Rusland en Oekraïne
Re: Rusland en Oekraïne
Het is wel eens leuk om naar de beurs in Moskou te kijken.
https://tradingeconomics.com/russia/stock-market
Het gaat niet goed. Zeker niet als je de inflatie hierin meeneemt. Immers als een aandeel 100 Roebel waard is en het bedrijf blijft gedurende een jaar hetzelfde presteren, met een inflatie van 10%, dan verwacht ik na een jaar dat een aandeel 10% meer waard is.
Obyedinennaya is een vliegtuigbouwer, inclusief militaire toestellen. -30% YTD
Lukoil en Gazprom (olie) -18 en -13 procent YTD
Er schijnt dat in het eerste kwartaal 16 of 22% minder belasting binnengekomen is, vergeleken met eerste kwartaal vorig jaar. Ik heb die verschillende cijfers van verschillende bronnen. Ik ben er niet helemaal zeker van wat daar precies de definitie van is, maar het kan nooit zijn.
Sommige sites zeggen dat Rusland wel 150 miljoen dollar per dag nu aan de olie kan verdienen, sinds de Iran oorlog. Nederland haalt 1,1 miljard euro per dag op. 150 miljoen kan Rusland nooit redden.
Als aandeelhouder moet je niet in Moskou zijn.
Het wachten is totdat er eens een bank omvalt.
Oekraïne hoeft eigenlijk niet eens grond terug te veroveren. Ze hoeven alleen maar te wachten totdat Rusland implodeert.
https://tradingeconomics.com/russia/stock-market
Het gaat niet goed. Zeker niet als je de inflatie hierin meeneemt. Immers als een aandeel 100 Roebel waard is en het bedrijf blijft gedurende een jaar hetzelfde presteren, met een inflatie van 10%, dan verwacht ik na een jaar dat een aandeel 10% meer waard is.
Obyedinennaya is een vliegtuigbouwer, inclusief militaire toestellen. -30% YTD
Lukoil en Gazprom (olie) -18 en -13 procent YTD
Er schijnt dat in het eerste kwartaal 16 of 22% minder belasting binnengekomen is, vergeleken met eerste kwartaal vorig jaar. Ik heb die verschillende cijfers van verschillende bronnen. Ik ben er niet helemaal zeker van wat daar precies de definitie van is, maar het kan nooit zijn.
Sommige sites zeggen dat Rusland wel 150 miljoen dollar per dag nu aan de olie kan verdienen, sinds de Iran oorlog. Nederland haalt 1,1 miljard euro per dag op. 150 miljoen kan Rusland nooit redden.
Als aandeelhouder moet je niet in Moskou zijn.
Het wachten is totdat er eens een bank omvalt.
Oekraïne hoeft eigenlijk niet eens grond terug te veroveren. Ze hoeven alleen maar te wachten totdat Rusland implodeert.
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
Re: Rusland en Oekraïne
@Bonjour
Goed plan vind ik
Maar een beetje terugtrappen van de roofridder mag best van mij.
Ik heb overigens altijd wel een béétje begrip gehad over dat verhaal van die Navo, die de Russen wat te dichtbij kwam waardoor ze wat zenuwachtig werden.
Die Navo is nl. niet stabiel zoals we zien nu er ook een roofridder in het VS Witte Huis zit... De Navo is niet alleen maar defensief.
Maar dáár begin je natuurlijk nooit een dodelijke oorlog met al die vuile pesterijen om...
Goed plan vind ik
Maar een beetje terugtrappen van de roofridder mag best van mij.
Ik heb overigens altijd wel een béétje begrip gehad over dat verhaal van die Navo, die de Russen wat te dichtbij kwam waardoor ze wat zenuwachtig werden.
Die Navo is nl. niet stabiel zoals we zien nu er ook een roofridder in het VS Witte Huis zit... De Navo is niet alleen maar defensief.
Maar dáár begin je natuurlijk nooit een dodelijke oorlog met al die vuile pesterijen om...
Re: Rusland en Oekraïne
https://tass.com/politics/2126805
Dat kan nog een werkje worden met die enorme gemeenschappelijke grens...
MOSKOU, 5 mei. /TASS/. De recente verklaring van het Finse ministerie van Defensie over zijn onvermogen om drones boven zijn grondgebied neer te halen, kan duiden op overeenkomsten met Oekraïne over de toegang van Oekraïense drones tot het luchtruim van de republiek, zegt Alexander Stepanov, een militair analist bij het Instituut voor Recht en Nationale Veiligheid binnen de Russische Presidentiële Academie van Nationale Economie en Openbaar Bestuur (RANEPA), vertelde TASS.
De Finse nationale publieke omroep Yle meldde eerder, onder verwijzing naar de Finse strijdkrachten, dat het momenteel onhaalbaar was voor het Finse leger om drones neer te halen die het luchtruim van het land zijn binnengekomen vanwege de nabijheid van de Russische grens. ‘Elke onafhankelijke staat activeert, wanneer zijn luchtruim wordt geschonden, de noodzakelijke mechanismen en vernietigt alle objecten die kernkoppen vervoeren en die hypothetisch doelen in het land zouden kunnen treffen. Daarom geven deze verklaringen van het Finse leger aan dat er stilzwijgende overeenkomsten zijn met het regime in Kiev, waarbij Finland niet alleen toegang biedt tot zijn grondgebied, maar mogelijk ook helpt bij de navigatie en de begeleiding van aanvalssystemen", merkte Stepanov op.
(..)
Volgens hem hebben de Finse strijdkrachten definitief hun gebrek aan soevereiniteit op veiligheidsgebied toegegeven. "Als Finland zijn eigen middelen ontbeert om het luchtruim te controleren en sociaal gevaarlijke objecten te vernietigen, kan de Russische Federatie altijd passende hulp bieden", voegde Stepanov eraan toe. (..)
Dat kan nog een werkje worden met die enorme gemeenschappelijke grens...
Re: Rusland en Oekraïne
https://www.rfi.fr/en/international/202 ... de-address
Nog een kreetje? MH 17...
Nog een? Javelin tank-opblazers van Trump tegen veel tanks van de Russen bij aanvang van de 'speciale militaire operatie'.
Zwakke show op het Rode Plein:
https://news.sky.com/video/russia-holds ... e-13541925
Één regel: Rusland hoort niet met een dodelijk leger in Ukraine, een soevereine staat.Putin says army fighting 'aggressive' NATO-backed force in Victory Parade address
Russian President Vladimir Putin said Saturday that his soldiers in Ukraine were fighting an "aggressive force" backed by all of NATO and described his war goals as "just", in a combative address to the annual Victory Day parade on Red Square. (..)
Nog een kreetje? MH 17...
Nog een? Javelin tank-opblazers van Trump tegen veel tanks van de Russen bij aanvang van de 'speciale militaire operatie'.
Zwakke show op het Rode Plein:
https://news.sky.com/video/russia-holds ... e-13541925
Re: Rusland en Oekraïne
https://www.dw.com/en/putin-says-he-thi ... p-1022-rdf
Het wordt Putin wat te warm onder de voeten, schat ik.
Naar huis met die Russen. Of het echt zover zal komen, daar ben ik nog niet van overtuigd.
Er zal vast wel wat ingeleverd moeten worden door Ukraine...
Russlands Präsident Putin und de Duitse ex-kanselier Schröder gelden als Vrienden. Hij wordt de bemiddelaar van de EU, meldt de Duitse 'Tagesschau'. Trump heeft voorlopig niet veel klaar gemaakt. Sterker: het heeft er veel op geleken, dat hij Putin steeds zijn zin wil geven.
Mooi. Ook wat mij betreft wordt het tijd.De Russische president Vladimir Poetin liet zaterdag doorschemeren dat de oorlog in Oekraïne spoedig zou kunnen eindigen.
In een gesprek met verslaggevers na het vieren van de Russische Victory Day-parade zei Poetin: "Ik denk dat de zaak ten einde loopt."
De opmerking werd gemaakt naar aanleiding van een vraag of de westerse hulp aan Oekraïne te ver ging.
De Russische leider zei: "Ze begonnen de confrontatie met Rusland, die tot op de dag van vandaag voortduurt en toeneemt, Ik denk dat het ten einde loopt, maar het is nog steeds een ernstige zaak." (..)
Naar huis met die Russen. Of het echt zover zal komen, daar ben ik nog niet van overtuigd.
Er zal vast wel wat ingeleverd moeten worden door Ukraine...
Russlands Präsident Putin und de Duitse ex-kanselier Schröder gelden als Vrienden. Hij wordt de bemiddelaar van de EU, meldt de Duitse 'Tagesschau'. Trump heeft voorlopig niet veel klaar gemaakt. Sterker: het heeft er veel op geleken, dat hij Putin steeds zijn zin wil geven.
Re: Rusland en Oekraïne
https://www.nu.nl/verkiezingen-vs/63958 ... keren.html
Dat geeft hem ook een oneindig gevoel van macht, schat ik maar zo. Heel belangrijk voor Zonnekoning-lieden als Trump.
Maar dat zegt niets. Wat Trump vandaag zegt is ongeveer 12 uur geldig. Dat is de ervaring en daar moet je rekening mee houden...De Amerikaanse defensieminister Pete Hegseth heeft op het laatste moment besloten om een geplande inzet van 4.000 militairen in Polen tegen te houden. De reden daarvoor is onduidelijk en het besluit leidt binnen het Pentagon tot veel onbegrip, melden Amerikaanse media.
De 4.000 Amerikaanse militairen zouden in Polen meedoen aan NAVO-oefeningen. Waarom Hegseth op het laatste moment toch heeft besloten om de inzet tegen te houden, is niet duidelijk. President Donald Trump heeft zich meermaals kritisch uitgelaten over Europese bondgenoten, maar Polen wordt door hem altijd aangehaald als een "voorbeeldige bondgenoot" die genoeg investeert in defensie. (..)
Re: Rusland en Oekraïne
In de nacht van woensdag op donderdag heeft Oekraïne een grote droneaanval op Moskou gedaan. De journaals hebben de rookpluimen wel laten zien.
Wat ze niet vertellen dat gisteren er weer een groot verlies was op de MOEX-index, de Russische AEX. 1.78%
Hiermee is het laagste peil bereikt sinds maart 2023.
De slechtste investering die je kan hebben is Obyedinennaya. Deze is 42 % kwijtgeraakt in een jaar.
Lukoil en Gazprom zitten op -30% en -15%.
Het Kremlin kan allerlei economische indicatoren manipuleren. Rente, BBP zegt allemaal niets. In het BBP zit sowieso de oorlogsindustrie, dus dat cijfer zegt niets over wat de meeste Russen nu ervaren. De aandeelkoersen zijn echt. Mensen die weten hoe de economie draait, kopen of verkopen.
Gegevens komen uit https://tradingeconomics.com/russia/stock-market
Wat ze niet vertellen dat gisteren er weer een groot verlies was op de MOEX-index, de Russische AEX. 1.78%
Hiermee is het laagste peil bereikt sinds maart 2023.
De slechtste investering die je kan hebben is Obyedinennaya. Deze is 42 % kwijtgeraakt in een jaar.
Dit is dus ook nog gedeeltelijk oorlogsindustrie.Ob'yedinennaya Aviastroitel'naya Korporatsiya PAO (OAK PAO or United Aircraft Corporation PJSC or UAC PJSC) is a Russia-based holding company active within the aircraft industry. The Company, along with its subsidiaries, is engaged in the design, manufacture, sale, operational maintenance, guarantee and service maintenance, upgrading, repair and utilization of civil and military aircrafts.
Lukoil en Gazprom zitten op -30% en -15%.
Het Kremlin kan allerlei economische indicatoren manipuleren. Rente, BBP zegt allemaal niets. In het BBP zit sowieso de oorlogsindustrie, dus dat cijfer zegt niets over wat de meeste Russen nu ervaren. De aandeelkoersen zijn echt. Mensen die weten hoe de economie draait, kopen of verkopen.
Gegevens komen uit https://tradingeconomics.com/russia/stock-market
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
Re: Rusland en Oekraïne
Weer eens een heel ander liedje, best aardig om te lezen bij Tass:
https://tass.com/world/2151463
https://tass.com/world/2151463
Ach ja, leuk om over te dromen. Ik heb ook wel eens in die geest gedroomd over Europa en Rusland en ik heb daar hier ook over geschreven. Gorbachow was er ook zo een. Jammer van die politiek, ruzies en oorlogen. Russen en alles dat daarbij hoort hebben Europa best nodig en visa versa. We zouden elkaar goed aanvullen. En van de Amerikanen lijken wij het niet meer te zullen beleven hoewel dat ook alle kanten op kan.. Daar hebben ze nu zelfs het departement van oorlog... Geduld overwint alles, denk ik dan maar in mijn naïviteit of is dat wijs?MINSK, 25 juni /TASS/. De Wit-Russische president Alexander Loekasjenko zei dat hij in een recent gesprek tegen de vertegenwoordigers van Vladimir Zelenski zei dat de volkeren van Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne uiteindelijk als één geheel zouden samenkomen.
‘Ik ben ervan overtuigd, en dat heb ik onlangs tegen de vertegenwoordigers van Zelensky gezegd, dat onze volkeren samen zullen zijn. Vroeg of laat zijn we weer samen. Hoe kan het ook anders?" dat zei de Wit-Russische leider tijdens een ontmoeting met Valentina Matviyenko, voorzitter van de Federatieraad, volgens een TASS-correspondent.
‘De tijd zal verstrijken, koelere hoofden zullen zegevieren en we zullen onze relaties herstellen. In dit opzicht kunt u rekenen op Wit-Rusland", voegde hij eraan toe. (..)
Re: Rusland en Oekraïne
Ik heb net een leuk verhaal over Loekasjenko gehoord en gelezen.
Ik begin met een stuk in de Volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/buitenland/op ... ~b9ec9c95/
Maar ja, wie gelooft een dictator?
Maar ik luister ook graag naar Paul Warburg:
https://www.youtube.com/watch?v=xjaAbDW0V1c
Hij vertelt over een uitspraak van L. (Dit scheelt me zoveel lastig typwerk): L. heeft gezegd dat hij niet gelooft dat de gecombineerde legers van Rusland en Belarus Oekraïne kan verslaan.
L. is aan de macht omdat de laatste verkiezingen slecht voor hem uitvielen en Poetin hem met soldaten in het zadel heeft gehouden. Dit geeft L. nog een andere reden dat hij een groter leger wil hebben. Wellicht is hij niet bang voor Oekraïne, maar voor het wegvallen van de steun uit Rusland om hem te beschermen tegen zijn eigen volk.
Verder wist Warburg te vertellen dat L. de speciale apparatuur voor ondersteuning van de drones gaat uitzetten. Dat is ook niet een actie die past bij het voorbereiden van een oorlog tegen Oekraïne.
Wat ik er nog aan toe wil voegen:
Verder weet L. natuurlijk ook hoe de economie van Rusland ervoor staat. De MOEX index (vergelijkbaar met onze AEX) is in 3 maanden sinds 14 maart ongeveer 300 punten kwijtgeraakt. Maar vanaf 15 juni tot vandaag weer een kleine 300. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat L. zijn lot wil verbinden aan die van een vriend die duidelijk heel negatief is. Ik denk dat L. langer n het zadel wil blijven dan dat hij denkt dat de regeerperiode van Poetin nog zal zijn.
Ik begin met een stuk in de Volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/buitenland/op ... ~b9ec9c95/
L. breidt dus zijn leger uit. Volgens de oppositie wil hij Poetin helpen in de oorlog met Oekraïne, ook al zegt ie zelf van niet.Oppositie bevestigt vrees van Oekraïne: Belarus bereidt zich voor op oorlog
...
Loekasjenko, die in 2020 met steun van Rusland aan de macht bleef ondanks massale protesten tegen zijn bewind, liet begin deze maand nadrukkelijk weten dat Belarus zich niet in de oorlog zou mengen.
Ultimatum
Sindsdien zijn de spanningen echter opgelopen. Zelensky was niet onder de indruk van Loekasjenko’s woorden en gaf een ultimatum: hij gaf de Belarussische president een week om Russische apparatuur te verwijderen die vanaf Belarus zou worden gebruikt om drones naar Oekraïne te sturen.
‘Als hij het niet doet, doen wij het’, aldus Zelensky, waarmee hij leek te dreigen met een aanval op Belarussisch grondgebied. De deadline verstrijkt deze vrijdag.
Maar ja, wie gelooft een dictator?
Maar ik luister ook graag naar Paul Warburg:
https://www.youtube.com/watch?v=xjaAbDW0V1c
Hij vertelt over een uitspraak van L. (Dit scheelt me zoveel lastig typwerk): L. heeft gezegd dat hij niet gelooft dat de gecombineerde legers van Rusland en Belarus Oekraïne kan verslaan.
L. is aan de macht omdat de laatste verkiezingen slecht voor hem uitvielen en Poetin hem met soldaten in het zadel heeft gehouden. Dit geeft L. nog een andere reden dat hij een groter leger wil hebben. Wellicht is hij niet bang voor Oekraïne, maar voor het wegvallen van de steun uit Rusland om hem te beschermen tegen zijn eigen volk.
Verder wist Warburg te vertellen dat L. de speciale apparatuur voor ondersteuning van de drones gaat uitzetten. Dat is ook niet een actie die past bij het voorbereiden van een oorlog tegen Oekraïne.
Wat ik er nog aan toe wil voegen:
Verder weet L. natuurlijk ook hoe de economie van Rusland ervoor staat. De MOEX index (vergelijkbaar met onze AEX) is in 3 maanden sinds 14 maart ongeveer 300 punten kwijtgeraakt. Maar vanaf 15 juni tot vandaag weer een kleine 300. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat L. zijn lot wil verbinden aan die van een vriend die duidelijk heel negatief is. Ik denk dat L. langer n het zadel wil blijven dan dat hij denkt dat de regeerperiode van Poetin nog zal zijn.
We willen feiten! Geen dogma's. Geen propaganda.
Re: Rusland en Oekraïne
Misschien moet het alles eerst nog veel slechter blijken te gaan voor het ten goede gekeerd zal worden..?
Na het zuur het zoet?

Let maar niet op mij.
Na het zuur het zoet?
Let maar niet op mij.
Re: Rusland en Oekraïne
https://nos.nl/artikel/2620395-chemisch ... m-bestookt
De Russen sméken erom met hun geklooi. Maar je moet maar kúnnen en dat is zo met die Ukrainers. En veel hulp zullen ze volgens mij ook krijgen al hoor je daar niets over.
Een soort lachen moet ik er ook altijd een soort bij want door de Russen wordt dan altijd gemeld hoeveel drones ze wel niet uit de lucht hebben geschoten, haha..
Daarvan is een flink deel decoy om de verdediging te overbelasten dus incapabel te maken. Heel normaal tegenwoordig en de balangrijkste manier om effectief te zijn met dergelijke aanvallen als er afweer is. Die paar met springstof aan boord komen er tóch wel. Ukrainers zijn een volk om rekening mee te houden. Slava Ukraina! tegen de binnenvallende agressor die beter naar huis kan gaan sinds het begin van 'De Oefeningen' genoemd door Lavrov..
En de hele wereld leert veel van Ukraine. Illustratie:
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... eenheid-op
Tsja... Het ziet er daar heel anders uit de laatste tijd.Bij een grote droneaanval vannacht heeft Oekraïne een chemische fabriek ten zuiden van Moskou geraakt, melden Russische en Oekraïense Telegramkanalen. Het zou gaan om de Azot-fabriek in de stad Novomoskovsk in de westelijke regio Toela, waar volgens Oekraïne explosieven voor het Russische leger worden gemaakt.
De aanval zou de grootste droneaanval van Oekraïne zijn sinds de Russische invasie van dat land. De Russische luchtverdediging zou vannacht 660 Oekraïense drones hebben onderschept in twaalf regio's. Dat gebeurde onder meer boven de Zwarte Zee, de Zee van Azov en de door Rusland bezette Krim. Volgens de burgemeester van Moskou zijn ook 47 drones die onderweg waren naar de Russische hoofdstad uit de lucht gehaald. (..)
De Russen sméken erom met hun geklooi. Maar je moet maar kúnnen en dat is zo met die Ukrainers. En veel hulp zullen ze volgens mij ook krijgen al hoor je daar niets over.
Een soort lachen moet ik er ook altijd een soort bij want door de Russen wordt dan altijd gemeld hoeveel drones ze wel niet uit de lucht hebben geschoten, haha..
Daarvan is een flink deel decoy om de verdediging te overbelasten dus incapabel te maken. Heel normaal tegenwoordig en de balangrijkste manier om effectief te zijn met dergelijke aanvallen als er afweer is. Die paar met springstof aan boord komen er tóch wel. Ukrainers zijn een volk om rekening mee te houden. Slava Ukraina! tegen de binnenvallende agressor die beter naar huis kan gaan sinds het begin van 'De Oefeningen' genoemd door Lavrov..
En de hele wereld leert veel van Ukraine. Illustratie:
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... eenheid-op
Zeer veel goedkoper allemaal en soms/vaak net zo dodelijk/destructief. Wát tanks...? Wát... noem maar...?Auteur: ANP
Zuid-Korea zal zijn dronecapaciteiten uitbreiden om Noord-Korea het hoofd te bieden, onder meer door 500.000 dronestrijders op te leiden. Dat maakte het ministerie van Defensie vrijdag bekend.
Daarnaast zal het land tienduizenden onbemande systemen verspreiden over eenheden aan het front. Het leger is ook van plan om tegen 2029 110.000 drones te produceren voor de verschillende krijgsmachtdelen, zodat drones tot de standaarduitrusting van militairen gaan behoren.
Aard van oorlogsvoering
De aankondiging komt op een moment dat beide Korea's meer investeren in dronecapaciteiten, mede door de succesvolle inzet van drones in Oekraïne en het Midden-Oosten. "Goedkope drones die in grote aantallen worden ingezet, veranderen de aard van oorlogsvoering fundamenteel", zei minister van Defensie Ahn Gyu-back.(..)