel verkeerd uit, maar ik meen dat het ongeveer hier op neer komt:
Als er een eerste "ding is, dat door "niets" wordt vooraf gegaan. Dan is er ook geen toestand, waarin dat ding al dan niet kan beginnen te bestaan. Daarvoor was er niets, houdt in dat dat eerste ding helemaal niet is begonnen te bestaan, zou het immers begonnen zijn te bestaan, dan zou er een toestand aan vooraf zijn gegaan, en niet "niets".
De Blog van Richard Carrier
Moderator: Moderators
Re: De Blog van Richard Carrier
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Die kans lijkt me exact 1.Peter van Velzen schreef: ↑01 feb 2026 02:06 De waarschijnlijkheid van de historisch juistheid van de geschiedenis te bepalen.
Ik weet wat er wordt bedoeld, maar het zinnetje komt wel vreemd over.
PS.
Voor de kans op juistheid gebruikt men meestal de Hypothese Theorie.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- Peter van Velzen
- Site Admin
Gisteren plaatste Richard Carriër een artikel getiteld: The Historicity of Nazareth
Naar aanleiding van Ken Dark's boek "Archaeology of Jesus' Nazareth" legt hij uit dat de theorie dat Nazareth ten tijde van de periode waar men Jezus leven doorgaans plaatst waarschijnlijk al bestond en reeds een niet onaanzienlijke plaats was. Daarentegen meent hij dat de idee dat Jezus daar woonde, een vergissing was. Hij legt uit dat, op grond hoofdstuk 9 van Jesaja De Messias uit de buurt van Capernaum zou komen (zo niet uit die stad zelve), hetgeen met verscheidene evangelieteksten overeen komt. Zijn vermoeden is dat de schrijver van "Mattheüs" op grond van het feit dat Jezus een "Nazōraios" werd genoemd. Het nabijgelegen Nazareth heeft gekozen, dat de schrijver van "Lucas" dit overnam, en dat latere copyisten, de plaatsnaam ook in "Markus" hebben gezet. Echter: Zo beargumenteert hij: "Nazōraios" betekent niet "iemand uit Nazareth. Onder andere op grond van het feit dat de oorspronkelijk Joodse gemeenschap die deze Jezus als Messias beschouwden nog lange tijd zo werden genoemd, terwijl ze zich vooral in Jerusalem bevonden.
Hij noemt als mogelijke herkomst van het woord, het Nazireërschap zoals dat wordt beschreven in numeri 6. hetgeen onder andere J.Spencer Kennard jr. betoogt. Op grond van mijn lekenkennis van een Nederlandse bijbelvertaling eind 20e eeuw, had ik dat zelf ook al eens bedacht.
Verder legt Richard Carriër uit dat het waarschijnlijker is, dat naar aanleiding van het woord "Nazōraios" voor Nazareth als woonplaats is gekozen, als dit reeds een bekende plaats was uit die tijd, dan wanneer het een gehucht van later datum was.
Naar aanleiding van Ken Dark's boek "Archaeology of Jesus' Nazareth" legt hij uit dat de theorie dat Nazareth ten tijde van de periode waar men Jezus leven doorgaans plaatst waarschijnlijk al bestond en reeds een niet onaanzienlijke plaats was. Daarentegen meent hij dat de idee dat Jezus daar woonde, een vergissing was. Hij legt uit dat, op grond hoofdstuk 9 van Jesaja De Messias uit de buurt van Capernaum zou komen (zo niet uit die stad zelve), hetgeen met verscheidene evangelieteksten overeen komt. Zijn vermoeden is dat de schrijver van "Mattheüs" op grond van het feit dat Jezus een "Nazōraios" werd genoemd. Het nabijgelegen Nazareth heeft gekozen, dat de schrijver van "Lucas" dit overnam, en dat latere copyisten, de plaatsnaam ook in "Markus" hebben gezet. Echter: Zo beargumenteert hij: "Nazōraios" betekent niet "iemand uit Nazareth. Onder andere op grond van het feit dat de oorspronkelijk Joodse gemeenschap die deze Jezus als Messias beschouwden nog lange tijd zo werden genoemd, terwijl ze zich vooral in Jerusalem bevonden.
Hij noemt als mogelijke herkomst van het woord, het Nazireërschap zoals dat wordt beschreven in numeri 6. hetgeen onder andere J.Spencer Kennard jr. betoogt. Op grond van mijn lekenkennis van een Nederlandse bijbelvertaling eind 20e eeuw, had ik dat zelf ook al eens bedacht.
Verder legt Richard Carriër uit dat het waarschijnlijker is, dat naar aanleiding van het woord "Nazōraios" voor Nazareth als woonplaats is gekozen, als dit reeds een bekende plaats was uit die tijd, dan wanneer het een gehucht van later datum was.
Ik wens u alle goeds
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ik zie nergens het bewijs staan dat Nazarteth als een stad bestond rond het begin van onze jaartelling.Peter van Velzen schreef: ↑17 mar 2026 04:01 Gisteren plaatste Richard Carriër een artikel getiteld: The Historicity of Nazareth
De stad die daar was is indertijd door Assyrië met de grond gelijk gemaakt.
Ik zelf vermoed dat een van de mensen waar de Bijbelse Jezus is uit is gecompileerd een Nazireeër was en men later de betekenis er van niet meer kende. Ook de legendarische Simson zou er een geweest zijn, die het echter niet zo nauw met de regels nam.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Naziree%C3%ABr
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- Peter van Velzen
- Site Admin
In Richard's blog van afgelopen donderdag trekt hij van leer tegen de eveneens door Ken Dark gedane uitspraak dat niet alleen de plaats Nazareth in het beging van de 1e eeuw wel degelijk bestond, maar dat dit evengoed voor de persoon van Jezus zou gelden. Daarvoor is zijns inziens veel te weinig bewijs. Alleen de brieven van Paulus zijn volgens hem onafhankelijke bronnen, en die gaan over een reeds overleden Jehoshua.
Ik wens u alle goeds
- Peter van Velzen
- Site Admin
Woensdag besprak hij drie boeken:
Recommendations for Getting Up to Speed on Ancient Israel, Ancient Forgery, and Ancient Society
Het zijn
Recommendations for Getting Up to Speed on Ancient Israel, Ancient Forgery, and Ancient Society
Het zijn
- Forgery and Counterforgery: The Use of Literary Deceit in Early Christian Polemics van Bart Ehrman.
- Carriërs eigen boek: Not the Impossible Faith
- Ancient Israel: What Do We Know and How Do We Know It?: Revised Edition van Lester L. Grabbe
Ik wens u alle goeds
- Peter van Velzen
- Site Admin
Vandaag, Gisteren wat mij betreft, verraste Richard Carrier de lezers van zijn blog met een (slechte) 1 April grap.
Ik wens u alle goeds