Wat lees je nu?

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Daniel C. Dennett - Aspecten van het bewustzijn
en van dezelfde schrijver.. De evolutie van de vrije wil..
Waardeer deze zeer.

@Rereformed.. Lewis introduceerde het idee van het lijden als God's megafoon..
Hij schrijft uitstekend overigens.. vroeger was ik er erg van onder de indruk, nu lees ik
ze opnieuw en denk met een zekere weemoed terug aan een droom..
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

sjun schreef: @Rereformed: Ga je met Friedrich Nietzsche leven? ;)
Voor zover kluizenaars kunnen samenleven.
Het is meer iets in de trant van hier in Finland een goede levensschool te hebben gekregen om de taal te kunnen verstaan van iemand die de geest van de Hyperboreeërs onder woorden probeert te brengen.

Ik lees Nietzsche zo:

"Kijk eens goed naar jezelf. Jij, Rereformed, bent een Hyperboreeër - je weet maar al te goed welk een afgelegen leven je leidt.. "Noch over land, noch over zee zul je de weg naar de Hyperboreeërs vinden", zei Pindarus al van jou en je lotgenoten. Voorbij het Noorden, het ijs, de dood - jouw leven, jouw geluk...Wij noorderlingen hebben het geluk ontdekt, wij kennen de weg, wij hebben de uitweg gevonden uit het labyrint dat millennia heeft standgehouden. Wie anders zou hem kunnen vinden dan de Hyperboreeër [de bewoner van het uiterste noorden]...Liever een leven in het ijs dan onder moderne zwoele zuidenwind die alles onzuiver maakt, die alles tolereert, die alles vergeeft, die alles denkt te begrijpen, die altijd uit is op erbarmelijke behaaglijkheid. Wij Hyperboreeërs zijn dapper. Wij geven helemaal niet om onszelf. Wij sparen noch anderen, noch onszelf. Lange tijd wisten we niet eens wat we met onze dapperheid aan moesten. We werden somber, fatalisten. Maar ons fatum - dat was de volheid, de spanning, de opstuwing der krachten. Wij dorstten naar bliksem en daden, we bleven zover mogelijk van het geluk van de zwakken, van de 'overgave'...In onze lucht zit altijd onweer, donker weer, donkere bossen - onze natuur werd donker, want wij hadden nergens een weg. De formule voor ons geluk? Een ja is ja, en een nee is nee. Een rechte lijn.

Ik ben er vrij zeker van dat ik me nooit aan het christelijk geloof zou hebben kunnen onttrekken indien ik niet hier in Finland werd afgesneden van 'de gemeenschap' en het overleven daadwerkelijk moest leren.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Socratoteles schreef:@Rereformed.. Lewis introduceerde het idee van het lijden als God's megafoon..
Hij schrijft uitstekend overigens.. vroeger was ik er erg van onder de indruk, nu lees ik
ze opnieuw en denk met een zekere weemoed terug aan een droom..
Ik heb in het grijze verleden als gelovige diverse boeken van Lewis gelezen. Hij maakte zo weinig indruk op me dat er nu totaal niets is wat me nog bijstaat. Of het zou moeten zijn dat hij een gevoelige keuvelaar is.

Ik heb tegenwoordig altijd het idee dat ik Mere Christianity nog eens een keer moet gaan lezen om te zien of ik iets gemist heb. Het boek wordt door gelovigen zo veelvuldig met bewondering aangehaald dat men het gevoel krijgt dat er tegenwoordig geen andere apologie voor hun geloof bestaat. Ik geloof er niets van dat hij ook maar iets overtuigends te zeggen heeft, maar ik zou er nog eens op moeten studeren alvorens het ronduit zo te zeggen.

Als ik terugdenk aan de boeken in mijn leven als vrome gelovige, is er maar één boek waar ik mijn pet voor afneem:
Huib Verweij: Ik ben die ik ben,
al geschreven in 1968 (en uitgegeven door Buijten en Schipperheijn) en waarschijnlijk slechts verkrijgbaar in antiquariaten ( http://www.antiqbook.nl/boox/brb/29655.shtml ).

Deze schrijver laat persoonlijke nood en problematiek volkomen als bijzaak buiten beschouwing, en probeert het christelijk geloof als 'een objectieve werkelijkheid'´aan te tonen. Hij dacht dit te kunnen aantonen via de bijbelse profetieën, een vlieger die helemaal niet opgaat, maar wat ik vroeger niet kon ontmaskeren.
Hij is de enige moderne christelijke denker die werkelijk helder kan denken: godsopenbaring kan alleen waarachtig zijn als deze aantoonbaar van God uitgaat, dus als zodanig herkenbaar is. Alle andere apologetiek is gekeuvel. Maar ik geef toe, juist naar gekeuvel en gedroom kun je zeer nostalgisch terugkijken.
goldmund

Bericht door goldmund »

Lees nu Spinoza, een biografie van Steven Nadler. Heb nu een beetje de historische achtergrond gehad en begin aan de filosofie. Weet daar dus nog niet zoveel van af.

In het boek wordt ook iets verteld over Uriel Acosta of da Costa. Dit lijkt toch haast een eerste soort vrijdenker die twijfelde aan het gezag van de Pentateuch. Zag dit als neergeschreven door Mozes en niet door god.
Wel een tragisch leven zeg. Zat enorm in een spagaat tussen zijn overtuigingen en die van de gemeenschap waaraan hij toch graag deel wilde nemen. Uiteindelijk heeft hij dus zelfmoord gepleegd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uriel_Acosta
http://en.wikipedia.org/wiki/Uriel_da_Costa

Heeft iemand wel eens wat van hem of over hem gelezen?
wendi
Geregelde verschijning

Bericht door wendi »

'Oorlog' van K. Naerum,

over de achtergronden van de Nederlands-Noorse oorlog van 2005
Iets is, zelfs als het 'niet' is.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Op dit moment ben ik de Avestadoor aan het spitten. Dat wordt een verhaal van zo nu en dan een beetje. De Avesta is het verhaal van Zoroaster, die verhalen interesseren mij, de taalkundige toelichting ook wel maar eerst wil ik een indruk hebben van de verhalen en hetgeen ze trachtten aan te kaarten of over te brengen. Uiteraard ben ik ook bijzonder geïnteresseerd in de gebruikte mythologische vergelijkingen.

Verder ben ik ook bijzonder nieuwsgierig naar invloeden vanuit Perzië, dat meer te bieden had dan het najagen van trots en andere islamisering, op onze huidige Europese cultuur. Gezien het nogal moeilijk is om aan boekwerkjes van Lawrence Mills te komen behelp ik me maar even digitaal om de eerste dorst naar meer kennis te stillen.

Het gaat me om:
Zarathustra, Philo, The Achaemenids and Israel, Lawrence Mills, Leipzig, 1903
Our Own Religion in Ancient Persia, Lawrence Mills, Chicago 1913

Ik zou denken dat het hoog tijd was voor een heruitgave...
robindr
Forum fan

Bericht door robindr »

Heb ik vorige week aangekocht:

De zelfzuchtige genen - R. Dawkins
Climbing Mount Improbable - R. Dawkins

Iemand deze al gelezen? En wat vond je ervan?
Life is but a momentary glimpse of the wonder of the astonishing universe, and it is sad to see so many dreaming it away on spiritual fantasy.
- Carl Sagan -
the_deceived

Bericht door the_deceived »

Deze week pale blue dot van Carl Sagan binnengekregen, net begonnen maar tof boek. :D
Know thy shit-
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Net binnen en een lang weekend voor de boeg :) Helaas lees ik meerdere boeken door elkaar. Moet dit toch eens afleren :?

Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Eelco

Bericht door Eelco »

Op dit moment lees ik 'God Als Misvatting" van Dawkins, jullie niet onbekend. Ik vind het een erg interessant boek, al vind ik dat hij soms erg ver gaat in zijn atheisme, maar dat is natuurlijk ook de insteek van het boek.

Ik ben ook begonnen met het lezen van "The Origin of Species". Puur uit interesse, om meer te weten te komen over deze door christenen fel bestreden theorie.

En als ontspanning lees ik "De Kinderen van Hurin" van Tolkien.

Ik heb de afgelopen jaren enkel fantasy gelezen en bijna geen non-fictie / wetenschap, ik wil dat nu gaan inhalen omdat ik het idee heb dat mijn wereldbeeld zeer incompleet is en meer weet van fantasy-werelden dan van de echte wereld en al zijn problemen.
robindr
Forum fan

Bericht door robindr »

Eelco schreef:Op dit moment lees ik 'God Als Misvatting" van Dawkins, jullie niet onbekend. Ik vind het een erg interessant boek, al vind ik dat hij soms erg ver gaat in zijn atheisme, maar dat is natuurlijk ook de insteek van het boek.
Dawkins is inderdaad "full option" atheïst. :-)

Maar alles in het boek zelf was voor mij een bevestiging van een reeds van ervoor gevormde mening.
Dawkins nuanceerde in z'n boek mijn mening.
Life is but a momentary glimpse of the wonder of the astonishing universe, and it is sad to see so many dreaming it away on spiritual fantasy.
- Carl Sagan -
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

En ik lees nu ook eindelijk Richard Dawkins, God als misvatting.
Tot nu toe helemaal geweldig! Maar pas op pag. 115 dus nog heel wat te gaan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Ik heb de onzalige gewoonte om allerlei boeken door elkaar te lezen. Niet op hetzelfde moment natuurlijk, maar dan weer een stukje uit dit boek en dan weer een stukje uit dat boek.

Op dit moment liggen in mijn nachtkastje:
Nagieb Mahfoez - De Suikersteeg
Amin Maalouf - Rovers, christenhonden, vrouwenschenners
Nathan Peter Levinson - De Messias
Alvar Ellegard - Jezus, honderd jaar voor Christus
Ingeborg Bosch - Illusies
Kuitert - Kennismaken met Kuitert
Grote Bos Atlas - 53e editie (ja, die kan je ook 'lezen')
Bijbel
Dianetics
Koran
Boek van Mormon

en ook nog wat lichtere lectuur zoals Happinez, Flirten als succesfactor op het werk, Cartografie van de Liefde, enzo.

doeidoei
Frodo
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

sjun schreef:Op dit moment ben ik de Avestadoor aan het spitten. Dat wordt een verhaal van zo nu en dan een beetje. De Avesta is het verhaal van Zoroaster, die verhalen interesseren mij, de taalkundige toelichting ook wel maar eerst wil ik een indruk hebben van de verhalen en hetgeen ze trachtten aan te kaarten of over te brengen.
Misschien interessant voor jou. Afshin Elian heeft wekelijks een column in Opinio waarin hij al meerdere malen heeft geschreven over Zoroaster en het pre-islamitische Perzië.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Afshin maar eens vragen of hij er ooit nog een boek over in de pen heeft om rustelozen tijdig tot besef van de heilzame werking van zelfkritisch vermogen te kunnen brengen.
:)
Plaats reactie