Toch vind ik het altijd een beetje vreemd om te stellen dat alles wat er aan ellende in een religieus boek staat af te doen met, dat moet je anders lezen, of dat is niet de juiste context, het zou best kunnen hoor, maar wat heb je eraan ls je ondertussen overhoop gestoken wordt (bijvoorbeeld).
Je hebt er geen bal aan maar evenmin heb je er iets aan om van een flatgebouw te worden gegooid of met een molensteen om de nek in de zee te worden geworpen. Wat ik al zeg: het is even gruwelijk, even misdadig en evenveel zum kotsen, vandaar ook dat ik geen onderscheid maak in gruwelijkheid.
Maar inderdaad als je de mensen weglaat en puur de teksten beschouwt, kun je inderdaad nauwelijks tot een rangschikking komen van slecht, beter, best.
Hoewel ik wel vind, als je het Nieuwe Testament, dat volgens christenen het Oude vervangt, zet naast de Koran of de Joodse Bijbel, zou ik zeggen dat dat er toch qua teksten wel beter uitkomt qua vredelievendheid. Dus dan zou ik stellen, vergelijkend is het Nieuwe Testament het minst geweldadig te noemen.
Ten eerste is het een vrij Katholieke opvatting dat het NT het OT vervangt. Ten tweede denk ik dat men met name de "pluizige" teksten wil aanhalen over Jezus e.d. maar dat men die veelal niet kent waardoor men er niet naar handelt. Ik kan aardig wat teksten opsommen die niet eens op deze site worden besproken uit het NT die qua misselijkmakendheid niets onder doen tov het OT.
nee, dat is het NIET
de stelling "welke religie is het ergste" heeft voor mij als antwoord, als je het nog niet begrepen hebt: er is geen slechte religie
Tot welk goeds heeft religie volgens jou geleid dan?
ik ga uit van het navolgende: datgene wat het meest recent is ontstaan is meestal gewelddadiger dan oudere manifestaties
en dit heeft betrekking op vermenging van religie en politiek
het feit dat er een topic kan ontstaan met een dergelijke stelling komt geheel hieruit voort!!!
wahabisme is nogal recent (18e / 19e eeuw)
logsich dat dit zo goed klikt met de USA (18e eeuw)
Als deze these waar zou zijn, zou de vredelievendheid van een land evenredig moeten zijn met de ouderdom van een land. Dit is mijns insziens geheel niet het geval. Je pakt hier een tweetal "willekeurige" landen uit die qua ideologie lijnrecht tegenover elkaar staan en toevallig allebei jong zijn. Desondanks kan ik een flink aantal landen noemen die al heel oud zijn en vaak oorlog hebben gevoerd zoals Engeland of Nederland en ik kan landen noemen die relatief jong zijn en die weinig oorlog hebben gevoerd zoals Zweden of Tsjechie. Alleen al om dit soort tegenvoorbeelden gaat je verhaal niet op. Er speelt veel meer dan de ouderdom van een land of de inmenging van religie en staatsinrichting icm de leeftijd van een land om iets te zeggen over de mate van geweldadigheid.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn