Roken

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)
HierEnNu
Superposter

Re: Roken

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 17 apr 2026 17:18
HierEnNu schreef: 17 apr 2026 17:01 Dat ben ik niet direct met je oneens, en zeker discussiewaardig, maar is hier offtopic:
  • ik zal overwegen om daar een nieuw topic over te starten!
Ik kan niet wachten. Een topic met: Vraag EN antwoord.
Ik laat me nooit door wie dan ook jagen!
Als je haast hebt of zelfs niet kunt wachten, wat houdt jou tegen?
Als jij "Een topic met: Vraag EN antwoord" wilt:
  • schijf een pakkende goed onderbouwde topic opening en open het zelf!
Zou je vandaag al kunnen doen, dan hoef je niet te wachten!
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: 17 apr 2026 20:29
dikkemick schreef: 15 apr 2026 22:02
lost and not found yet! schreef: 15 apr 2026 21:56 slechts drie van de 72 die af en toe, jawel, een sigaretje opsteken.
.....ik kan er mee leven in ieder geval!
Ook aan jou het verzoek het woord "sigaretJE" niet te gebruiken. Klinkt als: NSB-ertje, roundupje, atoombommetje, armageddonnetje...
Noem het beesie bij zijn naam: kankerstok.

Ik dank u
Hoe beperkt moet je anders altijd zo fantasierijke geest zijn om alleen in dit soort termen, Midden Oosten gerelateerd, je verkleinwoorden te creëren?
Nee Maria, nu laat je je beïnvloeden door lanfy. Ik gebruikte slechts woorden die mij op dat moment te binnen schoten en me het beste leken om het belachelijke aan te tonen van dat sigaretje. Behalve roundup (schoot me te binnen omdat ik dit inderdaad elders veelvuldig gebruikt heb) slaan de andere woorden nergens op wat de beschuldiging zou rechtvaardigen. Jammer dat je hierin mee gaat.
NSB, atoombom, Armageddon??? Ik leg de link niet direct.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 17 apr 2026 20:42 Nee Maria, nu laat je je beïnvloeden door lanfy. Ik gebruikte slechts woorden die mij op dat moment te binnen schoten en me het beste leken om het belachelijke aan te tonen van dat sigaretje.
Precies.

Verder in een feedback topic.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter_1 schreef: 02 apr 2026 11:07
dikkemick schreef: 30 jan 2026 15:21 YES!!!!! Eerste goede actie van dit kabinet. Vind het nu al beter dan het vorige.

Live politiek | Coalitie wil leeftijdsgrens voor aanschaf tabak en vapes naar 21 jaar - NU.nl https://share.google/0Ex8OBZce5pakJBAK
Dit is typisch een onderwerp waar je goed ziet dat droge intellect niet genoeg is om de kern van de zaak te begrijpen. Je moet ook beetje 'gevoel' hebben over hoe de wereld werkt.

Natuurlijk is dit op papier een goede actie/maatregel. Maar in de realiteit zal roken nu ondergronds gaan.
Dat beleid soms anders uitpakt in de praktijk klopt. De stap naar 'het gaat ondergronds" is echter niet vanzelfsprekend, en daar is ook weinig concreet bewijs voor bij dit soort maatregelen. Wat je wél vaak ziet, is dat hogere drempels [zoals leeftijd en prijs] de instroom verlagen, zeker bij jongeren. Dat effect treedt ook op zonder dat het massaal naar een illegaal circuit verschuift. De vraag is dus minder of het perfect werkt, maar of het netto bijdraagt,
en daar lijkt wel degelijk aanwijzing voor te zijn.

Daarbij komt dat dit soort maatregelen vaak pas op langere termijn effect hebben.
In het huidige beleid is bijvoorbeeld nog niet duidelijk wanneer de hogere
leeftijdsgrens ingaat, terwijl er richting 2040 wordt gewerkt.

In andere landen zie je dat consistente maatregelen wél effect kunnen hebben, maar
ook dat beleid weer kan worden teruggedraaid, waardoor resultaten niet altijd blijvend zijn.
aankaarten:
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Voorlichting op jonge leeftijd blijft de beste remedie. Dat en een rechtszaak tegen die tabaks/vapeproducenten.
Wat een enorme smeerpijpen zijn dat geweest met die vapes! Het ging met roken de goede kant op, dus moesten ze als de sodemieter iets anders gaan bedenken om de jeugd verslaafd te maken. De vape met smaakjes en spelletjes.

Crimineel!!!
Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef: 18 apr 2026 08:37 Voorlichting op jonge leeftijd blijft de beste remedie. Dat en een rechtszaak tegen die tabaks/vapeproducenten.
Wat een enorme smeerpijpen zijn dat geweest met die vapes! Het ging met roken de goede kant op, dus moesten ze als de sodemieter iets anders gaan bedenken om de jeugd verslaafd te maken. De vape met smaakjes en spelletjes.

Crimineel!!!
Volgens mij is "crimineel" een onjuiste betiteling. Men is gewoon van mening dat verslaving minder ernstig is dan longkanker.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 18 apr 2026 10:00
dikkemick schreef: 18 apr 2026 08:37 Voorlichting op jonge leeftijd blijft de beste remedie. Dat en een rechtszaak tegen die tabaks/vapeproducenten.

Crimineel!!!
Volgens mij is "crimineel" een onjuiste betiteling. Men is gewoon van mening dat verslaving minder ernstig is dan longkanker.
Ja uiteraard zijn de producenten die mening toegedaan
Longkanker brengt voor hun indirect geld in het laadje en die kassa's moeten rinkelen.
En waar zet je als (imo) crimineel dan op in?
Op karakterloze (nog in ontwikkeling) jeugd door allerlei kleurtjes, smaakjes en spelletjes aan je gifprodukt toe te voegen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dit bedoel ik. Je bent verslaafd dus je zal en moet je nicotine zo goedkoop mogelijk inslaan.
Tabaksaccijns levert overheid minder op, meer mensen kopen in buitenland | Economie | NU.nl https://share.google/aDJCRpBREPXxW8VCE

Sneu is wederom het enige woord dat ik kan bedenken. ALS je geld wilt besparen, STOP dan met roken.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 20 apr 2026 09:37 Dit bedoel ik. Je bent verslaafd dus je zal en moet je nicotine zo goedkoop mogelijk inslaan.
Tabaksaccijns levert overheid minder op, meer mensen kopen in buitenland | Economie | NU.nl https://share.google/aDJCRpBREPXxW8VCE

Sneu is wederom het enige woord dat ik kan bedenken. ALS je geld wilt besparen, STOP dan met roken.
Het zeer positieve in dit bericht heb je "weggefilterd".
Waarom?
Het is nogal een verschil.
Een op de zes mensen van twaalf jaar of ouder gaf in 2025 aan te roken. In 2015 was dat nog een op de vier. Vooral de hoeveelheid mensen die iedere dag roken is afgenomen, terwijl het aantal niet-dagelijkse rokers ongeveer hetzelfde blijft.
Zo is de accijns op sigaretten sinds 2020 verdubbeld.
...................
Rokers kopen ook steeds vaker sigaretten in het buitenland, bleek uit eerder onderzoek van het CBS. In 2024 gaf zo'n 12 procent van de rokers van achttien jaar of ouder aan vaak of altijd tabaksproducten in het buitenland te kopen. In 2020 was dat nog 5 procent.
Vind je die stijging dan vreemd gezien de enorme accijns in Nederland tov. het buitenland?
En vlak de invloed van het nieuws niet uit.
Hoeveel rokers wisten in 2020 dat dit lucratief is en hoeveel in 2024?
Ik zelf heb dit pas in de afgelopen jaren vernomen, dat je de benzine er dik uit haalt met een paar sloffen sigaretten.
En een beetje zoeken levert je dit op:
https://slof-winkel.com/
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat ik.zei: Als je roken zo duur vindt, rook dan niet!
Het is als met autorijden. Als he blijft mopperen over de prijzen, rijd dan minder.

Maar waar ik de meeste moeite mee heb. Stel: De alcohol wordt onbetaalbaar, dan drink ik bv alleen nog op zondag of ik drink veel minder of ik pak appelsap.
Maar ik MOET niet ieder uur bier drinken, zoals de roker wel ieder uur MOET roken.

Dat vind ik zo sneu aan roken
Die sloffen MOETEN er komen!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 20 apr 2026 11:22 Wat ik.zei: Als je roken zo duur vindt, rook dan niet!
Het is als met autorijden. Als he blijft mopperen over de prijzen, rijd dan minder.

Maar waar ik de meeste moeite mee heb. Stel: De alcohol wordt onbetaalbaar, dan drink ik bv alleen nog op zondag of ik drink veel minder of ik pak appelsap.
Maar ik MOET niet ieder uur bier drinken, zoals de roker wel ieder uur MOET roken.

Je reageert niet op mijn bericht en op mijn vraag.
  • Het zeer positieve in dit bericht heb je "weggefilterd".
    Waarom?
En bent weer aan het schreeuwen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: 20 apr 2026 12:05
dikkemick schreef: 20 apr 2026 11:22 Wat ik.zei: Als je roken zo duur vindt, rook dan niet!

Waarom?
MOETEN moest moeten zijn. Excuus hiervoor.
Het positieve heb ik niet weggefilterd, ik vond het wat dit bericht betreft niet van belang.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 20 apr 2026 12:33
Maria schreef: 20 apr 2026 12:05

Waarom?
MOETEN moest moeten zijn. Excuus hiervoor.
Oké.
dikkemick schreef: 20 apr 2026 12:33Het positieve heb ik niet weggefilterd, ik vond het wat dit bericht betreft niet van belang.
Dat is dan opnieuw een teken hoe jouw gedachten gefocust zijn.
Het belangrijkste van dit bericht negeerde je.
Dit is in de kop vetgedrukt.
jouw link schreef:De overheid heeft in 2025 minder inkomsten gekregen uit tabaksaccijns. De inkomsten daalden met 15 procent tot 2,6 miljard euro, blijkt uit CBS-cijfers. Minder mensen roken en meer mensen kopen tabaksproducten in het buitenland.
En verder
jouw link schreef:Een op de zes mensen van twaalf jaar of ouder gaf in 2025 aan te roken. In 2015 was dat nog een op de vier.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het gebruik van vapes (e-sigaretten) onder jongeren in Nederland is de afgelopen jaren sterk toegenomen. In 2023 had ruim 24% van de 12- tot 16-jarigen ooit een vape gebruikt en 14% deed dit in de maand voor het onderzoek.
Onder mbo-studenten (16-18 jaar) had zelfs bijna de helft (47%) ooit gevapet. Veel jongeren gebruiken vapes met smaakjes en raken verslaafd, ondanks dat ze de risico's inzien.
KWF Kankerbestrijding

Niets positiefs.

En minder tabaksaccijns is weinig positief. Ze halen hun dope nl in het buitenland.
HierEnNu
Superposter

Re: Roken - dikkemick: roker ieder uur MOET roken

Bericht door HierEnNu »

Die vergelijking gaat maar deels op. Zowel alcohol als nicotine kunnen verslavend zijn, en bij beide geldt dat gebruik voor een deel gestuurd wordt door afhankelijkheid, niet alleen door vrije keuze. Het verschil zit vooral in hoe snel en sterk die afhankelijkheid zich ontwikkelt en hoe vaak iemand geneigd is te gebruiken. Dat maakt stoppen voor de één makkelijker dan voor de ander.

Daarom helpt het dan ook helemaal niets om het te reduceren tot "gewoon niet doen" of er een kwalificatie zoals sneu aan te hangen.

Die veralgemenisering "de roker moet ieder uur roken" klopt niet. Er zijn genoeg mensen die veel minder frequent roken, één sigaretje per dag, of alleen in specifieke situaties, zoals na het eten of bij sociale gelegenheden zoals familiebijeenkomst op zondag in het ouderlijk huis, of tijdens het stappen in het weekend.

Juist zulke variatie laat zien dat het niet zo zwart-wit is als "moeten" of "gewoon niet doen".
  • Zulke generalisaties helpen de discussie echt niet verder.
aankaarten:
.
Plaats reactie