Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Gebruikersavatar
dikkemick
Adelaar
Berichten: 24257
Lid geworden op: 07 mar 2013 18:36

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door dikkemick »

HierEnNu

viewtopic.php?p=679755#p679755

Want: Jij vroeg mij iets + Ik antwoorde + Jij blijft stil =Niet netjes
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Gerard R.
Superposter
Berichten: 9109
Lid geworden op: 29 mei 2014 16:14
Locatie: NL

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 25 jun 2026 10:03
Gerard R. schreef: 24 jun 2026 20:06 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/06/24 ... in-gaza-d/
Israël heeft met opzet en doelbewust Palestijnse kinderen geviseerd en vermoord tijdens de militaire campagne in Gaza na de terreuraanval van Hamas op 7 oktober 2023. Dat zegt de Onafhankelijke Onderzoekscommissie voor de bezette Palestijnse Gebieden van de VN. Die ziet ook (en opnieuw) duidelijke bewijzen voor genocide tegen de Palestijnen. (..)
Ik snap dat niet iedereen het hiermee eens is. Sommigen zullen komen met de 'partijdigheid' van de VN.
Door de decennia heen is de VN zodoende mede op deze manier stukje bij beetje volkomen krachteloos gemaakt.
Maar ik zal ook deze beschuldiging niet vergeten.
Net zoals dat er in Gaza nog steeds elke dag wel een kind wordt afgeschoten, ook gemeld door de VRT.
Wat is jouw eigen oordeel over de inhoud van het rapport?
Heb je het rapport zelf gelezen of gaat je oordeel daarbij af op de berictgeving erover?é
Als de VN iets beweren en zéker betreffende het reilen & zeilen van Israël nu dan geloof ik dat best hoor. Sterker: ik denk dat ze zich hier matigen in hun melding van feitelijkheden. De reacties van Israël zijn namelijk per definitie extreem fel (na en tijdens het door hun al decennia overboord trappen van wèlke resolutie tegen Israël dan ook) dat is bekend.

Heel akelig. De VN was bedoeld om toestanden zoals in het MO te voorkomen en tegen te gaan.
Er zat zelfs een zwak vredesgroepje VN in Libanon. Allerlei hulp in Gaza. De bedoeling was prima.
Helaas, als een zich 'verdedigende' agressor op zo'n organisatie gaat hakken, zoals dat in andere zin eerder ook door andere (zwaargewicht) staten is gedaan, dan kun je er allemaal wel naar fluiten.
Gebruikersavatar
Gerard R.
Superposter
Berichten: 9109
Lid geworden op: 29 mei 2014 16:14
Locatie: NL

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door Gerard R. »

https://www.middleeastmonitor.com/20260 ... -in-negev/
Honderden Palestijnen protesteerden donderdag in Beersheba in de zuidelijke Negev-regio van Israël tegen het Israëlische beleid van sloop van huizen en landconfiscatie gericht tegen bedoeïenengemeenschappen in het gebied, meldt Anadolu.

Volgens het Israëlische dagblad Yedioth Ahronoth omvatten de demonstranten inwoners van bedoeïenengemeenschappen die getroffen zijn door sloop of te maken kregen met ontheemding.

Het protest werd georganiseerd door de Hogere Stuurgroep voor Arabieren in de Negev, het Comité van hoofden van lokale bedoeïenenautoriteiten en de Regionale Raad voor niet-erkende dorpen.

Demonstranten droegen spandoeken die hun recht op land en huisvesting bevestigden, met slogans als “De Negev is eigendom van de mensen en eigenaren” en “Nee tegen de sloop van huizen, ja tegen ons recht op huisvesting.”

Ze toonden ook borden vast met de namen van dorpen die te maken kregen met sloop of evacuatie, waaronder Tel Arad, Al-Sirr, Wadi al-Khalil, Umm al-Hiran en Al-Araqib.

Eerder donderdag prees de Israëlische minister van Nationale Veiligheid Itamar Ben-Gvir de sloop van Palestijnse bedoeïenenhuizen en beloofde hij het beleid te intensiveren. (..)
En zo is dat helaas (al jaren) met Israël.. En het zegt voor mij ook zóveel over de grote kwesties...
Gebruikersavatar
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter
Berichten: 9118
Lid geworden op: 02 mei 2017 18:24
Locatie: CAPRI

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 25 jun 2026 22:19 https://www.middleeastmonitor.com/20260 ... -in-negev/
Honderden Palestijnen protesteerden donderdag in Beersheba in de zuidelijke Negev-regio van Israël tegen het Israëlische beleid van sloop van huizen en landconfiscatie gericht tegen bedoeïenengemeenschappen in het gebied, meldt Anadolu.

Volgens het Israëlische dagblad Yedioth Ahronoth omvatten de demonstranten inwoners van bedoeïenengemeenschappen die getroffen zijn door sloop of te maken kregen met ontheemding.

Het protest werd georganiseerd door de Hogere Stuurgroep voor Arabieren in de Negev, het Comité van hoofden van lokale bedoeïenenautoriteiten en de Regionale Raad voor niet-erkende dorpen.

Demonstranten droegen spandoeken die hun recht op land en huisvesting bevestigden, met slogans als “De Negev is eigendom van de mensen en eigenaren” en “Nee tegen de sloop van huizen, ja tegen ons recht op huisvesting.”

Ze toonden ook borden vast met de namen van dorpen die te maken kregen met sloop of evacuatie, waaronder Tel Arad, Al-Sirr, Wadi al-Khalil, Umm al-Hiran en Al-Araqib.

Eerder donderdag prees de Israëlische minister van Nationale Veiligheid Itamar Ben-Gvir de sloop van Palestijnse bedoeïenenhuizen en beloofde hij het beleid te intensiveren. (..)
En zo is dat helaas (al jaren) met Israël.. En het zegt voor mij ook zóveel over de grote kwesties...
Straks gaat er weer iemand vragen of je de bron wel hebt gelezen. :lol:

Voor mij is het duidelijk alles moet weg wat niet Zionistisch is.
Het is onbegrijpelijk dat men dat een humane staat durft te noemen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gebruikersavatar
Gerard R.
Superposter
Berichten: 9109
Lid geworden op: 29 mei 2014 16:14
Locatie: NL

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door Gerard R. »

Er is een projectiel afgeschoten op een schip in de Straat van Hormuz/Oman.
En dat is heel destructief voor het 'Memorandum of Understanding', want 1 raket kan voldoende zijn om alle verzekeraars van de schepen kopschuw te maken en dan vaart er niet veel meer.
Met dat 'Memorandum' wordt ook niet veel progressie meer gemeld en het gevaar bestaat, dat met vrij geringe middelen, zoals wat we nu zien, het hele proces daar weer teruggaat naar 'af'.
Israël blijft ook steeds destructief aanvallen in Libanon en dat stoppen en terugtrekken van die troepen was een voorwaarde van Iran om goede wil te tonen en verder te onderhandelen over een regeling voor de Straat..
Gebruikersavatar
dikkemick
Adelaar
Berichten: 24257
Lid geworden op: 07 mar 2013 18:36

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door dikkemick »

Libanon en Israël tekenen akkoord dat 'eerste stap richting vrede' moet zijn https://share.google/ndYhuU3nu2EN0sJnQ

Wie verbreekt dit als eerste? Zal mij wederom benieuwen.


En zelfs de doorgaans trage verstandige Amerikanen gaan het begrijpen. Ik lees:
Steeds vaker vormt Israël een scheidslijn voor Amerikaanse kiezers aan de linkerkant. Dinsdag versloeg Brad Lander zittend Congreslid Dan Goldman, die vele miljoenen meer had uitgegeven aan zijn campagne, maar weigert te spreken van 'genocide'.

In het verleden zouden kandidaten die hun steun uitspreken aan Israël of geld krijgen van de machtige pro-Israëlische lobby daar tijdens (voor)verkiezingen hun voordeel mee doen. In New York bleek het deze week een nadeel te zijn geworden.

'We kunnen niet blijven betalen voor de oorlogen die Netanyahu voert met ons belastinggeld', zei Lander tijdens zijn overwinningstoespraak. Hij kreeg 66 procent van de stemmen. Goldman, die donaties ontvangt van pro-Israëlische organisaties, droop af met 34 procent.



'De publieke opinie is veranderd', zegt politicoloog Alexander Furnas van Northwestern University in Illinois, die onderzoek doet naar de invloed van lobbygroepen in de politiek. 'Geld ontvangen van pro-Israëlclubs is een politiek symbool geworden dat niet aansluit bij de voorkeur van veel kiezers.'

Ook bij de Republikeinen lijkt het sentiment een beetje te veranderen. De helft van de Trump-stemmers onder de 35 jaar vindt dat de VS meer afstand moeten nemen van Israël, volgens een peiling van nieuwssite Politico.

Het heeft wat genocide gekost maar dan wordt zelfs de Amerikaan wakker!

Er is hoop
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Gerard R.
Superposter
Berichten: 9109
Lid geworden op: 29 mei 2014 16:14
Locatie: NL

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door Gerard R. »

Iran zou graag zien dat Israël volledig vertrekt uit Libanon. En Gaza zit ze ook niet lekker (maar wat doe je daar nog aan?), net als de West Bank. Zo niet dan houd je dit soort mondiale desastreuze theaters vrees ik.
Plaats reactie