Modbreaks "Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt."

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.
ChaimNimsky
Superposter

Re: Modbreaks "Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt."

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 01 mei 2026 12:40 Nimsky
Voor jou nog 1 keer.

Het hele bericht schiet bij mij in het verkeerde keelgat. Niet perse omdat het joden, Marokkanen of asielzoekers zijn maar in geval van de enorme discrepantie met de veiligheid van MENSEN in het algemeen.
Palestijnen, zoals je weet zijn mensen. En als 1 bevolkingsgroep totaal onveilig is, zijn het Palestijnen (wat dit nieuwsbericht betreft). Maar daar hoor je mw. Kuhr niet over. Schijnheilig dus.
En daarom mijn reactie: Aaaagh wat erg dat joden in een land waar ze beschermd worden door politie zich onveilig voelen omdat er een ruit ingegooid wordt.
Maak je liever druk om bulldozers die alle bezit van Palestijnen wegvagen! MET hulp van humane IDF.
Maar daar hoor je Nimsky of mw. Kuhr niet over.
Selectieve verontwaardiging houd ik niet van.

Vandaar mijn minachting naar jou en mw. Kuhr toe. Continu selectief je druk maken om 1 goed beschermde bevolkingsgroep.
Je laatdunkende uitspraak is heel specifiek gericht op 1 concrete Nederlandse bevolkingsgroep -- niet op Lenny Kuhr of mij, maar op Nederlandse Joden die zich onveilig voelen. Nederlandse Joden zijn Nederlandse burgers. Zij hebben geen enkele collectieve verantwoordelijkheid voor het beleid van de Israelische staat of voor het Israelisch-Palestijnse conflict. Het is onjuist hen als groep te betrekken bij de oorlog of het Palestijnse lijden op basis van hun Joodse identiteit.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Re: Modbreaks "Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt."

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 01 mei 2026 13:20 Je laatdunkende uitspraak is heel specifiek gericht op 1 concrete Nederlandse bevolkingsgroep -- niet op Lenny Kuhr of mij, maar op Nederlandse Joden die zich onveilig voelen. Nederlandse Joden zijn Nederlandse burgers. Zij hebben geen enkele collectieve verantwoordelijkheid voor het beleid van de Israelische staat of voor het Israelisch-Palestijnse conflict. Het is onjuist hen als groep te betrekken bij de oorlog of het Palestijnse lijden op basis van hun Joodse identiteit.
Spreek je als gemeenschap uit tegen genocide gepleegd door jouw land.
DAT kweekt begrip! Nu zie ik zwijgen als toestemmen, ook door jou. Ook hier op dit forum wordt er maar gekonkeld en gedraaid en IDF als humaan weggezet.
En daarom minacht ik jullie en laat ik me daar laatdunkend over uit. IK vind persoonlijk dat jij en Kuhr zich moeten schamen voor jullie regering.
Nee, jullie gaan wel vallen over het feit dat joden zich in dit land niet veilig voelen omdat ze uitgescholden kunnen worden. Nogmaals: In DIT land krijgen ze bescherming .

Minachting in de overtreffende trap dus. Ik vind jullie schaamteloos. En dan druk ik me uiterst fatsoenlijk uit.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour »

Vandaag was in het nieuws dat mensen in de buurt van een nieuw asielcentrum zich eerst onveiliger voelen, maar dat dat later weer afneemt.
Het heeft te maken met je gek laten maken en dan later merken dat het meevalt.
Het gevoel heeft soms niets met de werkelijkheid te maken.
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ik druk me hier en nu uiterst fatsoenlijk uit:

Medeforummers aanspreken als onderdeel van "jullie" die zich zouden moeten schamen en waarvoor "minachting" wordt uitgespreken gaat er ver over. Zulks gaat naar mijn idee niet meer over de inhoud, maar over persoonlijke en groepsgerichte kwalificaties.
  • Over schamen en schaamteloos gesproken ...
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 01 mei 2026 15:37

Medeforummers aanspreken als onderdeel van "jullie" die zich zouden moeten schamen en waarvoor "minachting" wordt uitgespreken gaat er ver over. Zulks gaat naar mijn idee niet meer over de inhoud, maar over persoonlijke en groepsgerichte kwalificaties.
Ik minacht jouw mening inzake de Israël-Palestina kwestie. Alleen kan ik je niet vertellen in welke mate ik die mening minacht omdat er weinig echte antwoorden komen.

Ik minacht de vlucht van mw. Kuhr naar een onveilig Israël waar de politie/leger/idf lachend toekijkt als zionisten Palestijns bezit innemen.
Ik minacht Nimsky die vindt dat historisch Israël slechts joden en Israëliërs toebehoort.

En als jij dat heel kwalijk vindt, so be it.
Ik schaam mij daar niet voor.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Bonjour schreef: 01 mei 2026 15:25 Vandaag was in het nieuws dat mensen in de buurt van een nieuw asielcentrum zich eerst onveiliger voelen, maar dat dat later weer afneemt.
Dat gevoelens van onveiligheid niet altijd overeenkomen met de werkelijkheid
lijkt me op zich niet zo controversieel. Dat gevoel en werkelijkheid niet altijd
samenvallen, staat ook los van de vraag hoe je in discussie met dat gevoel omgaat.

Het punt dat hier eerder werd gemaakt,
ging over hoe met zulke gevoelens wordt omgegaan in discussie:
  • met name het ridiculiseren daarvan.
aankaarten:
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 01 mei 2026 15:46
HierEnNu schreef: 01 mei 2026 15:37

Ik minacht jouw mening inzake de Israël-Palestina kwestie.
Helder!
Ik laat het hierbij, ook om verdere escalatie te voorkomen.

Zoals me eerder door moderatie werd geadviseerd:
  • ik hoef niet overal op te reageren.
Ik stel voor dat jij met toestemming van moderatieteam een goed onderbouwd topic opent betreffende jouw interpretatie van mijn mening inzake de Israël-Palestina kwestie.
  • Zoals gezegd: ik laat het hierbij.
aankaarten:
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 01 mei 2026 15:53
Bonjour schreef: 01 mei 2026 15:25 Vandaag was in het nieuws dat mensen in de buurt van een nieuw asielcentrum zich eerst onveiliger voelen, maar dat dat later weer afneemt.
Dat gevoelens van onveiligheid niet altijd overeenkomen met de werkelijkheid
lijkt me op zich niet zo controversieel. Dat gevoel en werkelijkheid niet altijd
samenvallen, staat ook los van de vraag hoe je in discussie met dat gevoel omgaat.

Het punt dat hier eerder werd gemaakt,
ging over hoe met zulke gevoelens wordt omgegaan in discussie:
  • met name het ridiculiseren daarvan.
ridiculiseren is een foutieve interpretatie van mijn minachting naar Mw. Kuhr toe. Zie het eerder als:
Minachting. Onbegrip mag ook. Waanzin wellicht? Oogkleppen....
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 01 mei 2026 14:20 Spreek je als gemeenschap uit tegen genocide gepleegd door jouw land.
DAT kweekt begrip! Nu zie ik zwijgen als toestemmen, ook door jou.
Je gelooft blijkbaar in collectieve schuld. Precies het verwijt dat Israel krijgt als het gaat om de Palestijnen.
DE Joden moeten het geweld van de Israelische staat veroordelen, anders zijn ze schuldig.

Moeten ook DE moslims de jihad of aanslagen in naam van Islam veroordelen, anders zijn ze schuldig?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 01 mei 2026 16:51
dikkemick schreef: 01 mei 2026 14:20 Spreek je als gemeenschap uit tegen genocide gepleegd door jouw land.
DAT kweekt begrip! Nu zie ik zwijgen als toestemmen, ook door jou.
Je gelooft blijkbaar in collectieve schuld. Precies het verwijt dat Israel krijgt als het gaat om de Palestijnen.
DE Joden moeten het geweld van de Israelische staat veroordelen, anders zijn ze schuldig.

Moeten ook DE moslims de jihad of aanslagen in naam van Islam veroordelen, anders zijn ze schuldig?
Wat dat laatste betreft zijn ook hier discussies/gesprekken over gevoerd.
ALS je gevraagd wordt: "Beste moslim, sta je achter de aanslagen of veroordeel je deze?" zullen de goede moslims dit veroordelen (hoop ik). Wat ze ook kunnen doen is er openlijk achter staan en daar ook eerlijk (!) voor uitkomen hetgeen ik nog liever heb dan rekken, dralen, omzeilen en/of negeren. Concrete tegenvragen blijven stellen zonder dus die vraag te beantwoorden valt daar ook onder.

Dus nee, ik geloof niet in collectieve schuld, wel in collectieve goedkeuring of afwijzing. Een eerlijk standpunt innemen. Daar geloof ik in.
Jezelf niet zielig vinden als er 'kankerjood' wordt geroepen en dan te denken dat Nederland zo onveilig is voor joden.
Erken dan op z'n minst dat Israël VELE malen onveiliger is voor Palestijnen en laat dit weten. Creëren van begrip behoort nl tot de mogelijkheden.

En als laatste weet iedereen dondersgoed waar de toename van antisemitisme vandaan komt.
Uit Israël!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

HierEnNu schreef: 30 apr 2026 12:07
Peter van Velzen schreef: 30 apr 2026 03:41
ChaimNimsky schreef: 29 apr 2026 12:07 Wat hebben Nederlandse Joden waarvan het gevoel van onveiligheid sarcastisch wordt gebagatelliseerd met "Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt" te maken met Lenny Kuhrs emigratiebeslissing of me Israel? Het enige verschil met de rest van de Nederlanders is dat zij Joods zijn. Hun ervaringen en zorgen staan op zichzelf, zoals de zorgen van andere Nederlanders -- zonder dat daar eein externe relativeringsmaatstaf aan hoeft te worden gekoppeld. De onmiskenbare ridiculisering van hun gevoel van onveiligheid is m.i. bijzonder kwalijk.
Ik heb dit m.i. voldoende uitgelegd.
Het draait allemaal om de relatieve veiligheid in Nederland, en de relatieve onveiligheid in Israël.
als jij dat wil blijven negeren, dan is een zinvolle gedachtewisseling niet mogelijk.
Daarmee bagatelliseer je de vele onschuldige slachtoffers die nog altijd dagelijks omkomen
Ik wil hier inhoudelijk nog op reageren, omdat dit een wezenlijk punt raakt in de discussie.
Voor een zorgvuldige formulering heb ik daar nog even tijd voor nodig.
  • Zou dit topic nog niet gesloten kunnen worden zodat ik dat kan uitwerken?
@ Peter van Velzen

Zorgvuldiger formuleren gaat mij niet lukken:

• Je hebt naar mijn idee nog niet uitgelegd waarom de angst van Joodse Nederlanders in deze discussie wordt gerelativeerd, terwijl het gaat om concrete ervaringen zoals uitschelden, vernieling en fysiek geweld. Die ervaringen staan op zichzelf en
    hebben geen directe relatie met Lenny Kuhr of Israël.

Het lijden en de angst van andere Nederlanders worden ook niet
    op deze manier afgezet tegen zwaarder leed elders.
aankaarten:
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

HierEnNu citeerde:
Peter van Velzen schreef: 30 apr 2026 03:49
HierEnNu schreef: 29 apr 2026 21:02
Terug ontopic!

ChaimNimsky schreef: 29 apr 2026 12:07:scissors:
De onmiskenbare ridiculisering van hun gevoel van onveiligheid is m.i. bijzonder kwalijk.
Eensch!
Niet alleen bijzonder kwalijk,
maar ook volstrekt onnodig en kwetsend binnen de betreffende discussie!
Het topic is mijn moderatie.
Daarover heb je het helemaal niet.
Waarna HierEnNu reageerde met:
  • Ik wil hier inhoudelijk nog op reageren.
    Voor een zorgvuldige formulering heb ik daar nog even tijd voor nodig.
    • Zou dit topic nog even open kunnen blijven zodat ik dat zorgvuldig kan uitwerken?
BRON: Het topic is mijn moderatie.
Daarover heb je het helemaal niet.

=========================================

@ Peter van Velzen

Bedankt voor de bedenktijd.

Ik merk dat de focus hier verschuift naar de moderatie zelf,
terwijl dat niet mijn insteek was.
Daarom laat ik het hier bij.
aankaarten:
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 01 mei 2026 18:33
Het lijden en de angst van andere Nederlanders worden ook niet
op deze manier afgezet tegen zwaarder leed elders.[/list]
Als je hier angst voor Marokkanen hebt, verhuis je niet naar Marokko!
Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen »

Wat de een over het hoofd ziet is dat Lenny Kuhr - net zoals iedereen - meer bezig is met haar eigen ervaringen en het gevoel van onveiligheid dat daaruit voortkomt. Wat de andere niet ziet is dat iemand die naar de objectieve veiligheid kijkt - vooral het verschil ziet, tussen de veiligheid (ook van Joden) in Nederland en de onveiligheid - met name van Palestijnen - in de gebieden die door Israel worden gecontroleerd. Uiteraard kunnen Joodse mensen de eigen situatie niet los zien van de voorafgaande eeuwen van regelmatige pogroms en de ernstigste en gemeenste genocide uit de geschiedenis. Maar sommigen - de anti-zionisten - beseffen dat je een herhaling van dergelijk onheil niet kunt voorkomen door een - weliswaar 40 keer kleinere - slachting onder een andere bevolkingsgroep te verrichten.

Inderdaad is het juist gezien dat de een duidelijk sarcastisch is en onnodig minachtend richting personen en dat de ander duidelijk niet erg bereid is om ander leed te bespreken dan dat van degene met wie hij zich verbonden voelt. Ik zou jullie beiden daarom willen vragen enig begrip voor de redenen te hebben waarom de ander zich aan jouw opstelling ergert.

Dus wees niet zo sarcastisch en minachtend en ga op de eigenlijke bewering van de ander in en - als ik een suggestie mag doen - kies liefst allebei een ander onderschrift, een dat positiever overkomt op andersdenkenden.
Ik wens u alle goeds
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Peter van Velzen schreef: 02 mei 2026 04:29 Wat de een over het hoofd ziet is dat Lenny Kuhr - net zoals iedereen - meer bezig is met haar eigen ervaringen en het gevoel van onveiligheid dat daaruit voortkomt. Wat de andere niet ziet is dat iemand die naar de objectieve veiligheid kijkt - vooral het verschil ziet, tussen de veiligheid (ook van Joden) in Nederland en de onveiligheid - met name van Palestijnen - in de gebieden die door Israel worden gecontroleerd. Uiteraard kunnen Joodse mensen de eigen situatie niet los zien van de voorafgaande eeuwen van regelmatige pogroms en de ernstigste en gemeenste genocide uit de geschiedenis. Maar sommigen - de anti-zionisten - beseffen dat je een herhaling van dergelijk onheil niet kunt voorkomen door een - weliswaar 40 keer kleinere - slachting onder een andere bevolkingsgroep te verrichten.

Inderdaad is het juist gezien dat de een duidelijk sarcastisch is en onnodig minachtend richting personen en dat de ander duidelijk niet erg bereid is om ander leed te bespreken dan dat van degene met wie hij zich verbonden voelt. Ik zou jullie beiden daarom willen vragen enig begrip voor de redenen te hebben waarom de ander zich aan jouw opstelling ergert.

Dus wees niet zo sarcastisch en minachtend en ga op de eigenlijke bewering van de ander in en - als ik een suggestie mag doen - kies liefst allebei een ander onderschrift, een dat positiever overkomt op andersdenkenden.
Van zo'n insteek ga IK nou dansen, Peter. 8*)
Gesloten