Toch wel, ik heb de draad opgestart om uit te spitten wat het verschil is tussen een transcendente en immanente God-entiteit .Theoloog schreef:
Maar we hebben het hier niet over God als entiteit, maar over de betekenis van het leven.

Moderator: Moderators
Toch wel, ik heb de draad opgestart om uit te spitten wat het verschil is tussen een transcendente en immanente God-entiteit .Theoloog schreef:
Maar we hebben het hier niet over God als entiteit, maar over de betekenis van het leven.
nee, een pantheist stelt dat het het heelal god is.marc aka controle schreef:De natuur volgt perfect logische natuurwetten. Een pantheist zou mi God dan ook boven de natuur (en logica) verheven moeten beschouwen, zoals Einstein mi deed.
Kort gezegd: een immanente God valt samen met de natuurlijke werkelijkheid/ de kosmos/ het heelal. Dan is dus het hele heelal, met alles wat daarin is goddelijk, goed en slecht.collegavanerik schreef:Toch wel, ik heb de draad opgestart om uit te spitten wat het verschil is tussen een transcendente en immanente God-entiteit .Theoloog schreef:
Nee dat kan een transcendente god nou net niet, die heeft per definitie geen interactie, die is meta-fysisch. Immanente goden handelen. Transcendente goden zijn.Theoloog schreef: Een transcendente God ontstijgt de natuurlijke werkelijkheid, valt er niet mee samen. God kan wel interveniëren, dus van buitenaf standen van zaken in de werkelijkheid beïnvloeden, bijvoorbeeld door het universum te Scheppen, of Egypte met kikkers, hagelstorm en builenpest te teisteren, een vrucht te scheppen in de schoot van een maagd, of een aartsengel te zenden naar een analfabete zakenman, maar blijft altijd ongrijpbaar, onttrekt zich aan het materiële.
... of zijn niet. Vanwege de onmogelijkheid voor een transcendente god om in te grijpen in onze werkelijkheid, is het al of niet zijn van zo'n god voor ons volstrekt irrelevant en daarmee zijn transcendente goden zelf voor ons volstrekt irrelevant.collegavanerik schreef:Transcendente goden zijn.
Inderdaad betekenen ze iets. Maar wil je doen laten voorkomen dat je met iets groots en verhevens bezig bent hier? Het begrip 'God' geeft altijd een product aan van een persoon die puur op psychische winst uit is. God is de benaming voor het oplossen van alle psychische behoeften.Theoloog schreef:Maar woorden als "harmonie"; "totaliteit"; "geborgenheid", "ankerpunt" etc. betekenen allemaal wel iets. En dat is waar mensen aan denken als ze het over God hebben.Tsjok45 schreef:De natuur is volgens mij babeluut la truut la troelalla, want dat is mijn god en dichterlijke vrijheid
Dit is onjuist. Het is juist omgekeerd:Theoloog schreef:"Duivels" zou ook een aanduiding kunnen zijn voor de laatste grond van de werkelijkheid. Of "chaotisch". Maar theepotleriaans is betekenisloos, een overdracht vanuit het denken over God als een entiteit.
Ook dit klopt niet.Theoloog schreef:Een transcendente God ontstijgt de natuurlijke werkelijkheid, valt er niet mee samen. God kan wel interveniëren, dus van buitenaf standen van zaken in de werkelijkheid beïnvloeden, bijvoorbeeld door het universum te Scheppen, of Egypte met kikkers, hagelstorm en builenpest te teisteren, een vrucht te scheppen in de schoot van een maagd, of een aartsengel te zenden naar een analfabete zakenman, maar blijft altijd ongrijpbaar, onttrekt zich aan het materiële.
Waarom een mooie gedachte? Het is eenvoudig het antwoord op jouw psychische behoefte, en daarom eerder verdacht dan mooi.Dat zou vergelijkbaar kunnen zijn met een wereld die je fantaseert. Het blijft dus bij een mooie gedachte.
Ook dit klopt niet. Indien een goddelijke macht in zou grijpen en bovenstaande zaken die je opsomde zou doen, dan zou juist het omgekeerde doen van zich onttrekken aan het materiële; God zou juist in de materiële werkelijkheid op te merken zijn.Theoloog schreef:God kan wel interveniëren, ..., maar blijft altijd ongrijpbaar, onttrekt zich aan het materiële.
Preciesjanviet schreef:... of zijn niet. Vanwege de onmogelijkheid voor een transcendente god om in te grijpen in onze werkelijkheid, is het al of niet zijn van zo'n god voor ons volstrekt irrelevant en daarmee zijn transcendente goden zelf voor ons volstrekt irrelevant.collegavanerik schreef:Transcendente goden zijn.
Afgezien van het ogenschijnlijk negeren van de context, historische context zou je het kunnen noemen, welk tijdsbestek had de schrijver hier in gedachten, is dit volgens mij meer eisegese dan exegese.Rereformed schreef:De bijbel is natuurlijk een grabbelton van tegenstrijdigheden, omdat ze niets met de waarheid te maken heeft, maar alles met de behoeften van de religieuze mens. Zo kun je in Jesaja 55 dit lezen:Rereformed schreef:God is dus transcendent voor zover we hem de ruimte moeten inschieten om hem immuun voor alle kritiek te maken, hij is immanent om hem relevant te laten zijn voor de mens.
8 Mijn plannen zijn niet jullie plannen,
en jullie wegen zijn niet mijn wegen – spreekt Jahweh.
9 Want zo hoog als de hemel is boven de aarde,
zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te boven,
en mijn plannen jullie plannen.
Dus een transcendente God. Men kan van God niets begrijpen.
Maar let op, er staat nota bene in deze verzen dat God zelf letterlijk díe woorden tegen Jesaja spreekt!
In het voorgaande vers staat weer het omgekeerde van de transcendente God:
7 Laat de goddeloze zijn slechte weg verlaten,
laat de onrechtvaardige zijn snode plannen herzien.
Laat hij terugkeren naar Jahweh,
die zich over hem zal ontfermen;
laat hij terugkeren naar onze God,
die hem ruimhartig zal vergeven.
Dus vers 7 gaat ervan uit dat men God wél kan vinden, wél kan begrijpen, kan weten hoe God erover denkt, dat God zich over de mens kan ontfermen en de mens kan weten dat God hem 'ruimhartig' heeft vergeven.
Waarom schreef Jesaja zo?
-Om zijn eigen denkbeelden aan de man te brengen moest hij spreken alsof die ideeën van God afkomstig waren.
-Om uit te kunnen leggen waaróm zus of zo op díe en die manier gedaan of geloofd zou moeten worden, had hij een God nodig die ondoorgrondelijk is, die je niet kan beredeneren, maar waaraan je je blind moet overgeven.
-Om etterbuilen en intelligente kwaadsprekers uit de weg te ruimen was het handig een God voorradig te hebben waar je op geen enkele manier mee in discussie kan gaan.
-Om de mensen tot zijn religie te verlokken had hij een God nodig die concrete dingen doet, heerlijk dichtbij je is, waarmee je 'een relatie hebt', dwz die prachtig voor jouw karretje te spannen is.
Transcendentie en immanentie zijn dus puur gereedschap om het religieuze denken te onderhouden.