Wat betreft vraag 1) Hoe kan er iets voortkomen uit niets?
Dat is gewoonweg onmogelijk.
Wat probeer ik hiermee duidelijk te maken? De antwoorden die ik tot zover heb gehad (met name trouwens op het andere forumgedeelte waar deze vragen eerder stonden) hadden prachtig geforumuleerde theorieën over meerdere dimensies, dat er toch iets was voor de oerknal, negatieve energieën gecombineerd met positieve energieën die eeuwig bestonden, etc, etc.
Maar deze theorieën worden niet of nauwelijks ondersteund door de wetenschap. Wat ik dus wil aantonen is dat jullie net zo hard met ongestaafde argumenten komen als iets niet meteen te verklaren valt. Als gelovige wordt met namelijk vaak verweten dat ik in een God geloof die niet te bewijzen valt (ben ik het trouwens niet mee eens). Maar het blijkt dat atheïsten ook in dingen geloven die (nog) niet te bewijzen zijn.
Ik heb die vraag al diverse malen beantwoord!
Nogmaals even herhalen dan maar?
Van Oerknal tot heden
10^ -43 seconden (dus 0,000 ---totaal 43 nullen ----1 seconden ) na de Oerknal. Er kan niet gesproken worden over tijd of over ruimte of over de temperatuur. De fysica op dit niveau is onbekend. Vlak hierna was een periode van inflatie. De ruimte expandeerde met een factor 1050 in een zeer korte periode. Theoretisch is het beschreven door Alan Guth. Inflatie geeft antwoord op een aantal fundamentele problemen van de klassieke hete oerknaltheorie.
tussen 10^ -12 en 10^ -10 seconde. In deze periode is het eigenlijke begin. Het universum bevindt zich in een kleine hete dichte quantumtoestand. Uit de vacuumenergie ontstaan fotonen, gluonen en andere elementaire deeltjes. Het universum bestaat nagenoeg geheel uit stralingsenergie.
Jij wilt een antwoord hebben beschreven aan de hand van huidige fysische wetten, terwijl dit niet mag en niet kan! Stop ermee om erover na te denken, het is zinloos.
Je beleving van tijd is daarnaast te simpel:
* Er zijn tenminste drie tijdspijlen:
1) De thermodynamische pijl; de richting van de tijd waarin de wanorde of entropie toeneemt.
2) Psychologische pijl; De richting waarin de tijd voor ons gevoel verstrijkt.
3) Kosmologische pijl; Richting van de tijd waarin het heelal uitdijt en niet samentrekt.
Ik denk ook dat je voorstelling over wat er gebeurde na de Big Bang niet juist is:
De Big Bang vond niet plaats als een ontploffing op een gegeven punt in de ruimte.
Het kan beter worden voorgesteld als het "gelijktijdig" ontstaan van ruimte en tijd overal in het heelal. Er is geen "centrum van uitdijing", geen plaats van waaruit het heelal expandeert. Alle punten in het heelal verwijderen zich gewoon van mekaar. Elk punt in het heelal kan beschouwd worden als "centrum van uitdijing".
Per definitie omvat het heelal alle ruimte en tijd die we kennen (de volledige 4-dimensionale tijd-ruimte),
en het Big Bang-model doet daarom geen enkele uitspraak over wat er "buiten", "voor" of "na" het heelal is (voor zover deze uitspraken zin hebben, aangezien ruimte en tijd samen met het heelal ontstaan en verdwijnen). De Big Bang zegt dus niets over de eventuele dimensies "waarin" ons heelal zou expanderen, of over het bestaan van tijd buiten de periode tussen Big Bang en een eventuele Big Crunch. In alle geval is het heelal volledig "afgesloten" van deze eventuele "buitenwereld": we kunnen er geen informatie over inwinnen, en hij kan geen invloed hebben op het heelal.
Het valt buiten het bestek van de Big Bang-theorie te speculeren wat aan de basis ligt van de Big Bang.
De Big Bang-theorie doet in haar huidige vormen slechts uitspraken over het heelal vanaf 10-43 seconden na het ontstaan ervan. De huidige fysica is totaal niet in staat uitspraken te doen over de natuurwetten die hiervoor heersten.
Hiermee zijn we denk ik wel uitgepraat wat vraag 1 betreft en indirect ook wat vraag 2 betreft.