De nieuwe Trump-periode

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.
Gebruikersavatar
Gerard R.
Superposter
Berichten: 9106
Lid geworden op: 29 mei 2014 16:14
Locatie: NL

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door Gerard R. »

https://www.ms.now/news/ebola-outbreak- ... cuts-congo
De Ebola-uitbraak in de Democratische Republiek Congo en Oeganda is niet de eerste waar de wereld mee te maken heeft gehad. Maar het is de eerste waar de wereld mee te maken heeft nadat het “America First”-beleid van de regering-Trump de mondiale gezondheidszorg opnieuw vormgaf, waardoor de rest van de wereld kwetsbaarder werd.

In 2025 trok de regering-Trump zich terug uit de internationale gemeenschap en elimineerde het VS. Agentschap voor Internationale Ontwikkeling, dat de buitenlandse hulp aanzienlijk heeft verminderd en zich terugtrekt uit de Wereldgezondheidsorganisatie. Deze stappen beroofden het mondiale gezondheidszorgsysteem van kritische steun waarop het lange tijd had vertrouwd, waardoor omstandigheden ontstonden die een effectief antwoord op de dodelijke uitbraak uitdagender hebben gemaakt, vertelden huidige en voormalige hulpverleners aan MS NOW.

Decennia lang werkte USAID samen met lokale partners en internationale niet-gouvernementele organisaties ter plaatse (beide vaak gefinancierd door Amerikaanse subsidies en hulp) om uitbraken te voorkomen en erop te reageren. Nu zijn deze partners ondergefinancierd, hebben ze te weinig middelen en zijn ze onderbezet. (..)
Gelukkig is de dodelijke besmetting met vreselijke verschijnselen niet 'airborne'. Maar Trump heeft er een wereldwijd gevaarlijke ziekte van gemaakt op deze manier.
Gebruikersavatar
Gerard R.
Superposter
Berichten: 9106
Lid geworden op: 29 mei 2014 16:14
Locatie: NL

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... ard-dollar
De Amerikaanse regering verzet zich tegen de terugbetaling van de onwettig verklaarde importheffingen van president Donald Trump. Het ministerie van Justitie zegt in beroep te gaan tegen een rechterlijk bevel dat de douane verplicht alle geïnde importheffingen die onder de uitspraak van het Hooggerechtshof vallen, opnieuw te berekenen. De stap leidt mogelijk tot juridische chaos bij het claimproces. (..)
Pure diefstal, schat ik, zolang dit duurt.
Niet alleen democratie en vrij mening liggen onder vuur in de VS, ook allerlei andere zaken die niet fris zijn (wat mij betreft).
Gebruikersavatar
Mullog
Bevlogen
Berichten: 2776
Lid geworden op: 02 nov 2016 17:20

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door Mullog »

Zonder commentaar.
Politie zet wetenschappers uit Amerikaanse conferentie (bron - Engelstalig)
Verschillende diabetesdeskundigen werden uit de jaarlijkse bijeenkomst van de American Diabetes Association (ADA) gezet toen ze exemplaren uitdeelden van een redactioneel artikel waarin kritiek werd geuit op het wetenschapsbeleid van de regering-Trump. Onder hen waren de hoofdredacteur van het belangrijkste tijdschrift van de organisatie, waarin het artikel werd gepubliceerd, en andere artsen en onderzoekers. "Ze grepen ons fysiek vast, dwongen ons het congrescentrum uit en zeggen nu dat we niet langer aan deze bijeenkomst mogen deelnemen", aldus Aaron Kelly, hoogleraar kindergeneeskunde. "Zo ver is het echt gekomen in Amerika." De ADA verklaarde in een persbericht dat ze verplicht is "een strikt onpartijdige omgeving te handhaven".
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Gebruikersavatar
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter
Berichten: 9116
Lid geworden op: 02 mei 2017 18:24
Locatie: CAPRI

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mullog schreef: 09 jun 2026 10:41 Zonder commentaar.
Politie zet wetenschappers uit Amerikaanse conferentie (bron - Engelstalig)
Verschillende diabetesdeskundigen werden uit de jaarlijkse bijeenkomst van de American Diabetes Association (ADA) gezet toen ze exemplaren uitdeelden van een redactioneel artikel waarin kritiek werd geuit op het wetenschapsbeleid van de regering-Trump. Onder hen waren de hoofdredacteur van het belangrijkste tijdschrift van de organisatie, waarin het artikel werd gepubliceerd, en andere artsen en onderzoekers. "Ze grepen ons fysiek vast, dwongen ons het congrescentrum uit en zeggen nu dat we niet langer aan deze bijeenkomst mogen deelnemen", aldus Aaron Kelly, hoogleraar kindergeneeskunde. "Zo ver is het echt gekomen in Amerika." De ADA verklaarde in een persbericht dat ze verplicht is "een strikt onpartijdige omgeving te handhaven".
Die Gorilla met pet op is nogal agressief.
Waarschijnlijk iemand met een minderwaardigheidscomplex.

Kennelijk wordt dit optreden gedragen door de andere deelnemers, anders waren die ook wel weggegaan.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gebruikersavatar
dikkemick
Adelaar
Berichten: 24255
Lid geworden op: 07 mar 2013 18:36

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door dikkemick »

Waarom zijn zoveel landen afgereisd naar deze dictatuur?
Is voetbal dan werkelijk heilig?

In VS geweigerde WK-arbiter krijgt warm onthaal in thuisland Somalië | NU.nl https://share.google/5wHvmQShtcp9LEL2H
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Gerard R.
Superposter
Berichten: 9106
Lid geworden op: 29 mei 2014 16:14
Locatie: NL

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 10 jun 2026 12:12 Waarom zijn zoveel landen afgereisd naar deze dictatuur?
Is voetbal dan werkelijk heilig?

In VS geweigerde WK-arbiter krijgt warm onthaal in thuisland Somalië | NU.nl https://share.google/5wHvmQShtcp9LEL2H
Ik gun het hem van harte.

We weten overigens hoe iedereen afreisde naar de Olympische Spelen in Hitler's Berlijn ten tijde van WOII.
Toon míj wat nieuws.
Gebruikersavatar
Henry II
Bevlogen
Berichten: 1908
Lid geworden op: 28 nov 2012 16:31

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door Henry II »

De Correspondent maakt mij attent op de website www.aliens.gov (www.whitehouse.gov/aliens/) Hierop staat glashard dat Trump alle illegalen als Aliens beschouwt en ze allemaal het land gaat zetten. De volgende opmerking staat in dikke letters op de website van het Whitehouse:

CLASSIFIED ADDENDUM • DECLASSIFIED 2026

THEY WEREN’T LITTLE GREEN MEN.
These “Aliens” are the millions of ILLEGALS who invaded our country under the cover of darkness.

President Trump told the truth. The cover-up is over.
Secure the border. Deport them all.

Dat is toch niet normaal zeg. Maar misschien wil Trump ze deporteren naar Are 51.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Gebruikersavatar
Mullog
Bevlogen
Berichten: 2776
Lid geworden op: 02 nov 2016 17:20

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door Mullog »

Onderstaande overgenomen van een nieuwsbrief van CNN
(en vertaald met Google Translate)
Ongeacht wie er in de finale van het WK staat, zou het op 19 juli in New Jersey wel eens ongemakkelijk kunnen worden wanneer de Amerikaanse president Donald Trump de trofee uitreikt.

Als de VS wint…

Als de Amerikanen winnen, zal dat te danken zijn aan een team met meerdere immigranten. De topscorer van het team na twee wedstrijden is Falorin Balogun, wiens Nigeriaanse moeder zeven maanden zwanger van hem was toen ze New York niet meer kon verlaten. Hij woonde het grootste deel van zijn leven in het Verenigd Koninkrijk en speelt professioneel voor Monaco in de hoogste Franse competitie, maar kan de VS vertegenwoordigen vanwege zijn geboorterecht op Amerikaans staatsburgerschap.

Het recht van iedereen die in de VS is geboren om Amerikaans staatsburger te zijn, wordt beschermd door het 14e amendement, maar het door conservatieven gedomineerde Hooggerechtshof buigt zich momenteel over de vraag of Trump dit amendement alsnog ongeldig kan verklaren. Als het aan Trump ligt, zou Balogun voor Nigeria of Engeland spelen.

Als een ander land wint…

Hij verklaarde de oorlog aan Iran, dat ondanks de extra beperkingen waarmee het team tijdens het toernooi te maken heeft, nog niet is uitgeschakeld op het WK.

Hij noemde topfavoriet Spanje een "horrorvertoning" vanwege hun verzet tegen zijn oorlog tegen Iran en dreigde alle handel met het land stop te zetten. Australië is een van de vele landen die Trump bij naam noemde omdat ze niet meehielpen in de oorlog tegen Iran – hoewel hij zelf niet probeerde een coalitie voor de oorlog te vormen voordat hij deze samen met Israël begon.

Hij noemde Brussel, de Belgische hoofdstad en thuisbasis van de NAVO, ooit een hel.

Hij noemde Noorwegen een "grap" omdat hij de Nobelprijs voor de Vrede niet had gekregen.

De leiders van Frankrijk en Duitsland hebben zich in allerlei bochten gewrongen om Trump tevreden te stellen zonder de VS van zich te vervreemden.

Hij leek te genieten van de recente politieke val van de Britse premier, waaronder Engeland en Schotland, waar hij een golfbaan bezit die mede zijn afkeer van hernieuwbare energiebronnen zoals windmolenparken op zee heeft aangewakkerd.

Tijdens zijn eerste ambtstermijn noemde hij Haïti en Afrikaanse landen "rotlanden" en tijdens de presidentscampagne van 2024 verspreidde hij een valse complottheorie over Haïtiaanse asielzoekers die de huisdieren van inwoners van Ohio zouden opeten. Nu staat het conservatief georiënteerde Amerikaanse Hooggerechtshof hem toe Haïtianen met een tijdelijke legale verblijfsstatus in de VS te deporteren.

Hij heeft gastlanden Mexico en Canada gepest met importheffingen, een grensmuur en een terugkerende dreiging om de soevereiniteit van Canada af te nemen.

Hij wil het Panamakanaal terug, dat door Jimmy Carter aan Panama werd teruggegeven.

Hij heeft zich bemoeid met de Zuid-Amerikaanse politiek door Argentinië een reddingsplan aan te bieden om zijn vriend, president Javier Milei, een steuntje in de rug te geven. De VS onderhouden een soortgelijke vriendschappelijke relatie met Paraguay, waar volgens berichten de VS potentie zien voor datacentrumprojecten. De VS zijn ook bevriend met Ecuador, waar het Amerikaanse leger betrokken is geweest bij drugsrazzia's.

Maar hij legde 40% importheffingen op Brazilië om de tegenstander van zijn vriend, voormalig president Jair Bolsonaro, te straffen.

Hij steunde de extreemrechtse oppositiepartij bij de Colombiaanse verkiezingen deze maand en hun leider, Abelardo de la Espriella, die zowel de Colombiaanse als de Amerikaanse nationaliteit bezit, leidt in de eerste telling van een zeer spannende tweede ronde.

Hij beschuldigde de president van Zuid-Afrika in het Oval Office van "genocide" op blanke boeren. Terwijl Trump de toegang tot asiel in de VS voor een groot deel van de wereld heeft afgesneden, heeft de Trump-regering blanke Zuid-Afrikanen verwelkomd.

Ontmoetingen in het Oval Office zijn een soort test voor bezoekende wereldleiders. Trump maakte een grap over Pearl Harbor toen hij dit jaar de nieuwe leider van Japan verwelkomde.

De VS lijken van koers te veranderen in Ghana. Waar de regering-Biden zich had verzet tegen lokale anti-LGBTQ-wetten, zweeg de regering-Trump over een wet die vorige maand werd aangenomen en die gevangenisstraf oplegt aan LGBTQ-personen en aan mensen die opkomen voor LGBTQ-personen. Ook een soortgelijke wet in Senegal werd niet veroordeeld, wat sommige activisten ertoe bracht de VS ervan te beschuldigen bij te dragen aan de anti-homohouding in sommige Afrikaanse landen.

De Democratische Republiek Congo kampt met een ebola-uitbraak, wat vragen heeft opgeroepen over de Amerikaanse bezuinigingen op buitenlandse hulp aan het begin van Trumps tweede ambtstermijn.

De Amerikaanse ambassade in Sarajevo dreigde de rol van de VS in de regio te heroverwegen na een diplomatiek conflict met Europese landen en het bezoek van Donald Trump jr. aan een separatistische leider die eerder door de regering van Bosnië-Herzegovina was gesanctioneerd.

Het Hooggerechtshof verwierp de sancties, maar Trumps ingrijpende "wederkerige tarieven" in 2025 zetten Bosnië-Herzegovina en het kleine Tunesië buitensporig onder druk.

Trump onderhoudt warme betrekkingen met Saoedi-Arabië, ondanks de mensenrechtensituatie in het land. Saoedi-Arabië behoort echter tot de Golfstaten die met bezorgdheid toekijken hoe de VS in Genève, Zwitserland, onderhandelen met Iran. Daarnaast heeft zijn recente oproep aan meer landen in het Midden-Oosten om zich aan te sluiten bij de Abraham-akkoorden en de betrekkingen met Israël te normaliseren, tot enige consternatie geleid en onverwachte druk uitgeoefend op Saoedi-Arabië, Jordanië, Egypte en Qatar.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Gebruikersavatar
Maria
Moderator
Berichten: 17433
Lid geworden op: 05 jul 2009 15:41
Locatie: Zeeland

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door Maria »

Mullog schreef: 26 jun 2026 10:04 Onderstaande overgenomen van een nieuwsbrief van CNN
(en vertaald met Google Translate)
Ongeacht wie er in de finale van het WK staat, zou het op 19 juli in New Jersey wel eens ongemakkelijk kunnen worden wanneer de Amerikaanse president Donald Trump de trofee uitreikt.
......................
- Je hebt geen link gegeven naar je bron. Omdat het is vertaald is het met Google search niet te vinden.
- De kleur rood is voorbehouden aan de moderatie.

Je kunt je post opnieuw plaatsen, dan zal ik deze verwijderen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gebruikersavatar
Mullog
Bevlogen
Berichten: 2776
Lid geworden op: 02 nov 2016 17:20

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door Mullog »

Maria schreef: 26 jun 2026 11:06
Mullog schreef: 26 jun 2026 10:04 Onderstaande overgenomen van een nieuwsbrief van CNN
(en vertaald met Google Translate)
Ongeacht wie er in de finale van het WK staat, zou het op 19 juli in New Jersey wel eens ongemakkelijk kunnen worden wanneer de Amerikaanse president Donald Trump de trofee uitreikt.
......................
- Je hebt geen link gegeven naar je bron. Omdat het is vertaald is het met Google search niet te vinden.
- De kleur rood is voorbehouden aan de moderatie.

Je kunt je post opnieuw plaatsen, dan zal ik deze verwijderen.
Komt uit een nieuwsbrief van cnn waar ik op geabonneerd ben. Ik heb geen link, dus. Als dat niet zo mag, dan is dat jammer maar helaas.

Dat van dat rood was ik mij niet bewust (hoewel ik het wel weet, bij nader inzien). Ik ga de post niet opnieuw plaatsen dus dan deze maar weg.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Gebruikersavatar
Maria
Moderator
Berichten: 17433
Lid geworden op: 05 jul 2009 15:41
Locatie: Zeeland

Re: De nieuwe Trump-periode

Bericht door Maria »

Mullog schreef: 26 jun 2026 12:21 Komt uit een nieuwsbrief van cnn waar ik op geabonneerd ben. Ik heb geen link, dus. Als dat niet zo mag, dan is dat jammer maar helaas.

Dat van dat rood was ik mij niet bewust (hoewel ik het wel weet, bij nader inzien). Ik ga de post niet opnieuw plaatsen dus dan deze maar weg.
Kleur rood verwijderd.
Ik laat deze post verder staan, omdat hij toch wel interessante info bevat.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie