De energiecrisis en de mogelijke maatregelen
Moderator: Moderators
De energiecrisis en de mogelijke maatregelen
Laten we het hebben over de energiecrisis en de maatregelen die mogelijk getroffen zullen worden om die aan te pakken. In het buitenland is daar reeds sprake van; wat kunnen wij er hier in de Lage Landen van verwachten?
Ik sprak er gisteren over met Michel Portier, een informaticus die zich heeft verdiept in de verregaande werkingen van nieuwe systemen als Chat Control en digitale ID. Michel is de laatste tijd veel te zien geweest bij podcasts zoals de Nieuwe Wereld waarin hij een boekje opendeed over de ingrijpende en vaak onvoorziene gevolgen van het gebruik van deze bijzondere technieken.
Onlangs is hij ook zijn eigen kanaal begonnen op YouTube, De mens in de machine. Gisteren ben ik bij hem aangeschoven om met hem te spreken over de gevolgen van de energiecrisis die de actualiteit momenteel beheerst. Met name: de maatregelen die mogelijk zullen worden ingezet om deze crisis het hoofd te bieden.
Wat staat ons te wachten? Rob Jetten heeft aangekondigd dat het kabinet zich voorbereid op tijdelijke en gerichte maatregelen, die wel eens ingrijpender kunnen uitpakken dan die van 2022, toen de gasprijzen ineens stegen. Als we kijken naar het buitenland dan kunnen we daarbij denken aan een thuiswerkadvies, maar ook aan brandstofrantsoennering, en dan wel op basis van QR-codes.
Hoe verhouden deze ontwikkelingen zich tot het steeds technologischer worden van de samenleving? Michel en ik laten er een aantal gedachten over los.
Ik ben heel benieuwd of dit wat bij jullie losmaakt en wat jullie zelf verwachten van de mogelijkheid van het opleggen van restricties die Jetten heeft benoemd.
Ik sprak er gisteren over met Michel Portier, een informaticus die zich heeft verdiept in de verregaande werkingen van nieuwe systemen als Chat Control en digitale ID. Michel is de laatste tijd veel te zien geweest bij podcasts zoals de Nieuwe Wereld waarin hij een boekje opendeed over de ingrijpende en vaak onvoorziene gevolgen van het gebruik van deze bijzondere technieken.
Onlangs is hij ook zijn eigen kanaal begonnen op YouTube, De mens in de machine. Gisteren ben ik bij hem aangeschoven om met hem te spreken over de gevolgen van de energiecrisis die de actualiteit momenteel beheerst. Met name: de maatregelen die mogelijk zullen worden ingezet om deze crisis het hoofd te bieden.
Wat staat ons te wachten? Rob Jetten heeft aangekondigd dat het kabinet zich voorbereid op tijdelijke en gerichte maatregelen, die wel eens ingrijpender kunnen uitpakken dan die van 2022, toen de gasprijzen ineens stegen. Als we kijken naar het buitenland dan kunnen we daarbij denken aan een thuiswerkadvies, maar ook aan brandstofrantsoennering, en dan wel op basis van QR-codes.
Hoe verhouden deze ontwikkelingen zich tot het steeds technologischer worden van de samenleving? Michel en ik laten er een aantal gedachten over los.
Ik ben heel benieuwd of dit wat bij jullie losmaakt en wat jullie zelf verwachten van de mogelijkheid van het opleggen van restricties die Jetten heeft benoemd.
Re: De energiecrisis en de mogelijke maatregelen
En nog even wat bijbehorende achtergronden, ten eerste Shell CEO Sawan die waarschuwt voor tekorten:
En vervolgens de woorden van Jetten over deze kwestie, in de eerste twee minuten komen de maatregelen direct ter sprake:
https://www.ad.nl/binnenland/shell-baas ... aa9baf5d0/
Shell-baas: Europa, zet je schrap voor schaarste van gas en olie, in april al energietekort
Energietekorten gaan Europa volgende maand mogelijk al treffen, zei Shell-baas Wael Sawan dinsdag tijdens een energiecongres in Houston. Het waarborgen van een stabiele energievoorziening is volgens hem cruciaal. „Landen kunnen geen nationale veiligheid hebben zonder energiezekerheid’’, aldus Sawan.
En vervolgens de woorden van Jetten over deze kwestie, in de eerste twee minuten komen de maatregelen direct ter sprake:
Er is geen panklare oplossing voor iedere autobezitter in tijden van schaarste.
Maak het product duurder en je ziet in den beginne geen veranderingen. Mensen zijn gewoontedieren, mopperen bij het tankstation en sluiten aan in de file.
Door mijn straat zie ik nog steeds malloten met petjes achterstevoren in zwarte auto's plankgas over verkeersdrempels rijden.
Velen eten liever een boterham minder dan dat ze de heilige koe laten staan.
Thuiswerken lukte tijdens corona, de files na corona zaten al snel weer op het oude niveau. Mensen zijn gewoontedieren.
Laat de prijs aan de pomp nog verder oplopen en ga de snelweg eens op. Aan beide kanten van de snelweg wordt de rechter baan bezet door vrachtwagens. De middelste baan wordt dan gebruikt door vrachtwagens die inhalen met 0,01 km/uur.
We zijn een consumptiemaatschappij en blijven ons suf consumeren. De mens is een gewoontedier.
Met pasen moesten we er weer even tussenuit ( voor de derde keer met het vliegtuig).
Maak het product nog duurder en dan wellicht is er een kentering en blijft alleen welvarend Nederland rijden en vliegen. Maar met z'n allen vinden we dat we RECHT hebben op onze 5e vakantie.
QR code lijkt een sympathieke oplossing maar hoe ga je dat eerlijk en secuur implementeren? Ik heb bij wijze van spreken aan 10 liter diesel per maand genoeg, terwijl anderen dit per dag nodig hebben. Zelfde geldt voor zonnepanelen. Geef mijn restenergie maar aan de buren.
Rest m.i eigen verantwoordelijkheid nog. Maar we hebben met ons allen laten zien dat we dat ontberen. Ikke-ikke-ikke.
Ik MOET met de auto naar mijn werk
Ik MOET er 3x per jaar even tussenuit
Ik MOET naar de karwei 3 straten verderop met de auto om schroefjes te halen, want het regent.
We zijn een verwend volkje en weten niet om te gaan met schaarste. Hoe een regering dit effectief en eerlijk kan aanpakken? Geen idee.
Maak het product duurder en je ziet in den beginne geen veranderingen. Mensen zijn gewoontedieren, mopperen bij het tankstation en sluiten aan in de file.
Door mijn straat zie ik nog steeds malloten met petjes achterstevoren in zwarte auto's plankgas over verkeersdrempels rijden.
Velen eten liever een boterham minder dan dat ze de heilige koe laten staan.
Thuiswerken lukte tijdens corona, de files na corona zaten al snel weer op het oude niveau. Mensen zijn gewoontedieren.
Laat de prijs aan de pomp nog verder oplopen en ga de snelweg eens op. Aan beide kanten van de snelweg wordt de rechter baan bezet door vrachtwagens. De middelste baan wordt dan gebruikt door vrachtwagens die inhalen met 0,01 km/uur.
We zijn een consumptiemaatschappij en blijven ons suf consumeren. De mens is een gewoontedier.
Met pasen moesten we er weer even tussenuit ( voor de derde keer met het vliegtuig).
Maak het product nog duurder en dan wellicht is er een kentering en blijft alleen welvarend Nederland rijden en vliegen. Maar met z'n allen vinden we dat we RECHT hebben op onze 5e vakantie.
QR code lijkt een sympathieke oplossing maar hoe ga je dat eerlijk en secuur implementeren? Ik heb bij wijze van spreken aan 10 liter diesel per maand genoeg, terwijl anderen dit per dag nodig hebben. Zelfde geldt voor zonnepanelen. Geef mijn restenergie maar aan de buren.
Rest m.i eigen verantwoordelijkheid nog. Maar we hebben met ons allen laten zien dat we dat ontberen. Ikke-ikke-ikke.
Ik MOET met de auto naar mijn werk
Ik MOET er 3x per jaar even tussenuit
Ik MOET naar de karwei 3 straten verderop met de auto om schroefjes te halen, want het regent.
We zijn een verwend volkje en weten niet om te gaan met schaarste. Hoe een regering dit effectief en eerlijk kan aanpakken? Geen idee.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
dikkemick schreef: ↑03 apr 2026 16:27
Ja dat is het hele ding een beetje met deze ontwikkelingen hè. Fysiek geld, en ook papieren benzinebonnen zoals je vroeger had, tijdens een vorige energiecrisis, die kun je nog met elkaar delen. Het belangrijkste verschil met een QR-code systeem wat nu mogelijk komt is dat niet langer kan, het is allemaal persoonsgebonden.
Vergelijk het maar met een cd of dvd die je koopt en die ook aan je vrienden uit kunt lenen, weg kunt geven. Tegenwoordig zit dat voor een groot in een systeem waarbij het belangrijkste verschil is dat het niet langer toegestaan is om nog iets te delen.
En het gaat nu nog alleen nog maar over brandstof.Amerauder schreef: ↑03 apr 2026 17:19dikkemick schreef: ↑03 apr 2026 16:27
Ja dat is het hele ding een beetje met deze ontwikkelingen hè. Fysiek geld, en ook papieren benzinebonnen zoals je vroeger had, tijdens een vorige energiecrisis, die kun je nog met elkaar delen. Het belangrijkste verschil met een QR-code systeem wat nu mogelijk komt is dat niet langer kan, het is allemaal persoonsgebonden.
Vergelijk het maar met een cd of dvd die je koopt en die ook aan je vrienden uit kunt lenen, weg kunt geven. Tegenwoordig zit dat voor een groot in een systeem waarbij het belangrijkste verschil is dat het niet langer toegestaan is om nog iets te delen.
We zijn allemaal in de digi getrapt door overheden of we hebben onzelf erin getrapt omdat het zo leuk en makkelijk is. (Én verslavend vaak.)
Moet je eens opletten wat er hier gebeurt als er een oorlog over óns zou komen en ze bombarderen die knooppunten....
** **
Het helpt als je eerst eens gaat praten met de landen waar je een conflict mee hebt. Dat scheelt heel veel wapengekletter.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Lijkt míj ook.
Maar dat soort figuren wil op zeker moment dwingen, en dat mag best met de zwaarste middelen, vinden zij.
En dan zit iedereen weer met de brokken, bv. met digitale spullen, energie, kunstmest.. én meer.....
Pak óok de beurs want inflatie is hier en dat kán flink lang gaan duren.
** **
Net op de fiets wat inkopen gedaan.
DRUK op de wegen alsof er niets aan de hand is. De auto is een verlengstuk van mensen en ze eten nog liever een boterham minder.
M.a.w: Diegenen die nu (bijna) in de file staan moeten noet zeuren
DRUK op de wegen alsof er niets aan de hand is. De auto is een verlengstuk van mensen en ze eten nog liever een boterham minder.
M.a.w: Diegenen die nu (bijna) in de file staan moeten noet zeuren
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Je zou dat gejakker bijna grappig gaan vinden als je er naar kijkt. Maar het is eigenlijk heel suicide.
Derhalve is zo'n periode als deze niet alleen maar rampzalig. Ja.. voor de economie van armere landen en het geeft inflatie. Maar het leert mensen wellicht iets...?!
Ik heb de auto een jaar of zeven geleden weggedaan na aardig wat afstanden, ook door Europa. Ik heb niet het gevoel dat ik nu veel mis. Ik fiets en dat is gezond. Ik ben heel tevreden en inflatie betaal ik wel zonder boos gezicht.
** **
Ach, het gaat mij om het gemopper bij de pomp. Mopperen om vervolgens snel weer de auto te pakken. Dan denk ik:Gerard R. schreef: ↑04 apr 2026 17:36Je zou dat gejakker bijna grappig gaan vinden als je er naar kijkt. Maar het is eigenlijk heel suicide.
Derhalve is zo'n periode als deze niet alleen maar rampzalig. Ja.. voor de economie van armere landen en het geeft inflatie. Maar het leert mensen wellicht iets...?!
Ik heb de auto een jaar of zeven geleden weggedaan na aardig wat afstanden, ook door Europa. Ik heb niet het gevoel dat ik nu veel mis. Ik fiets en dat is gezond. Ik ben heel tevreden en inflatie betaal ik wel zonder boos gezicht.
Werk thuis
Pak de (e)fiets
Neem het OV
Gebruik de auto alleen hoogstnoodzakelijk
Rijd anticiperend en rustig.
En het dreigde steeds met wat Israël doet/deed. En 1973 maakte ons al op harde manier een en ander duidelijk.dikkemick schreef: ↑04 apr 2026 17:39Ach, het gaat mij om het gemopper bij de pomp. Mopperen om vervolgens snel weer de auto te pakken. Dan denk ik:Gerard R. schreef: ↑04 apr 2026 17:36Je zou dat gejakker bijna grappig gaan vinden als je er naar kijkt. Maar het is eigenlijk heel suicide.
Werk thuis
Pak de (e)fiets
Neem het OV
Iedereen of bijna wist wat er waarschijnljk zou gebeuren als men Iran aan zou pakken.
Iran zit heel strategisch. Ik snap dat je zo'n land tot de orde wilt roepen vanwege die proxies, maar kijk dan niet raar als het een beetje uit de klauw giert. Palestijnen hadden zo'n mogelijkheid niet...
Ook dit zal zelfs een Trump mogelijk duidelijk maken, dat dit soort energie toch wel een kwetsbaar geheel is.
Maar het kan zijn dat ook hij niet leert. Net stormrammen, dit soort. Dit ebt nog lang na, er is veel vernield van de oliejongens.
** **
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ik heb al een jaar geen auto meer.dikkemick schreef: ↑04 apr 2026 17:39Ach, het gaat mij om het gemopper bij de pomp. Mopperen om vervolgens snel weer de auto te pakken. Dan denk ik:Gerard R. schreef: ↑04 apr 2026 17:36Je zou dat gejakker bijna grappig gaan vinden als je er naar kijkt. Maar het is eigenlijk heel suicide.
Werk thuis
Pak de (e)fiets
Neem het OV
(Ik reageerde niet meer zo best en mijn rijbewijs liep af)
Ik heb nu een driewieler en na een gewenning kan ik daar nu goed mee uit de voeten.
Wel ga ik er het dorp niet mee uit.
Bevalt redelijk goed, moet vooral op het weer letten en kan maar een bepekt aantal boodschappen tegelijk doen.
Eigenlijk ben ik terug bij af: Toen ik heel klein was en heel lang geleden had ik ook een driewieler.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Ik ook, die ging vrij vaak kapot, vrij zwak dingetje. Later de autoped. En daar heb ik ongelooflijk veel aan gehad. 
En de auto.. die gebruikte ik niet veel meer, dus in deze tijd, weg. Met nadelen maar voorsl ook voordelen wat mij betreft.
En de auto.. die gebruikte ik niet veel meer, dus in deze tijd, weg. Met nadelen maar voorsl ook voordelen wat mij betreft.
** **