Grote Donor show komende vrijdag BNN

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Grote Donor show komende vrijdag BNN

Bericht door Raven »

bron: http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007/05 ... A9750.html

Ik vind het prima dat er aandacht wordt besteed aan het tekort aan orgaan donoren, maar deze manier is op zijn zachtst gezegd niet fris...

Je kan het niet maken om mensen in een show te laten kiezen wie wel en wie niet.
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het weer eens een goede publiciteitsstunt is van BNN, en als het doorgaat, dat het naast die nier die te vergeven is, ook entertainment moet zijn. Goedkoop op sensatiebelust entertainment.

Ik zal er niet naar kijken in ieder geval.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Er is geen tekort aan orgaandonoren.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

The Prophet schreef:Er is geen tekort aan orgaandonoren.
pardon ? ze schreeuwen moord en brand

As above, so below
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het was net in het nieuws, er zijn kamervragen gesteld maar de minister kan het niet verbieden en beroept zich op de vrijheid van de programmamakers. BNN zelf geeft toe de show ook walgelijk te vinden, maar op deze manier aandacht probeert te krijgen voor het probleem van het grote tekort aan donoren. Tja, zo kun je het ook verkopen natuurlijk.

Nu in netwerk wordt er ook aandacht aan besteed. De nierstichting vraagt nu om de show te schrappen, maar BNN gaat stug door. Belachelijk wel dat de nierstichting eerst aan het idee heeft meegewerkt. Nu na alle negatieve publiciteit proberen ze zich ervan de distantiëren.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Ik snap niet waarom ze er niet gewoon een benefiet show van maken .. gewoon zoals de TV show ook wel eens gedaan heeft.. werkt ook en misschien wel beter.

Gewoon een telefoon pannel waar menden kunnen opgeven dat ze een donor codiciel invullen (zoals ze al vaker met andere dingen gedaan hebben)

As above, so below
DigiHeld
Geregelde verschijning

Re: Grote Donor show komende vrijdag BNN

Bericht door DigiHeld »

Raven schreef:
Je kan het niet maken om mensen in een show te laten kiezen wie wel en wie niet.
Waarom niet ?
Voor diegene die naast het orgaan grijpen ? Die grijpen toch IEDERE dag naast dat orgaan ?

Ik ben een groot voorstander van dit soort shows !
Wel vindt ik dat de amusementswaarde erg laag is, ik zou dan ook voorstellen om er een spel-element in aan te brengen, liefst iets fysieks, zodat overwinning en verlies een nog groter contrast vormen.
Het is geel/blauw en als je het in je oog krijgt ben je dood !

(thcirtsaam tiu yticretni ed)
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Ik heb gewacht met reageren tot na het zien van Nova.

Ik deel de kritiek van de kniesoren hier dan ook niet en vind het een zeer geslaagde ludieke (?) actie gezien de ernst van de problematiek.
Dan moet je naar onorthodoxe maatregelen grijpen.
Dat is goed gelukt, orgaandonatie is weer een item.
Of die show ervan gaat komen weet ik niet, ik denk van niet, het lijkt mij alleen een mediastunt.
Vrijdag toch was het? Dan merk ik wel of ik ongelijk heb.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

DigiHeld schreef:Waarom niet ?
Voor diegene die naast het orgaan grijpen ? Die grijpen toch IEDERE dag naast dat orgaan ?
Ik vind het etisch toch heel iets anders of je op een orgaan wacht terwijl je niet weet wanneer het komt. Of je ligt bij zo'n show volop te hopen of jij het krijgt of een ander.
Ik denk dat de teleurstelling op het moment dat jij niet degene bent die het orgaan toekomt heel wat groter is, als je weet dat je een kans maakt in zo'n show, als wanneer je wacht op een orgaan zonder je verliezer te voelen. Ik vind dat dit etisch niet verantwoord is.

Hier wordt gespeeld met gevoelens van mensen die ziek zijn. De hoop wordt enorm aangewakkerd en keihard weer de bodem ingeslagen als je de uitverkoren niet blijkt te zijn. Dat is toch echt niet te vergelijken met de normale situatie van wachten op een eventueel beschikbaar orgaan.

Als de show niet door zou gaan, en het puur een mediastunt was met gunstig resultaat dan kan ik de mening van Fenomeen wel delen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Fenomeen schreef:Ik heb gewacht met reageren tot na het zien van Nova.

Ik deel de kritiek van de kniesoren hier dan ook niet en vind het een zeer geslaagde ludieke (?) actie gezien de ernst van de problematiek.
Dan moet je naar onorthodoxe maatregelen grijpen.
Dat is goed gelukt, orgaandonatie is weer een item.
Of die show ervan gaat komen weet ik niet, ik denk van niet, het lijkt mij alleen een mediastunt.
Vrijdag toch was het? Dan merk ik wel of ik ongelijk heb.
DAT zou een bak zijn ja .. maarja ...

Vraag me af wat mensen eigenlijk voor reden hebben om GEEN donor te zijn ... Je hebt er zelf toch niks meer aan ??

As above, so below
DigiHeld
Geregelde verschijning

Bericht door DigiHeld »

Kitty schreef:
Hier wordt gespeeld met gevoelens van mensen die ziek zijn. De hoop wordt enorm aangewakkerd en keihard weer de bodem ingeslagen als je de uitverkoren niet blijkt te zijn. Dat is toch echt niet te vergelijken met de normale situatie van wachten op een eventueel beschikbaar orgaan.
Ik denk dat je je nu wel een beetje denigrerend opstelt t.o.v. de "zieken' , waren het nu mensen met een verstandelijke handicap dan kon ik je samaritaanse gedachte nog enigzins begrijpen.

In tegenstelling tot geloof, is hoop wel iets wat wezenlijk kan bijdragen aan een beter "gevoel".
Zonder jouw bodem, ook geen euforie. Die paar moments of fame (en hoop) wegen niet op tegen de diepste kelder.
In de wereld van de orgaanpatientjes wordt de hoop VEELAL aangewakkerd en net zo vaak weer de grond ingeboord !!!

Als je het met mij eens bent dat de orgaannodige niet perse onbekwaam zijn om hun eiegen gevoelens te ventileren, dan zou eem simpele enquete uitsluitsel gevel.
Wat denk jij ? zouden de meesten voor of tegen stemmen ?

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

DigiHeld schreef:In tegenstelling tot geloof, is hoop wel iets wat wezenlijk kan bijdragen aan een beter "gevoel".
Zonder jouw bodem, ook geen euforie. Die paar moments of fame (en hoop) wegen niet op tegen de diepste kelder.
In de wereld van de orgaanpatientjes wordt de hoop VEELAL aangewakkerd en net zo vaak weer de grond ingeboord !!!
Denk je niet dat mensen uit wanhoop hieraan mee zouden doen? Omdat ze het idee hebben dat de kans op een orgaan door deze show groter is? Ik denk het wel, en ik vind dus dat zoiets niet kan, je maakt misbruik van mensen op deze manier. Ter entertaining van een stel idioten die uit sensatiezucht naar dit soort walgelijke programma's kijkt.

Maar dit dus alleen als het geen publiciteitsstunt is en de show gewoon door zou gaan.

DigiHeld
Geregelde verschijning

Bericht door DigiHeld »

Raven schreef: Vraag me af wat mensen eigenlijk voor reden hebben om GEEN donor te zijn ... Je hebt er zelf toch niks meer aan ??
Mijn reden om geen donor te zijn is omdat na mijn dood de nabestaande(n) beslissen of ik wel of niet doneer.
Mocht het "wettelijk" mogelijk zijn om als levende te kunnen beslissen over je eigen destructie, ga ik metten zo"n codicil invullen.

ps, in mijn situatie weten de nabestaanden precies wat ik wil, en ik vertrouw er dan ook op in het juiste lichaam te worden gerecycled.

DigiHeld
Geregelde verschijning

Bericht door DigiHeld »

Kitty schreef: Denk je niet dat mensen uit wanhoop hieraan mee zouden doen? Omdat ze het idee hebben dat de kans op een orgaan door deze show groter is? Ik denk het wel, en ik vind dus dat zoiets niet kan, je maakt misbruik van mensen op deze manier. Ter entertaining van een stel idioten die uit sensatiezucht naar dit soort walgelijke programma's kijkt.

Maar dit dus alleen als het geen publiciteitsstunt is en de show gewoon door zou gaan.
Wat is er mis met wanhoop ?
Is de kans kleiner dat ze een orgaan krijgen ?
Jij vindt dat zoiets niet kan, terwijl jij niet de donorgevende noch de ontvangende partij bent ?
Ik heb liever niet dat je me "idioot" noemt, als je wilt schelden moet je dat egen mijn broer doen, die is groter sterker en kan beter spugen dan ik.

Nogmaals : hoe zwaar weegt indeze het "verstand" van de ontvanger ????
Hoe zullen de zieken het vinden dat jij hun deze (weliswaar minimale) kans ontneemt ?

Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Je kunt het smakeloos vinden maar dat zegt niet dat het smakeloos is, ik vergelijk het met christenen die de chocolade jezus ook smakeloos vonden terwijl ie toch van chocolade was gemaakt :roll: ieder z'n ding mijn ding is het wel niet maar de aandacht voor orgaandonatie is er weer en ja om dat te bereiken moet je soms met extreme dingen komen.
En daarbij het komt op tv. en het ligt aan jezelf (of aan degene die baas over de afstandsbediening is) of je ernaar kijkt.
Kortom ik kan me er niet druk om maken.
Fuck met alles.
Plaats reactie