Betekenisvoll invulling Atheïsten huwelijk
Moderator: Moderators
Betekenisvoll invulling Atheïsten huwelijk
Hoe geef je, na het stadhuis, een betekenisvolle invulling aan een huweijk van twee atheïsten.
Uit gebrek aan alternatieven vervult de kerk nog steeds die rol, vaak ongewild.
De kale en zakelijke ambtelijke huwelijk geeft weinig voldoening.
Any ideas???
Any ideas???
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Gewoon een feestje omdat je je liefde toont voor de gemeenschap is niet genoeg?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Eigenlijk vind ik het zelfde probleem ook bij begrafenissen. Dit kan ook zonder kerk een vrij kille aangelegenheid zijn. Maar dit terzijde.
Je kan natuurlijk met vrienden en familie wel iets bedenken lijkt me, een soort zelfgeschreven ritueel waar je elkaar je liefde verklaart op een mooie locatie. Waarbij een vriend of familielid het op zich neemt hier de leiding aan te geven, en ieder van je vrienden, iets leuks over het bruidspaar laat zeggen.
Wat maakt een kerkelijk huwelijk mooi, waar zit hem de toevoeging in, dit zou je dan op een atheïstische manier moeten invullen. Daarbij lijkt het me ook dat er aan het burgerlijk huwelijk wel iets aan te passen is naar de wens van het bruidspaar. Er is best wel het een en ander mogelijk als het bruidspaar creatief genoeg is.
De meeste ambtenaren zijn zeer wel bereid om eigen inbreng hierin toe te laten. Het hoeft dus niet per se een kille aangelegenheid te zijn.
Alles valt of staat natuurlijk wel bij de inbreng van het bruidspaar en de familie en vrienden zelf. Ik heb heel wat burgerlijke huwelijke meegemaakt waar de inbreng van het bruidspaar en de vrienden en familie zelf groot was. Als je het puur en alleen aan de ambtenaar over laat, dan kan je ook niet veel meer verwachten dan wat de ambtenaar zelf bedenkt. Maar er is dus heel wat meer mogelijk dan dat.
Je kan natuurlijk met vrienden en familie wel iets bedenken lijkt me, een soort zelfgeschreven ritueel waar je elkaar je liefde verklaart op een mooie locatie. Waarbij een vriend of familielid het op zich neemt hier de leiding aan te geven, en ieder van je vrienden, iets leuks over het bruidspaar laat zeggen.
Wat maakt een kerkelijk huwelijk mooi, waar zit hem de toevoeging in, dit zou je dan op een atheïstische manier moeten invullen. Daarbij lijkt het me ook dat er aan het burgerlijk huwelijk wel iets aan te passen is naar de wens van het bruidspaar. Er is best wel het een en ander mogelijk als het bruidspaar creatief genoeg is.
De meeste ambtenaren zijn zeer wel bereid om eigen inbreng hierin toe te laten. Het hoeft dus niet per se een kille aangelegenheid te zijn.
Alles valt of staat natuurlijk wel bij de inbreng van het bruidspaar en de familie en vrienden zelf. Ik heb heel wat burgerlijke huwelijke meegemaakt waar de inbreng van het bruidspaar en de vrienden en familie zelf groot was. Als je het puur en alleen aan de ambtenaar over laat, dan kan je ook niet veel meer verwachten dan wat de ambtenaar zelf bedenkt. Maar er is dus heel wat meer mogelijk dan dat.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
weet je heel zeker dat je geen heks bent ?Kitty schreef:Eigenlijk vind ik het zelfde probleem ook bij begrafenissen. Dit kan ook zonder kerk een vrij kille aangelegenheid zijn. Maar dit terzijde.
Wat ik heel zeker weet is dat jij normale mensen die wat creatiever denken, met heksen vergelijkt. Hier geef je dus aan dat heks zijn een enorm onzinbegrip is, aangezien je zomaar overal heksen schijnt te zien.Raven schreef:weet je heel zeker dat je geen heks bent ?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
nee maar wat jij beschrijft is wel hoe veel heksen zoiets invullenKitty schreef:Wat ik heel zeker weet is dat jij normale mensen die wat creatiever denken, met heksen vergelijkt. Hier geef je dus aan dat heks zijn een enorm onzinbegrip is, aangezien je zomaar overal heksen schijnt te zien.Raven schreef:weet je heel zeker dat je geen heks bent ?
Misschien doe ik in jouw ogen wel meer, wat volgens jou een heks ook doet. Net zoals je bepaalde zaken in de wetenschap vergelijkt met hekserij of magie.
Maar ik stel voor om niet het zoveelste topic te verzieken met heksengebral, maar gewoon eens een keer ontopic te blijven, het wordt anders wel erg vervelend.
Hier ging het om een alternatief voor trouwen in de kerk, en er is niet gevraagd om een heksenritueel. Als je geen wezenlijke bijdrage aan een topic hebt, hou je er dan buiten.
Maar ik stel voor om niet het zoveelste topic te verzieken met heksengebral, maar gewoon eens een keer ontopic te blijven, het wordt anders wel erg vervelend.
Hier ging het om een alternatief voor trouwen in de kerk, en er is niet gevraagd om een heksenritueel. Als je geen wezenlijke bijdrage aan een topic hebt, hou je er dan buiten.
Re: Betekenisvoll invulling Atheïsten huwelijk
Een huwelijk heeft geen betekenis anders dan de afspraak ('gelofte') dat men voor elkaar zal zorgen en daarvoor allerlei rechten (en plichten) toegewezen krijgt. Afgezien daarvan is er geen invulling behalve misschien een feest, een mooie reis, en als het echtpaar na de feestelijkheden nog puf heeft, een stevige vrijpartij. Ik ken ook mensen die het allemaal heel minimalistisch hebben gehouden, en uitsluitend met de 4 getuigen de plechtigheid hebben doorlopen, met na afloop een gebkaje thuis.Gerard schreef:Hoe geef je, na het stadhuis, een betekenisvolle invulling aan een huweijk van twee atheïsten.
Voor een atheïstisch huwelijk is de invulling datgene wat je eraan wilt geven.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Zeer zeker, alle opties zijn open je kunt het zeer extreem of heel sober (en alles wat daarin tussen valt) aanpakken naar gelang en wensen van het bruidspaar.Voor een atheïstisch huwelijk is de invulling datgene wat je eraan wilt geven.
Ik krijg eerlijk gezegt jeuk van dit onderwerp ik ben welleswaar getrouwd maar dat was meer een kale, zakelijke en praktische oplossing.
En een betekenisvolle invulling is naar m.i. neem je belofte serieus en (probeer) je er ook aan te houden.
Fuck met alles.
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Is dat een Joodse traditie, "gebkaje"?cymric schreef:met na afloop een gebkaje thuis.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Het huwelijk is toch al een schriftelijke bevestiging van twee mensen dat zij zielsveel van elkaar houden? En dan voor altijd en altijd en altijd?Gerard schreef:Hoe geef je, na het stadhuis, een betekenisvolle invulling aan een huweijk van twee atheïsten.
Any ideas???
Wat voor zin heb je dan nog meer nodig?
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf