Waarom niemand naar de hel gaat

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Prodigy schreef:
Devious schreef: Maar toen de 'liefdevolle' Heer ontdekte dat Eva en Adam van de Boom van kennis van Goed en Kwaad hadden gegeten werd Hij boos (hypothetiserende...). Waarom eigenlijk? Wat kinderachtig. Hij is als de Pottenbakker, die slechte potten bakt, en vervolgens niet boos wordt op Zichzelf, maar op de potten.
Exact mijn gedachte.
Nietzsche schreef indertijd ook een dergelijk commentaar op de pottenbakker (oorspronkelijke illustratie van Paulus):

"Hij (=Jezus) was dubbelzinnig. Hij was ook onhelder. Hoe vertoornd is hij op ons geweest, deze toornige brieser, dat we hem zo slecht verstonden! Maar waarom sprak hij dan niet in klaarder taal?
En lag het aan onze oren, waarom gaf hij ons dan oren die hem zo slecht hoorden! Zat er slijk in onze oren, welnu, wie stopte het er dan in?
Te veel mislukte hem, deze pottenbakker, die zelf niet volleerd was!
Maar dat hij op zijn potten en schepselen wraak wilde nemen omdat ze ze in zijn handen mislukten, - dat was een zonde tegen de goede smaak. Ook in vroomheid is goede smaak, en die sprak tenslotte: 'Weg met zulk een god! Liever geen god, liever op eigen houtje het lot bestemmen, liever nar zijn, liever zelf god zijn!' "
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Uhm mensen,

Ooit ging deze topic over de hel; of meer precies over waarom God van liefde al dan niet een hel zou scheppen. Het antwoord op deze vraag is erg simpel: eindeloos leiden zonder hoop op iets beters verliest vanzelf zijn betekenis. Geluk zonder einde heeft ook geen betekenis meer na een eeuwigheid. Een eeuwigheid in de hemel zou op den duur gelijk zijn aan een eeuwigheid in de hel. betekenisloos dus.
stropke
Geregelde verschijning

Bericht door stropke »

Tamara schreef:Wel, dan zal Tamara maar reageren....

Ooit gehoord van een God die ten alle dage toornt? Als we het hebben over de liefde kent het Grieks 4 niveaus. De liefde van God is het allerhoogste niveau, de Agape, men ziet een nood en men springt in, men onderneemt actie, dat is de kruisiging van Jezus...(God ziet de nood van de mens en springt in) God kan geen zonde vergeven, God is rechtvaardig, Hij is Rechter, Hij moet de zonde veroordelen!!, die zonde is (waarvan het loon de dood is) is verrekend door Christus aan het kruis...voor een ieder die in hem gelooft. Ja, dus niet een ieder..behalve homofielen, Samante, maar voor een ieder....zonder beperking....Voor alle duidelijkheid...en nee, er geschiedt niets tegen Zijn wil, zo zijn er ook mensen geschapen tot verderf...Hij heeft zelfs het kwaad geschapen. Hoe anders wil men het goede kennen? Je kunt niet weten wat goed is zonder het kwaad te kennen, daarom staat er geschreven de wet doet de zonde kennen..en toenemen maarrr door de toename van de zonde (door de wet) wordt de genade meer dan overvloedig..

En ja, de liefde is onvoorwaardelijk, God is een God van het leven, daarom hebben wij een vrije wil over ons leven maar niet over de dood. Ieder mens is immers sterfelijk. Dat is zo beschikt. De dood en het oordeel zijn beschikt. Wil je ontkennen dat je wil je niet vrij is als de dood daarop volgt...s6. You will die, niet een keer maar 2 keer. Die 2e keer kun je voorkomen. Dat is de boodschap, niet meer en niet minder...het is een consequentie geen voorwaarde...door het feit dat wij sterfelijk zijn dragen wij nl. vrucht voor de dood...dat zijn de zonden van de mens...(zonde= je doel missen) en die zonden lijden tot de 2e dood...tenzij...Wil je God aanvaarden in je leven, dan zul je zijn liefde zien, zijn liefde als een Vader,...dat is het geheimenis voor de christenen....maar de boodschap is duidelijk, slechts door Christus en door Christus alleen.....Ik ben de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door mij..., en dit de laatste en wellicht de meest volledige reactie die ik hier ooit zal geven. Vragen vanaf nu per pb. S6 en gd night....
Duidelijker en simpeler kan het niet gezegd worden.
Jezus zei vaak genoeg: Wie hore wil, die hore.
Als iemand niet wil horen ligt da nie aan God maar aan hem zelf. En de consequenties ook, dus niet aan God die het zus of zo wil, precies of we automatieken zijn.Die allah van de Islam die maakt van mensen marijonetten die naar zijn pijpen dansen, maar ik toch mooi nie.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

stropke schreef:Duidelijker en simpeler kan het niet gezegd worden.
Als iemand niet wil horen ligt da nie aan God maar aan hem zelf.
Ik hoor, en hoor, en hoor, en hoor. Vreemd hoor, ik hoor me het lazarus, maar ik hoor dus echt helemaal niks.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Kitty schreef:
stropke schreef:Duidelijker en simpeler kan het niet gezegd worden.
Als iemand niet wil horen ligt da nie aan God maar aan hem zelf.
Ik hoor, en hoor, en hoor, en hoor. Vreemd hoor, ik hoor me het lazarus, maar ik hoor dus echt helemaal niks.
Kitty daar heb je idd wel een punt mee heh
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

stropke schreef: Jezus zei vaak genoeg: Wie hore wil, die hore.
zoniet dan krijg je voor straf levenslang branden in de hel.
Als iemand niet wil horen ligt da nie aan God maar aan hem zelf. En de consequenties ook, dus niet aan God die het zus of zo wil,.
En van wie komen die consequenties !!! de definitie van liefde daar hoort ook m.i. vergeving bij, en als god liefde is waarom kan hij dan de de mens die hij zelf als zondaar heeft gemaakt niet vergeven.
Fuck met alles.
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Plons schreef:
Tamara schreef:...voor een ieder die in hem gelooft. Ja, dus niet een ieder..behalve homofielen, Samante, maar voor een ieder....zonder beperking.
Ehh............lees ik dit nou goed, schrijf je nou dat iedereen vergeving kan krijgen (mits je in jezus gelooft) behalve homofielen :-s
Iedereen is toch iedereen, of niet soms? Sommige mensen denken dat mensen die homofiel zijn zijn uitgesloten, wel daar ben ik het niet mee eens, dus vandaar een expliciete vermelding.. :roll:
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

0ortje schreef: En wat je zegt over homofielen is gewoon van de pot gerukt, je zou je moeten schamen. Ook homofielen zijn gewoon mensen, en ook zij voegen wat toe. Het zijn heus geen monsters ofzo. Nee, het zjn gewoon mensen waarbij "iets" in de "sexuele zin" anders is. Het is dus echt primitief hoe jij over deze mensen schrijft.
Zeg ik dat dan? Wees voorzichtig in je interpretaties.. :roll: Je zou weleens jezelf kunnen oordelen.
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

Plons schreef:
stropke schreef: Jezus zei vaak genoeg: Wie hore wil, die hore.
zoniet dan krijg je voor straf levenslang branden in de hel.
Als iemand niet wil horen ligt da nie aan God maar aan hem zelf. En de consequenties ook, dus niet aan God die het zus of zo wil,.
En van wie komen die consequenties !!! de definitie van liefde daar hoort ook m.i. vergeving bij, en als god liefde is waarom kan hij dan de de mens die hij zelf als zondaar heeft gemaakt niet vergeven.
Hmm, correctie, de mens is niet als zondaar gemaakt. De mens was zeer goed..alleen door de verleiding in de hof van Eden zijn wij deelgenoot geworden van de dood > which is erfelijk. De dood is "de akker" waarop de zonde vrucht draagt, zogezegd. Het ontbreken van levenslust e.d. God heeft dit gecorrigeerd door Christus naar de aarde te zenden. Door een man de zonde de wereld in, door een er weer uit...
space_oddity
Banned

Bericht door space_oddity »

Geestig stukje uit "Een ongewoon gesprek met God" van Neale Donald Walsch

Jou wordt verteld dat God vergeving en medeleven is. Als je echter niet op de juiste manier om deze vergeving vraagt, als je God benadert zoals het moet,wordt je bede niet verhoord en wordt je kreet in de wind geslagen. Dit alles zou nog niet erg zijn als er maar één juiste manier was, maar er worden evenveel juiste manieren geleerd als er leraren zijn. De meeste mensen spenderen dan ook het grootste gedeelte van hun leven met het zoeken naar de juiste manier om God te dienen. De ironie van dit alles is dat Ik jullie aanbidding niet wens, Ik heb geen behoefte aan jullie onderdanigheid en het is voor jullie niet noodzakelijk om Mij te dienen. Dit is het gedrag zoals dat historisch gezien door monarchen van hun onderdanen werd verlangt (en meestal waren dat egocentrische, labiele, tiranieke monarchen). God stelt op geen enkele wijze dergelijke eisen; het is opmerkelijk dat de wereld nog altijd niet heeft vastgesteld dat zulke eisen vals zijn en niets te maken hebben met de behoefte of de wensen van goddelijkheid.
De goddelijkheid heeft geen behoefte. Alles-dat-is is precies dat: alles-dat-is. Per definitie verlangt ze dan ook niets, niets ontbreekt haar.

Als je ervoor kiest in een God te geloven die op de een of andere manier iets nodig heeft -- een God die zich gekwetst voelt als Hij niet krijgt wat Hij wil en degene straft van wie Hij iets verwachtte te krijgen -- dan kies je ervoor in een God te geloven die veel kleiner is dan Ik ben. Je zou dan werkelijk het kind zijn van een mindere God.

:D

Ok geen behoefte maar wel, een verlangen!

En wat is Gods verlangen?
Ik verlang allereerst Mijzelf te kennen en te ervaren, in al Mijn glorie te weten wie Ik ben.
Voordat ik jullie uitvond, en alle werelden van het universum, was het onmogelijk voor Mij dit te doen. Ten tweede verlang ik dat jullie zullen weten en ervaren wie jullie werkelijk zijn door de kracht die Ik jullie heb gegeven om te scheppen en te ervaren op alle mogelijke wijzen die jullie maar kiezen. Ten derde verlang Ik dat het hele levensproces een ervaring van constante vreugde zal zijn, voortdurende schepping, nooit eindigende expansie en totale vervulling(géén vervuiling dus - space_oddity) in elk moment van nu. Ik heb een volmaakt systeem opgezet, waarmee al deze verlangens kunnen worden gerealiseerd. Zij worden nu gerealiseerd, op dit specifieke moment. Het enige verschil tussen jullie en Mij is dat Ik dit weet. Op het moment van totale kennis (welk moment jullie te allen tijde kan overkomen) zullen jullie je ook voelen zoals Ik Mij voel: geheel en al vervuld van vreugde, liefde, acceptatie, zegening en dankbaarheid.

Tot zover.... Nou, best relaxt toch? :wink:
"Stel je zelf bloot aan je diepste angst; En daarna, heeft angst geen macht meer; En de angst voor vrijheid slinkt en verdwijnt; Je bent vrij."
Jim Morrison
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

space_oddity geloof jij daadwerkelijk dat Walsch in gesprek is geweest met God? Dus geloof jij werkelijk dat God hier spreekt?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

space_oddity
Banned

Kitty, geloof jij werkelijk dat wat er in de bijbel staat door God tegen Jezus van Nazareth is verteld, welke het vervolgens aan Johannes e.d. heeft verteld, welke het vervolgens letterlijk heeft opgeschreven? Over Hemel en Hel enzo?

Ik moet wel zeggen dat àls God bestaat, Hij zo wel logischer overkomt/ makkelijker te begrijpen èn te accepteren valt in Walsch boeken, en daarnaast zit ik onder het lezen vaak van verbazing en verrukking zacht te Wow-en..... Maar ik ben (al zou je dat misschien niet willen geloven) héél kritisch en Walsch' boek, The Secret, What the bleep do we know... 't past allemaal ook prima in elkaar he :wink: (Mijn vraag is dan ook aan God, waarom nu pas?!!) Maar dat maakt de essentie van zijn boek natuurlijk niet minder waar. En ik heb nou eenmaal wel ongekende liefde in mijn leven gekend,...
Ik heb zoveel ideëen in mijn hoofd.. en ik kan spiritualiteit ook niet uit mijn leven bannen, dus uitsluiten doe ik het zeker niet! (Zo verdiep ik me ook in de Tempeliers...tja.., maar ook in filosofie, wetenschap, astronomie en weet ik veel wat nog meer) Terwijl ik op de katholieke basisschool de Bijbel werkelijk schitterend vond, geloofde ik die niet.. water dat zich scheidde, al die wonderen.. 't Ging er notabene nóg heftiger aan toe dan in Doornroosje! Maar zomaar alles wat erin staat verwerpen, dat is toch zonde, het is een schitterend leerzaam (historisch!) boek. En zo ook Walsch' boek(behalve dan dat historische), en ik zie niet in waarom ik Jezus zijn ideeën meer of minder serieus zou moeten nemen dan die van Walsch.
Oftewel, het moraal van het verhaal.

In Walsch' boeken staan geen wonderen.. die je je niet kunt voorstellen(dat zou het misschien juist ongeloofwaardig kunnen maken, niks schokkends, bedreigends of wonderbaarlijks, behalve dat God wel met hem "communiceerde" nergens staat dat het werkelijk over praten gaat, maar communicatie! Ja en ook dat iedereen met God kan communiceren als men zich maar ervoor open durfde te stellen.)
Laatst gewijzigd door space_oddity op 27 jul 2007 23:25, 6 keer totaal gewijzigd.
"Stel je zelf bloot aan je diepste angst; En daarna, heeft angst geen macht meer; En de angst voor vrijheid slinkt en verdwijnt; Je bent vrij."
Jim Morrison
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

space_oddity schreef:Kitty, geloof jij werkelijk dat wat er in de bijbel staat door God tegen Jezus van Nazareth is verteld, welke het vervolgens aan Johannes e.d. heeft verteld, welke het vervolgens letterlijk heeft opgeschreven? Over Hemel en Hel enzo?
Waarom een wedervraag? Nee ik geloof daar niet in. Maar ik vroeg het aan jou.

Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Tamara schreef: Hmm, correctie, de mens is niet als zondaar gemaakt. De mens was zeer goed..alleen door de verleiding in de hof van Eden zijn wij deelgenoot geworden van de dood
Hmm, laat me even 'Nadenken'. God is "Almachtig", god "ziet" en "weet" alles. Maar als hij werkelijk wou dat adam en eva niet van de appel hadden gegeten, was het echt niet gebeurd.
Fuck met alles.
space_oddity
Banned

Vrije wil, dat stelde God op den proef Plons, wel idd heel kinderachtig om vervolgens een straf aan te hangen, i.p.v. een waardevolle les ... maar wat waren ookal precies de gevolgen, oja, de vrouw is sindsdien door de Christelijke kerk onderdrukt...klopt.

Kitty ik heb het al bijgewerkt, ik had beter kunnen vragen , wat maakt 't uit wat ik wel of niet geloof... maar goed... te laat :wink: Je zult wel oprecht een beeld van me willen scheppen huh? :lol:
Laatst gewijzigd door space_oddity op 27 jul 2007 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Jim Morrison
Plaats reactie