Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 04 apr 2026 05:25
dikkemick schreef: 03 apr 2026 21:50 Prachtige column
Thanks for sharing. Inderdaad een interessante lezenswaardige column.

Wat ik me echter na het lezen wel afvroeg:
  • hoe helpt dit bij het onderscheid tussen
    terechte en onterechte beschuldigingen van antisemitisme?
En toen realiseerde ik me: "Daar gaat dit niet over!"
Kijk even in welk topic ik dit geplaatst heb aub. In dit topic kun je je ei over het m.oosten kwijt. Antisemitisme valt daar ook onder.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 04 apr 2026 08:30
dikkemick schreef: 03 apr 2026 21:50 Prachtige column

Kijk even in welk topic ik dit geplaatst heb aub. In dit topic kun je je ei over het m.oosten kwijt. Antisemitisme valt daar ook onder.
Als je datgene waar je op reageert helemaal en goed gelezen zou hebben,
dan had je ook gelezen:
  • "Wat ik me echter na het lezen wel afvroeg:
      terechte en onterechte beschuldigingen
      van antisemitisme?
    En toen realiseerde ik me: "Daar gaat dit niet over!" "
Mijn overdenking hoort volgens mij dus thuis in
  • Valt er te modereren op het gebruik van het woord Anti-semitisme?
niet in dit topic Oorlog Midden Oosten!

Hoewel? Of plaatste jij het omdat Oorlog Midden Oosten
door antisemitisme veroorzaakt wordt?
. . . . . . . . . . . . .
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
We will dance again AND keep on dancing ...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 04 apr 2026 12:11
dikkemick schreef: 04 apr 2026 08:30

Als je datgene waar je op reageert helemaal en goed gelezen zou hebben,
dan had je ook gelezen:
  • "Wat ik me echter na het lezen wel afvroeg:
      terechte en onterechte beschuldigingen
      van antisemitisme?
    En toen realiseerde ik me: "Daar gaat dit niet over!" "
Mijn overdenking hoort volgens mij dus thuis in
  • Valt er te modereren op het gebruik van het woord Anti-semitisme?
niet in dit topic Oorlog Midden Oosten!

Hoewel? Of plaatste jij het omdat Oorlog Midden Oosten
door antisemitisme veroorzaakt wordt?
HierEnNu

Asjeblieft [-o<
Inhoudelijk graag. On topic inhoudelijk zonder muggenzifterij.

Dank
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.news.com.au/world/middle-ea ... =rss-basic
US President Donald Trump has threatened in an expletive-laden rant to strike Iran’s power plants and bridges if the Strait of Hormuz was not reopened by his Monday deadline.

“Open the F*****’ Strait, you crazy b******s, or you’ll be living in Hell – JUST WATCH! Praise be to Allah,” Mr Trump wrote on his Truth Social account on Sunday. (..)
Zijn niveau lijkt te dalen. :? Beetje straatvechtersgedoe, daar lijkt het op. Maar ja... hij heeft wel dure, krachtige spullen...
Én AI... https://www.aljazeera.com/video/quotabl ... 44305112:0
Zorgelijk.. https://nos.nl/l/2609142
Maar er zijn zorgen, want bij beslissingen op basis van door AI geanalyseerde informatie, zonder menselijke controle, is onnauwkeurigheid een risico. Daarnaast bestaat het gevaar dat AI-systemen verkeerde doelen selecteren, met mogelijk veel burgerslachtoffers tot gevolg.(..)
Ik denk dat we dat al hebben gezien.

https://ilkha.com/english/world/irgc-wa ... ure-519710
“Als energiecentrales het doelwit zijn, zal Iran reageren door zich te richten op de energie-infrastructuur van de bezettende entiteit, evenals op energiecentrales in regionale staten die elektriciteit leveren aan Amerikaanse bases, aldus de verklaring. Het voegde eraan toe dat economische en industriële activa, samen met energiesectoren die verbonden zijn met Amerikaanse belangen, ook als legitieme doelen zouden worden beschouwd. (..)
.. zegt Irans Revolutionaire Garde.
Ze ontkennen aanvallen te plegen op bv. infra en desalinisatie-installaties, zoals in het Westen beweerd wordt.

Europa: Melon van Italiëi: https://www.aljazeera.com/video/newsfee ... 02366112:0
https://frontpage.fok.nl/nieuws/890477/ ... cilie.html
https://www.n-tv.de/politik/Meloni-stoe ... 77584.html
Jippie 03-04-2026 12:46 print
De verhouding tussen de Italiaanse premier Giorgia Meloni en de Amerikaanse president Donald Trump staat onder druk. Toen Trump een paar weken geleden de NAVO-landen opriep hem te steunen in de Straat van Hormuz, weigerde ook Italië. Nu weigerde Rome twee Amerikaanse B-1 Lancer bommenwerpers toestemming te verlenen om te landen op de marinebasis in het Siciliaanse Sigonella. Het incident legt een fundamentele spanning bloot tussen Italiaanse soevereiniteit en Amerikaanse militaire ambities in de regio.
Toch al een soort echte wereldoorlog, hoewel het natuurlijk veeel erger kan.
** **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

14 procent van Libanon is al bezet en klaar om binnenkort gekoloniseerd te worden.
Als we onze grote vredesduif mogen geloven en hij zijn zin krijgt:
De extremistische Israëlische minister Smotrich ontkent dat niet. Hij zei dat de zuidelijke buitenwijken van de Libanese hoofdstad "er spoedig uit komen te zien als Khan Younis in Gaza". Diezelfde minister zei dat de Litani-rivier wat hem betreft de "nieuwe grens" van Israël wordt.

Eén op de vijf Libanezen is op dit moment ontheemd. De strijd in Iran gaat uiteraard ook door.

Gelukkig is nu duidelijk waar dit aan ligt:
Als je gelooft dat je de waarheid over geschiedenis kent en dat je de samenleving kunt ontwerpen, plannen, en een eindtoestand kunt nastreven, dan wordt kritiek hinderlijk of een vijand, onzekerheid wordt zekerheid en open debat wordt een obstakel.
Citaat Nimsky.
viewtopic.php?p=676870#p676870
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 06 apr 2026 08:51 14 procent van Libanon is al bezet en klaar om binnenkort gekoloniseerd te worden.
Als we onze grote vredesduif mogen geloven en hij zijn zin krijgt:
De extremistische Israëlische minister Smotrich ontkent dat niet. Hij zei dat de zuidelijke buitenwijken van de Libanese hoofdstad "er spoedig uit komen te zien als Khan Younis in Gaza". Diezelfde minister zei dat de Litani-rivier wat hem betreft de "nieuwe grens" van Israël wordt.

Eén op de vijf Libanezen is op dit moment ontheemd. De strijd in Iran gaat uiteraard ook door.

Gelukkig is nu duidelijk waar dit aan ligt:
Als je gelooft dat je de waarheid over geschiedenis kent en dat je de samenleving kunt ontwerpen, plannen, en een eindtoestand kunt nastreven, dan wordt kritiek hinderlijk of een vijand, onzekerheid wordt zekerheid en open debat wordt een obstakel.
Citaat Nimsky.
viewtopic.php?p=676870#p676870
Het lijkt uit te draaien op de zoveelste expansie oorlog.
Dat was honderdvijftig jaar gelden heel normaal, nu maken alleen nog barbaarse staten zich daar schuldig aan.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 31 mar 2026 12:39 Ha die @Mus.

Leuk dat je weer even ",Back In Town," bent.
Het was idd voor eventjes, want ook vandaag weer werd ik er aan herinnerd waarom ik afscheid had genomen van dit forum. Want ook vandaag weer werd ik als trotse semiet van Palestijnse afkomst in de rug gestoken door de rigide houding van de bazen van dit forum, waar ik niet mag benoemen dat mijn volk al 77+ jaren door zionistische anti-semieten wordt afgeslacht want anders kan je het overgrote deel van de aanhangers van de zionistische ideologie niet noemen. En zo noem ik ze dan ook.

Ik wens verder ieder hier alle goeds.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 06 apr 2026 09:10:scissors:
Dat was honderdvijftig jaar gelden heel normaal, nu maken alleen nog barbaarse staten zich daar schuldig aan.
Je stelling dat alleen "barbaarse staten" zich hier nog schuldig aan maken is te algemeen en daardoor niet houdbaar. Ook in recente geschiedenis zijn er voorbeelden van militaire ingrepen en territoriale veranderingen die door betrokken partijen werden gerechtvaardigd vanuit veiligheidsoverwegingen.

Dat maakt het beeld complexer dan de tegenstelling die je hier schetst.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

HierEnNu schreef: 06 apr 2026 15:22
Je stelling dat alleen "barbaarse staten" zich hier nog schuldig aan maken is te algemeen en daardoor niet houdbaar. Ook in recente geschiedenis zijn er voorbeelden van militaire ingrepen en territoriale veranderingen die door betrokken partijen werden gerechtvaardigd vanuit veiligheidsoverwegingen.

Barbaarse staten denken niet aan de de hoeveelheid leed onder de burgers. Rusland en Israël maken zich hier nu schuldig aan.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Het gaat om de barbarij waar het mee gepaard gaat.
Ji denkt kennelijk dat barbarij te rechtvaardigen is.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 06 apr 2026 15:34

Dat volgt niet uit wat ik schreef.

Ik heb jouw stelling betwist dat alleen "barbaarse staten" zich hier nog schuldig aan maken, omdat die te algemeen is. Dat is iets anders dan het rechtvaardigen van geweld.

Je verschuift daarmee van je oorspronkelijke punt naar een andere discussie en schrijft mij vervolgens een standpunt toe dat ik niet heb ingenomen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Je stelling dat alleen "barbaarse staten" zich hier nog schuldig aan maken is te algemeen en daardoor niet houdbaar.
Klopt weer helemaal! Dit getuigt wederom van inzicht.
Ook zgn. heilige staten (staat!) maken zich er schuldig aan..

De kenners zeggen:"Doe het niet". Israël zegt:"Doe het lekker wel"
Live Iran | Israël valt twee belangrijke Iraanse aardgasfabrieken aan - NU.nl https://share.google/W7HbOqspaC2zXglfy

De petrochemische industrie is gericht op de verwerking van aardolie. Marvdasht ligt zo'n 250 kilometer noordelijker dan Asaluyeh, waar Israël eerder vandaag petrochemische installaties heeft gebombardeerd. Deze aanval is wel opgeëist door het Israëlische leger. Defensieminister Katz noemde deze aanval een zware klap voor de Iraanse economie.
EN voor de wereldvrede en energieprijzen! Maar dat zal Katz aan zijn aars oxideren.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

HierEnNu schreef: 06 apr 2026 15:55
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 06 apr 2026 15:34

Dat volgt niet uit wat ik schreef.

Ik heb jouw stelling betwist dat alleen "barbaarse staten" zich hier nog schuldig aan maken, omdat die te algemeen is. Dat is iets anders dan het rechtvaardigen van geweld.

Je verschuift daarmee van je oorspronkelijke punt naar een andere discussie en schrijft mij vervolgens een standpunt toe dat ik niet heb ingenomen.
Jawel. Alleen een barbaarse staat komt tot een situatie dat burgers zo massaal de klos zijn. Een staat met beschaving regelt de problemen op een andere manier.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

De voorzitter van de EU-leiders, António Costa, benadrukt op X dat het aanvallen van civiele infrastructuur tijdens een oorlog illegaal is. De waarschuwing komt nadat Trump dreigde civiele infrastructuur in Iran te verwoesten als het land de Straat van Hormuz niet zou openen. "Elke aanval op civiele infrastructuur, met name energiecentrales, is illegaal en onaanvaardbaar", schrijft Costa.
nu.nl
Israël voert aanval uit op grote aardgasfabriek in Iran
Het Iraanse persbureau Fars meldde een half uur geleden een aanval op het Iraanse petrochemische complex Zuid-Pars in Asaluyeh. De Israëlische defensieminister Israel Katz meldt zojuist dat zijn land achter die aanval zit. Volgens Katz moest de productie van de fabriek daardoor worden stilgelegd.
nu.nl

Een staat met oorlogsmisdaden = barbaars
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Bonjour schreef: 06 apr 2026 16:53
De voorzitter van de EU-leiders, António Costa, benadrukt op X dat het aanvallen van civiele infrastructuur tijdens een oorlog illegaal is. De waarschuwing komt nadat Trump dreigde civiele infrastructuur in Iran te verwoesten als het land de Straat van Hormuz niet zou openen. "Elke aanval op civiele infrastructuur, met name energiecentrales, is illegaal en onaanvaardbaar", schrijft Costa.
nu.nl
Israël voert aanval uit op grote aardgasfabriek in Iran
Het Iraanse persbureau Fars meldde een half uur geleden een aanval op het Iraanse petrochemische complex Zuid-Pars in Asaluyeh. De Israëlische defensieminister Israel Katz meldt zojuist dat zijn land achter die aanval zit. Volgens Katz moest de productie van de fabriek daardoor worden stilgelegd.
nu.nl

Een staat met oorlogsmisdaden = barbaars
.. en die dient wereldwijd aan de schandpaal te worden genageld bij vergrijp. (Net als de 'helper' of 'fluisteraar´).
Niet meer vergeten.. ook de 'handelaartjes' niet (ja, want die zien alleen maar handel en die 'vergeten' snel. $$ $$ in de
oogjes...)
** **
Plaats reactie