Modbreaks "Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt."

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.
dikkemick
Adelaar

Re: Modbreaks "Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt."

Bericht door dikkemick »

Peter, gevoelens zijn gevoelens. En wie ben ik of jij om erover te oordelen.
Maar de gevoelens van onveiligheid in Nederland van Mw. Kuhr (om het joods) zijn schieten bij mij echt in het verkeerde keelgat.
Veel Nederlanders voelen zich om diverse redenen onveilig. Maar om dan een land in continue staat van oorlog als veilig toevluchtsoord te gaan noemen...

Daarbij komt dat het land waar Kuhr veiligheid meent te gaan vinden bekend staat om het 1 bepaalde bevolkingsgroep zo onaantrekkelijk mogelijk en onveilig te maken.
Nederland is (betrekkelijk) veilig. Israël niet. Mw. Kuhr bindt hier de kat op het spek.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Gerard R.
Superposter

Re: Modbreaks "Aaach....wat erg. Er is in Nederland blijkbaar een groep mensen die zich niet 100 procent veilig voelt."

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 02 mei 2026 10:32 Peter, gevoelens zijn gevoelens. En wie ben ik of jij om erover te oordelen.
Maar de gevoelens van onveiligheid in Nederland van Mw. Kuhr (om het joods) zijn schieten bij mij echt in het verkeerde keelgat.
Veel Nederlanders voelen zich om diverse redenen onveilig. Maar om dan een land in continue staat van oorlog als veilig toevluchtsoord te gaan noemen...

Daarbij komt dat het land waar Kuhr veiligheid meent te gaan vinden bekend staat om het 1 bepaalde bevolkingsgroep zo onaantrekkelijk mogelijk en onveilig te maken.
Nederland is (betrekkelijk) veilig. Israël niet. Mw. Kuhr bindt hier de kat op het spek.
Ik denk dat het Peter om de toon, de teneur, het kleurtje, de sfeer gaat waarmee over dit soort dingen wordt geschreven.
Ik ben het wel met hem eens in dit opzicht.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 02 mei 2026 11:21
dikkemick schreef: 02 mei 2026 10:32 Peter, gevoelens zijn gevoelens. En wie ben ik of jij om erover te oordelen.

Ik denk dat het Peter om de toon, de teneur, het kleurtje, de sfeer gaat waarmee over dit soort dingen wordt geschreven.
De toon maakt de muziek? Ik vraag soms beleefd naar antwoorden en wat doorgaans volgt zijn dan valse noten.
Zo jammer als je elkaar wilt begrijpen. Probeer open en vooral eerlijk in gesprek te gaan.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Gerard R. schreef: 02 mei 2026 11:21

Ik ook.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 02 mei 2026 11:40
Gerard R. schreef: 02 mei 2026 11:21 Ik denk dat het Peter om de toon, de teneur, het kleurtje, de sfeer gaat waarmee over dit soort dingen wordt geschreven.
De toon maakt de muziek? Ik vraag soms beleefd naar antwoorden en wat doorgaans volgt zijn dan valse noten.
Zo jammer als je elkaar wilt begrijpen. Probeer open en vooral eerlijk in gesprek te gaan.
Nuanceringen blijken bij jou niet aan te komen.
Idd. kan dat knap irritant zijn, als je alleen maar dat soort antwoorden krijgt.
Maar soms zijn dat steeds vaker steken onder water geworden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: 02 mei 2026 12:18
Gerard R. schreef: 02 mei 2026 11:21 Ik denk dat het Peter om de toon, de teneur, het kleurtje, de sfeer gaat waarmee over dit soort dingen wordt geschreven.
Idd. kan dat knap irritant zijn, als je alleen maar dat soort antwoorden krijgt.
Ik houd niet zo van geraffineerde nietszeggende inhoudsloze nuanceringen. Als je een dergelijke tactiek met een gelovige hanteert spatten de frustraties ook van je scherm af.
Steken onder water is ook een vorm van onmacht en armoede.
Zeg nou eens rechttoe op de man af: Wat is er zo moeilijk een vraag te beantwoorden als: Mag je auto's met een bepaald kenteken in brand steken?
Ik begrijp zo ontzettend niet dat ik aan dit soort vragen moet gaan touwtrekken. Gevolg: Ik trek mijn eigen conclusies die vervolgens hier veroordeeld worden.
Geven jullie gelovigen (of MaartenV) ook zo ontzettend lang alle ruimte? Hoe vaak wordt laatste niet afgekapt? Ook hij blijft langdradig hangen in een bovennatuurlijke overtuiging.
Nuanceer dat dan ook! En: Hanteer in Israël topics dezelfde maatstaven.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 02 mei 2026 12:49
Maria schreef: 02 mei 2026 12:18
Ik houd niet zo van geraffineerde nietszeggende inhoudsloze nuanceringen. Als je een dergelijke tactiek met een gelovige hanteert spatten de frustraties ook van je scherm af.
Steken onder water is ook een vorm van onmacht en armoede.
Zeg nou eens rechttoe op de man af: Wat is er zo moeilijk een vraag te beantwoorden als: Mag je auto's met een bepaald kenteken in brand steken?
Ik begrijp zo ontzettend niet dat ik aan dit soort vragen moet gaan touwtrekken. Gevolg: Ik trek mijn eigen conclusies die vervolgens hier veroordeeld worden.
Geven jullie gelovigen (of MaartenV) ook zo ontzettend lang alle ruimte? Hoe vaak wordt laatste niet afgekapt? Ook hij blijft langdradig hangen in een bovennatuurlijke overtuiging.
Nuanceer dat dan ook! En: Hanteer in Israël topics dezelfde maatstaven.
Zoals je zult weten: jouw mening over de ellende in het MO, Ukraine, Trump e.d. heeft geheel mijn sympathie.
Maar ik weet ook dat hoe extremer ik mij hierover uitlaat tegenover gesprekspartners met een tegengestelde mening hoe minder ik zal bereiken van datgene dat ik nastreef.
Soms (vaak) zal het resultaat juist het tegengestelde zijn.
(Ik hoop niet dat zoiets ook geldt voor mogellijk kernwapens die Iran nog niet heeft.... die gaan ze mogelijk dan nu verwerven, al moeten ze ze kopen van Noord-Korea, zou MIJ niets verbazen... Maar dit terzijde..)

Wat streeft Peter na, zo begrijp ik het? In ieder geval geen sfeer van steeds meer verharding, extremisme naar elkaar in communicatie e.d.. Dat geeft alleen maar meer van dat.
En het verpest (ook in mijn ogen) belangrijke, zinnige discussie, gedachtenwisseling en vrije mening.
En dát is dus nou juist één van de mechanismen die deze wereld zo klote maakt (waarmee ik overigens niet wil beweren dat conflikt-beheersing slechts de hemel is hoor).
Niet zo handig en productief op een forum als FT (zo'n forum heeft tóch al z'n beperkingen qua communicatie) en ik geef Peter dus gelijk, waarbij ik jou vanzelfsprekend en zéker niet probeer af te serveren.

Het gaat Peter volgens mij zéker niet over jou alleen! Wat ik af en toe lees hier is soms bij de beesten af. En lang niet alles wordt door de moderatie afgevangen.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Peter van Velzen schreef: 02 mei 2026 04:29Inderdaad is het juist gezien dat de een duidelijk sarcastisch is en onnodig minachtend richting personen...
Dat het hier specifieke minachting betreft richting 1 concrete Nederlandse bevolkingsgroep en dat het absoluut niet sarcastisch was bedoeld, heeft de schrijver ervan in dit topic meerdere malen helder gemaakt. En dat hij nog steeds daadwerkelijk vindt dat Nederlandse Joden zich uit moeten spreken tegen hetgeen Israel doet, en dat hij zwijgen nog steeds als toestemmen ziet, daarover laat hij geen onduidelijkheid bestaan. Nederlandse Joden zijn echter Nederlandse burgers -- zij hebben geen enkele collectieve aansprakelijkheid voor het beleid van de Israelische staat of voor het Israelisch-Palestijnse conflict of voor hetgeen Lenny Kuhr vindt. Het is onjuist hen als groep te betrekken bij de oorlog of het Palestijnse lijden op basis van hun Joodse identiteit.
Uiteraard kunnen Joodse mensen de eigen situatie niet los zien van de voorafgaande eeuwen van regelmatige pogroms en de ernstigste en gemeenste genocide uit de geschiedenis.
Hoe kom je daarbij? Heb mijn lijden zelfs nog nooit in verband met eeuwen van regelmatige pogroms en de ernstigste en wreedste genocide uit de geschiedenis gebracht, en ik ken evenmin kennissen of familie die dat doen.
... en dat de ander duidelijk niet erg bereid is om ander leed te bespreken dan dat van degene met wie hij zich verbonden voelt.
Je hebt nergens laten zien waarom precies het leed en de angst van Joodse Nederlanders zou moeten worden gerelativeerd, en dat van de andere Nederlanders niet.
Wat de andere niet ziet is dat iemand die naar de objectieve veiligheid kijkt - vooral het verschil ziet, tussen de veiligheid (ook van Joden) in Nederland en de onveiligheid - met name van Palestijnen - in de gebieden die door Israel worden gecontroleerd.
Waarom zou ik dat verschil niet zien? Zie glashelder dat er oorlogsmisdaden tegen de Palestijnen zijn en worden gepleegd, dat hun lijden zeer ernstig is. Ben tevens van mening dat deze oorlogsmisdaden bestraft moeten worden, maar sinds 7 oktober speelt er een onvrijwillige glimlach op mijn mond als ik erover verneem, al doe ik m'n uiterste best me niet te verpozen in hun lijden, en kan me ook voorstellen dat die haat wederzijds is.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 02 mei 2026 14:10 ........
Het gaat Peter volgens mij zéker niet over jou alleen! Wat ik af en toe lees hier is soms bij de beesten af. En lang niet alles wordt door de moderatie afgevangen.
Helder! Dank daarvoor. Ook voor het begrip. Ik ben me terdege bewust van mijn gespreks-en discussie"kwaliteiten" maar ik blijf helaas ook van mening dat anderen daar juist misbruik van maken. Je kunt uiteraard vakkundig iemand uit de tent lokken en ik moet dan die schoen aantrekken omdat ik me zo eenvoudig laat lokken.

Andere tactiek wellicht. Weet niet of dat lukt. Trump is hoe dan ook een nare narcistische autocraat en Palestijnen blijven mensen die recht hebben op grondgebied, zelfbestuur en veiligheid. Onafhankelijk van mijn gesprekstechnieken of het uitblijven daarvan.

Nogmaals dank
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 02 mei 2026 15:11 Dat het hier specifieke minachting betreft richting 1 concrete Nederlandse bevolkingsgroep en dat het absoluut niet sarcastisch was bedoeld, heeft de schrijver ervan in dit topic meerdere malen helder gemaakt. En dat hij nog steeds daadwerkelijk vindt dat Nederlandse Joden zich uit moeten spreken tegen hetgeen Israel doet, en dat hij zwijgen nog steeds als toestemmen ziet, daarover laat hij geen onduidelijkheid bestaan. Nederlandse Joden zijn echter Nederlandse burgers -- zij hebben geen enkele collectieve aansprakelijkheid voor het beleid van de Israelische staat of voor het Israelisch-Palestijnse conflict of voor hetgeen Lenny Kuhr vindt. Het is onjuist hen als groep te betrekken bij de oorlog of het Palestijnse lijden op basis van hun Joodse identiteit.
Wat IK vind...hetgeen MIJN mening is, is dat het moslims zou sieren dat ze, als ernaar gevraagd wordt, afstand nemen van aanslagen gepleegd door mede-gelovigen.
Joden voelen zich, neem ik aan Joods en zijn "onderdeel" van de joodse gemeenschap. Als je joodse mensen dan vraagt naar hun mening m.b.t Netanyahu of de rechtse etc regering die er nu de lakens uitdeelt, dan verwacht ik een mening.
En die kan 2, misschien wel meer kanten op maar in al mijn naïviteit ga ik er vanuit dat zeker joden zich uitspreken tegen deportatie, vernielingen, kolonisatie en genocide dan wel moord op vele Palestijnse burgers.
Hoever kun je hierin meegaan?

Begrijp je vervolgens dat ik als inwoner van een in mijn ogen veilig, democratisch en (grotendeels) tolerant land moeite heb met iemand die zegt hier uit veiligheids overwegingen te vertrekken naar een land dat op alle veiligheidsindexen ver onderaan komt te staan?
Zie glashelder dat er oorlogsmisdaden tegen de Palestijnen zijn en worden gepleegd, dat hun lijden zeer ernstig is. Ben tevens van mening dat deze oorlogsmisdaden bestraft moeten worden, maar sinds 7 oktober speelt er een onvrijwillige glimlach op mijn mond als ik erover verneem, al doe ik m'n uiterste best me niet te verpozen in hun lijden, en kan me ook voorstellen dat die haat wederzijds is.
Dit duurde behoorlijk wat draadjes en pagina's maar het eerlijke antwoord komt er eindelijk uit.
Dank!!!
7 Oktober speelt een leidende en lijdende rol in je gedachten en daar kan ik gedeeltelijk inkomen.
Maar stel dat ik (en vele Nederlanders met mij) blijf hangen in 9-11. Ik haatte moslims intens. Intolerante oorlogszuchtige kut-religie. Stel dat ik iedere keer onvrijwillig glimlach als een onschuldige moslim iets overkomt?
Moeten er zoveel jaren overheen om te gaan beseffen dat onder moslims en Palestijnen en zelfs Palestijnse moslims goede onschuldige mensen zitten die gewoon willen leven?
Dat de aanslagplegers geradicaliseerde misleide klootviolen waren? Moet daar de hele moslim gemeenschap voor boeten?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Atlas & Boots schreef:
Ranked: happiest countries in the world 2026
20th April 2026 by Atlas & Boots

:scissors:

10 happiest countries

Once again, Northern Europe dominates the top spots,
with strong social systems and high trust levels proving decisive.
  1. Finland
  2. Iceland
  3. Denmark
  4. Costa Rica
  5. Sweden
  6. Norway
  7. Netherlands
  8. Israel
  9. Luxembourg
  10. Switzerland

Deze stelling is onjuist:

dikkemick schreef: 02 mei 2026 15:51:scissors:
Begrijp je vervolgens dat ik als inwoner van een in mijn ogen veilig, democratisch en (grotendeels) tolerant land moeite heb met iemand die zegt hier uit veiligheids overwegingen te vertrekken naar een land dat op alle veiligheidsindexen ver onderaan komt te staan?
want Israël staat niet op alle veiligheidsindexen ver onderaan!
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 02 mei 2026 15:34:scissors:
Ik ben me terdege bewust van mijn gespreks-en discussie"kwaliteiten" maar ik blijf helaas ook van mening dat anderen daar juist misbruik van maken. Je kunt uiteraard vakkundig iemand uit de tent lokken en ik moet dan die schoen aantrekken omdat ik me zo eenvoudig laat lokken.

Andere tactiek wellicht.
Dat je aangeeft dat je je soms laat uitlokken en daar een andere tactiek in wilt kiezen, vind ik eerlijk en ook een goede stap. Tegelijk blijft iedereen natuurlijk zelf verantwoordelijk
voor wat hij schrijft, los van hoe een discussie verloopt.
aankaarten:
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 02 mei 2026 19:43
Atlas & Boots schreef:

10 happiest countries

1. Finland
  2. Iceland
  3. Denmark
  4. Costa Rica
  5. Sweden
  6. Norway
  7. Netherlands
  8. Israel
  9. Luxembourg
  10. Switzerland

Global Peace Index - Wikipedia https://share.google/JUQ4P1Aby57uUpty0

Israël in het rood op 143 vlakbij Iran op 147
Het ging en gaat tenslotte om veiligheid. Mw Kuhr voelt zich in Nederland steeds minder veilig dus vertrekt van 16 (Nederland) naar 143 :lol:
Blijkbaar kun je in Iran en Israël dus ook gelukkig zijn. Wel frappant dat deze 2 landen zo dicht bij elkaar staan.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 02 mei 2026 20:52
HierEnNu schreef: 02 mei 2026 19:43
Atlas & Boots schreef:

10 happiest countries

1. Finland
  2. Iceland
  3. Denmark
  4. Costa Rica
  5. Sweden
  6. Norway
  7. Netherlands
  8. Israel
  9. Luxembourg
  10. Switzerland

Global Peace Index - Wikipedia https://share.google/JUQ4P1Aby57uUpty0

Israël in het rood op 143 vlakbij Iran op 147
Het ging en gaat tenslotte om veiligheid. Mw Kuhr voelt zich in Nederland steeds minder veilig dus vertrekt van 16 (Nederland) naar 143 :lol:
Blijkbaar kun je in Iran en Israël dus ook gelukkig zijn. Wel frappant dat deze 2 landen zo dicht bij elkaar staan.
Is dit wat jij discussiëren als Vrijdenker noemt?
Met name dat minachtende lachje er weer bij! Maar anderen zijn de uitlokkers?
En maar anderen blijven verwijten dat ze eerlijk moeten zijn ... man, man ... #-o

Je zoekt één veiligheidsindex waar Israël ver onderaan staat en dan roeptoeteren:
  • "een land dat op alle veiligheidsindexen ver onderaan komt te staan"
Israël staat niet op alle veiligheidsindexen ver onderaan!
aankaarten:
.
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

Het gaat er in deze discussie om waar Lenny Kuhr zich veilig voelt en niet of Nederland of Israël veiliger is! Voor Joden is Israël momenteel een veiliger land dan Nederland! En dat kan ik me heel goed voorstellen! Dat Israël op een veel lagere ranking wereldwijd staat heeft niets met deze situatie te maken! Het gaat in deze discussie over het gevoel van veiligheid voor Joden in Nederland, en dat we daar zelfs een discussie over moeten hebben zegt al genoeg!
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
Gesloten