Hai Akkersloot, ik heb intussen heel wat gelezen. Een hele onderneming om zoiets in een betoogvorm te schrijven, maar ik vind het goed dat je de uitdaging aangaat.
Zo te zien heb je al heel wat discussies over het onderwerp achter de rug. Ik kan er zelf ook nog wel wat van gebruiken, ik wou wel eens een reeks van dit soort standaardantwoorden uit mijn hoofd leren, zodat de discussie eens wat opschoot.
Hoewel het wel lekker polemisch leest, en je aan het denken zet, vraag ik me af of je niet soms teveel subjectieve stelling neemt. Volgens mij komen de argumenten beter tot hun recht als je wat neutraler blijft, en wat minder generaliseert.
Een paar voorbeelden:
Als een christen of moslim moeilijk doet als, bijvoorbeeld een atheïst, zijn religie aanvalt, meet hij zich dus een slachtofferrol aan. Want door niet-moslims of niet-christenen als "ongelovigen" of "geleid door de duivel" bij zijn religie te betrekken is hij immers zelf begonnen.
Bij mij stokte het lezen meteen, omdat het een beetje bevooroordeeld klinkt. Ik zou het wat neutraler proberen te formuleren, bijvoorbeeld door te zeggen: een strategie tegen de aanval op de religie is het aanmeten van een slachtofferrol. Hierbij dan ook nog een voorbeeld, zodat duidelijk is waar je op doelt.
Anders zullen zeker christenen en moslims het betoog niet serieus nemen, maar ook niet-gelovigen kan de generalisatie opvallen, wat het argument ontkracht.
Ander voorbeeld:
DEEL IV: DOGMA'S DER ISLAMOFIELEN
Persoonlijk zou ik het hele woord 'islamofielen' gewoon schrappen. Ik denk dat veel mensen geen zin meer hebben de hele rest van je betoog te lezen, terwijl je een aantal interessante voorbeelden noemt die juist de mensen die je bedoel zouden moeten lezen.
Bovendien geef je nog een definitie van 'islamofiel' die heel bevooroordeeld klinkt, terwijl veel mensen kritiek op de islam om andere redenen verwerpen, bijvoorbeeld omdat het wordt geassocieerd met nazistische types, zoals je zelf ook al suggereert, of omdat ze denken dat er met godsdienst op zich niets mis is.
Aangezien bepaalde 'rechtse haatgroeperingen' (ik weet ook even niet hoe het moet zeggen) ook schermen met woorden als 'islamofiel', denk ik dat dit publiek afstand zal nemen, terwijl het juist goed zou zijn als ze het wel zouden lezen.
Het zou anders jammer zijn van al het werk dat je eraan had.
Mijn mening is dat je gewoon even je emoties opzij moet zetten, en je verhaal neutraal moet houden.
Maar uiteindelijk moet je moet het zelf weten. Misschien ben ik wel een scherpslijper. Maar persoonlijk zou ik het soms wat anders formuleren, in de hoop een wat breder leespubliek binnen te halen, en misschien nog mensen te overtuigen ook.
Hmm. Nu ik dit allemaal heb gezegd, ben ik toch ook wel benieuwd hoe anderen hierover denken.