Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 09 apr 2026 16:31
Gerard R. schreef: 09 apr 2026 16:17
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 09 apr 2026 13:44

Men zal toch iets moeten, maar zolang ze de VS min of meer hebben gegijzeld zal er niet veel van terecht komen.
Precies: teveel macht en kracht en kiest tegen onder meer de eigen wereld.
En: de Straat van Hormuz gijzelt de hele wereld.
Ik las elders dat Trump al heel lang terug vredesvoorstellen heeft gedaan, terwijl hij oorlogstaal uitsloeg.
Hij doet niet anders dan het ene zeggen en wat anders doen. Volgens mij een bepaald soort dementie. Dat is menselijk,
maar als een zo geziene 'wereldleider' zoiets vertoont... :shock:

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/t ... al-smeekte
Wel vind ik Joop niet zo betrouwbaar daar het behoort tot de PvdA-VARA clan.
Ik snap je.
De gedacht dat ze Trump klem zouden hebben is op zich een Topic waard.
Hij zit nooit echt klem, want dan gaat hij gewoon rare bokkesprongen maken.
Net zoals met zijn tarievenkoorts. Zo begroet hij ook mensen. Dan staat hij wat te zwengelen aan de handdrukgevende arm, vooruit, achteruit, vooruit enz.. Daar moet je wel bedacht op zijn. Maar normaal is anders allemaal. En rare dingen zeggen als ¨beschavingen uitwissen" enzo. En "ik wil Groenland hebben". Ja, dat heb ik ook wel eens.
Maar je zal er maar mee te maken hebben, bv. nu met dat Iran olv. Israël. De hele wereld op z'n r**t. :shock:
Die rare maar wel spannende films over gevaar voor de mensheid zijn er niets bij. #-o
Er komen verkiezingen aan zijn partij staat er niet geweldig voor.
Dan kan de Joodse Lobby net de schaal doen doorslaan.
Dat zou niet goed vallen bij zijn partijgenoten.
Hoe rottiger voor de Grand Old Party hoe beter wat mij betreft.
Zelfs Marjorie Taylor Greene (extreem rechts en een GOP ex-compaan van Trump) is woedend op dit gedoe van die vent én van de partij. Nou... dat is niet niks. :shock:
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.. **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Wat vinden Chinezen van de oorlog VS-Israël-Iran? Heel belangrijk land aan't worden met slimme lui: -->

https://tass.com/world/2114501
HONGKONG, 9 april. /TASS/. Washington kan momenteel worden beschouwd als de verliezer in de impasse tussen de VS en Iran, volgens Zhu Yongbiao, professor aan de school voor politiek en internationale betrekkingen aan de Lanzhou Universiteit (noordwest-China).

De nieuwe voorwaarden van Iran "zijn veel strenger dan die van vóór de oorlog. Vanuit dit perspectief is deze oorlog eigenlijk een mislukking voor de VS", citeert de South China Morning Post de expert.(..)
Ook ik heb steeds dat idee. Maar... dat heeft Iran ook wel een heleboel militaire spullen gekost.
Dus helemáál zeker en vast ben ik er ook niet over. Maar een doorslaand succes is het avontuur van Trump en Netanyahu zeker niet geweest. En het is nog niet klaar.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://tass.com/world/2114557
BELGRADO, 9 april. /TASS/.
Libanon mag niet in een nieuwe Gazastrook veranderen vanwege Israël, wiens leger de dichtbevolkte districten van het buurland aanvalt, zei de Sloveense premier Robert Golob.

‘Ondanks het staakt-het-vuren valt Israël Libanon op een zeer brutale manier aan. We zijn getuige van willekeurige aanvallen op dichtbevolkte districten die leiden tot enorme burgerslachtoffers, waaronder kinderen", zegt hij. ‘Israël schendt het internationaal recht op brute wijze; het belemmert de vredesinspanningen en maakt het lijden van het Libanese volk nog erger. Ik sluit mij aan bij de oproep van de Spaanse premier Pedro Sanchez om de associatieovereenkomst tussen de EU en Israël op te schorten. We mogen niet toestaan dat Libanon een nieuw Gaza wordt." (..)
Dat is een verrassend menselijke oproep. Het lijkt wel of men ook in de media wereldwijd een beetje moe wordt van al dat oorlogsgeweld en afslachten van mensen, waardoor de empathische oproepen wat minder lijken voor te komen dan het eens geweest is...

Israël:
Tegelijk wordt er veel melding gemaakt van steeds meer nieuwe nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever.
https://www.straitstimes.com/world/midd ... chdog-says
Het blijft uiterst moeilijk voor de (nog) levende niet-Israëli's in de regio.

Wel heeft de Israëlische premier Netanyahu nu opdracht gegeven onderhandelingen te beginnen met Libanon. https://www.straitstimes.com/world/midd ... s-possible
https://www.france24.com/en/middle-east ... in-lebanon
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

De oranje narcist heeft de oorlog en daarmee de Midterms mooi verloren. Hij kan niet meer uit deze oorlog weg zonder enorm gezichtsverlies, en zit nu met zijn onrealistische oorlogsdoelen vast tussen Israel dat doorgaat totdat het zijn eigen oorlogsdoelen heeft behaald (die zijn op 2 na al gehaald) en Iran (dat niet stopt met het blokkeren van de Straat van Hormuz totdat Israel stopt) -- een Catch-22! :lol:

Ik beschouw dit als de reeds voorspelde 3-vliegen-in-1-klap: doorgaan tot de oorlogsdoelen zijn behaald, Trump die de Midterms zal verliezen, en de Straat van Hormuz is dicht, zodat Israel zijn pijpleidingen kan inzetten en uitbreiden voor uiteindelijk een handsome profit 8*)
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Meer dan 300 doden en 1000 gewonden.
Zo begon ik.met Gaza ooit ook.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
ChaimNimsky
Superposter

dikkemick schreef: 09 apr 2026 21:25 Meer dan 300 doden en 1000 gewonden.
Jij? Je blijft me verrassen.
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 09 apr 2026 21:51
dikkemick schreef: 09 apr 2026 21:25 Meer dan 300 doden en 1000 gewonden.
Jij? Je blijft me verrassen.
Ik schrok ff! Eerst die ontboezeming van dikkemick, hopelijk een sarcastisch 'grapje'.
maar dan jouw ontboezeming, gelukkig las ik fout, ik las:
  • "Je blijft me verassen."
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
. . .Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden.
.. . . . . . . . . . . . .
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maar mijn grote oorlogsheld en verwoester gaat praten met Libanon.
Echter, tot die tijd gaat het verwoesten uiteraard door! 300 doden is geen doden. Dat is nog maar het begin.

Verwoesting in Libanon https://share.google/qfYR9wEgaKdvGXbwQ

Een fraaie samenvatting van verwoesting, moord en schending oorlogsrecht.
Er wordt gesproken van 1000 doden. Kijk...now we,re talking
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ook het uitmoorden van journalisten gaat door in Gaza 2.0

Het opzettelijk, willekeurig of onevenredig aanvallen van journalisten is wel in strijd met het internationaal recht en een oorlogsmisdaad maar Who cares?
Sinds de oorlog begin oktober 2023 begon, zijn 262 journalisten om het leven gekomen door aanvallen van het Israëlische leger in Gaza. Ditbmeldt The Committee to Protect Journalists (CPJ). Volgens de organisatie is de oorlog in Gaza het dodelijkste conflict voor journalisten ooit.

Maar nu dus ook in Libanon zijn journalisten gedood. Op dezelfde dag dat Mohammed Washah (si ds 2018 journalist) werd gedood, kwamen twee Libanese journalisten, Ghada Dayekh en Suzan Khalil om het leven door Israëlische bombardementen op Tyrus en Kfoun in Libanon. En Wasnah was GEEN collateral damage maar een gerichte aan al met een drone.

Who cares? Israël is lekker toch superieur!
Het "Who cares" is cynisch bedoeld!
Laatst gewijzigd door dikkemick op 10 apr 2026 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 10 apr 2026 08:22 Ook het uitmoorden van journalisten gaat door in Gaza 2.0

Het opzettelijk, willekeurig of onevenredig aanvallen van journalisten is wel in strijd met het internationaal recht en een oorlogsmisdaad maar Who cares?
Sinds de oorlog begin oktober 2023 begon, zijn 262 journalisten om het leven gekomen door aanvallen van het Israëlische leger in Gaza. Ditbmeldt The Committee to Protect Journalists (CPJ). Volgens de organisatie is de oorlog in Gaza het dodelijkste conflict voor journalisten ooit.

Maar nu dus ook in Libanon zijn journalisten gedood. Op dezelfde dag dat Mohammed Washah (si ds 2018 journalist) werd gedood, kwamen twee Libanese journalisten, Ghada Dayekh en Suzan Khalil om het leven door Israëlische bombardementen op Tyrus en Kfoun in Libanon.

De grootte van het aantal maakt het waarschijnlijk dat er systeem achter zit.
Het IDF wil waarschijnlijk geen lastige getuigen en dan is dit hun oplossing.
Ze kunnen zoiets alleen ongestraft en stelselmatig doen, als het van hogerhand wordt gedekt.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 apr 2026 08:28
dikkemick schreef: 10 apr 2026 08:22 Ook het uitmoorden van journalisten gaat door in Gaza 2.0

Maar nu dus ook in Libanon zijn journalisten gedood. Op dezelfde dag dat Mohammed Washah (si ds 2018 journalist) werd gedood, kwamen twee Libanese journalisten, Ghada Dayekh en Suzan Khalil om het leven door Israëlische bombardementen op Tyrus en Kfoun in Libanon.

De grootte van het aantal maakt het waarschijnlijk dat er systeem achter zit.
Het IDF wil waarschijnlijk geen lastige getuigen en dan is dit hun oplossing.
Ze kunnen zoiets alleen ongestraft en stelselmatig doen, als het van hogerhand wordt gedekt.
"We zullen dit zo mogelijk voor eens en voor altijd regelen" zit daar achter. Dat ziet een kind. Hoe maakt niet uit.
Het is de 'drive' tijdens of na de angst van leiders. Net als altijd, net als in de historie. Kasteeltjes, apenrots.
"Klaar met modderen en soebatten¨. En het blijkt mogelijk. vanwege de implosie van zoveel.

"Klaar met de VN, klaar met Internationaal Recht, gewoon eigenrichting, alles op onze manier" liefst met gebiedsuitbreiding. "Klaar met aanslagen." Nou, dát geeft niet veel ruimte.

En of de regio dan in de fik gaat, of er teveel doden zijn, of de wereld gevaarlijk op een droogje wordt gezet op diverse manieren, of een leider als Putin lol heeft ten koste van.... of de VS iets bedenkelijks doet vanwege oud zeer... dát maakt niet meer uit. Of dat land nu langzaam in een soort houdgreep is geraakt door gestumper? Nou ja.., hoop doet leven.
De mores van onze wereld lijkt wel slechts oorlog , geweld, dood en verderf te zijn geworden al is 't gelukkig niet overal.
Maar de uitstraling voelen we allemaal en in minder of meer in elk land. En dat kan nog veel erger ook.

Journalistiek kapot proberen te maken, ook met moord op journalisten, monden snoeren.
Mensen van racisme etc. beschuldigen, ze zwart maken, 'false flags', geheime operaties etc. etc.
En maar flats in elkaar donderen, fabrieken, infra... enz. enz. Inderdaad: 'systeem', maar wel erg tribaal.
En ondertussen? Nog zoveel te doen, zó weinig tijd...

O ja... of je hier geboren zou willen worden? Zie onderschrift.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Blijf Israël vooral de hand boven het hoofd houden.

Save the Children: Palestijnse kinderen gemarteld in Israëlische gevangenis | Spanningen Midden-Oosten | NU.nl https://share.google/BuhO2SC6JgJo6ehUM

Het zal wel preventief bedoeld zijn. Er zal vooraf geflyerd zijn en het betrof natuurlijk pre-terroristen.
ChaimNimsky
Superposter

[Discussie over Israel's politiek]:
Peter van Velzen schreef: 10 apr 2026 16:31Ik ga niet uit van intentie - ook al suggereerde jij dat wel,
Jawel, je schreef, "Je lijkt te suggereren dat Israel juist zoveel mogelijk antisemitisme zou moeten uitlokken, omdat Israel daar baat bij heeft". Dat suggereert intentie.
... maar constateer wel absentie van getoonde compassie.
Verwar absentie van getoonde compassie niet met absentie van compassie.
Dat wil zeggen Israel gaat niet te keer om anti-semitisme uit lokken, maar vind het feit dat het dat anti-semitisme daardoor doet toenemen, geen reden om zich in te houden.
Israel heeft zijn eigen prioriteiten.
De getroffen Joden zijn slechts collateral damage.
Antisemitisme is de schuld van de antisemieten, niet van Israel. Ook als Israel vreselijk tekeer gaat, is dat geen reden Joden te discrimineren.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 10 apr 2026 17:34 Antisemitisme is de schuld van de antisemieten, niet van Israel. Ook als Israel vreselijk tekeer gaat, is dat geen reden Joden te discrimineren.
Daar heb je gelijk in, maar zoals je weet: Vergissen is menselijk. Mensen vereenzelvigen joden met het beleid van Israël en deze mensen schijten net zo poëtisch als ik op Israël. Alleen zien zij het verschil niet, ik wel.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

ChaimNimsky schreef: 10 apr 2026 17:34 Antisemitisme is de schuld van de antisemieten, niet van Israel. Ook als Israel vreselijk tekeer gaat, is dat geen reden Joden te discrimineren.
In de IHRA definitie komt antisemitisme voort uit kritiek op Israël, dus als Israël oorlogsmisdaden begaat, wakkert het zlf het IHRA-antismitisme aan.

Overigens heeft het moderatieteam besloten wat er op dit forum onder antisemitisme valt en wat niet. Houd je aan deze definitie!
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Plaats reactie