Frodo schreef:Maar hier gaat het al mis. Dit is een interpretatie van andere mensen achteraf. Jezus noemt zichzelf juist steeds de 'mensenzoon'. Bovendien geeft hij antwoord op vragen van mensen wat ze moeten doen om de eeuwigheid te beërven, en nooit antwoord hij dan dat hij de zoon van God is, noch dat je dat zou moeten geloven.
Je hebt hier helemaal gelijk, dat is inderdaad achteraf bepaald.
En hier gaat het wederom mis. Ook dit is een (Paulinistische) interpretatie achteraf. Jezus noemt geen verlossing waarin je moet geloven. Om de eeuwigheid te beërven noemt Jezus wel een aantal voorwaarden. Weet jij welke?
En hier heb je wederom gelijk. Ik dacht dat Jezus ergens gezegd had dat alleen via hem de Vader, dus God bereikt kan worden. Hij noemde zichzelf immers de weg.
(Alvast een beetje hulp: het is NIET het geloven in een drie-eenheid, het is NIET het geloven in de naturenleer, het is NIET het geloven dat Jezus zoon van God zou zijn, het is NIET geloven dat Jezus aan het kruis is gestorven voor de zonden van de mens, maar wat is het wel?)
Tja, erg veel blijft er niet over. De drieeenheid komt inderdaad ook niet van Jezus, maar is veel later besloten in het concilie van Nicea. Zoon van God heeft hij zich niet expliciet genoemd, hij had het echter wel over Vader, maar dit kan een metafoor geweest zijn en niet betekend hebben dat hij dus de zoon was. Verlossing aan het kruis, kan ik me ook niet goed voorstellen, maar is toch wel iets dat je in de Bijbel kan vinden. Of niet.
Wat is het dan wel? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, weet jiij het?
Wanneer je je verbonden voelt met de persoon Jezus, en datgene wat je gelooft is niet in tegenspraak met wat Jezus zei en deed, dan kun je je christen noemen. Het is overigens geen verplichting!
Heb je het nu over zijn woorden? Of over zijn daden? En wat houdt geloven in zijn daden in? Is dat ook geloven in zijn vermeende wonderen? Of moet je dat laatste ook weer anders interpreteren, en dus weer niet als waar zien. Je bent dan wel aan het dobbelen met wat je goed uitkomt en wat niet.
Heb je het puur over de mens Jezus en neem je de hokus pokus niet letterlijk, en haal je er dus de goede uitspraken uit, en laat je de nare uitspraken liggen, en je wil je dan christen noemen, dan heb je mijn zegen.
Zo kun je jezelf ook Gandhist noemen als je de goede werken van Gandhi bewonderd en als navolgend beschouwt. Geloof je dan in Gandhi?
Ik heb trouwens ooit wel eens 'christenen' Paulisten genoemd omdat ze vooral de woorden van Paulus navolgden en ik ze nooit hoorde over Jezus. Ze namen me dit echter niet in dank af.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.