Er is in Nederland inderdaad een deel van de Joodse gemeenschap dat zich onveilig voelt. Joodse scholen, synagogen en andere instellingen worden niet voor niets al jaren extra beveiligd, vanwege reële dreigingen en eerdere incidenten, waaronder explosies en brandstichtingen waarbij de politie en overheid de beveiliging hebben opgeschaald en landelijk ingrijpen nodig was. Dat is een serieuze zaak.dikkemick schreef: 27 apr 2026 10:01 Lenny Kuhr vertrekt naar Israël https://share.google/a9cy24CPFb8wr27qJ
Mijn eerste reactie: "Hoezo? Worden hier te weinig mensen.uit hun huizen geknuppeld?
Maar nee, mevrouw Kuhr vindt dat joden niet meer onbekommerd kunnen leven in Nederland.
Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt.
De arrogantie om dan naar een land te vertrekken waar mensen gekleineerd, mishandeld en gedood worden omdat ze Palestijn zijn. Deze groep mensen moet zich bekommeren om wat ze aangedaan wordt of kan worden.
En waar kunnen zij naar toe om onbekommerd te leven?Dat je het verschil wilt aaneven tussen de relattieve veiligheid, in Nederland en het dodelijk gevaar waaraan Palestijnen zijn blootgesteld waardeer ik, maar je conclusie dat een bange bejaarde dame arrogant is is vokstrekt overbodig,
"Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt" heeft onmiskenbaar een spottende, laatdunkende toon richting Joodse Nederlanders die aangeven zich minder veilig te voelen. Zij hebben net zo weinig met het Israelisch-Palestijnse conflict te maken als andere Nederlanders en steunen dat conflict evenmin collectief. Waarom wordt het door de modbreak gewaardeerd dat juist hun veiligheidsgevoel wordt gerelativeerd door het af te zetten tegen het leed van Palestijnen, in plaats van het op zichzelf te beoordelen zoals het leed van andere bevolkingsgroepen?
Dan wordt er verderop een modbreak geplaatst:
Waarom deze modbreak? Heb nergens gesteld dat een onveilig gevoel hebben even zwaar moet worden gewogen als dagelijks dodelijk geweld. Mijn punt is juist het tegenovergestelde: dat het niet correct is om het ene leed als meetlat te gebruiken om het andere te relativeren of te diskwalificeren. Ik pleit er juist voor om beide situaties niet tegen elkaar uit te spelen. Twee vormen van onrecht kunnen naast elkaar bestaan.ChaimNimsky schreef: 27 apr 2026 22:23Ik wijs juist op de kernfout in jouw redenering. Dat Palestijnen lijden maakt het niet legitiem om zorgen over veiligheid en antisemitisme in Nederland weg te zetten als onbelangrijk of verzonnen. Twee vormen van onrecht kunnen tegelijk bestaan.dikkemick schreef: 27 apr 2026 21:43Misschien hoofd-en bijzaak eens leren scheiden Nimsky. Kuhr met haar schijnheilige uitspraak was het onderwerp en jij neemt het n.b hierboven over.ChaimNimsky schreef: 27 apr 2026 21:31
“Aaach… wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt”. Ja, het is ernstig wanneer een groep burgers in Nederland niet meer onbekommerd kan leven en de behoefte voelt te vertrekken naar een land waar zij zich veiliger en meer welkom achten. Dat hoort niet te worden geridiculiseerd.
Joden in Nederland zijn veilig. Dat in tegenstelling tot Palestijnen in het m.oosten.
DAT was en is mijn boodschap en die gaat mevrouw Kuhr en nu ook jou aan! Schijnheilig om je druk te maken om mogelijk leed van joden in Nederland en op Sderot Cinema gaan staan genieten van leed dat Palestijnen aangedaan wordt. Wellicht kan Kuhr hier optreden.
DAT is mijn boodschap waar jij iedere keer geraffineerd omheen probeert te zeilen.
Je stelt dat “Joden in Nederland veilig zijn” alsof dat een afdoend antwoord is, terwijl aantoonbare incidenten, bedreigingen en het verminderde veiligheidsgevoel binnen die gemeenschap iets anders laten zien. Dat hoef je niet te bagatelliseren om aandacht te vragen voor Palestijnen.
Daarnaast is het onjuist om een individuele uitspraak of verhuizing automatisch te koppelen aan steun voor wat een staat doet. Dat is een morele sprong die meer zegt over jouw framing dan over de persoon die je bekritiseert. Je kunt solidariteit met Palestijnen uitspreken zonder Joodse zorgen in Nederland te ridiculiseren. Zodra je het ene leed gebruikt om het andere te ontkennen, verlies je morele consistentie.Als je blijft eisen, dat “een onveilig gevoel hebben” even serieus moet worden genomen, als dagelijks om het leven worden gebracht, dan mis je zelf een consistente moraal. Als je vanwege dat gevoel vertrekt uit een staat waar de burgers relatief veilig zijn, naar een staat die dagelijks onschuldige burgers om het leven brengt, dan krijg je daar terecht kritiek op. Daadwerkelijk sterven is van levensbelang, daarmee vergeleken zijn vele - op zich errnstige - zaken inderdaad slechts een bagatel.