Discipel schreef:Jee, best wel een heftige opzet voor zo'n programma. Ik heb wel het idee dat er bij veel EO programma's nog wel een redelijke dosis nuchter verstand aanwezig is (ofwel vrijdenkerij), en ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Ik vermoed dat er niets "wonderlijks" zal gebeuren, en dat hoogstens iemand met een niet duidelijk te diagnosticeren ziekte zich plotseling beter zal voelen. Ze kunnen het echt niet maken om complete onzin te verkondigen in zo'n programma, dat wordt binnen de kortste keren uit elkaar gepluisd en ontkracht.
Al met al weet ik wel vrij zeker dat dit uit gaat lopen op een nieuwe bevestiging van het feit dat je met een gebedsgenezer hoogstens een placebo in huis haalt.
Tenzij ze natuurlijk allemaal gezond terugkomen he, dan wordt het nog interessant, haha.
Die serie is toch al geweest?
In ieder geval een soortgelijk iets dan.
Een deel van de groep waren gelovigen en een deel niet, er was een arts die hen voor aanvang van het programma onderzocht heeft en na ieder bezoek aan een genezer volgde er een nieuw onderzoek. Het waren niet alleen onverklaarbare aandoeningen maar ook zeer zichtbare en aantoonbare aandoeningen zoals ziekte van Bechterew in vergevorderd stadium, iemand met een vergroeide voet en een man met psoriasis.
Ze zijn verschillende genezingsdiensten af geweest over de hele wereld. Van ingetogen gebedsdiensten in Duitsland tot haleluja-huppel-schreeuw-kerken in Afrika.
Het resultaat was geen enkele genezing ondanks dat er om hen heen de een na de ander 'genezen' werd. Opvallend was dat dit vooral bij de haleluja-kerken het geval was. Daar was m.i. duidelijk sprake van massawaanzin wat overigens ook bevestigd werd door de deelnemers. Voor een aantal was dat voldoende om die dienst even uit te zitten en niet mee te doen. Een aantal gelovigen gaven wel aan dat zij zich geestelijk genezen voelden. De handicap of aandoening had een plekje gekregen en ze hadden van God de kracht gekregen om het te accepteren.
Al met al heerste er achteraf vooral een gevoel van verslagenheid. Met name onder de niet gelovige deelnemers. Het gevoel van: Nu heb ik alles geprobeerd, zelfs bidden tot God, als dit niet helpt dan helpt niets meer.
Dat is in ieder geval het gevoel dat ik erbij kreeg.
Mochten ze een nieuwe serie willen maken dan lijkt het me eigenlijk best leuk om mee te doen. Spontane genezing is nooit weg natuurlijk. 8)