Nu wel ja! Bedankt!Skeptic schreef:Ruby schreef:
Waarom komt mijn link niet als een link te staan?
(zie hierboven)
Hoezo? is toch prima?
De broer van Jezus.
Moderator: Moderators
Re: De broer van Jezus.
“Zo zegt de Almachtige: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israël.” (Exodus 4:22)Devious schreef: Had Jezus een broer? Als we naar bovenstaande teksten kijken dan lijkt het er wel op.
Volgens de Bijbel is het hele volk Israel de eerst geborene zoon van G-d.
Vriendelijke groet,
Simcha
Genesis 6: "Toen de mensen zich op de aarde begonnen te vermenigvuldigen en hun dochters geboren werden, zagen de zonen Gods, dat de dochters der mensen schoon waren, en zij namen zich daaruit vrouwen, wie zij maar verkozen."Simcha schreef:“Zo zegt de Almachtige: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israël.” (Exodus 4:22Devious schreef: Had Jezus een broer? Als we naar bovenstaande teksten kijken dan lijkt het er wel op.
Volgens de Bijbel is het hele volk Israel de eerst geborene zoon van G-d.
Als je op het internet zoekt naar deze tekst, kom je de meest vreemde dingen tegen. Van Nephilim tot en met marsmannetjes. De tekst die jij noemt zou een heel goede verklaring kunnen zijn.
Voor de onderstaande tekst lijkt me de door jou genoemde tekst niet zo van toepassing.
Job 1: "Op zekere dag nu kwamen de zonen Gods om zich voor de Here te stellen, en onder hen kwam ook de satan."
ciao.. Devious.... 8)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Jehovah's Getuigen lossen dit snel op. Jezus is de eniggeboren zoon van God, in de zin dat hij direct door hem is geschapen. Er is ergens een tekst die zegt dat "alle andere dingen door hem (Jezus) en voor hem zijn geschapen".Devious schreef:Genesis 6: "Toen de mensen zich op de aarde begonnen te vermenigvuldigen en hun dochters geboren werden, zagen de zonen Gods, dat de dochters der mensen schoon waren, en zij namen zich daaruit vrouwen, wie zij maar verkozen."
Job 1: "Op zekere dag nu kwamen de zonen Gods om zich voor de Here te stellen, en onder hen kwam ook de satan."
Had Jezus een broer? Als we naar bovenstaande teksten kijken dan lijkt het er wel op.
Op onderstaande link kun je meer lezen over de broer van Jezus.
http://home.hetnet.nl/~wingding/zoon.htm
ciao... Devious... 8)
Als dat zo is dat zou Satan dus een zoon of stiefzoon van jezus zijn
- collegavanerik
- Superposter
Jakobus was de broer van Jezus.
Paulus schreef: Galaten 1: 18-19: 18 Pas drie jaar later ging ik naar Jeruzalem om Kefas te ontmoeten, en bij hem bleef ik twee weken. 19 Maar van de overige apostelen heb ik niemand gezien, behalve Jakobus, de broer van de Heer.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen zijn prehumane en posthumane, dus hemelse leven en zijn aards leven. Dat Jezus toen hij op aarde was broers had is al lang duidelijk.collegavanerik schreef:Jakobus was de broer van Jezus.Paulus schreef: Galaten 1: 18-19: 18 Pas drie jaar later ging ik naar Jeruzalem om Kefas te ontmoeten, en bij hem bleef ik twee weken. 19 Maar van de overige apostelen heb ik niemand gezien, behalve Jakobus, de broer van de Heer.
-
Theoloog
Devious,
De "zonen Gods" is een categorieaanduiding, net als de aanduiding "zonen van Israël" (Genesis 32:32; Exodus 1:7); "zonen van de mensen" (1 Samuel 26:19; Ps. 11:14); "zonen van Levi" (Exodus 32:26) aanduidingen zijn van respectievelijk Israëlieten; mensen; en Levieten.
"Zonen Gods" zijn dus wezens die in de categorie van de 'elohim' vallen, godenwezens, hemelingen. Merk op dat 'elohim' meervoud is. Interessant geoeg heeft Israël het er niet bij gelaten Jahwe te identificeren met de oppergod van het Kanaänitische pantheon: Jahwe omvat al het goddelijke: Hij valt samen met het pantheon, en vervangt daarmee het pantheon. Waar jij op wijst zijn de restanten van een vroegere laag.
Nu naar de term "zoon van God". Dit begrip drukt uitverkiezing uit, zoals Israël is uitverkoren (Exodus 4:22), en zoals Israëls koning is uitverkoren (Psalm 2:6,7).
Vergelijk “Zo zegt de Almachtige: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israël.” (Exodus 4:22)
en: "Die in de hemel woont lacht - de Heer spot met hen.
In zijn woede spreekt Hij - Zijn grimmigheid benauwt hen:
'Ikzelf heb Mijn koning gezalfd, op Mijn heilige berg, op de Sion.'
Ik verkondig het besluit van de HEER: Hij zei tegen mij:
'Jij bent Mijn zoon, vandaag heb Ik je verwekt.' " (Psalm 2:4-7)
met: "Er kwam een stem uit de hemel die zei:
'Dit is Mijn geliefde zoon, in wie Ik vreugde vindt' " (Mattheüs 3:17)
De "zonen Gods" is een categorieaanduiding, net als de aanduiding "zonen van Israël" (Genesis 32:32; Exodus 1:7); "zonen van de mensen" (1 Samuel 26:19; Ps. 11:14); "zonen van Levi" (Exodus 32:26) aanduidingen zijn van respectievelijk Israëlieten; mensen; en Levieten.
"Zonen Gods" zijn dus wezens die in de categorie van de 'elohim' vallen, godenwezens, hemelingen. Merk op dat 'elohim' meervoud is. Interessant geoeg heeft Israël het er niet bij gelaten Jahwe te identificeren met de oppergod van het Kanaänitische pantheon: Jahwe omvat al het goddelijke: Hij valt samen met het pantheon, en vervangt daarmee het pantheon. Waar jij op wijst zijn de restanten van een vroegere laag.
Nu naar de term "zoon van God". Dit begrip drukt uitverkiezing uit, zoals Israël is uitverkoren (Exodus 4:22), en zoals Israëls koning is uitverkoren (Psalm 2:6,7).
Vergelijk “Zo zegt de Almachtige: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israël.” (Exodus 4:22)
en: "Die in de hemel woont lacht - de Heer spot met hen.
In zijn woede spreekt Hij - Zijn grimmigheid benauwt hen:
'Ikzelf heb Mijn koning gezalfd, op Mijn heilige berg, op de Sion.'
Ik verkondig het besluit van de HEER: Hij zei tegen mij:
'Jij bent Mijn zoon, vandaag heb Ik je verwekt.' " (Psalm 2:4-7)
met: "Er kwam een stem uit de hemel die zei:
'Dit is Mijn geliefde zoon, in wie Ik vreugde vindt' " (Mattheüs 3:17)
- collegavanerik
- Superposter
Dat zijn polytheistische relicten in het OT. Dat jezus een zoon van god zou zijn is een zware ketterij in de joodse religie, en de belangrijkste reden waarom jezus niet als messias is aanvaard.Terrenal schreef:Er wordt een onderscheid gemaakt tussen zijn prehumane en posthumane, dus hemelse leven en zijn aards leven. Dat Jezus toen hij op aarde was broers had is al lang duidelijk.collegavanerik schreef:Jakobus was de broer van Jezus.Paulus schreef: Galaten 1: 18-19: 18 Pas drie jaar later ging ik naar Jeruzalem om Kefas te ontmoeten, en bij hem bleef ik twee weken. 19 Maar van de overige apostelen heb ik niemand gezien, behalve Jakobus, de broer van de Heer.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Dus? De Joden hebben de waarheid?collegavanerik schreef:Dat zijn polytheistische relicten in het OT. Dat jezus een zoon van god zou zijn is een zware ketterij in de joodse religie, en de belangrijkste reden waarom jezus niet als messias is aanvaard.Terrenal schreef:Er wordt een onderscheid gemaakt tussen zijn prehumane en posthumane, dus hemelse leven en zijn aards leven. Dat Jezus toen hij op aarde was broers had is al lang duidelijk.collegavanerik schreef:Jakobus was de broer van Jezus.
-
Theoloog
Zeker nog nooit van Metatron gehoord:Dat zijn polytheistische relicten in het OT. Dat jezus een zoon van god zou zijn is een zware ketterij in de joodse religie, en de belangrijkste reden waarom jezus niet als messias is aanvaard.
"Metatron is also mentioned in the Pseudepigrapha, most prominently in the Hebrew/Merkabah Book of Enoch, also called 3 Enoch or Sefer Hekhalot (Book of [the Heavenly] Palaces).
The book describes the link between Enoch son of Jared (great grandfather of Noah) and his transformation into the angel Metatron.
His grand title "the lesser YHVH" resurfaces here. Metatron says, "He [the Holy One]… called me, 'The lesser YHVH' in the presence of his whole household in the height, as it is written, 'My name is in him.'" (12:5, Alexander's translation).
The narrator of this book, supposedly Rabbi Ishmael, tells how Metatron guided him through Heaven and explained its wonders. Here Metatron is described in two ways: as a primordial angel (9:2–13:2) and as the transformation of Enoch after he was assumed into Heaven."
http://en.wikipedia.org/wiki/Metatron
Ik denk dat hij het OT, oftewel de Hebreeuwse/Aramese geschriften met de Joodse heilige boeken verward ondanks dat er heel veel overeenkomst is natuurlijk(Tenach, Thora,Midrash en enkele meer) .Alhoewel Metraton volgens de Joden ook op de heilige geest kan slaan, iig wordt de betekenis van boodschapper niet bevestigd bij mijn weten althans.Theoloog schreef:Zeker nog nooit van Metatron gehoord:Dat zijn polytheistische relicten in het OT. Dat jezus een zoon van god zou zijn is een zware ketterij in de joodse religie, en de belangrijkste reden waarom jezus niet als messias is aanvaard.
"Metatron is also mentioned in the Pseudepigrapha, most prominently in the Hebrew/Merkabah Book of Enoch, also called 3 Enoch or Sefer Hekhalot (Book of [the Heavenly] Palaces).
The book describes the link between Enoch son of Jared (great grandfather of Noah) and his transformation into the angel Metatron.
His grand title "the lesser YHVH" resurfaces here. Metatron says, "He [the Holy One]… called me, 'The lesser YHVH' in the presence of his whole household in the height, as it is written, 'My name is in him.'" (12:5, Alexander's translation).
The narrator of this book, supposedly Rabbi Ishmael, tells how Metatron guided him through Heaven and explained its wonders. Here Metatron is described in two ways: as a primordial angel (9:2–13:2) and as the transformation of Enoch after he was assumed into Heaven."
http://en.wikipedia.org/wiki/Metatron