Theoloog schreef:Dat viel wel mee, Rereformed, al was het niet altijd leuk.
Maar ik bedoelde eigenlijk toen ik hier voor het eerst kwam. Dat was al eerder.
Ik weet niet wanneer dat was en hoe het toeging, maar heb de indruk dat je nu in ieder geval een zeer gewaardeerd forumlid bent.
Mijn eigen eerste ervaringen waren zeer negatief. Ik werd vanaf de eerste reaktie aangevallen door iemand (inmiddels niet meer aanwezig op het forum).
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=342
Misschien is dat topic leuk voor je om door te lezen, om te zien hoeveel ik met je gemeen heb en in bijna drie jaar heel wat overtuigingen van mij (sommige zelfs precies dezelfde als die jij geopperd hebt) opnieuw heb moeten wegen en te licht bevinden. Zo schreef ik vooral dat "godsdienst een vitale kern heeft die men misschien beter maar niet moet verontachtzamen" en "het denkbeeld van het dienen van God (en dus van de schepping, van het bestaan), zou zelfs wel eens van vitaal belang kunnen zijn voor het voortbestaan van een hoogstaande cultuur."
Iemand als Skeptic zette mij meteen aan het denken:
"Na een verhelderend begin wordt het beeld vertroebeld door vaagheid, of zoals Thomas Paine het zegt op je site.
'Een raadsel oplossen door middel van het scheppen van een ander raadsel'.
[dat was Robert Ingersoll overigens die dat zei]
Zoals je hier aangeeft vind je van fitaal belang religie in je denken te behouden.
Waarom in de vrede is het de allerhoogste invulling in ons leven?
Je bevrijdt je eerst op een perfecte manier van de religie en komt daarna met een vaag verhaal over het goddelijke dat ieder mens in zijn ziel gewaar moet worden, waar haal je dat toch in de vredesnaam vandaan?
Zelf heb ik me ook vrijgevochten van elke vorm van geloof, waar ik me erg goed bij voel.
Ik moet er dus niet aan denken, weer opnieuw iets te gaan geloven."
Ene Jutter (ook verdwenen inmiddels) en Devious vooral gaven ook vanalles wat me aan het denken zette. Devious noemde mij een "woordgoochelaar". Zoals je weet heb ik dit woord in het bijzonder ter harte genomen en bestook ik tegenwoordig vele anderen hiermee...
En toen ik van ene Molleboon een reactie kreeg. "Ik krijg de sterke indruk dat je nog erg 'verward' bezig bent. Je springt van de hak op de tak. Ik kan er geen touw aan vastknopen, maar dat geeft niet, dat zal wel aan mij liggen.", moest ik wel schoorvoetend toegeven dat in het woordje 'verward' een kern van waarheid moest zitten, hoewel zoiets voor een religieus mens natuurlijk een peuleschil is om om te zetten in "ruimere blik".
Nu moet ik zeggen dat als er iemand is waarvan ik bij voorbaat al kan zeggen dat ik dezelfde mening zal zijn toegedaan als hij, dan is het Devious. Maar het topic weer eens opnieuw lezend merk ik op dat het een maand kostte voordat Devious dit schreef: "Het heeft lang geduurd, maar ik denk dat we elkaar nu beter begrijpen."