Midrasj door ChaimNimsky, open topic.

In Aanmaak
Midrasj is een rabbijnse methode van Bijbel-exegese. De uitlegging kan een enkel vers betreffen of een volledig Bijbelboek. Het kan ook verwijzen naar een compilatie van lessen, in de vorm van commentaar over de Thora (Hebreeuwse Bijbel). Er is geen eenduidige definitie van midrasj en kan in die zin worden vergeleken met andere generieke aanduidingen als legende of vertelling.
dikkemick
Adelaar

Re: Midrasj door ChaimNimsky, open topic.

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 11 mei 2026 13:44 De menselijke geest heeft het diepgaand nodig. Om het héél platvloers te stellen: "Het is allemaa ge-o..h..r" , maar veroordeel het nooit. :D
Als geloof in positieve zin wordt aangewend of werkt bij verwerking van trauma: Prima.
Als je met geloof torens in meent te kunnen vliegen: FY
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 11 mei 2026 13:50
Gerard R. schreef: 11 mei 2026 13:44 De menselijke geest heeft het diepgaand nodig. Om het héél platvloers te stellen: "Het is allemaa ge-o..h..r" , maar veroordeel het nooit. :D
Als geloof in positieve zin wordt aangewend of werkt bij verwerking van trauma: Prima.
Uiteraard! En zo kunnen we er meer bedenken.
dingo
Forum fan

Bericht door dingo »

Om een toren in te vliegen heb je geen geloof nodig maar een vliegtuig en een gebrek aan gevoel voor zelfbehoud.
Levensovertuiging: het geheel van opvattingen dat je hebt over het leven en over de manier waarop je het beste kunt leven.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dingo schreef: 11 mei 2026 18:15
Om een toren in te vliegen heb je geen geloof nodig maar een vliegtuig en een gebrek aan gevoel voor zelfbehoud.
Plus rotsvast geloof in wat erna komt. Anders doe je het niet. Ook onwrikbarar geloof dat je 't bij 't rechte eind hebt. Zo geloof IK bij voorbeeld dat er na je dood hélémáal niets meer is. Mooi rustig zoals voor je geboren werd. 8*)
dingo
Forum fan

Bericht door dingo »

Gerard R. schreef: 11 mei 2026 19:54

Plus rotsvast geloof in wat erna komt. Anders doe je het niet. Ook onwrikbarar geloof dat je 't bij 't rechte eind hebt. Zo geloof IK bij voorbeeld dat er na je dood hélémáal niets meer is. Mooi rustig zoals voor je geboren werd. 8*)
Je kan ook niets geloven en het leven uit willen gaan met een grote klap en zoveel mogelijk mensen mee willen nemen in de dood. Een doodswens hebben is niet religiegebonden.
Levensovertuiging: het geheel van opvattingen dat je hebt over het leven en over de manier waarop je het beste kunt leven.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dingo schreef: 11 mei 2026 20:42
Gerard R. schreef: 11 mei 2026 19:54
Je kan ook niets geloven en het leven uit willen gaan met een grote klap en zoveel mogelijk mensen mee willen nemen in de dood. Een doodswens hebben is niet religiegebonden.
Ach ja.... Idiotie zat met mensen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mooi moment om terug on topic te gaan.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Respect

Bericht door Respect »

Dank voor de reacties tot nu toe.

Ik reageerde op de ‘Midrasj’ (https://freethinker.nl/forum/viewtopic. ... 29#p678629) omdat:
1) deze me uitnodigt kennis die ik eerder heb opgedaan te bezien en eventueel te herzien
2) deze is gestoeld in de Joodse religie.
Die laatste reden dan weer omdat ik enige tijd geleden een ervaring koppelde aan de Joodse mystiek, waar ik slechts heel beperkt kennis van heb.

Wat me opvalt aan de tekst
verliet zijn geest z'n lichaam
is dat deze vanuit oogpunt van initiatief iets heel anders aangeeft dan de bekende uitdrukking “de geest geven”.

In het eerste geval is de geest het onderwerp, in het tweede geval is de geest echter niet het onderwerp. Beide uitdrukkingen worden gekoppeld aan het ‘moment’ van sterven. Ik laat hier in het midden of ik het met die gangbare interpretatie eens ben. Voor nu wil ik onderzoeken wat die geest is, als de geest kennelijk ook – zoals hiervoor genoemd - het onderwerp zou kunnen zijn. Dit is voor mij typisch zo’n vraag, die ik niet direct van een antwoord wil voorzien, omdat daarmee mijn denkproces in dit onderzoek te vroegtijdig zou kunnen stoppen …

Begrippen als opwekking, opstanding, fijnstoffelijk, grofstoffelijk (https://freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=17389, dank Dikkemick voor dit verslag!) kunnen misschien mede richting geven, maar zijn voor mij te globaal om een beeld te krijgen van wat maakt dat de geest eventueel initiërend onderwerp kan zijn.

Mogelijk dat vanuit de Joodse mystiek meer detail bekend is over de aard van de ‘geest’?
Ik hoor het graag.
Zoals een mens zijn eigen aard verandert, zo verandert ook de houding van de wereld jegens hem (Bron: Mahatma Gandhi)
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Dag Respect,

Op de website https://www.geestkunde.net vind je een schat aan informatie over alle aspecten van de Geest.

Deze website is van Freek van Leeuwen: https://www.geestkunde.net/de-schrijver.shtml
In mijn visie is dit een zeer integere man die, ook door eigen ervaring, uitermate veel kennis heeft (opgedaan) en doorgeeft, tevens vanuit andere bronnen, betreffende de (Al)Geest.

Door te zoeken naar Kabbala en (de mystiek daarbinnen: de Zohar), vind je mogelijk het door jou gezochte.
Waarschuwing: voor de Kabbala (de boom des levens in Genesis 3:22-24) werd ik laatst via een andere bron gewaarschuwd dat deze kennis bevat die je beter niet kunt weten. Die waarschuwing plaats ik er hier gezien jouw christelijke achtergrond dus meteen bij. Volgens mij slaat de bijbel dit item daarom ook over. Genesis 4 gaat namelijk verder met dat Adam en Eva twee zonen krijgen waarvan de één de ander dus dood slaat. Met alle gevolgen van dien. Ik wil maar zeggen: alles op eigen risico. Wellicht vind je ook een antwoord op je vragen zonder te zoeken op die betreffende items.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Respect

Bericht door Respect »

Dag Yours,

Dat is een verrassing. Je onderschrift was me eerder opgevallen. Ik verbind die aan herkenning, aan het eerste moment waarop ik ‘overvallen’ werd door de realisatie dat ik me op – wat ik noem - zijnsniveau bewust was van een ander. Dat is wel even geleden ... maar ook weer niet. Daar laat ik het maar bij.

Dankjewel voor je bron en je waarschuwing. Ik ben er blij mee. Ik ga mijn ervaringen er naast leggen en kijken of ik deze kan plaatsen. Op basis van een eerste blik geeft je bron me daarvoor in ieder geval aanknopingspunten. Je waarschuwing neem ik ter harte. Soms moet je een sprong wagen. Ik benader met respect, bescherm waar nodig (in de zin van een guardian) en luister. Luisteren is hier bedoeld zoals luisteren naar een ervaren gids in de bergen. Ik luister naar jou, ik luister naar mijn innerlijke stem. Als ik iets heb geleerd dan is het dat wel. Mocht dit leiden tot een moment van bedachtzaamheid bij mij is het dan wat jou betreft akkoord dat ik dat jou of (via jou) je bron voorleg?

Hoe zie jij dat?

Met warmte (ik zag het in je bron staan)
Zoals een mens zijn eigen aard verandert, zo verandert ook de houding van de wereld jegens hem (Bron: Mahatma Gandhi)
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Dag Respect,

Hopelijk vind je wat je zoekt.

Die waarschuwing aangaande de Kabbala kwam in een uitwisseling op het forum van www.geloofsgesprek.nl

In het verloop van die discussie wordt al heel snel duidelijk hoe degene de verborgen kennis van de Kabbala, en niet alleen daarvan, ziet. Hier kun je dat volgen:
https://www.geloofsgesprek.nl/forum/vie ... 67#p496567

Ik zou zeggen: meld je daar eventueel zelf aan, zodat je je zo nodig rechtstreeks tot degene kunt richten die deze bedenkingen geuit heeft.

Wie weet tot ziens daar.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Respect

Bericht door Respect »

Yours,

Ik heb de discussie op geloofsgesprek vanaf het punt dat je aangaf gelezen. Mocht ik tegen iets aanlopen dat daar beter past dan op het Freethinker forum dan weet ik waar ik terecht kan.

Dank voor het luisterend hart (een begrip dat ik eerder niet kende). Mooi.
Plaats reactie