Nieuwe EO Ronduitforum

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Kitty schreef:Toch zal je als 'gelovige' in fase 3, in ieder geval naar fase 1 moeten springen als je in God blijft geloven. Aangezien je God toch moeilijk als iets symbolisch aan kan duiden, want dan ben je geen gelovige meer.
Ik bestrijd dat. Ook het begrip 'God' kun je op veel verschillende manieren definieren. Er bestaan ook stromingen die het positieve dat in ieder mens zit tezamen 'God' noemen. En waarom zou die groep dat niet mogen doen? Met een beetje 'out of the box' denken kom je veel verder dan wanneer je vast blijft zitten aan door anderen bedachte concepten.

doeidoei
Frodo
anders is niet hetzelfde als slechter; anders is ook niet hetzelfde als beter
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Frodo schreef: Niveau 2: Alles wat aangetoond (bewezen) wordt is 'waar'. Wanneer aangetoond kan worden dat een letterlijke uitleg van een geloof niet klopt, dan is bewezen dat dat geloof dus 'niet waar' is. Het primaat ligt altijd bij de wetenschap. Indien iets niet bewezen is, is het niet waar of het bestaat niet. Deze groep zou je fundamentalistische atheïsten kunnen noemen.
Dit slaagt nergens op. Het is niet omdat je iemand verteld dat iets fysiek onmogelijk is dat je onmiddelijk het standpunt inneemt dat alles wat niet bewezen is niet zou bestaan.

Er is een wereld van verschil tussen beide. Uiteraard is het zeer bedenkelijk als je stelt dat mensen corrigeren, een mens kan bvb niet over water lopen, onmiddelijk atheistisch fundamentalisme zou zijn.
Dit wordt toch een héél groot vakje dan

Je niveau 3 degradeert bijbelverhalen tot Urban legends. Mythes sagen etc en de betekenis moet je er zelf maar uithalen. Geen probleem maar ik zie niet waarom dit superieur zou zijn aan de andere niveau's.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Frodo schreef:[ Met een beetje 'out of the box' denken kom je veel verder dan wanneer je vast blijft zitten aan door anderen bedachte concepten
en nu maakt iedereen zijn eigen god. Ik vrees dat je de essentie van de zaak nu echt mist. boekgoden zijn wel degelijk een concept. sommige verdedigen dit en anderen willen dit opleggen. Dat jij het concept nu uitholt en herinterpreteert (kromme rechtpraten) met eigen interpretaties mag natuurlijk ook.

Hier verzet men zich enkel tegen de groep die het concept willen opleggen.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Je bent in ieder geval geen christen als je je God voorstelt als een kracht in ieder mens of in de natuur of iets dergelijks. Je kan er altijd wel een vage definitie aangeven, maar dan kun je nog nauwelijks van geloof spreken, meer van een duiding van een bepaald gevoel of zweverige illusies. En je kunt inderdaad alles wel God noemen. Ik noem mijn man ook soms God vanwege zijn goddelijk lichaam 8) (Ook een illusie, want ik schijn de enige te zijn die dat ziet :lol: )
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

appelfflap schreef:Dit slaagt nergens op. Het is niet omdat je iemand verteld dat iets fysiek onmogelijk is dat je onmiddelijk het standpunt inneemt dat alles wat niet bewezen is niet zou bestaan.

Er is een wereld van verschil tussen beide. Uiteraard is het zeer bedenkelijk als je stelt dat mensen corrigeren, een mens kan bvb niet over water lopen, onmiddelijk atheistisch fundamentalisme zou zijn.
Dit wordt toch een héél groot vakje dan
Ja, een héééél groot vakje. Ik snap ook niet waarom.
Maar zoals Johan Cruijff al zei: je gaat het zien zodra je het doorhebt.
appelfflap schreef:Je niveau 3 degradeert bijbelverhalen tot Urban legends. Mythes sagen etc en de betekenis moet je er zelf maar uithalen. Geen probleem maar ik zie niet waarom dit superieur zou zijn aan de andere niveau's.
Het klopt dat zingezing altijd een persoonlijke zaak is. De zin die persoon A aan een verhaal hangt, kan voor persoon B onzinnig zijn. En andersom natuurlijk. Dat simpele inzicht is een 'promotie' t.o.v. de simpele gedachtengang dat een verhaal onzin is zodra het wetenschappelijk gezien niet letterlijk kan worden uitgelegd (en er dus stilzwijgend vanuit gaat dat een verhaal maar één uitleg heeft).
appelfflap schreef:en nu maakt iedereen zijn eigen god. Ik vrees dat je de essentie van de zaak nu echt mist. boekgoden zijn wel degelijk een concept. sommige verdedigen dit en anderen willen dit opleggen. Dat jij het concept nu uitholt en herinterpreteert (kromme rechtpraten) met eigen interpretaties mag natuurlijk ook.
Hier verzet men zich enkel tegen de groep die het concept willen opleggen.
Dat iedereen zijn eigen interpretatie geeft aan wat een God is en wat de betekenis is van verhalen in heilige boeken is iets van alle tijden. Ik vrees dat jij de essentie mist wanneer je niet ziet dat elk kerkelijk concept van God een interpretatie is, waartegenover met het grootste gemak ook andere interpretaties gezet kunnen worden (hetgeen ook in alle tijden gedaan is).

Vergelijk het eens hiermee: ooit waren er drie soorten videobanden, VHS, Betamax en V2000. Uiteindelijk werd VHS de internationale standaard. Wil dat nu zeggen dat Betamax en V2000 dus geen videobanden waren?

doeidoei
Frodo
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Kitty schreef:Je bent in ieder geval geen christen als je je God voorstelt als een kracht in ieder mens of in de natuur of iets dergelijks.
Waarom ben je dan geen christen?
Wie bepaalt dat?
Wie bepaalt de definitie?
Kitty schreef:Je kan er altijd wel een vage definitie aangeven, maar dan kun je nog nauwelijks van geloof spreken, meer van een duiding van een bepaald gevoel of zweverige illusies.

Waarom kan je dan niet van geloof spreken?
Wie bepaalt dat?
Wie bepaalt de definitie?
Kitty schreef:En je kunt inderdaad alles wel God noemen. Ik noem mijn man ook soms God vanwege zijn goddelijk lichaam 8) (Ook een illusie, want ik schijn de enige te zijn die dat ziet :lol: )
Je kan idd alles God noemen. Het enige belangrijke bij een geloof is dat het onderling consistent is.

doeidoei
Frodo
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Christen ben je als je een volgeling van Jezus bent, dus gelooft in Jezus als zoon van God en gelooft in de verlossing. Als je God ziet als een kracht in jezelf, kun je jezelf gelovig noemen, maar geen christen. Het woord christen is namelijk volkomen verbonden met de persoon Jezus Christus.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Kitty schreef:Christen ben je als je een volgeling van Jezus bent, dus gelooft in Jezus als zoon van God en gelooft in de verlossing. Als je God ziet als een kracht in jezelf, kun je jezelf gelovig noemen, maar geen christen. Het woord christen is namelijk volkomen verbonden met de persoon Jezus Christus.
Oh lieve help,met zo'n antwoord gaat Heer Frodo ellenlange betogen houden waarom hetgeen tante Kitty zegt niet helemaal waterdicht is. (wel voor 99% waterdicht maar Frodo gaat die ene procent vinden). ;)
Gewoon aan christenen overlaten, anders word je zelf meegesleurd in het vage gebied zodra je de vrijzinnigheid betreedt.
Iets mooiers in een discussie dan christenen die zich afvragen of tante Hetty zich eigenlijk wel christen mag noemen bestaat er niet.
Als atheisten dat doen vind ik het niet leuk. 8)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Sorry, sorry fenomeentje, ik zal het nooit meer doen :wink:

Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Kitty schreef:Christen ben je als je een volgeling van Jezus bent, (...)
Dat is idd logisch. In het woord 'christen' zit nl de verwijzing naar Christus, de naam die aan Jezus wordt gegeven. Je mag dus verwachten dat een christen iemand is die Jezus navolgt, of probeert te leven naar wat Jezus zei.
Kitty schreef:dus gelooft in Jezus als zoon van God (...)
Maar hier gaat het al mis. Dit is een interpretatie van andere mensen achteraf. Jezus noemt zichzelf juist steeds de 'mensenzoon'. Bovendien geeft hij antwoord op vragen van mensen wat ze moeten doen om de eeuwigheid te beërven, en nooit antwoord hij dan dat hij de zoon van God is, noch dat je dat zou moeten geloven.
Kitty schreef:en gelooft in de verlossing.
En hier gaat het wederom mis. Ook dit is een (Paulinistische) interpretatie achteraf. Jezus noemt geen verlossing waarin je moet geloven. Om de eeuwigheid te beërven noemt Jezus wel een aantal voorwaarden. Weet jij welke?

(Alvast een beetje hulp: het is NIET het geloven in een drie-eenheid, het is NIET het geloven in de naturenleer, het is NIET het geloven dat Jezus zoon van God zou zijn, het is NIET geloven dat Jezus aan het kruis is gestorven voor de zonden van de mens, maar wat is het wel?)
Kitty schreef:Als je God ziet als een kracht in jezelf, kun je jezelf gelovig noemen, maar geen christen. Het woord christen is namelijk volkomen verbonden met de persoon Jezus Christus.
Wanneer je je verbonden voelt met de persoon Jezus, en datgene wat je gelooft is niet in tegenspraak met wat Jezus zei en deed, dan kun je je christen noemen. Het is overigens geen verplichting! :D

doeidoei
Frodo
Frodo
Forum fan

Bericht door Frodo »

Fenomeen schreef:Oh lieve help,met zo'n antwoord gaat Heer Frodo ellenlange betogen houden waarom hetgeen tante Kitty zegt niet helemaal waterdicht is. (wel voor 99% waterdicht maar Frodo gaat die ene procent vinden). ;)
Tsja Heer Fenomeen, je kent me he? :wink:
De redenatie lijkt idd te kloppen wanneer je uitgaat van wat je bij de EO allemaal hoort. Maar dat zijn verkopers, en die moet je altijd argwanig bekijken.

Even off-topic: kom je binnenkort nog een keertje langs? Behalve dat dat gezellig is, heb ik een probleem met mijn toetsenbord.... :?
Fenomeen schreef:Gewoon aan christenen overlaten, anders word je zelf meegesleurd in het vage gebied zodra je de vrijzinnigheid betreedt.
Iets mooiers in een discussie dan christenen die zich afvragen of tante Hetty zich eigenlijk wel christen mag noemen bestaat er niet.
Als atheisten dat doen vind ik het niet leuk. 8)
Laat toch lekker iedereen de vrijzinnigheid betreden. Dan heb je idd veel minder heftige discussies, maar kun je aan de andere kant veel constructiever dingen bespreken!

doeidoei
Frodo
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Kitty schreef:Sorry, sorry fenomeentje, ik zal het nooit meer doen :wink:
Dat moet u natuurlijk helemaal zelf weten, maar voila, het betoog staat er. ;)
Allemaal veel te zwaar voor de dag des Heren, in deze van relifundileurnaarmijnforumikbenhighenikhebdeweggevonden-invasie op FT tijden.

Ik heb de port gelaten voor wat het is en heb maar een joint opgestoken, volgens mij is ie iets sterker uitgevallen dan de bedoeling was, het was het verkeerde zakje...

Maar daar merkt toch niemand wat van...
Laatst gewijzigd door Fenomeen op 17 jun 2007 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Frodo schreef:Maar hier gaat het al mis. Dit is een interpretatie van andere mensen achteraf. Jezus noemt zichzelf juist steeds de 'mensenzoon'. Bovendien geeft hij antwoord op vragen van mensen wat ze moeten doen om de eeuwigheid te beërven, en nooit antwoord hij dan dat hij de zoon van God is, noch dat je dat zou moeten geloven.
Je hebt hier helemaal gelijk, dat is inderdaad achteraf bepaald.
En hier gaat het wederom mis. Ook dit is een (Paulinistische) interpretatie achteraf. Jezus noemt geen verlossing waarin je moet geloven. Om de eeuwigheid te beërven noemt Jezus wel een aantal voorwaarden. Weet jij welke?
En hier heb je wederom gelijk. Ik dacht dat Jezus ergens gezegd had dat alleen via hem de Vader, dus God bereikt kan worden. Hij noemde zichzelf immers de weg.
(Alvast een beetje hulp: het is NIET het geloven in een drie-eenheid, het is NIET het geloven in de naturenleer, het is NIET het geloven dat Jezus zoon van God zou zijn, het is NIET geloven dat Jezus aan het kruis is gestorven voor de zonden van de mens, maar wat is het wel?)
Tja, erg veel blijft er niet over. De drieeenheid komt inderdaad ook niet van Jezus, maar is veel later besloten in het concilie van Nicea. Zoon van God heeft hij zich niet expliciet genoemd, hij had het echter wel over Vader, maar dit kan een metafoor geweest zijn en niet betekend hebben dat hij dus de zoon was. Verlossing aan het kruis, kan ik me ook niet goed voorstellen, maar is toch wel iets dat je in de Bijbel kan vinden. Of niet.
Wat is het dan wel? Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, weet jiij het?
Wanneer je je verbonden voelt met de persoon Jezus, en datgene wat je gelooft is niet in tegenspraak met wat Jezus zei en deed, dan kun je je christen noemen. Het is overigens geen verplichting! :D
Heb je het nu over zijn woorden? Of over zijn daden? En wat houdt geloven in zijn daden in? Is dat ook geloven in zijn vermeende wonderen? Of moet je dat laatste ook weer anders interpreteren, en dus weer niet als waar zien. Je bent dan wel aan het dobbelen met wat je goed uitkomt en wat niet.

Heb je het puur over de mens Jezus en neem je de hokus pokus niet letterlijk, en haal je er dus de goede uitspraken uit, en laat je de nare uitspraken liggen, en je wil je dan christen noemen, dan heb je mijn zegen.

Zo kun je jezelf ook Gandhist noemen als je de goede werken van Gandhi bewonderd en als navolgend beschouwt. Geloof je dan in Gandhi?

Ik heb trouwens ooit wel eens 'christenen' Paulisten genoemd omdat ze vooral de woorden van Paulus navolgden en ik ze nooit hoorde over Jezus. Ze namen me dit echter niet in dank af.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Kitty schreef: Ik heb trouwens ooit wel eens 'christenen' Paulisten genoemd omdat ze vooral de woorden van Paulus navolgden en ik ze nooit hoorde over Jezus. Ze namen me dit echter niet in dank af.
Wat grappig, ik meen dat het Frodo was die deze term introduceerde op Oneway, in een ver verleden, dat konden ze daar ook niet echt waarderen. (lees: killerbee-effect)
Ikzelf wel.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Fenomeen schreef: Wat grappig, ik meen dat het Frodo was die deze term introduceerde op Oneway, in een ver verleden, dat konden ze daar ook niet echt waarderen. (lees: killerbee-effect)
Ikzelf wel.
Nou ja, het was zo ontzettend duidelijk, ik hoorde dag in dag uit Paulus zei dit en Paulus zei dat, dan is de term Paulist toch een logisch gevolg. Het waren trouwens behoorlijk fundamentalistische kaft tot kaft gelovers.

Plaats reactie