Hoe gaan we verder?

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.
Maria
Moderator

Hoe gaan we verder?

Bericht door Maria »

Ik weet niet of ik dit moet plaatsen onder forumnieuws of hier in Feedback.
Voorlopig gekozen voor dit laatste.
Als reactie op het bericht van HierEnNu, waar ik toch wel van ben geschrokken en wat mi. een reactie vereist.
Dit is een uitgelicht citaat uit het meer uitgebreide bericht. Discriminerende argumenten op FT
HierEnNu schreef: 03 mei 2026 11:18 Ik ga tegenover jouw heldere woorden, die ik beschouw als uitgesproken in jouw functies binnen FreeThinker als Eigenaar, ICT-beheerder, Moderator, Medeforummer en 'Voorvechter van Zionisme behandelen als Racisme' op FT, hier en nu geen tegengas meer geven. Integendeel:
  • ik zie in dat jij die 'strijd gewonnen hebt'.
Edit
Vervolg citaat toegevoegd.
HierEnNu schreef: 03 mei 2026 11:18 Dat wij over veel nogal van mening verschillen, zeker waar het Israël betreft, dat kan ik als feit accepteren en ik zal daar gezien jouw machtige positie binnen het moderatieteam waardoor je jouw stempel op de manier van modereren kunt drukken en mijns inziens ook drukt,
Zijn er meer mensen, die deze opmerking serieus nemen en er zo over denken?
Van ChaimNimski is het bekend, dat hij Bonjour eerder van misbruik van zijn positie beschuldigde.
Inclusief het verweer van Bonjour.
viewtopic.php?p=677735#p677735
Het blijkt voor sommigen moeilijk te zijn te weten, wanneer een moderator een eigen mening ventileert of een modreactie uitvoert.

En dat heeft helemaal niets te maken met de functies, die hij heeft in het Beheer.
Bonjour is al sinds eind 2020 eigenaar en er is nooit een schijn van geweest, dat hij daar misbruik van zou willen maken.
Hij heeft juist de eerste jaren van het MO conflict zich zeer terughoudend opgesteld.
En pas de laatste tijd echt actief mee aan het doen en pas sinds kort meer aan het modereren.
  • We zijn nu een aantal jaren bezig te proberen dit forum vlot te trekken, om de sfeer hier te verbeteren.
    Tegen beter weten in blijkt.
    Al met al blijkt ieder zijn mening laten, waar ik me steeds sterk voor heb gemaakt, niet het gewenste resultaat te hebben.
    Ik denk te mogen zeggen, dat dit ook de conclusie is van de op dit moment actieve moderatoren.

Er is nu pas sinds een paar weken binnen het beheer sprake van een koerswijziging, FT een duidelijker eigen gezicht te geven.
    Een gezicht waar we als vrijdenker achter kunnen staan.
Dat lijkt net als voorheen een haast onmogelijke klus nu de meningen zo uiteen lopen, maar het proberen waard.
En idd. is gedurende deze klus het voorstel van Bonjour, om de term discriminatie een breder aanzien te geven, één van de pogingen om het beoogde doel te bereiken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gerard R.
Superposter

Re: Hoe gaan we verder?

Bericht door Gerard R. »

Maria schreef: 03 mei 2026 19:02 Ik weet niet of ik dit moet plaatsen onder forumnieuws of hier in Feedback.
Voorlopig gekozen voor dit laatste.
Als reactie op het bericht van HierEnNu, waar ik toch wel van ben geschrokken en wat mi. een reactie vereist.
Dit is een uitgelicht citaat uit het meer uitgebreide bericht. Discriminerende argumenten op FT
HierEnNu schreef: 03 mei 2026 11:18 Ik ga tegenover jouw heldere woorden, die ik beschouw als uitgesproken in jouw functies binnen FreeThinker als Eigenaar, ICT-beheerder, Moderator, Medeforummer en 'Voorvechter van Zionisme behandelen als Racisme' op FT, hier en nu geen tegengas meer geven. Integendeel:
  • ik zie in dat jij die 'strijd gewonnen hebt'.
Zijn er meer mensen, die deze opmerking serieus nemen en er zo over denken?
Van ChaimNimski is het bekend, dat hij Bonjour eerder van misbruik van zijn positie beschuldigde.
Inclusief het verweer van Bonjour.
viewtopic.php?p=677735#p677735
Het blijkt voor sommigen moeilijk te zijn te weten, wanneer een moderator een eigen mening ventileert of een modreactie uitvoert.

En dat heeft helemaal niets te maken met de functies, die hij heeft in het Beheer.
Bonjour is al sinds eind 2020 eigenaar en er is nooit een schijn van geweest, dat hij daar misbruik van zou willen maken.
Hij heeft juist de eerste jaren van het MO conflict zich zeer terughoudend opgesteld.
En pas de laatste tijd echt actief mee aan het doen en pas sinds kort meer aan het modereren.

We zijn nu een aantal jaren bezig te proberen dit forum vlot te trekken, om de sfeer hier te verbeteren.
Tegen beter weten in blijkt.
Al met al blijkt ieder zijn mening laten, waar ik me steeds sterk voor heb gemaakt, niet het gewenste resultaat te hebben.
Dat is ook de conclusie van de op dit moment actieve moderatoren.

Er is nu pas sinds een paar weken binnen het beheer sprake van een koerswijziging, FT een duidelijker eigen gezicht te geven.
Een gezicht waar we allemaal als vrijdenker achter kunnen staan.
Dat lijkt net als voorheen een haast onmogelijke klus nu de meningen zo uiteen lopen, maar het proberen waard.
En idd. is gedurende deze klus het voorstel van Bonjour, om de term discriminatie een breder aanzien te geven, één van de pogingen om het beoogde doel te bereiken.
IK kan er heel kort over zijn, Maria.
Ik vind dat jullie het prima doen en kritiek op moderatie zal er altijd blijven op elk forum.
Verder heb ik al eerder geschreven dat ik er van uitga dat jullie mensen zijn en dan kan er best wel eens een vuiltje in geraken.
Geen probleem.

Ik heb zelf geen enkele last van het feit dat Bonjour eigenaar, moderator en forummer is.
Als forummer schrijft hij in mijn ogen eerlijk en fair.
Ik kan niet anders dan jullie te ondersteunen.
En FT is belangrijk in mijn ogen. Er zijn niet veel fora in NL waar je vrij kunt discussiëren met de faciliteiten van hier.

:wink:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Chapeau Gerard-R.
Eensch!
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

@ Maria

Iets in mijn bericht deed jou schrikken:
  • kun je concreet aangeven wat?
Het lijkt of jij uit dat bericht afleidt dat ik Bonjour van misbruik beschuldig,
dus laat me dat eventuele misverstand meteen uit de wereld helpen:
  • ik beschuldig Bonjour niet van misbruik!
Dat het voor mij vaak lastig is om uit mekaar te houden welke pet een moderator tijdens het meediscussiëren op heeft, zou onderhand genoegzaam bekend mogen zijn. Er staat zelfs nog een door mij aangekaarte FeedBack open met de titel: Als ik de enige ben die zulks zo ervaart, dan heb ik er geen enkele moeite mee er van uit te gaan dat zulks dus naar alle waarschijnlijkheid aan mij ligt. Ik heb zover ik weet ook nooit gesteld dat het moderatieteam daar fouten maakt, maar wel aangegeven dat de ene moderator het anders doet dan de andere en ook wel eens voorgesteld hoe het beter zou kunnen. Wat sowieso voor mij geldt, en ik spreek zoals gewoonlijk voor mezelf:
  • ik heb meerdere malen waargenomen dat juist door verwarrend moderatie optreden topics escaleerden in plaats van tot rust te komen. Die keren heb ik dat ook gemeld.
Die keren dat ik me afvroeg of een moderator buiten diens boekje ging heb ik dat keurig via de juiste procedure met de SysAdmin opgenomen en dat ga ik hier uiteraard niet bespreken. Dat lijkt me meer iets voor bespreking binnen het moderatieteam waar SysAdmin ook lid van is.

Dankzij de duidelijkheid die met name Bonjour mij in alle openheid geboden heeft wat betreft de koerswijziging om FT een duidelijker eigen gezicht te geven heb ik hem dat niet willen verwijten hoor. Integendeel, ik heb hem daar telkens en inderdaad meerdere keren zelfs voor bedankt! Nu jij duidelijk maakt dat dit door het gehele moderatieteam gedragen wordt wil ik ook jou danken voor de duidelijkheid die mij dat verschaft om mijn positie hier op FT te heroverwegen.
  • Mijn voornemens wat dat betreft zijn je inmiddels bekend
    en ik neem zomaar aan dat jij daar niet rouwig om bent.
    • En ook dat is goed zo, althans, wat mij betreft wel!
. . . . . . . . . . . . .
Niet van antisemitisme te onderscheiden uitingen
aankaarten:
. . helpt om antisemitisme te bestrijden!. . . . . . . .
ChaimNimsky:"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
. . . . . . . . . . de voorwaarde is voor alle andere waarden."
.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

Maria,

Het is ergens wel fascinerend dat je hier zo van schrikt. Alsof dit soort reacties in een vacuüm ontstaan, en niet gewoon een voorspelbare uitkomst zijn van hoe de dynamiek hier de laatste tijd verloopt. Dat mensen daar iets van vinden, en daar conclusies uit trekken.

Maar goed, als je het geheel herleidt tot een 'misverstand' over wanneer iemand als moderator spreekt en wanneer niet, dan blijft het natuurlijk netjes overzichtelijk.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
dingo
Forum fan

Bericht door dingo »

Ik zie vooralsnog alleen een poging om een moderator te beschadigen omdat hij bij sommige deelnemers een onpopulaire mening heeft. Feitelijk zou dit als op de man spelen gemodereerd moeten worden.

Bonjour is een goede moderator en maakt maar weinig fouten zowel hier als elders.
Levensovertuiging: het geheel van opvattingen dat je hebt over het leven en over de manier waarop je het beste kunt leven.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dingo schreef: 04 mei 2026 00:45 Ik zie vooralsnog alleen een poging om een moderator te beschadigen omdat hij bij sommige deelnemers een onpopulaire mening heeft. Feitelijk zou dit als op de man spelen gemodereerd moeten worden.

Bonjour is een goede moderator en maakt maar weinig fouten zowel hier als elders.
Kun je ook concreet maken wat je precies ziet?
Als er volgens jou sprake is van "op de man spelen",
is het wel handig om dat ook concreet te benoemen.
aankaarten:
.
dingo
Forum fan

Bericht door dingo »

HierEnNu schreef: 04 mei 2026 01:06
dingo schreef: 04 mei 2026 00:45 Ik zie vooralsnog alleen een poging om een moderator te beschadigen omdat hij bij sommige deelnemers een onpopulaire mening heeft. Feitelijk zou dit als op de man spelen gemodereerd moeten worden.

Ik denk dat de citaten van jou in de openingspost duidelijk en concreet genoeg zijn.
Levensovertuiging: het geheel van opvattingen dat je hebt over het leven en over de manier waarop je het beste kunt leven.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dingo schreef: 04 mei 2026 01:17

Ik denk dat de citaten van jou in de openingspost duidelijk en concreet genoeg zijn.
Je bedoelt dus de citaten die Maria uit een andere context naar dit topic haalde?

Kun je dan concreet uitleggen waaruit volgens jou blijkt
dat ik daarmee "een poging doe om een moderator te beschadigen"?

Dat is nogal een stevige kwalificatie. Nu je stelt dat dit "op de man spelen" is,
lijkt me enige onderbouwing daarvan redelijk.
aankaarten:
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 04 mei 2026 03:00 Dat is nogal een stevige kwalificatie. Nu je stelt dat dit "op de man spelen" is,
Mooi toch? Het zal wat betreft mijn bijdrages hier een stuk rustiger worden!
Heb je alvast één van de doelstellingen bereikt ... :wink:
Weliswaar een knipoog masr die had je gezien je voorgaande bijdragen ook weg kunnen laten.

Alsof het de doelstelling van een partijdige moderator zou zijn....
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 03 mei 2026 20:34
@ Maria

..................
Nu jij duidelijk maakt dat dit door het gehele moderatieteam gedragen wordt wil ik ook jou danken voor de duidelijkheid die mij dat verschaft om mijn positie hier op FT te heroverwegen.
  • Mijn voornemens wat dat betreft zijn je inmiddels bekend
    en ik neem zomaar aan dat jij daar niet rouwig om bent.
    • En ook dat is goed zo, althans, wat mij betreft wel!
Je moet niet zo gauw iets aannemen, waar je niets over weet.
Dat heeft al tot teveel misverstanden geleid.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HierEnNu schreef: 04 mei 2026 03:00
dingo schreef: 04 mei 2026 01:17

Je bedoelt dus de citaten die Maria uit een andere context naar dit topic haalde?
Dingo was dus duidelijk genoeg.
Kun je dan concreet uitleggen waaruit volgens jou blijkt
dat ik daarmee "een poging doe om een moderator te beschadigen"?

Dat is nogal een stevige kwalificatie. Nu je stelt dat dit "op de man spelen" is,
Als je iets schrijft, dan dien je daarover je eigen verantwoordelijkheid te nemen.
Als je denkt dat je misbegrepen wordt, dan kun je zelf nadere uitleg te geven over je eigen woorden en/of ze terug te nemen.

Btw.
Ook voor Dingo.
In een feedback topic ontkom je er niet aan de dingen bij de naam te noemen.
Ook als dat op de man spelen zou kunnen betekenen.
Daarom hier geen moderatie voor.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Het feit dat je dezelfde pro-Palestijnse vs pro-Israel tweedeling ziet als elders op het forum, is reeds tekenend. Dat zou bij een neutrale speler niet zo gebeuren.

Bovendien, waarom wordt er een nogal subjectief onderwerp van gemaakt, terwijl veel zaken gewoon vrij objectief kunnen worden aangetoond?
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 04 mei 2026 17:08 Het feit dat je dezelfde pro-Palestijnse vs pro-Israel tweedeling ziet als elders op het forum, is reeds tekenend. Dat zou bij een neutrale speler niet zo gebeuren.

Bovendien, waarom wordt er een nogal subjectief onderwerp van gemaakt, terwijl veel zaken gewoon vrij objectief kunnen worden aangetoond?
Dan zou ik heel graag een zuivere objectieve samenvatting willen lezen van de Israël-Palestina situatie heden ten dage.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Op de vraag die TS start: geheel eensch met wat Gerard R. verwoordde.
Moderatoren doen het hier prima, ook op een thema dat zo gepolariseerd is.

Een goed forum (en elke goede discussie) kan niet uitsluitend door moderatie worden gemaakt.
Het vraagt soms ook iets van inleving of matigen van deelnemers. Ik vind dat soms iets te makkelijk kritiek op moderatie wordt gegeven door hardliners in discussies.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Plaats reactie